Annons:
Etiketttävlingar-undersökningar
Läst 2880 ggr
[Ebidda98]
2013-08-06 23:12

Vad använder du din mobil till?

Vad använder du din mobil till (oftast).

Kommer inte på så många alternativ, men ta gärna annat och berätta vad jag missat :)

Annons:
[Nathalie62]
2013-08-07 12:28
#1

Trevligt med undersökning Ebidda 😃

Jag använder oftast telefonen till att ringa med och även att lyssna på musik.

kissidor
2013-08-07 13:50
#2

jag svarade "annat", eftersom det inte riktigt skulle vara rättvisande att välja nåt av de andra alternativen 🙂.

min telefon är tex det enda jag använder som/till kalender, väckarklocka, timer/tidtagarur, miniräknare, enhetsomvandlare/valutaomräknare, ljudboksspelare, musikspelare (vi gav sjutton i att köpa en ny stereo senast det var dags att byta, vi köpte bara högtalare och kör spotify från telefonen på fredagvällar och fester), ficklampa, kamera, streck/QR-kodsscanner, termometer, bank-ID, inköpslista, snabba banktjänster som saldokoll och överföringar mellan egna konton. sen kan man väl nästan säga att den är det enda jag använder som fjärrkontroll till tv:n och digitalboxen också - de gånger jag får lägga vantarna på de tillhörande originalkontrollerna är så lätträknade att det kan försummas 😃.

sen kan den om jag inte har min surfplatta (för böcker läsplattan) till hands vara min tv samt min läsplatta för både böcker och tidningar. sjävklart googlar jag och surfar/nätshoppar samt mailar massor i den, men det gör jag från surfplattan också - men allt mera sällan från datorn.

betalar räkningar gör jag som det faller sig både från datorn, surfplattan och telefonen, men alltså alltid med bank-ID:t jag har i telefonen.

jag har en fristående GPS med trafikinformationsfunktion, men i många lägen är en app i telefonen bättre.

sitter jag i ett möte på jobbet och behöver anteckna massor blir det lite litet med telefonen, då kan ett gammalt hederligt block funka - men viktiga men korta minnes-anteckningar gör jag alltid i telefonen.

det enda jag hittills inte gjort från telefonen är faktiskt att spela spel 🤔. men det är väl bara frågan om att hitta rätt spel, jag är lite fast för hayday nu och det finns inte för android så det kan jag bara spela i iPaden.

det enda jag bara gör från datorn i dagsläget (och faktiskt numera nästan det enda jag gör från datorn) är dels om jag för antingen jobb- eller privatbruk vill göra nåt i excel, och dels att logga in med virtuell klient på mitt jobb, och det är bara en tidsfråga tänker jag mig innan jag kan lösa det så det funkar från en surfplatta också.

jobbmailen och jobbkalendern har jag självklart redan i telefonen, men mina filer och program måste jag än så länge gå från datorn för att få full åtkomst till. fast har jag tänkt på det innan så har jag dragit över de filer jag för närvarande jobbar mest med i dropbox-mappen på datorn så jag kommer åt dem från alla mina enheter.

sen messar jag ganska mycket, men ringer inte mer än jag måste - men det är ju bra att det går iaf får jag medge Skrattar!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-08-07 14:21
#3

Just det, har den som väckarklocka också 😉

bamse6311
2013-08-07 17:54
#4

Svarade också "annat" då jag egentligen använder min lur till det mesta.

Precis som kissidor så är det dock sällan jag använder den till några spel och har inte ens kunnat räkna ut hur "angry birds" funkar *skrattar*. De enda spel jag kär är väl mest yatzy som man kan spela mot programvaran och sedan så har jag en version på "labyrint" som är ganska trixsig.

För övrigt så kör jag spotify, youtube och tunein radio.Jag har swedbankappen där jag sköter det mesta.
Har två QR läsare. Läser aftonbladet på luren samtidigt som jag ser något nyhetsprogram på tv.

Kollar mina mail men skriver dock helst mail på datorn

Plåtar mycket med luren och har 3 olika bildbehandlingsprogram.
Lägger ut bilder på både instagram och facebook via luren.

Handlar mina mesta matvaror på willys då det ligger ett stenkast bort från min bostad så har den appen där jag även använder inköpslistan i appen.

Kollar det mesta på facebook och twitter på kuren.

Har Skånetrafiken och wywallet.

Ja överhuvudtaget så använder jag luren till det mesta. Skickar ofta många och låååååånga sms till både mina barn och kompisar/vänner.

Dock så ringer jag kanske inte så jäkla mycket utan kanske bara två/tre samtal om dagen.

Använder inte armbandsur så luren är min klocka samt timer när jag lagar mat. Väderwidgeten är också väldigt bra.

Det här var bara lite om allt som jag använder luren till och har som sagt luren till det mesta.

Dock så är även min dator påslagen hela tiden jag är hemma så jag använder även den till mycket.

Bästa hälsningar,
Bertil

Snurpan79
2013-08-08 13:46
#5

Jag svarade ringa och skicka sms då jag skickar massor av sms med mobilen, men jag hade lika gärna kunnat svara annat då jag läser väldigt mycket e-böcker på mobilen också.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
2013-08-08 13:49
#6

#5, Vad är e-böcker? 😛

Annons:
kissidor
2013-08-08 14:25
#7

böcker i digitalt format nathalie, man laddar ner dem till den enhet man vill läsa dem i 🙂. man kan utmärkt väl läsa dem i smartphones eller surfplattor med hjälp av en app som tolkar filformatet, men när det är vanliga textböcker föredrar jag själv att läsa dem i en dedikerad läsplatta som har en helt annan typ av skärm som är bättre lämpad för läsning iaf långvarigt och inte minst i solljus. i min lilla sony e-rader som väger 168 gram får det plats ca 2000 böcker, liiite mer portabelt Skrattar. men tidningar som har en massa bilder och i färg läser jag ju helst i surfplattan 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2013-08-08 14:27
#8

du kan läsa lite mer om det här tex nathalie

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-08-08 15:43
#9

Ah, okei tack 😃

Lucifer Sam
2013-10-07 16:03
#10

Jag skrev ringa/skriva sms men egentligen har jag den mest för att kunna bli uppringd då jag varken är hemma eller på jobbet. Jag inser att jag hör till de där tröga och extremt tråkiga  individerna som ännu inte fattat grejen med alt mer avancerade teknikprylar som skall vara med överallt.

Ett bidragande skäl till att jag inte skaffat en smatphone är att så gott som ALLA bekanta som har en säger att när man väl skaffat den förstår man inte hur man klarade sig utan. Jag vill inte hamna där - jag vill inte bli beroende av en pryl och stå handfallen så snart man inte omedelbart kan kolla upp saker på nätet eller liknande. Jag tycker att det fungerar bra ändå.

För att spä på tragiken så kan jag säga att jag ej längre har Facebook, har inte Twitter eller någon blogg. Min mobil är en enkel Nokia som kostade 300 kr för ett drygt år sedan. Om ni undrar hur gammal jag är så kan jag säga att jag är född i mitten på 70-talet så jag hoppas att jag ännu inte förtjänar epitetet "tant" ☺️

Dömmer självfallet ingen av er "teknikfreaks" ibland förstår jag inte vad som är så kul med att alltid vara "uppkoplad".

Shine On You Crazy Diamond

[Nathalie62]
2013-10-07 16:12
#11

#10, Förstår lite hur du menar, personligen tycker jag det har gått till överdrift, allt ska numera ske via mobilen och väldigt många surfar dagarna i ända på den.

Jag surfar själv väldigt sällan i luren utan kör med en stationär dator och/eller surfplatta men den använder jag enbart när jag är borta och inte kan vara hemma på ett tag.

Självklart ska man inte döma de som nyttjar det fullt ut men jag tror att det mest är ungdomarna som sitter med den när dom är i skolan eller är ute och ränner om helgerna. 😃

bamse6311
2013-10-07 17:44
#12

#10 Lucifer Sam

Jag förstår också lite hur du menar!

Visserligen så är jag verkligen en gammal "gubbe" 😭men har förstått att jag använder min lur till mycket mer än mina båda söner gör.

En av dem är precis som du född på 70-talet eller närmre bestämt exakt 1970 och den andre sonen föddes år 1989.

Hur som helst så har jag förstått att jag använder min lur till mycket mer än de gör.

Å andra sidan så har den minsta son en iPad som han kör väldigt mycket så det jämnar nog ut sig på något sätt 😃.

Jo, att vara "teknikfreak" har nog inget med ålder att göra och alla använder vi våra lurar på helt olika sätt.

#11 Nathalie62

Tror att jag skall ta dig på orden och börja ränna ute på nätter och helger 😂, fast det är jag kanske litta litta för gammal för 😎fast det skulle inte varit dumt singel som man är 🙂

@Alla

Angående det här med teknik så tänkte jag på en annan sak.

Jan Guillou skriver alla sina böcker på vanlig hederlig gammaldags skrivmaskin.
När ordbehandligen på dator började ta över skrivandet så köpte han upp ett riktigt stort lager skrivmaskiner samt färgband osv.

Inte för att Guillou är emot teknik men han påstår själva att fingersättningen han har inte passar på ett tangentbord och att han skriver väldigt mycket fortare på sin skrivmaskin.

#10 Lucifer Sam
Tummen upp 👍för ditt inlägg och både härligt och befriande att läsa att det finns människor som dig, all "heder" åt dig"!

Finaste hälsningar,
Bertil

Lucifer Sam
2013-10-07 18:04
#13

#11 och #12: Tack för snälla ord!🙂

(Medger att en bidragande orsak till min avoghet kan vara att jag är rädd att vara för dum för att förstå hur en sån där sak funkar… )

Nåväl, lite av min inställning beror nog på att man växte upp under en tid då man, om man ville få tag på någon, fick ringa hem till dom och var de inte hemma så fick man försöka igen lite senare. Man överlevde ändå. Minns också att flera på orten var mäkta imponerade av den enda i klassen vars familj hade telefonsvarare - det var ju höjden av high-tech! (landsorten i mitten av 80-talet). 😃

Jag har ju som sagt mobil och inser att det är synnerligen praktiskt om man blir sen till avtalat möte eller liknande men det är just det att vissa (såväl unga som gamla) verkar få mer eller mindre panik av att inte alltid vara nåbara som jag inte riktigt förstår – så viktig är åtminstone inte jag att det är en katastrof om jag ”försvinner” en liten stund.

till sist kan jag också e passa på att erkänna att jag faktiskt beställde en (synnerligen enkel) läsplatta häromdagen för att slippa släpa med mig en hel extra väska med böcker och artiklar då jag reser – så visst kan tekniken vara av godo.

Allt gott!

/Annika

Shine On You Crazy Diamond

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-07 18:12
#14

#13, Jo nog kan tekniken vara till godo också fast det kan ställa till både med det ena och det andra utan att man har någon susning om varför 😃

Ibland kan man undra hur dagens samhälle skulle klara sig utan allt nytt som tillkommit med åren, hade varit intressant och köra ett test för och se hur många som flippat ut 😂

Gasoline
2013-10-08 06:23
#15

Surf mestadels då jag inte har internet på datorn, men ringer även en hel del ;-)

[Gladamarsvin]
2013-10-08 07:44
#16

Vad jag gör på min mobil Kikar Messar Lyssnar på musik Kollar väder Kollar almanackan Surfar ibland även hemma men mest ute Byter backrund varje dag Tar kort Ringer Kollar pengarna Kollar maten i skolan Kollar busstider ibland Alarm Kollar klockan Det är allt jag för med min mobil för tillfället :)

Moalinn
2013-10-08 09:54
#17

Använder den till det mesta, speciellt musik och surf. Måste hålla koll på twitter haha 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
2013-10-08 10:01
#18

jag är ca tio år äldre än du lucifer sam, så jag tror inte det har med det att göra att vi ser olika på den nya tekniken Glad. men visst genererar de möjligheter den ger krav som en biprodukt, så jag förstår om du vill hålla dig utanför det hela, och det gläder mig att det funkar för dig att göra det. (och läsplattan räknas inte i sammanhanget, för den har ju absolut inte ett dugg med den ständiga nåbarheten att göra. utan den är ju bara ett mycket lättare sätt att bära sin boksamling, så den tycker jag du kan ha med gott samvete 😉.)

men egentligen är det ju inte det där med att alltid kunna bli nådd som är poängen för mig heller, fast jag använder både mobil och surfplatta jättemycket. det är ju helt andra funktioner jag vill ha tillgängliga, och här bloggas eller twittras heller ingenting.

fast visst är det också självklart för mig att ha både min privata och min jobbmail i mobilen, och det senare har jag helt enkelt för att det är skonsammast så. jag ser inget bekymmer med att lägga en minut på fritiden på att dra iväg ett snabbt svar på ett jobbmail - om det besparar både mig och nån annan betydligt mer besvär om det hade fått vänta till nästa arbetsdag.

och eftersom jag avskyr att prata i telefon (ett telefonsamtal kommer nästan undantagslöst olämpligt och störande till skillnad från skriftlig kommunikation som var och en läser och besvarar när det passar dem) så kommunicerar jag hellre skriftligt i de flesta fall. att ha en smartphone istället för en "dumbphone" gör ju då snarare att jag får vara ifred mer som jag ser det, för folk vet att jag alltid har mailen med mig och då behöver de inte rubba mina cirklar med telefonsamtal.

de enda telefonsamtal jag ser fram emot och vill ha är väl egentligen det dagliga från dottern då hon efter skolan slår en pling och bekräftar att allt är väl samt berättar vart hon tänker ta vägen de närmsta timmarna 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-10-08 13:21
#19

Kissidor, ja med sådant ändamål vart barnen befinner sig är ju bra att veta så för den sakens skull är det toppen med mobil eller när/om det händer någonting, då är det perfekt om man kan nås via den🙂

Cazzos
2013-10-08 21:22
#20

Först och främst internet! Sedan sms/samtal. 🙂


Annons:
Upp till toppen
Annons: