Annons:
Etikettövrigt
Läst 2624 ggr
[Lizzier_83]
2013-09-05 13:09

Varför är iphone så provocerande?

Jag har funderat på en sak jättelänge men inte kommit mig för att fråga för det känns lite dumt.

Jag skaffade min första Iphone i december förra året och den passar mig perfekt. Jag har haft säkert 20 androidlurar innan och kan därför se både fördelar och nackdelar med båda systemen. Men för just mig så passar iphone och jag tycker om den, även om det är mycket jag saknar från andriod också. Men jag tycker att det verkar vara så oerhört provocerande med iphone. Om det står nån artikel i tidningen om iphone så är andriodanvändare där nästan innan artikeln har publicerats och lägger in kommentar efter kommentar om hur kass telefonen är och de överöstar helt de som har iphone och också kommentarar. Det är så varje gång, överallt. Läser man omvänt, om någon andriodtelefon så är det inte alls lika mycket bråk för iphoneanvändarna verkar inte ha samma behov av att "hävda" sig och sänka androiden.

Jag skrev nyss ett inlägg på fb och frågade vart man kunde köpa en billig laddare till iphone 4 för min börjar ge sig, av den enkla frågan  blev tre pers så provocerade att de kastade sig in i tråden två min efter att jag postat och talade om hur kasst apple var, hur dålig telefonen är och att jag borde skaffa en riktig telefon och de var verkligen uppretade på riktigt.

Herregud jag förstår det inte, alla pratar så fint om allas rätt att tycka olika, vi gillar olika och allt det där men gäller det bara vissa saker. Jag tycker hemskt mycket om min iphone men det är ledsamt att bli totalt sågad och dumförklarad om man vågar yppa att man har en.

Vad är det med iphone som provocerar androidanvändare så fruktansvärt?

Annons:
[Nathalie62]
2013-09-05 13:25
#1

Det är en bra fråga Lizzier, tyvärr är det bara så det är att många vill som du säger "hävda" sig men det viktigaste är att du inte tar åt dig av sarkastiska kommentarer.

Håller med om att det jättetråkigt att det ska bli sådant liv men är det konkurrenter ger det tyvärr den effekten. Det är synd att folk inte kan acceptera ens val utan ska börja tjaffsa direkt istället.

[Lizzier_83]
2013-09-05 13:32
#2

#1 Jag förstår det helt enkelt inte. Sambon har en Samsung note och den är på en del sätt bättre än min iphone och på andra sätt tycker han att min har fördelar. Båda systemen har ju styrkor och svagheter så varför ska det vara så känsligt.  Men precis som du säger gäller det att inte ta åt sig, rensade bort typerna ur vänlistan istället.

[Nathalie62]
2013-09-05 13:35
#3

#2, Det gjorde du rätt i 😃

Självklart finns det både för och nackdelar med allting och handlar mycket om tycke och smak, det gäller bara att folk ska förstå detta men det är lättare sagt än gjort tydligen.

Denna kommentar har tagits bort.
[Nathalie62]
2013-09-05 21:26
#5

#4, Sådana kommentarer accepteras inte här och blev därför borttagen.

[Gladamarsvin]
2013-09-06 07:44
#6

Jag har haft iphone och tyckte den var bra dock är jag så inlärd Android användere så jag väljer Android men har inga fördomar om iPhone :)

Annons:
[Nathalie62]
2013-09-06 10:53
#7

#6, Det ska man inte ha heller Gladmarsvin, man föredrar oftast den man är bäst van vid också 😃

RobinEH
2013-09-07 17:43
#8

Personligen så tycker jag inte om apple som företag. 

Ser man till iPhone * och iPod touch * så tycker jag att de är klart mycket bättre än mängden androida mobiler vad gäller enkelheten och organisationen av applikationer. Jämför man dock iPhone 5 med Samsung Galaxy S4 så är den androida mobilen klart bättre.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

bamse6311
2013-09-07 17:56
#9

Min bästa kompis har bara produkter med ett "äpple" på, både lur, padda och dator medan jag kör Android lur och Win OS på datorn.

När vi träffas så tycker vi ibland att det är kul att småreta varandra lite men på ett mycket skämtsamt sätt och alltid väldigt hjärtligt två goda kompisar emellan *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Lizzier_83]
2013-09-07 18:02
#10

#9 Precis, det är ju en helt annan sak. Jag och sambon jämför ofta våra lurar och lånar ibland varandras. Det är ju också väldigt roligt att diskutera olika system på ett moget och sakligt vis, lite som #8, man kan inte tycka lika jämt men man kan framföra sin åsikt på ett bra sätt.

Jag ska snart skaffa ny lur då sonen vill överta min och valet mellan iphone 5 och samsung galaxy 4 är inte alls självklart för mig då båda är väldigt lockande.

bamse6311
2013-09-07 18:35
#11

#10

Ja, det är inte lätt det där när man skall välja lur och vilket OS som kan passa en bäst.

Du har inte tittat på en HTC ONE som väl är närmast jämförbara HTC lur.
Sedan så finns ju även Xperia Z som fått bra recensioner.

Ja, inte lätt det där när man skall välja OS och ny lur men det är ju ett trevligt problem *ler*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fridaybrew
2013-09-10 12:28
#12

För mig handlar det om företagsetik Apple ger jag inte mycket för, och inom Android så är marknaden vidöppen för olika aktörer.

Jag ogillar Apples affärsmetoder helt enkelt samt hur sektliknande deras användarbas tenderar att agera.

Bryr jag mig om någon annan köper Apple nej. Skulle jag själv köpa något från apple nej, skulle jag acceptera en iphone som present, nej.

/Fridaybrew

RobinEH
2013-09-10 14:16
#13

#12 Google ligger ju bakom android så jag vet inte om jag känner bättre för android än apple. Google börjar änna få lite för mycket kontroll.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Fridaybrew
2013-09-10 14:36
#14

Apple vs Samsung

http://www.theverge.com/apple/2011/11/2/2533472/apple-vs-samsung

Apple gillar att stämma sina konkurrenter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc._litigation

Apple tvingar i princip konkurrenterna till att motstämma så de tramsar runt i rättsalen i flera år om produkter och patent som ibland inte ens är aktuella längre.

Hellre stödjer jag då ett företag vars grundmotto är: 

Do no evil!

Det är Google mao. Visst ibland blir det tokigt men Google har iaf inte ambitionen att låsa fast sina användare som Apple gör.

/Fridaybrew

Jonsson9
2013-09-10 15:32
#15

Personligen gillar jag inte apple överhuvudtaget.

Så jag ställde mig själv frågan: -varför?

Ska jag vara helt ärlig i mitt svar så tror jag det är av rädsla. En rädsla för att ett företag som låser in sina användare nåt fruktansvärt ska bli för stora.

Det börjar med att man köper en produkt från dom, sen skenar det, man måste ha det ena och det andra från just apple för att de ska fungera tillsammans.

Sen det här med att de stämmer andra företag kors och tvärs gör inte min syn på företaget bättre. 

Jag vill inte försvara de som slänger ur sig dumma kommentarer konstant om apple, verkligen inte. Själv försöker jag mer förklara och visa på vilka sätt som jag tycker Android är bättre. Kanske är det så de också känner, och slänger då omogna och spydiga kommentarer ifrån sig…

Vänlig hälsning, Martin

[Nathalie62]
2013-09-10 16:33
#16

#15, Men jag tycker då rakt inte att man ska behöva slänga ur sig sådant ändå även om man känner så, självklart får man ju ha skilda åsikter men man kan framföra det på ett moget sätt och förstår precis vad Lizzier menar, det är löjligt hur en del kan yttra sig.

Jonsson9
2013-09-10 18:54
#17

#16 Ja, precis som jag skriver så tycker inte jag heller det!

Vänlig hälsning, Martin

[Nathalie62]
2013-09-11 10:17
#18

#17 :thumbsup:

[Lizzier_83]
2013-09-11 12:55
#19

#15 men det är lite det jag menar också, man kanske inte alltid behöver förklara varför android är bättre, ibland efterfrågas det ju ingen förklaring och att android är bättre är ju en åsikt, inte ren fakta.

Jag menar att det blir tröttsamt att läsa om alla sådana förklaringar, en del bättre formulerade och en del sämre, efter varje inlägg, artikel och tråd som handlar om iphone. Det känns som att man inte får lov att ha eller gilla iphone utan man måste hålla med om att android är bäst för att ens åsikt ska accepteras. Som med mitt exempel, jag lade ut en förfrågan på fb om vart man kan köpa en billig laddare till iphone 4. En del av de som svarade i tråden tyckte kanske att de bara förklarade, precis som du säger, men det blir ändå jättetråkigt för mig som får det upptryckt i ansiktet vilken kass "låtsastelefon" jag har och att jag stödjer ett så dåligt företag, när jag egentligen bara frågade vart man får tag i en laddare.

Kan man inte helt enkelt vara nöjd med sitt eget val och låta andra göra sina val utifrån vad de själva tycker är bäst. Det borde ju vara enklast för alla.

Jonsson9
2013-09-11 16:38
#20

#19 "man kanske inte alltid behöver förklara varför android är bättre, ibland efterfrågas det ju ingen förklaring och att android är bättre är ju en åsikt, inte ren fakta."

Nä det kanske man inte behöver, men du pratade också om "allas rätt att tycka olika" i början. Och yttrandefrihet har vi ju.

Förstå mig rätt, jag försvarar inte alla de idioterna som kommer med sina uppkäftiga kommentarer överallt, jag gillar inte de heller. 

Det blir lite av en ond cirkel, de blir "provocerade" och du blir provocerad av att de blir provocerade. 😛

Det finns många idioter, kanske de du borde hålla dig ifrån. 🙂

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
[Lizzier_83]
2013-09-11 21:21
#21

#20 Men det är ju just det som är kärnan i min fråga, varför blir just androidanvändare så oerhört provocerade av ordet iphone att det känner att de måste "förklara" hur dålig både telefonen och företaget är för alla som vågar använda själva ordet iphone. Du verkar vara en utmärkt person att fråga så jag passar på.

Vad är det som gör att du känner den där hetsen att tala om för alla och envar som äger en iphone hur dålig du tycker att den och företaget är? Jag har själv aldrig haft det behovet gentemot alla som använder android så jag kan därför heller inte alls förstå det. Är du inte tillräckligt nöjd med din telefon eller säker på att ditt val är det bästa, så att du därför måste pränta in det i alla andra bara för att känna dig säkrare?    Jag menar just att den som är säker på sig själv och sitt val sällan brukar behöva, som du säger "förklara" (hävda sig) jämt och ständigt, för alla som råkar välja annorlunda oavsett om de bett om att få höra det eller inte.

Man ser sällan det beteendet hos de som valt iphone, är de då tryggare i sig själva och sitt val?

Vad är det som du anser vara provocerande i en enkel fråga om en laddare, som gör att du känner att du måste dra hela ramsan?

Fridaybrew
2013-09-12 10:22
#22

Egentligen om man inte vill ha olika svar så ringer man till en butik och frågar, alternativt googlar så får man precis det svar man vill ha. Men orkar man inte det och frågar på forum eller andra diskussions liknande sociala medier så lär man få varierande svar. Svårare än så är det inte.

Rent generellt så tycker jag väldigt många börjar i fel ände, de väljer fb och forum istället för googla eller ringa till sin butik för svar. Tror det har att göra med att man vill få service på silverfat utan att göra en egen insatts.

Apple är som teknikföretagens Monsanto, de som väljer att inte se hur de röstar med sina pengar är oftast de som inte läst på. De som väljer att ignorera.

Jag ser Apple som en bra produkt för de med lågt teknikintresse och mer pengar än vett. De som läser på vet att man får mer för pengarna om man väljer annat märke.

Iphone vs Android är egentligen en fortsättning på MAC - PC. Oftast är det killar som tar sig tiden att sätta sig in i hur fixa saker som behövs, medans tjejer vill att det bara funkar. Så då ber de killar om hjälp. Tills de skaffar Mac eller iphone, de killarna som läst på håller kvar sina pc o android då det fortfarande är bättre för de som kan.

Det är lite som ICQ och messenger. Messenger slog ut icq inte för att det var bättre, enda anledningen var att microsoft plötsligt inkluderade messenger, så vips behövde tjejer inte lära sig något (installare icq) för att chatta. Så kvar på icq blev de som vet hur man installerar program (massa killar fåtal kunniga tjejer), dock saknade de brudarna som inte klarade det lol. Så gick man över till en sämre produkt pga sällskapsjuka inte pga kvalite.

Jag ser Iphone som mobilernas messenger en brudmobil då den för länge sen gav status och lite annat, bara yta det handlar om.  Ingen vettig höjer ögonbrynen för en iphone längre, fler och fler börjar se alternativen.

Det är som Nokia för ett par år sen var de störst och vips nu är de borta och uppköpta. Apple har för stor kassa (de tjänar bra på att ta överpriser från sina kunder) så finns ingen risk att Apple går samma öde tillmötes som Nokia.

Naturligtvis finns det kunniga tjejer inom IT och fler behövs, tycker det är synd att inte fler tjejer sätter sig in PC världen och försöker lösa sina egna problem själva genom att läsa på, precis som killar har gjort i många år. Sen finns det okunniga killar så det som står ovan är i generella drag.

När man ändå är inne på kön och IT, 97% av användarna på piratebay är killar det säger en del.

/Fridaybrew

Jonsson9
2013-09-12 21:32
#23

#21 Jag har inte sagt att iphone är dåligt på nåt vis. Bara att jag inte gillar den och företaget. Men jag gillar att förklara hur bra Android är. 😉

Du kanske förstår att jag brinner för Android då jag är Sajtvärd för sidan här på iFokus, så säker på mitt val är jag. 😛 
Nöjd med min telefon? Hmm, nej. Men som ett teknikfreak och prylnörd så är det svårt att vara nöjd då det hela tiden dyker upp nya flaggskepp med Android som man vill ha.

#22 Har en/ett UTMÄRKT förklaring/påstående. 😃
PC och Android är mer avancerade, och om man förstår vilka möjligheter som finns och kan använda de så vill man inte ha något annat. Men iphone funkar fint till de som vill ha det enkelt, liten skärm och betala ett överpris. 😉

Vänlig hälsning, Martin

[Jens]
2013-09-13 07:53
#24

Så fantastisk bra skrivet Lizzier_83 !!

[Lizzier_83]
2013-09-13 20:57
#25

#23 Jag känner inte riktigt att jag ännu fått någon riktig förståelse, bara mer bekräftat att min teori stämmer.

Jag gillar särskilt slutklämmen i ditt inlägg som du själv verkar tycka är väldigt käck och fyndig, den framhäver verkligen det jag tar upp i min trådstart. Just det här att många androidanvändare, absolut inte alla men de jag syftar på, inte kan föra en mogen diskussion på en högre nivå utan helt enkelt har detta något sjukliga behov av att trycka ner de som valt annorlunda och att det i grund och botten beror på en osäkerhet och ett behov av att hävda sig. Var och en som vill kan läsa din nivå i tråden, man kan gå in i artiklar om de olika operativsystemen  och läsa kommentarerna där eller följa trådar på olika forum och överallt ser man denna skillnad mellan android och iphoneanvändare. Blir man då sådan av att äga en android, eller är det den typen av människor som dras till androidsystemet, som sagt jag förstår det inte. För mig handlar det om två olika system som vart och ett har både fördelar och nackdelar och i grunden känns det ganska oväsentligt vad var och en väljer så länge den personen har en telefon som passar dens syfte. Är det inte en ganska futtig sak att trycka ner någon med, vad den har för typ av telefon?

Jonsson9
2013-09-13 21:08
#26

#25 Jag har iaf gett dig mitt ärliga svar i #15.

Du menar att jag blir provocerad? 
Jag känner mig mer påhoppad om att jag för en omogen konversation, har sjukliga behov av att trycka ner andra och är en väldigt osäker människa…? Eller missförstår jag dig?

Vänlig hälsning, Martin

[Lizzier_83]
2013-09-13 21:21
#27

#26  "PC och Android är mer avancerade, och om man förstår vilka möjligheter som finns och kan använda de så vill man inte ha något annat. Men iphone funkar fint till de som vill ha det enkelt, liten skärm och betala ett överpris. 😉"

Det var främst slutklämmen jag syftade på och det är just kommentarer som den som fick mig att ställa frågan från första början. För just sådana kommentarer och liknande med varierande grad spydigheter, slänger folk med android ur sig hela tiden, så fort de får chansen på varenda ställe de kan hitta där ordet iphone nämns. Detta oavsett i vilket sammanhang ordet förekommer i eller om deras "kvickheter/spydigheter/förklaringar" är efterfrågade. Jag har inte sett det beteendet hos folk med iphone och det fick mig att undra varför helt enkelt.

Jag har haft mellan 20 - 30 olika android och eftersom jag älskar mobiler så har jag varit väl insatt i hur de fungerat och med råge kunnat ta tillvara deras möjligheter, men, oavsett deras möjligheter så passade de inte mig som person och när jag testade iphone kändes den som handen i handsken, helt enkelt eftersom människor är olika och gillar olika. För mig har inte Iphone ett överpris om det är just Iphone jag vill ha eftersom det inte finns någon annan telefon med det systemet på marknaden. Nästa gång jag köper mobil kanske det blir en android, kanske en Iphone och oavsett så har de pengar jag spenderar varit väl spenderade eftersom jag lagt dem på något som passar just mig.

Annons:
Jonsson9
2013-09-13 21:44
#28

#27 Jag tar det som att jag förstår dig rätt. Du är ju likadan, hoppar på folk. Lämnar denna diskussionen… 😉

Vänlig hälsning, Martin

[Jens]
2013-09-14 08:19
#29

Vill bara förtydliga lite om det där med männens och kvinnornas val av telefon eftersom "Fridaybrew" skriver så korkat om kvinnor/tjejer. 

Jag tycker att det är ganska så tydligt även här på iFokus att det inte bara är killar som väljer android utan även tjejer/kvinnor också med mycket mycket stor kunskap och ibland mer än vad killarna/männen kan här på iFokus.

Jag är en av de killarna som har gått över från android/windows mobile till iOS. Det som inte många vet är att OS X är i grund och botten linuxbaserad (UNIX, NEXTSTEP/OpenSTEP), iOS är uppbyggd på enbart UNIX. Att jag valde iOS och OS X är att just för att de är så mycket bättre system än de övriga. De är stabilare helt enkelt.

Från en undersökning som gjordes förra året så ser siffrorna ut så här:

Fördelning mellan operativsystem – alla svenskar
Android: 47 procent
Ios (Iphone): 39 procent
Symbian (Nokia): 3 procent
Windows: 2 procent

Fördelning Android/Iphone
Killar: 
54 procent Android
34 procent Iphone

Tjejer:
38 procent Android
44 procent Iphone

"Enligt Sifos undersökning visade det sig att Iphoneägaren var mer aktiv i sitt mobilanvändande än de som har Android. Om det beror på manligt och kvinnligt beteende var dock inget som undersökningen gick in på."

Fridaybrew
2013-09-14 11:05
#30

Du läser inlägg som fan läser bibeln JensW =)

Faktum är att statistiken du lägger fram stödjer min tes, vilket jag tackar för. Lustigt att du inte ser det själv! IOS är mao tjejvänligt, och jag anser fortfarande det som en tjejmobil. Nu med stöd från sifo jo man tackar!

Vidare så har jag inget sagt om att tjejer inget kan, för det är bullshit! Dock när man ser till hela populationer så kvittar politiskt korrekthet och då är det generella drag man får ange.

Bara se på de kunniga värdarna och medarbetarna här på sidan =) Sen är frågan representerar de resten? Nej tyvärr inte. Vad beror det på? Tja troligen andra intressen än män helt enkelt. Vad är det som är FEL med det?

Du borda även läsa näst sista paragrafen i mitt tidigare inlägg igen.

/Fridaybrew

[Nathalie62]
2013-09-14 11:22
#31

Det är trevligt med diskussioner men håll det gärna på en saklig nivå, tack.

Upp till toppen
Annons: