Annons:
Etikettteknik
Läst 5361 ggr
Aniara4
2013-07-05 16:36

Vattenskadad Galaxy S2

Hej!

Jag har badat min telefon, och sen torkat den nästan 2 dygn i ris. Nu när jag startar den går den finfint förutom två "små" detaljer: Den hittar inte SIM-kortet, och den reagerar inte på laddaren. 

När jag hade den isärplockat såg jag vad jag antar var oxid, en fläck på en platta inte så långt från SIM-kortsplatsen. Finns det något hopp om jag öppnar igen och gör rent med t-sprit, och sen investerar i nytt batteri?

Det var ett litet helsicke att få ihop den igen (en liten svart gummiplupp som lossnade och tävlade med tryckknapparna på sidan om att inte hålla sig på plats), så jag är inte jättesugen på att börja skruva igen, men men…

Annons:
Fridaybrew
2013-07-05 17:08
#1

Vad var det för vätska som den badades i? Vatten eller ngt annat? Är det tex ngt annat eller smutsigt vatten så kan det lämnat rester efter sig när det torkat som inte är bra.

Var det rent vatten det badade så är det troligen så att det inte är helt torrt än.

Jag körde två mobiler i ugnen på 50-60 grader i 12 timmar och vände på dom lite då och då varannan var tredje timme typ. mobilen var då så isärplockad man kan få det utan verktyg. Det fungerade utmärkt på båda mobilerna. Var rätt förvånad själv då jag hade fukt underglaset men det försvann det med =)

Risknep i all ära men lång och stadig säker värme är säkrare och definitivt snabbare.

Så om jag var du skulle jag rengöra med alkohol det du såg var smutsigt sen langa in det ett par timmar i ugnen.

Ta inte ut mobilen på natten utan låt den ligga kvar i ugnen på eftervärme (för du stänger av ugnen när du lägger dig) så är den torr till morgonen.

Lycka till!

/Fridaybrew

Aniara4
2013-07-05 20:32
#2

Inte så rent vatten tyvärr. 🤔

Nu funkar laddning och allt annat, förutom att den inte "ser" SIM-kortet.  Får väl testa och skruva isär den igen när jag skaffat lite sprit. *suck*

[Nathalie62]
2013-07-06 13:32
#3

Önskar dig lycka till Aniara, försök tänk positivt, hellre lite drygt jobb så du får igång allt igen än att skadan inte går att lösa. Uppdatera gärna hur det går.

Snurpan79
2013-07-06 16:56
#4

#2 Hoppas lite extra pillande gör att du får igång luren. Håller tummarna. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Aniara4
2013-07-06 23:20
#5

Och plötsligt bestämde den sig för att funka! 😃

Möjligen att batteriet laddar ur lite i snabbaste laget, blir det ett problem får jag väl skaffa ett nytt. Men hellre det än en helt ny telefon! Jag har ju bara haft den här i nio månader, sen jag la ifrån mig den förra relativt nya på Arlanda. 😞

Snurpan79
2013-07-07 00:22
#6

#5 Skönt att den bestämde sig för att funka igen. 🙂 Visst är det billigare att köpa ett nytt batteri än en helt ny lur. Bara att gratulera. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
[Jens]
2013-07-19 07:47
#7

Inom snar framtid så kanske det kommer bli ännu lättare att rädda sina telefoner:

http://www.dn.se/ekonomi/nytt-material-kan-torka-mobilen/

Aniara4
2013-07-19 08:12
#8

Gjorde misstaget att stänga av den, och that's that…

Funderar på att skaffa en S4 Active efter en klädsam period med billig skruttelefon som straff.

kissidor
2013-07-19 09:24
#9

ajdå, vad trist  😕!

"klädsam period med billig skruttelefon som straff" 😃, haha jag kunde inte ha sagt det bättre själv! "been there, done that, never going back" -en LG optimus P500 var det i mitt fall, då just den i raden av mina telefonplumsningar sammanföll med typ 20 papp i oförutsedda extrautgifter den månaden. hoppas du hittar nåt som är lite mindre skruttigt än vad prislappen antyder i alla fall 🙂. just LG brukar ju vara ett bra märke att utforska när det är mycket för pengarna som man är ute efter.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-07-20 05:41
#10

Inte kan man väl kalla en SGS2 för skruttelefon eller?

Den kom ut våren/mitten på 2011 och jag känner många som har en sådan och fortfarande är nöjda med den.

Visst går den väl inte att jämföra med en SGS4 men kan man verkligen kalla den skruttelefon.

Nåväl, för att vara helt ärlig.
Min Sensation kom ut samtidigt och kan kanske verka lite skruttig jämfört med en One men den klarar än så länge mina behov och framförallt min plånbok *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-07-20 06:36
#11

men hur tänkte du nu Bertil 😃? du missförstod oss helt, ingen har kallat hennes sgs2 för en skruttelefon, men den är ju död. hon säger att hon ska straffa sig själv för sin klantighet genom att ha en skruttelefon en tid emellan - under sorgeperioden typ efter sin sgs2 - innan hon ev köper s4 active 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-07-20 07:36
#12

#11 kissodor

Aha, då har jag helt missuppfattat, tillhör säkert åldern *skattar*.
NU hänger jag med *ler*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Aniara4
2013-07-28 08:54
#13

#11 Tack, precis så var det. Jag skulle med glädje fortsatt använda min S2 ett bra tag till om eländet bara hade funkat.

Nu har jag en Galaxy Young som jag impulsköpte på Samsung-jippo på Centralen för 500:-. Och ja, den kan nog kategoriseras som en skruttelefon i jämförelse. Jag kan ju ändå kolla Facebook och surfa lite grann, men allt går trögt, tangentbordet är så litet att jag skriver fel HELA tiden, saknar en massa fiffiga funktioner, och kameran är riktigt usel. Jag är en sån som gillar att posta nån bild på Fejjan då och då när jag är ute på äventyr, så det är lite trist.

Få se om jag står ut tills Galaxy S5 kommer, då borde fyran bli lite billigare! (Jag tycks ha snöat in på Galaxy, delvis är det nog för att jag inte orkar hålla på och lära om varje gång, jag byter ju telefon så ofrivilligt ofta… 😞)

Annons:
bamse6311
2013-07-28 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13

Jag har själv en "skruttelefon" liggande ifall något skulle hända min Sensation innan bindningstiden går ut.

Det är en HTC Wildfire S som också har en sådan där liten skärm på 3,2 tum.

Jag är en sådan där som ofta skriver riktigt låååååååånga sms till mina barn vilket tar sin tid på en sådan lite skärm *skrattar*.

Dock så har den en kamera som under gynsamma förhållanden tar något så när hyfsade bilder.

Well, får hoppas att inget händer min Sensation innan bindningstiden går ut.

Min äldsta son har en HTC One X+ som han av någon anledning lyckades tappa ner i diskvattnet för ett tag sedan. Nåväl, han säger att han inte tappade den utan den låg på diskbänken och gled ner i diskvattnet.

Den där luren är en sådan där "usling" som man inte kan byta batteri i men han lyckades plocka isär luren så mycket att han kunde ta ur batteiet.

Har inte pratat med honom på ett tag så jag vet inte hur det har gått men skall ringa honom under dagen.

Nåväl Aniara, vare sig det är en Galaxy Young som du har eller som i mitt fall en Wildfire S i reserv om något skulle hända så är det i varje fall smartphones även om de är små och prestandan har mycket övrigt att önska *skrattar*.

Tråkigt dock Aniara4 om du inte kan posta bilder på fejjan.

Jag är också en sådan som gillar att posta bilder där och lägger in minst två bilder varje dag.

Bifogar en bild som jag tog igår kväll när jag var på väg till det lokala näringsstället och den bilden hamnade på fejjan vid 05-tiden i morse.

Dock så Aniara såg jag att din Young trots allt har en 2 Mp kamera så nog kan du alltid få iväg några bilder.

Synd som tusan att du inte lyckades rädda din SGS2 men det är ju tyvärr sådant som kan hända.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-07-28 10:35
#15

jag lider med dig aniara - tror inte du står ut tills s5 kommer. men de brukar ju gå ner ordentligt i pris förr än så lyckligtvis :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-07-28 12:53
#16

Fy så tråkigt för dig Aniara, jag tror ju inte heller du kommer stå ut tills S5 kommer ut, den lär ju nog inte släppas förrän till nästa vår/sommar någon gång.

Kanske kan du unna dig en lite bättre lur så länge än att fortsätta med den lur du nu köpte? Åtminstone en som fungerar mer klockrent 🙂

Upp till toppen
Annons: