Annons:
Etikettövrigt
Läst 2986 ggr
HildaAlfons
7/5/13, 10:53 PM

Vad har hänt med min mobil? :O

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag körde jag vattenkrig med min vattentåliga Sony Xperia GO i fickan. MEN, när jag kom in igen så var det vatten under kameran (jag kunde alltså inte ta kort) och mobilen startades om säkert 90 ggr.

Mobilen är dock lite sönder då skydden för laddare och hörlurar har lossnat. 

Är mobilen fukt skadad? Och om den är det, går den att laga eller måste jag köpa en ny?

Annons:
RebeccaG
7/5/13, 10:55 PM
#1

Du har nog blivit varm(e ju den årstiden nu😕) och svett har kondenserat från dig & in i mobilen. 

Då mobilen är vattentålig, tycker jag att garantin borde täcka det?🤔

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

HildaAlfons
7/5/13, 11:00 PM
#2

#2 Vi kastade ju på varandra, kan det inte komma in vatten i mobilen då?

HildaAlfons
7/5/13, 11:01 PM
#3

Jag menar #1 xD Men vad ska jag göra åt det?

RebeccaG
7/5/13, 11:08 PM
#4

#2 E lite övertrött så läste inte så noga😛
Gå tillbaka dit du köpte den/ring till dem som du har abonemang hos & berätta att din vattentåliga mobil har fått en fuktskada, det ska nog lösa det meste🙂Garantin borde täcka reperation/ny mobil.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

HildaAlfons
7/5/13, 11:12 PM
#5

#4 Så det är en fuktskada?

Köpte mobilen på Media Markt för 1990 kr tror jag, och då kunde man betala extra om man tex skulle tappa mobilen m.m. Men jag köpte inte det, tror du att garantin täcker det ändå?🙂

RebeccaG
7/5/13, 11:14 PM
#6

#5 "vattentåliga Sony Xperia GO" 😎
Ja, tycker dem borde täcka en fuktskada på den mobilen🙂
Du har ju inte dränkt mobilen i vattnet & den ska ju vara vattentålig, men tål den inte ens fukt så får MediaMarkt väll stå för det?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
HildaAlfons
7/5/13, 11:30 PM
#7

#6 Tack så mycket för svaren!

RebeccaG
7/5/13, 11:36 PM
#8

#7 Lugnt, hoppas det löser sig!

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Jens]
7/6/13, 1:17 PM
#9

Om du kan öppna baksidan så gör det och stoppa i telefonen i en påse med ris. Riset suger åt sig fukten och på så vis kan telefonen bli 'torr' igen. Låt telefonen ligga i påsen i en vecka.

Om du inte får ut en ny genom garantin så att säga.

[Nathalie62]
7/6/13, 1:24 PM
#10

#9, Tänkte precis rekommendera det men du hann före, tack Jens. Ris är inte bara gott att äta 😉

[Jens]
7/6/13, 1:27 PM
#11

#10

Hehe 🙂

bamse6311
7/8/13, 2:30 AM
#12

Skickade idag länk till min äldsta son på/till den här tråden,
Han har tappat sin HTC OneX+ i diskbaljan.

Hoppas att han reder ut det med alla era goda råd.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
7/8/13, 5:16 AM
#13

#12

Det är många som har fixat sina telefoner genom att låta telefonen ligga i en påse ris. Det 'jobbiga' är ju att låta den vara där i en vecka men vad skulle ske om man lämnade in telefonen för service? Samma sak där. =) 

Läste precis ett inlägg på ett annat forum där man kunde öka effekten lite genom att lägga påsen under en skrivbordslampa.

Hoppas det löser sig med hans telefon och även TS telefon.

Annons:
bamse6311
7/8/13, 6:28 AM
#14

#13

Får skicka honom ett mess idag och se om han läst och om han lagt luren i ris.

Just nu så får han använda sin "jobblur".

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
7/8/13, 8:18 PM
#15

Borde ju vara bättre att lägga telefonen i en plastpåse med torrbollen och försluta.

kissidor
7/9/13, 7:08 AM
#16

ja är man blixtsnabb med att rycka batteriet så kan man rädda även sin icke vattentåliga telefon på detta vis - jag har gjort det flera gånger, och sen kört dem i torkskåpet några timmar.

dock misstänker jag att de ofta inte är fullt så oskadda som man lättad först tror, det kan komma smygande problem efter ett tag, ofta med ljudet. men man har åtminstone skaffat sig en nådatid och det kan ju vara värt mycket bara det 🙂.

läser man omdömena om xperia go på prisjakt så verkar det tyvärr som att det är lite si och så med vattentåligheten, och dessutom att de inte tagit såna problem som självklara garantiärenden alltid 😮! men självklart är det det du ska hävda, hoppas det går bra!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
7/9/13, 7:55 AM
#17

#16

undras vad de skall göra som har en telefon där batteriet sitter fastskruvat typ iphone, htc one mm mm 🤔

😃

[Nathalie62]
7/9/13, 11:11 AM
#18

Hur går det HildaAlfons?

kissidor
7/9/13, 11:19 AM
#19

VSK det är en av orsakerna till att jag håller mig till samsung 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
7/9/13, 11:33 AM
#20

#19

😉

Annons:
[Jens]
7/9/13, 12:32 PM
#21

På svar hur iPhone-ägare gör är att de lägger sin telefon i en påse med ris och oftast har det fungerat bra det också. Inget annorlunda än mot de som har andra typer av telefoner.

bamse6311
7/10/13, 12:53 AM
#22

#17 VSK

Min äldsta som har tydligen i sin HTC OneX+ batteriet fastskruvat.
Han har dock tydligen lyckats få bort det.

Hur det går med hans lur står väl dock skrivet i stjärnorna.

#alla

En sak som han nog lärt sig av allt detta är väl att man skall passa sin lur från att glida ner i diskvattnet.

Min yngsta som hade säkert helt klart klarat ut sådant här lätt som en plätt.

Han hade väl gett tusan i den där luren och tagit ut en ny på företaget som han jobbar på och säljer telefonväxelsystem till företagare.

Tyvärr har varken hans storebror eller jag hans pappa sådana möjligheter om/när något händer våra lurar.

Hur som helst så skall man nog se till att "luren" inte glider ner i vare sig diskbaljan eller något liknande.

(Btw på tal om min yngsta som så får han jobba som fan för att få ihop den årslönen, det är liksom inget som kommer av sig själv.
Hans lön beror sig på vilka affärer som han gjort och hur mycket TB som det inbringat till företaget.)

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
7/10/13, 3:05 PM
#23

jo men Jens risken är väldigt stor för kortis om man inte kan rycka ur batteriet fortare än kvickt, och då är telefonen körd. nu var du lite "påhopp på iPhone"-paranoid tror jag, för det var inget sånt det handlade om 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

HildaAlfons
7/10/13, 3:13 PM
#24

Jag har fixat det nu! Tre dagar att inte röra den på en bänk hjälpte, men tack för alla tips!

bamse6311
7/10/13, 3:16 PM
#25

Håller alla tummar för att allt skall gå bra Hilda.
Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
7/10/13, 10:48 PM
#26

#24, Så skönt! Lycka till med den nu.

Upp till toppen
Annons: