Annons:
Etikettmjukvara
Läst 3792 ggr
Brittis41
2013-07-14 10:34

Hur starta LG smartphone, modell okänd?

Jag har fått överta en LG telefon, modell okänd. Kontantkort utan pengar finns. Jag har lyckats starta den men sedan är det stopp. Har aldrig använt en smartphone tidigare, bara en gammal vanlig Nokia mobil. Är 70+. Tänkte öva mig lite för att se om jag klarar att gå över till den nya tekniken.
Finns det någon pedagogisk person med tålamod och gott om tid som kan få mig att få fart på åbäket.
Mitt barnbarn vill ha en burk valium om han ska hjälpa mig och det vill jag inte bidra till. Dessutom är det tveksamt om han har det rätta tålamodet med sin gamla mormor.

Annons:
kissidor
2013-07-14 11:21
#1

kul att du har fått överta en smartphone och vill försöka lära dig använda den 🙂! men vad synd att du har ett så ohjälpsamt barnbarn brittis 😃, för du skulle verkligen behöva ha lite stöd mellan fyra ögon med det där. det är tyvärr jättesvårt att så här i text försöka förklara från scratch när man inte sitter i samma rum och ser hur du gör och vad du förstår resp inte förstår. enskilda mer specificerade frågor är lättare 🙂. personen du fick telefonen av, kan inte den hjälpa dig igång heller? 

men till att börja med så är en smartphone inte så mycket att ha om du inte har tillgång till datanätverk genom antingen wifi (har du det hemma?) eller om du har köpt det till telefonen (finns kontantkort för det också). men har du inte och vill inte ha någon form av uppkoppling till den så kan du ju ändå använda den som en vanlig "dumbphone". då är det bara touchskärmen du måste lära dig att komma överens med, och kanske var du hittar grejorna. 

hur ser det ut på skärmen när du har kommit så långt du kommer då? jag tror vi får ta det ett steg i taget. har du möjlighet att fotografera det och lägga upp så vore det bra, annars får du försöka beskriva så noggrant du kan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Brittis41
2013-07-14 11:50
#2

Tack snälla du för att du tog dig tid att svara.
Mitt barnbarn, 16 år, är mycket hjälpsamt och det var på skämt han sade det det där om valium. Problemet är att han bor på annan ort.

Telefonen hittades av min dotter (bor på annan ort) på en stubbe i skogen (hade leget där hela vintern i snön). Hon lyckades via adressregistret i telefonen få kontakt med ägaren som inte var intresserad av att få tillbaka telefonen.

Jag har tillgång till dator med router o nätverk, har en bror som är systemare och en syster som sover med sin smartphone så nog har jag hjälp omkring mig men det är ju semester och jag tänkte leka lite med den här telefonen för att se hur den fungerar.

Om jag trycker på den lilla knappen uppe på ovansiidan så startar den och LG-ikonen tänds. Går sedan över till en större ikon och ljusstrålar sprids över displayen. Efter ett antal sekunder släcks den igen och jag hittar ingen knapp som aktiverar vidare. Inte heller när jag försöker hitta tatch-knappar (heter det så?) händer någonting. Så jag får helt enkelt inte igång den och kan prova mig fram på displayen.

Just nu ligger den på laddning. Det går kanske bättre sedan. Jag vet, att det finns en hel del funktioner på telefonen så det är fram till dem jag vill nå.

Jag ska läsa ditt svar närmare när telefonen har laddats. Kanske det kan ge en ledtråd. Annars får jag väl betala en bussbiljett till mitt barnbarn. Eller att bjuda hem syster och bror. Men har jag inte varit yr i mössan tidigare så blir jag då, för deras entusiasm och alla deras förslag och anvisningar kommer att dränka mig. 😉

kissidor
2013-07-14 12:33
#3

brittis tryck lätt på antingen ström-knappen eller home-knappen (har kanske ett stiliserat hus på sig, eller så är det helt enkelt en stor knapp i mitten nertill, svårt att veta när man inte vet modellen.) tänds skärmenigrn då, och har du då en bild av ett hänglås som du kan dra i och få fram den sk hemskärmen?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Brittis41
2013-07-14 12:51
#4

Nej något lås har inte visat sig - bara LG-ikonen. Men den behöver kanske laddas så den får ligga ett tag till innan jag försöker.

Brittis41
2013-07-14 12:59
#5

Jag gjorde som du sade. Tryckte lätt på ström-knappen och då visade sig en batteriikon som visar att laddning pågår. Samma sak med Home-knappen (stor knapp i mitten under displayen). Jag förmodar att jag bör vänta ett tag till. Eller går det att trycka på annat sätt och då få fram start-ikonen trots att laddning pågår (på min gamla Nokia 6290 kan man ringa mm samtidigt som den ligger på laddning)

Brittis41
2013-07-14 15:54
#6

Det var batteribrist. Jag fick faktiskt igång den och har "lekt" lite med den. Ändrat datum o tid bl a och lärt mig hitta bland ikonerna. Så nu blir det till att skaffa ett eget kort.

Tack för visat intresse och hjälpen jag fick. 👋

Annons:
kissidor
2013-07-14 19:27
#7

Ah vad bra, jag tänkte just när jag läste #4 och #5 att "men då har hon ju inte fått igång den", och sen såg jag i #6 att det hade löst sig :). Välkommen igen om du har fler frågor!

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-07-16 02:55
#8

Härligt att du fått igång luren och även börjar hitta runt i den.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-07-16 05:29
#9

brittis det vore bra om du kunde få reda på vilken modell det är, nu när du har fått igång den 🙂. dels om du vill ställa fler frågor, men också om du vill köpa nåt tillbehör till den, som ett nytt batteri eller så. har du hittat inställningar? om du går in där och scrollar längst ner borde du hitta "om telefonen". om du klickar på det och se vad du får fram så borde du kunna hitta modellnr och även vilken androidversion den kör.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-07-23 13:16
#10

Skönt att det löste sig Brittis 🙂fungerar allt felfritt fortfarande?

Upp till toppen
Annons: