Annons:
Etikettmjukvara
Läst 4054 ggr
Moalinn
8/29/13, 9:10 PM

Seg HTC One

Hej!

Min HTC One X+ är ungefär ett år gammal och börjar redan bli seg. Ibland går det inte ens att låsa upp mobilen, den är fortfarande svart liksom. När jag går tillbaka till startsidan från ett program så tar det längre tid än vanligt och ikonerna tar några sekunder att "återställa" sig.

Den är långt ifrån full, 19.56GB bara. har haft mer och den har inte klagat så som den gör nu. Den kan även få för sig att hänga sig vilket gör att spotify börjar hacka.

Har ni något tips på vad jag kan göra för att den ska bli snabbare igen? Kommer inte köpa en ny då det inte finns någon som ligger över One än eller? Såg något om någon ny som kommer i höst men för att vara ärlig så känns det som att det inte är mobiler längre utan mindre surfplattor. Vill faktiskt kunna ha mobilen i fickan 😐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[Nathalie62]
8/29/13, 9:31 PM
#1

Har du provat ta ut batteriet och startat om telefonen?

Någon ny uppdatering som du hämtat hem på sistone?

Moalinn
8/29/13, 9:40 PM
#2

Går inte att ta ut något batteri. Eller, går gör det väl men orkar inte sitta och bända upp hela telefonen. Startat om den har jag gjort ett x-antal gånger och det finns inga uppdateringar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Nathalie62]
8/29/13, 9:49 PM
#3

Det är ingen app du hämtat hem som kan ha segat ner den? Om du har garantin kvar kanske du skulle be dom titta på den.

Moalinn
8/29/13, 9:55 PM
#4

Jadu, kan mycket väl vara så. Ska se om jag kan avinstallera lite appar som ändå bara ligger. Tror även jag ska göra mig av med firefox som har bråkat lite till och från.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
8/29/13, 10:01 PM
#5

fabriksåterställning säger jag, kan låta lite drastiskt och har du många appar så tar det en stund att återställa alltihopa - och du måste förstås vara noga med att säkerhetskopiera bilder etc till datorn eller molnet och dina kontakter med till exempel googlekontot. men det är i alla fall nåt som i stort sett garanterat gör telefonen lika rapp som du en gång tyckt att den var. skulle det mot förmodan inte hjälpa så måste det vara nåt hårdvarufel men det är osannolikt. det kan hända att det går att hitta nån enskild faktor som segar ner telefonen, men då får man leta ihjäl sig för det - med fabriksåterställning vet man.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
8/29/13, 10:10 PM
#6

#5
Har funderat på det också, tycker dock att det är så otroligt drygt att återställa den. Sist jag gjorde det (om det var One eller Sensation kommer jag inte ihåg) så började mobilen faktiskt installera alla program själv av någon underlig anledning.

Men avinstallerade några appar, ska se om det blir bättre annars får jag nog återställa. Kan hända att mobilen faktiskt behöver en uppdatering även om det inte finns. På min sensation fick jag svaret att "det kommer komma en uppdatering inom kort som kommer lösa eventuella buggar och dessutom göra mobilen snabbare".

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
kissidor
8/29/13, 11:03 PM
#7

ingen underlig anledning 🙂, det är Google-kontot som återställer apparna. men jag brukar stoppa det, annars tokladdar den ju hem allt man nånsin haft, bättre att plocka dem själv.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
8/29/13, 11:46 PM
#8

Hoppas verkligen du slipper återställa för det är så drygt och något man helst inte gör förrän det verkligen är nödvändigt men precis som kissidor nämner så blir den ju åtminstone ren och fräsch sen men håller tummarna att det bör räcka att avinstallera lite appar.

Jarado
8/30/13, 10:18 PM
#9

Prova något "minnesrensarprogram"! Jag använder Clean Master. Gratis, och har gjort min tidigare sega telefon som ny :-)

Tar bort allt onödigt plus rensar det som finns i RAM minnet.

Moalinn
8/31/13, 2:22 AM
#10

#7
Jaså du. 😉
Tyckte iallafall att det var rätt smidigt, för den installerade de program jag hade innan!

#9
Använde något liknande men hjälpte inte alls tyvärr 😕

Återställer den nu iallafall, tröttnade totalt. Spotify hackade, tog väldigt lång tid att ta sig till startsidan och jag vet inte allt.

Tänkte säga att mobilen blev sån efter att jag ändrade språket till Engelska. Kanske kan hända att det blev för "jobbigt" för den och helt enkelt blev segare?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
8/31/13, 9:34 AM
#11

jo det är ju bra - men det är det att den brukar ta sig för att ladda ner alla appar som man överhuvudtaget någon gång laddat ner på det kontot, och då kommer det med liiiiite mycket som ja inte vill ha. bland annat till exempel ett spel som jag köpte en gång på 1kr-rea, men det låg på 1 GB så det kanske du förstår att jag inte vill att den ska ta sig för att ladda ner utan att jag begär det 😃

låter ju minst sagt osannolikt att den skulle bli seg av att du bytte systemspråk till engelska - liksom varför skulle engelska vara jobbigare för den än svenska 🤔???

hursomhelst, rapportera gärna om det hjälpte med återställningen, vore intressant att veta 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
8/31/13, 12:26 PM
#12

#10, Önskar dig lycka till med återställningen och hoppas den ska bli trevligare efter det. 😃

Det låter ju märkligt om den skulle reagera sådär för att man bytte språk så det tror jag faktiskt inte, det måste ha varit något annat 🤔

Moalinn
8/31/13, 1:02 PM
#13

#11
Jaha, då förstår jag. Den laddade faktiskt inte ner några appar, mer än facebook, twitter och liknande. Vissa av apparna som jag hade innan fanns inte ens med i "mina appar" på play 🤔

Glömde dock att lägga över kontakter på simkortet då jag tänkte att jag har gjort det några gånger, men kom på sen att jag bytt simkort men då var det redan försent. shit happens!

Den fungerar som den ska iallafall 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
LaSadie
8/31/13, 5:53 PM
#14

Tyvärr verkar det som HTC lurar segar till sig efter ett år. Hade Wildfire och Sensation XE som segade till sig efter ett år. Andra med HTC lurar upplever liknande problem. Ibland fungerer återställning av luren för att få bort "skit" som har samlats i mobilen

[Nathalie62]
8/31/13, 5:57 PM
#15

#13, Så skönt att den fungerar nu Moalinn.

Moalinn
8/31/13, 6:45 PM
#16

#14
Jo, jag har haft både Tattoo och Sensation och båda har blivit segare efter ett år, men inte alls såhär seg.

Det värsta är att jag inte vill lämna HTC då det är en toppen mobil i övrigt. 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

bamse6311
8/31/13, 6:54 PM
#17

Vist finns det en uppföljare till OneX+ och det är ju ONE.

Tråkigt som tusan dock med nyare lurar att man inte själv kan byta batteri i dem.

Fint att allt löste sig för dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

Moalinn
8/31/13, 8:37 PM
#18

#17
När kom den ut? Jag måste ha missat den!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

bamse6311
8/31/13, 8:53 PM
#19

#18 Moalinn

Har för mig att ONE kom ut i Juni och den har ju fått helt översvallande recensioner i alla tester som den varit med i.

Kolla gärna länken du fick och det finns många fler som hyllar den här luren till skyarna.

I den länken som du fick så står ju bland annat att den har prestanda som en liten datorhall.

Den är faktiskt gjord i ett helt stycke aluminium som man svarvar ur och varje sådan lur tar 3,5 timmar att svarva aluminiumstycket.

Min yngsta son Alexander jobbade i många år med mobiler och han skulle aldrig kunna tänka sig något annat varumärke.

Både Alexander och min andra son kör ännu så länge med OneX+ men dom skall båda två byta upp sig till ONE.

Själv så kör jag än så länge med en "gammal" Sensation.
Ja gammal och gammal förresten, Sensation kom ju ut 2011 men i mobilsammanhang så är det ju rena rama stenåldern *skrattar*.

Förselår dig att du går in i en butik och kollar ONE.

(Den har alltså inga tilläggsbokstäver och heter bara ONE just för att markera att det är number ONE inom smartphones.

Bästa hälsningar,
Bertil

Moalinn
8/31/13, 9:25 PM
#20

#19
Tack för informationen!

Läste lite till och ja, den verkar riktigt bra alltså. Kan hända att det blir nästa telefon om det inte har hunnit komma ut någon ny när det är dags att byta. Är nöjd med min X+ än så länge och ser ingen anledning till att byta så länge den fungerar felfritt. Även om man är lite "vill ha det nyaste". 😉

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
bamse6311
8/31/13, 9:46 PM
#21

#20 Moalinn.

Är också lite som du att jag gärna vill ha det senaste och nyaste.

Tyvärr så håller inte min plånbok med mig i detta *skrattar*.

Btw Moalinn, så är ju One X+ en riktigt bra lur och inte minst med en fantastiskt bra kamera.

Dock så har ni väl inte fått Sense5 till den men misstänker att ni fått Android 4.2.2.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
8/31/13, 9:51 PM
#22

Verkar som HTC skulle behöva TRIM. 🤔

Men det kommer ju snart med Android.

Moalinn
8/31/13, 10:08 PM
#23

#21
Tycker faktiskt inte att X+ har en speciellt bra kamera men det kanske bara är jag. Men ja, det är en väldigt bra mobil - riktigt nöjd. Var väldigt nöjd med min sensation också!

Har Android 4.1.1 och Sense 4+. 😐
Måste bara fråga, om de släpper en sense 5, varför skickar de inte ut den till alla mobiler?

#22
Vad är TRIM? 😊

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
8/31/13, 10:22 PM
#24

#23

En optimeringsfunktion för lagringsmedia som bygger på minne, tex SSD.

Så när TRIM kommer till Android så kommer den bli snabbare, hålla längre samt antagligen dra mindre ström. Strömmen är jag osäker på men jag hoppas iaf.

[Nathalie62]
8/31/13, 10:49 PM
#25

VSK, När är snart? 😉😃

bamse6311
8/31/13, 11:04 PM
#26

#21

Det är ju så med alla mobiltillverkare.

Dom kan ju om dom vill släppa nya uppdateringar även till lurar som är ett år gamla som din Onex+.

Dock så gör dom inte alltid det då dom vill sälja in sitt senaste "flaggskepp".

OneX+ skulle galant kunna klara både Sense5 samt senaste android (4.2.2) men dom gör ju inte riktigt så eftersom de vill sälja in sin "senaste/nyaste" lur och alla mobiltillverkare gör på det sättet.

På min Sensation så har jag android 4.0.3 men den skulle ju utan vidare kunna klara åtminstone 4.1

Ett sätt att komma undan sådant här som mobiltillverkaren bestämmer är ju att "roota" sin lur.

Själv så har jag inte vågat mig på det där men det finns många olika trådar här på iFokus om hur man gör sådant.

Både VSK samt kissidor och har jag för mig Nathalie62 som skrivit här på din tråd kan sådant men själv har jag som sagt var inte vågat mig på det.

Har förstått att risken om man inte gör rätt så "brickar" man sin lur och kan väl inte använda den till så mycket mer än som ett papperspress eller annat.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
8/31/13, 11:08 PM
#27

#25

Om jag minns rätt så kommer den i version 5.0 

Jag vill ha den nu 😃

Annons:
[Nathalie62]
8/31/13, 11:13 PM
#28

#27, Jag med så när släpps då den? 😃

Moalinn
8/31/13, 11:19 PM
#29

#26
Sant. Tycker dock att android borde iallafall uppdateras på de mobiler som inte är speciellt jättegamla. På sensation tror jag att jag fick en uppdatering, men har inte fått någon på X+.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

bamse6311
8/31/13, 11:55 PM
#30

#29

Skall kolla med mina båda söner som båda har OneX+ och framförallt med min yngsta son som har jobbat med mobiler om vad han tror kan komma till OneX+.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
9/1/13, 8:59 AM
#31

jag har för mig att trim finns redan i 4.3, och i såfall har jag för mig att den ska komma till s3:orna i alla fall. det finns också redan en app i playstore för det som heter fs trim, kräver root samt stöder inte alla telefoner.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
9/1/13, 1:10 PM
#32

#31, Den ska jag kolla in där, tack för tipset 😉

[VSK]
9/1/13, 3:15 PM
#33

#31

Flämtar 😛

4.3 till Samsungfolket med original OS nu ☝️

Snurpan79
9/1/13, 3:52 PM
#34

Android 4.2.2 med Sense 5.0 borde vara släppte till HOX+ nu. Den började rulla ut till + innan vanliga HOX och HOX har ju fått uppdateringen.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
Moalinn
9/1/13, 3:58 PM
#35

Sedär ja, det finns en uppdatering! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
9/1/13, 4:29 PM
#36

nej haha vad fult det ser ut😕

Men de måste ha skickats ut ganska så nyss iallafall? För kollade uppdateringar i torsdags tror jag men fanns inget då.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Nathalie62]
9/1/13, 5:39 PM
#37

#36, Nu skrevs ju detta i mitten på augusti så det verkar som att den funnits ett tag?🤔

Upp till toppen
Annons: