Annons:
Etikettteknik
Läst 2307 ggr
bamse6311
9/3/13, 7:13 AM

Nokia till Microsoft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i morse blev det bekräftat att Microsoft helt köper opp Finländska Nokia.

Egentligen inte konstigt då Nokialurarna den senaste tiden haft Windows som operativ.

Tänk så mycket som mobilmarknaden ändrat sig på egentligen ett fåtal år.

I början så var det Ericsson som med sin "Hotline" ägde marknaden och Nokia hängde snabbt på med sin 3310.

Plockade just nu fram några gamla lurar som jag sitter med i handen nu.

En Ericsson G700 samt en Ericsson P1i.

Båda två kallades smartphones och var någon slags hybrider till det vi har idag.

Båda kunde man köra med fysiska knappar eller en penna på skärmen.

Upptäckte precis hur jävla väl P1i ligger i handen och hur rejäl den är.
Den har har ett sådant där tangentbord med tre funktioner på varje fysisk knapp.

Den ligger som sagt var väldigt rejält i handen och har ett hölje helt tillverkat i metall.

Inget "plastic fantastic" här på min Ericssson P1i inte och med en kamera på 3.2 Mpixel.

En annan gammal lur som jag också rent nostalgiskt plockade fram för att klämma lite på är min Nokia 8210 och även den ligger helgjuten i handen.

Faktum är att när jag åker utomlands så brukar jag ta två olika lurar med mig.

En för att kunna kolla mina mail samt Facebook och annat och den använder jag bara när jag är på hotellområdet.

Den andra luren som jag brukar ladda med ett kontantkort är just den där Nokian 8210 som man egentligen bara kan ringa med samt skicka sms.

Tänker som så här att vare sig jag är i Egypten eller Thailand och tar den med ut på "stan" så är ingen större skada skedd om jag antingen skulle tappa den eller att den skulle bli stulen.

Tack och lov så har jag varken hittills tappat den eller blivit bestulen på den.

Som sagt ingen större skada skedd om det skulle hänt men just nu i dag på morgonen när jag känner den i min hand så är det ändå en "gammal kärlek".

Dock så ligger ändå min Ericsson P1i med all sin metallkänsla ännu bättre i min hand.

Kunde inte heller just nu exakt när jag lagt ner de andra motstå att ta fram min gamla Ericsson Z1010 och känna hur den ligger i handen.

Gedigen den också och den första luren som hade 3 G samt också den första luren som hade en videokamera på framsidan, det är en sådan där fliptelefefon eller vad du nu kallades.

Just den där Z1010 var när den kom ut den bästa lur som någonsin byggts och det var alltså Ericsson som byggde den.

Tänk så mycket som har hänt på egentligen väldigt kort tid.

Idag så är det Plastic Fantastic lurar tillverkade i antingen Kina eller Taiwan som vi håller i våra händer vilket varumärke det än står på dem.

Nåväl för att vara helt ärlig så lade även Ericsson sina lurar till tillverkning i Asien långt innan Sony kom med i bilden.

Kul med nostalgi ändå och kul att plocka fram sådana här lurar och hålla dem i sin hand även om tanken svindlar…..

Bästa hälsningar,
Bertil

(Bilden är ett skärmklipp från min blogg så därav den dåliga kvalitén, var inte så noga med bilder på den tiden *skrattar*).

Annons:
[Gladamarsvin]
9/3/13, 7:30 AM
#1

Vad roligt att plocka fram dom :)

bamse6311
9/3/13, 7:33 AM
#2

#1

Visst är det Gladamarsvin och en hel del nostalgi när man tänker tillbaka.

Kul dessutom att man sparat en del av de gamla lurarna och kan "känna" dem i sin hand lite då och då *ler*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Gladamarsvin]
9/3/13, 7:44 AM
#3

Ja jag var liten när dessa var kanske till och med inte född när vissa fanns:)

bamse6311
9/3/13, 8:13 AM
#4

#3

Ja, jag är faktiskt asgammal och var med på den tiden då man hade riktigt stora "tegelklumpar" i bilen.

Gladamarsvin, jag var faktiskt också med på den tiden som man varken hade telefon eller tv hemma.

Tv:n kom in i mitt liv först när jag var i 7-års åldern och det var då något helt fantastiskt *skrattar*.

Du Gladamarsvin, jag brukar säga som Ingvar Kamprad (IKEA) avslutar sin affärsidé "Underbara framtid, det mesta är ännu ogjort".

Jag har dessutom en egen tes och den lyder så här:
"Jag kommer ihåg det som var, jag lever idag med nutidens teknik och jag ser fram med tillförsikt fram emot det som det som komma skall".

Jo Gladamarsvin, det är riktigt kul att se och känna hur mina gamla "lurar" ligger i handen men jag är samtidigt teknik-nörd och läser allt om både nya lurar, kameror, tv-apparater osv som skall komma.

Älskar framtiden och älskar teknik *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Gladamarsvin]
9/3/13, 10:08 AM
#5

Ja verkligen du är nörd på teknik man kan alltid fråga dej 👍

bamse6311
9/3/13, 10:13 AM
#6

#5

Nej för tusan, det finna många här på iFokus som är långt bättre än mig som har många och mycket bättre svar än mina *skrattar*.

Tack så mycket ändå för ditt trevliga inlägg.

Finaste och bästa hälsningar,

Bertil

Annons:
[Nathalie62]
9/3/13, 11:27 AM
#7

Det är verkligen nostalgi Bertil och tyckte man det var jättebra, stora som tegelhus Mr. Green

[Gladamarsvin]
9/3/13, 1:22 PM
#8

Var så lite :)

bamse6311
9/3/13, 2:04 PM
#9

#7 Nathalie62

Visst gjorde man Nathalie62.

Kommer ihåg en som jag fick inmonterad i bilen runt år 86-87.
Det var en riktigt stor lur det och den var i tre delar.

Själva batteriet satt monterat med två vingmuttrar i bagageluckan.
När man skulle ta luren ur bilen så skulle man alltså först skruva bort batteriet med de där två vingmuttrarna och sedan sätta in batteriet i en huvudenhet för att till sist ta själva telefonluren där det satt i en hållare sidan om förarsätet och även koppla in även det i huvudenheten.

Alltsamman vägde sina modiga kilon.

Allt man kunde göra med den var att ringa med och sms var inte ens uppfunnit.

Dessutom så kostade det en jäkla massa att ringa med den.

Jobbade som säljare då på den tiden och kommer ihåg att ibland när man skulle checka in på hotell så stod det vissa med en sådan där stor och riktigt tung sak hängande runt axeln så att de nästan fick gå krokböjda.

Brukade tycka att du din dumme jäkel, varför ringer du inte från telefonen på hotellrummet, det är ju mycket billigare.

Nåväl, de ville ju visa upp att de hade en sådan och kommer ihåg att en fredag måste det ha varit då jag stod i kö på systembolaget så kom det en kille in med en sådan hängande på axeln och naturligtvis så var det bara för att visa att han hade en sådan *skrattar*.

Ja du Nathalie62, det var good times eller åtminstone "tunga tider" med mobiler på den tiden *skrattar igen*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Jonsson9
9/10/13, 3:39 PM
#10

Hela Nokia är det inte de köper upp, endast typ mobiltelefonenheten.

"Avtalet innebär att Microsoft får tillgång till Nokias patent i tio år."

Enligt SVD. 🙂

Vänlig hälsning, Martin

[Nathalie62]
9/10/13, 4:25 PM
#11

#10, Det har du rätt i Jonsson.🙂

bamse6311
9/11/13, 2:06 AM
#12

#10

Jo naturligtvis är det inte hela Nokia de köper upp utan bara mobiltelefonin.

Nokia är ju ett hi-tech företag som tillverkar mycket annat än mobiler.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: