Annons:
Etikettövrigt
Läst 3249 ggr
EmmaLill
2013-08-05 10:39

Vilken ska man satsa på?

Har så smått börjat fundera på att snart skaffa mig en ny mobil, och har hittat två stycken jag tänkte "satsa" på. (dock ska jag såklart bara köpa en av dem). Och det är det som är problemet, jag vet inte vilken!

Vet någon av er vilken av dessa som är bättre?

Samsung Galaxy Trend eller Samsung Galaxy Fame?

Jag har försökt läsa lite, men hittills inte hittat någon större skillnad än android. Enligt Elgiganten ska Samsung Galaxy Fame ha 4.1 och Jeally Bean, medans Samsung Galaxy Trend ska ha 4.0. Men nu såg jag hos "Anttila" att deras information var att Samsung Galaxy Trend skulle ha android uppdateringen 4.2. 

Vilket ska man tro på?

Och är det någon av er som har en av dessa mobiler, och vad tycker ni om dem?

Vilken är värd att satsa på, vilken är bättre? :)

Annons:
kissidor
2013-08-05 13:24
#1

jadu emmalill, det var inte en enkel fråga - det är som du säger ganska lite som skiljer dem, och den där trend är det nästan omöjligt att få tag i alla fakta om. men samsung själva säger på sin sida att den har 4.0 så det är väl så - även om det är svårt att förstå varför en helt nysläppt telefon har en såpass gammal androidversion Funderar. förmodar att den har ett chip som inte stöder 4.1 eller nåt?

4.1 gjorde mycket för flytet i android så det är en påtaglig nackdel att den inte har det. å andra sidan tycks den ha lite mer RAM-minne än fame (768MB mot 512MB) vilket istället ger en poäng till trend på den punkten. 3,5" skärm på fame är ju lite väl litet tycker jag men en del vill ju ha nästan så liten som möjligt. tittar jag på skärmstorleken och upplösningen så verkar ju trend ha en betydligt skarpare och bättre skärm, förutom att den är lite större. jag tror nog jag skulle föredra den trots allt, för det borde ge mer att surfa mm på den eftersom skärmen är både större och skarpare - men att den å andra sidan bara har android 4.0 gör valet väldigt svårt. inte för att ics 4.0 är dåligt, inte alls - men när hårdvaran inte är så vass så skulle det liksom kännas som ytterligare sten på bördan att inte ha flytet från jb 4.1 eller senare. å andra sidan har jag sett det sägas att om inte har tillräckligt med RAM-minne så är det bättre att inte gå upp till 4.1 för den är mer krävande, så det kanske inte alls är en fördel att fame har det med sina endast 512MB i RAM. 

hur är det, är du öppen för andra förslag också 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

EmmaLill
2013-08-05 14:19
#2

#1: Tack så jätte mycket för dina åsikter!

Just det där med skärmstorleken osv. har jag också lagt märke till, men egentligen bryr jag mig inte sådär jätte mycket om det. Vill helst inte ha en jättestor mobil, utan den ska rymmas i byxfickan, om man säger så. :) 

Jadå, det är jag! Dock skulle jag inte vilja lägga över 200 euro / 2000 kronor i en mobil, så om du har några förslag som ligger under den prisklassen uppskattas det verkligen!

Har också funderat på någon Nokia Lumia, men eftersom jag hitills bara har haft Nokia telefoner vill jag byta till något annat märke. Jag skulle nämligen vilja ha en mobil med Android nu så. :)

kissidor
2013-08-05 16:49
#3

ja ju längre ner i pris man går desto färre finns det ju såklart att välja på som man skulle vilja rekommendera till nån. under 1500 är det väldigt svårt. men om du kan tänka dig att gå upp till 2000 så skulle du tex kunna få en galaxy s3 mini för 1925 från en seriös butik, och det vore ett rejält lyft från de två du funderar på och samtidigt byxficksvänlig Skrattar.

filtrerar jag på prisjakt på att den har android 4.0 eller högre, är från år 2012 eller senare, och får kosta max 2000 så får jag fram 39 telefoner. går jag ner till 1500 så blir det bara 19 st kvar, så det skiljer rätt mycket med den femhundringen. och framförallt får man väl säga att det försvinner några riktigt skapliga telefoner som tom en mobilnörd som jag skulle kunna tänka mig att rekommendera Skrattar.

men jag vet ju inte hur mycket de hundringarna betyder för dig eller hur mycket nöjdare du skulle bli om du valde att gå upp lite i pris - men för mig är det iaf svårt att inte åtminstone nämna att man kan få en väldigt mycket bättre användarupplevelse för inte så hemskt mycket mer pengar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

EmmaLill
2013-08-05 16:58
#4

#2  Jag har i något skede kollat på s3 mini, men den är tyvärr lite för dyr för mig. Det billigaste jag hittade var för 250 euro (bor i Finland, så det blir väl ca 2500 kronor). 
Och helst skulle jag inte vilja ha en sådan dyr mobil, eftersom jag fortfarande bara är 14, så jag har ju inget jobb, vilket gör att det tar sin lilla tid att tjäna ihop pengarna. :/ 

Sitter fortfarande och funderar över Fame och Trend här nu, och kan verkligen inte bestämma mig. Det skulle ju vara kul med en mobil med bättre skärmupplösning osv. Skiljer det mycket mellan andorid 4.0 och 4.1? :) 

Ska försöka kolla på prisjakt jag också, kanske jag hittar någon som jag inte lagt märke till förut! :D

kissidor
2013-08-05 18:50
#5

aha det var därför du nämnde euro - ja då förstår jag. electroworld har den på sommarkampanj för 1925 nämligen, och fraktfritt inom sverige. men till finland blir det väl inte fraktfritt förstås, om de alls skickar dit (nej det gör de inte ser jag nu). ja och SMA har den för 1950, men de skickar också bara inom sverige 😕.

fast euron står väl i strax under 9 kr nu, så lite mindre än 2500 blir det fast ändå över din gräns på 2000. vad synd 😕!

men du har ju gott om framtid på dig då att byta upp dig så småningom, och många har fått nöja sig med en mycket sämre telefon än de två du funderar på som sin första androidtelefon🙂

nej det skiljer inte alls så jättemycket mellan 4.0 och 4.1 tycker jag. 4.0 icecream sandwich är också ett os som känns modernt och trevligt, och skillnaden rent funktionsmässigt är inte så värst stor. den stora grejen med 4.1 jellybean var att de förbättrade flytet. men om du inte är en jätteintensiv användare så är det säkert inget problem 🙂. 

jag utgår väl lite för mycket från mig själv ibland - även om det är svårt att göra nåt annat 😃. men alla användare har ju olika behov och jag har ofta svårt att helt bortse från mina egna behov även om jag försöker sätta mig in i nån annans. jag använder min telefon supermycket till surf och appar, och allt måste bara flyga fram för annars blir jag stortokig. 

men om jag försöker lugna ner mig lite och tänka på vad som borde vara en helt ok användarupplevelse med tillräckliga prestanda för normalanvändande och en hyfsad skärm med anständig storlek för surf, spel, film trots behändiga mått så skulle jag nog även vid närmare eftertanke föredra trend och tycka att den var helt ok och inte minst för sitt pris 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

EmmaLill
2013-08-05 19:21
#6

Okej! Tack så mycket för alla dina tips och tankar! Det har hjälpt mig riktigt mycket!

Åtminstone när jag surfar på datorn vill jag att det ska gå fort, och smidigt och blir lite halv irriterad om det laddar länge och så. Nu vet jag ju inte om det är så du menar med flödet, men i sådana fall tror jag kanske att jag satsar på en Samsung Galaxy Fame.

Dock ska jag nog vänta lite ännu på att skaffa mig en ny, så under den tiden kanske någon ny hinner komma ut, och troligtvis kommer säkert någon av Samsung Galaxy mobilerna gå ner lite i pris också! :D

Annons:
kissidor
2013-08-07 16:44
#7

jo det var så jag menade med flyt, att det går fort och inte hackar eller står och laddar länge Glad. men problemet här är att jag vet inte vad som blir det utslagsgivande, vilken av kombinationerna som blir minst laggig och hackig. trend med sitt lite större RAM-minne eller fame med sin lite nyare androidversion. det skulle man behöva testa irl isf. men om du inte ska köpa den riktigt än så kan jag ju iaf hålla tummarna för att det kommer ett riktigt fint reaerbjudande på s3 mini innan det är dags 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

EmmaLill
2013-08-07 19:07
#8

Tack för dina råd och tips! :D Har även börjat kolla runt på lite andra mobiltelefoner, och tror jag hittat några möjliga "kandidater". :D

Upp till toppen
Annons: