Annons:
Etikettteknik
Läst 7579 ggr
goldenhamsters
7/16/13, 12:46 AM

Xperia z, strömknappen funkar ej

Strömknappen på sidan på min xperia z har slutat fungera. Så när skärmen är svart kan jag inte låsa upp den, utan jag måste hålla inne strömknappen länge tills telefonen startar om sig själv. Den går att använda som vanligt när skärmen väl lyser förutom att strömknappen fortfarande inte fungerar, kan alltså inte printscreena eller stänga av den.

Har bara haft telefonen i ett par dagar så är lite besviken. Någon som har tips på vad jag kan göra? I värsta fall får jag skicka in den på reperation, har som tur var garanti.

Mvh Alicia.


Annons:
kissidor
7/16/13, 5:43 AM
#1

jag skulle definitivt lämna in den, det där är inget man kan fixa och trixa med själv. du borde kunna åberopa en sk DOA=dead on arrival eftersom du haft den så kort tid, om du säger att den var så redan från början för det var den ju nästan. och då tror jag du har rätt att kräva att få en ny på stört i stället för att de ska krångla med att ha den på verkstad i veckor. du ska i alla fall hävda det. men kvicka dig med det så de inte hävdar att det gått för lång tid för det. var köpte du den?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
7/16/13, 6:04 AM
#2

Absolut ska du lämna in den som kissidor säger. Bums och hävda att felet var där redan från början. Att åberopa DOA är ett bra argument.

"DOA står för Dead on Arrival och är en benämning på produkter som är trasiga vid leverans. Ett fåtal tillverkare erbjuder DOA-utbyte istället för det normala reparationsförfarandet. Villkoren för DOA-utbyte är olika beroende på tillverkare, men i stort så ska produkten anmälas inom en begränsad tid från det datum man har köpt den och returneras komplett. I många fall finns det också krav på hur mycket produkten får vara använd för att räknas som en DOA."

kissidor
7/16/13, 8:02 AM
#3

som Jens säger är det lite olika på olika tillverkare samt olika butiker (därför jag frågade var du köpt den) vilka regler de har för DOA, såhär står det om Sony:

Sony konsument produkter har 14 dagars DOA utbytes rutin. Produkten måste ha levereras från Sony Nordic inom 3 månader.

Defekta eller saknade tillbehör ingår ej i DOA rutinen. Var vänlig se separat riktlinje för saknade tillbehör i leverans.

Alla DOA fall måste skickas in komplett i originalkartong för kontroll hos en Sony Serviceverkstad. Original faktura/följesedel från Sony och komplett felbeskrivning måste bifogas.

DOA utbyten godkänns endast om nedanstående kriterium är uppfyllda

* Produkt inköpt inom 14 kalender dagar.

* Ny produkt, ej demo eller lager produkt (använd mindre än 100 timmar).

* Inga synliga tecken på att produkten har varit använd.

* Produkten ska skickas in i original emballage med alla original tillbehör.

* Bifoga en komplett fel beskrivning, Sonys original faktura och kopia på konsumentens inköpskvitto.

* Garantivillkor beror på felet på produkten.

Efter godkännande av DOA från Sony auktoriserad verkstad kommer ett referens nummer sändas till butik. Därefter genereras en kreditfaktura med ovan nämnda referens nummer.

I de fall Sony auktoriserad verkstad inte kan konstatera rapporterat fel, blir produkten returnerad till butik / konsument

Om felet inte uppfyller DOA utbyte men uppfyller garantikrav, kommer produkten att repareras och returneras till butik / konsument

det verkar  ju alltså lite halvjobbigt att den måste skickas in till serviceverkstad för att DOA ska konstateras, men butiken där du köpte den kan om du har tur ha en generösare policy.

Värd på Mobiltelefoner och Android

goldenhamsters
7/16/13, 11:14 AM
#4

Jaha, oj det lät lite krångligt. Jag köpte telefonen hos comviq. Vi får gå dit och höra med dem vad vi ska göra.

Mvh Alicia.


kissidor
7/18/13, 7:25 PM
#5

Ja gör det, hoppas de är hjälpsamma på comviq :), lycka till!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: