Annons:
Etikettmjukvara
Läst 3356 ggr
[Nathalie62]
7/5/13, 12:53 PM

Efter Root

Nu har jag nog flippat ut helt, har fått mersmak efter att jag rootade en sg3:a för nu vill man ju testa att Rooma också 😛

Vilka Room använder ni?
För och nackdelar?
Skiftar ni ofta? 

(har permis denna helg så ska hem och leka snart) 😃

Annons:
[Nathalie62]
7/5/13, 12:57 PM
#1

Letade lite på internet och fann någonting på Galaxy Roms, är det någon där man vågar satsa på? Jag gillade den där "Ms Team hd" Skrattar Det fanns bland annat bra batteritid och Ad Blocker i den och en massa annat jag inte vet vad är Funderar Det lär väl sluta med att jag blir lika galen som kissidor SkämtarHjärta

Snurpan79
7/5/13, 2:45 PM
#2

Jag använder ViperX på min HOX och efter att jag hittade den har jag hållit mig till den. Tidigare flashade jag nya ROMar som andra byter underkläder. 

Kikade runt lite efter ROMar till SGS3 och hittade ett rejält smörgåsbord på XDA. Kan vara värt att ta en titt där.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
7/9/13, 8:49 PM
#3

#2, Var det en gammal telefon då eftersom du vågade testa så ofta? 😃

Tog en titt på XDA men det verkar lite struligt att få in dom i luren eller så är det jag som inte greppat det än riktigt.😛

Snurpan79
7/9/13, 8:54 PM
#4

#3 Allt är relativt. Höll fingrarna i styr tills jag haft min HOX i 2 månader ungefär och sedan flashade jag för fullt. 

Det enda jag flashat av märke Samsung är min surfplatta och det var hur enkelt som helst både att roota och sedan flasha ROM. Kissidor kan nog komma med lite tips där då hon flashar Samsung oftare.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
7/9/13, 9:06 PM
#5

#4, Har man först fått smak på det är det nog svårt att hålla sig ifrån.🤪

Då får vi hoppas hon ser tråden så hon kan guida mig😉😃

kissidor
7/10/13, 3:19 PM
#6

här är jag 🙂! men jag kan inte ge dig någon detaljerad bruksanvisning då det skiljer från modell till modell och från rom till rom samt på vad man vill göra. 

några tips dock: efter root ska man se till att lägga in en custom recovery, det är det som gör att du kan lägga in en rom och inte bara samsungs egen återställning. den kanske allra mest kända är clockwork mod, men den kan knöla med samsung har jag och andra märkt, så då rekommenderas twrp recovery istället. 

sen får man fundera på vad det är för slags rom man vill ha, en touchwiz-baserad om man vill ha kvar vissa av samsungs smarta funktioner eller en fristående typ tex populära cm10 om optimalt flyt är vad man är ute efter.   

och så ska man göra en sk nandroid-backup som är en fullständig kopia av hela systemet med alla appar och all data. har man det är det bara att gå tillbaka om man ändrar sig eller nåt går på tok.

och så är det viktigt att man gör de rensningar som anvisningarna för rommen säger att man ska göra "wipe dalvik cache" etc etc, fuskar man med det lär man få problem. 

och om man vill använda titanium backup eller motsvarande för att återställa appdata så bör man vänta med det tills de hämtats från playbutiken och man sett vilka appar som behöver få sin data återställd, och aldrig någonsin återställa systemappar med titanium.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Nathalie62]
7/10/13, 10:48 PM
#7

#6, Mycket bra information, ska se över de rekommendationerna, ska kolla in custom recovery och nandroid backup, tack vännen🙂 Vad jag vill ha för typ av rom får jag dock fundera ut för det vet jag inte än 😃

kissidor
7/11/13, 9:09 AM
#8

du får säga till igen när du gjort det så kan vi bli lite mer specifika 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
7/11/13, 11:44 AM
#9

#8, Tack, ska jag göra 👍

[Nathalie62]
7/11/13, 12:07 PM
#10

Vad är det förresten för skillnad på Titanium backup och nandroid backup? Vad jag förstått gör dom ungefär detsamma🤔

kissidor
7/11/13, 4:51 PM
#11

Nathalie jag visste inte ens att det numera fanns en app som hette nandroid backup, det var inte appen jag syftade på utan den sortens backup jag beskrev, och den kan inte göras i titanium utan görs normalt i recovery. Men det verkar ju klart smidigare med den här appen! Men titanium backar upp andra grejer.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
7/11/13, 4:55 PM
#12

#11, Ah, oki 😃

[Nathalie62]
7/11/13, 7:58 PM
#13

Milda smultron, detta är rena berg och dalbanan 😃 Nu har jag dock hämtat Titanium Bckup, den kunde ta backup på hela systemet men jag bör alltså ha den andra också? Eller jag kanske bara ska testa och se och inte fråga så mycket 😉😃

Annons:
[Nathalie62]
7/23/13, 1:03 PM
#14

Vill bara meddela att jag inte har kommit längre, har inte orkat och sen har mina funderingar lutat åt att bara ha det så här utan att lägga in någon Rom. Även om man bara rootat luren kunde man ju göra en hel del. 🙂

kissidor
7/23/13, 2:19 PM
#15

ja man ska inte stressa fram sånt Nathalie 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
7/23/13, 11:27 PM
#16

Antar det är mer avancerat att roota en telefon än en Black Night? 🤔Tänkte på Tomato

kissidor
7/23/13, 11:36 PM
#17

översättning tack VSK, fattade nada 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
7/23/13, 11:47 PM
#18

#17

Ungefär lika lite fattar jag når ni pratar om root hit och dit 😃

[Nathalie62]
7/24/13, 11:51 AM
#19

Det gjorde inte jag heller VSK, tills jag kom på hur enkelt det faktiskt var 😉😃

[Nathalie62]
7/24/13, 11:53 AM
#20

Detta var länken jag följde om du vill prova på VSK. 😎

Annons:
bamse6311
7/24/13, 12:12 PM
#21

Var kan man hitta tutorial hur man rootar en lur och den måste vara på svenska?

Tänkte testa med mig gamla HTC WildfireS och se om jag klarar ut det.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
7/24/13, 12:26 PM
#22

Bertil, prova att kolla runt här om du finner någon till din lur eller kolla på youtube men se till så det verkligen är rätt variant, jag tycker det är bättre att lägga ner en del jobb så man faktiskt är säker innan man ger sig in i något.

[VSK]
7/24/13, 12:44 PM
#23

#20

Tack, men jag vågar inte helt enkelt… Vill ju ej göra en tegelsten av yuppien.

[Nathalie62]
7/24/13, 12:59 PM
#24

#23, Då ska du inte göra det heller 🙂

bamse6311
7/24/13, 1:03 PM
#25

#22 Nathalie62

Tackar så väldigt mycket för länken.
Skall kolla den och se om jag sedan skulle våga mig på det.
Även om jag inte använder luren så vill jag inte heller bricka den.
Kan vara bra att ha som reservtelefon.

Tackar än en gång för länken.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
7/24/13, 10:42 PM
#26

#25 🙂

kissidor
7/25/13, 9:05 AM
#27

VSK,  obs! att länken Nathalie anger i #20 gäller för s3. det är extremt viktigt att man använder en metod och filer som gäller exakt ens egen modell. här är guide-tråden för s4 på swedroid: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=93842

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[VSK]
7/25/13, 9:07 AM
#28

#27

okej tack..

ja du ser, hur tusan skulle jag våga roota min s4? 🤔

-hade fått världens dyraste chokladkaka…

vet ej vart du bor men har jag vägarna förbi så 😉

kissidor
7/25/13, 9:10 AM
#29

haha, ok titta in i Knivsta så rootar vi din s4 då 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
7/25/13, 10:00 AM
#30

😃

Upp till toppen
Annons: