Annons:
Etikettmjukvara
Läst 2876 ggr
Honestyisdead
2013-10-08 18:20

1 GB surf ingår?

Jag har ingen aning om hur mycket det är. Förstår att det är i minsta laget, men det säger mig ändå ingenting.

Om man bra surfar på tex iFokus och facebook, räcker det en månad då?

Annons:
kissidor
2013-10-08 18:22
#1

det gör det absolut hera, himla lite är det inte 🙂. det det däremot inte räcker till är att streama musik och film, det får du hålla dig till att göra när du är ansluten till wifi

Värd på Mobiltelefoner och Android

kalindas
2013-10-08 18:24
#2

Tror inte det räcker speciellt länge. Du ser ju t.ex. på filmer och bilder på FB och de kostar surf. 
Har du däremot wifi hemma så sparar du en del surf på det.
Jag har 1 GB surf, men då använder jag mest mobilen på trådlöst bredband och då räcker 1 GB utan problem. 

Men surfar du mycket ute och det inte finns nåt trådlöst nät bör du garanterat ha mer surf.

/Elisa

kissidor
2013-10-08 18:27
#3

haha, två helt motsatta svar inom loppet av två minuter 😃! men de är kanske inte helt motsatta ändå för jag skriver ju iofs att det inte kommer att räcka till filmtittande - vilket jag aldrig gör på fb så det räknade jag inte med.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2013-10-08 18:29
#4

Jag ser aldrig filmer och så på mobilen.

Blev inte klokare av två vitt skilda svar 😃
Den ena säger att det räcker långt, den andra att det inte alls gör det.

Då är frågan, får man en varning på mobilen när man använt upp den tid man har på abonnemanget? Eller det r något man måste kolla upp själv? Och hur gör mn då det?

kissidor
2013-10-08 18:48
#5

nej men läser du noga så är de ju inte vitt skilda som det först ser ut - jag säger att det borde räcka under förutsättning att du inte ser några filmer medans kalindas förutsätter att du gör det och säger att det inte kommer att räcka. 

men jag håller också med om att ifall det skulle vara så att du aldrig är ansluten till wifi så blir det ju svårare att få det att räcka, jag och dottern har ett telia dela-abonnemang med tillsammans 2GB och det räcker hur fint som helst - men då har vi ju dem alltid anslutna till wifi hemma och jag har det även stora delar av tiden på jobbet. + att jag ser till att hon laddar ner sina spotify-låtar i offline-läge ifall hon vill lyssna när hon inte är hemma.

nej du måste inte kolla det själv, hos telia och förmodligen hos de andra med kommer ett mess om du använt upp det där du erbjuds att köpa till en viss mängd för en viss slant, om inte får du vänta tills nästa månad innan du kan surfa på mobilen igen. men när messet kommer är det sas redan klippt, så vill du ha en varning i förväg så kan du ställa in det själv.

under inställningar/dataanvändning kan du dels gå in hur ofta du vill och kolla hur mycket som gått åt, och även ställa in så du får en varning vid en viss nivå. se till att du ställer in datumen så det stämmer med hur din operatör räknar bara, dvs om de räknar från den första i varje månad eller nåt annat. med telia är det den första iaf, det kanske alla har men jag vet inte.

jag tycker du ska nöja dig med 1GB till att börja med och se hur det går, det kan väl inte vara några problem att öka på det sen om det behövs medan det ju är onödigt att betala för mer än du behöver.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2013-10-08 18:52
#6

Det gäller Halebop, som väl tillhör Telia? :)

Men det var bra att man kan få varning innan. Tänkte så att pengarna inte rinner iväg när gränsen är nådd och jag fortsätter sitta på iFokus.

Tack för ditt utförlig svar

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-08 18:54
#7

#4, För det mesta brukar det vara så att hastigheten sänks men det är olika beroende på vilken operatör man har så det bör du kolla upp vad som gäller hos just den du använder.

#0, Om man bara "slösurfar" är det väl okej men inte om man gör större grejer, som till exempel kollar film eller är på  youtube hela dagarna eller laddar ner en massa appar, oftast får man prova sig fram beroende på hur ofta/mycket man använder mobilen och till vad.

Honestyisdead
2013-10-08 18:59
#8

Så appar bör jag ladda ned där jag har tillgång till trådlöst alltså?
Visste inte att det kostade :P

[Nathalie62]
2013-10-08 19:06
#9

#8, Helst bör man ta det via wifi så behöver man inte bli orolig och dels går det oftast fortare om man använder det också.

Honestyisdead
2013-10-08 19:07
#10

Ok, tack :)

kalindas
2013-10-08 19:36
#11

#10
Kolla vad Halebop tar när det gäller att köpa till extra surf. Kan bli dyrt.
Jämför med andra abonnemang, comviq har ett som är ganska prisvärt.

/Elisa

[VSK]
2013-10-08 20:03
#12

#0

Det du kan göra för att minska trafikmängden är att surfa med Opera, för de har nån komprimeringsmetod som skall minska trafikmängden på nåt vänster, samt blockera reklam.

Honestyisdead
2013-10-08 20:19
#13

#11 Det är redan köpt. Dessa sålde abonnemang med mobilen jag ville ha billigast.

#12 INtressant!

Annons:
Ladydragon
2013-10-09 15:59
#14

har du en Androidtelefon så kan du lada ner appaen 3gwatchdog för att hålla koll på surfen i inställningar finns även alternativ för att stängs av surfen och varna när du börjar närma dig gränsen…

själv har jag 500 mb surf per månad jag tycker det räcker får snåla lite med att lyssna på musik bara….

[Nathalie62]
2013-10-09 16:39
#15

#14, Det var ett jättebra alternativ Ladydragon, då kan man ju hålla bra koll, den har också fått bra omdöme 😃

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.rgruet.android.g3watchdog&hl=sv

Honestyisdead
2013-10-09 16:42
#16

Tackar :)

Honestyisdead
2013-10-12 13:59
#17

Nu blev jag glad! Skulle jag överskrida datamängden en månad så tillkommer inga extra kostnader. Det enda som händer är:

"Om du under en månad surfar för mer än det som ingår i månadsbeloppet kan hastigheten komma att reduceras till 32 kbit/s ut månaden efter att du förbrukat den datamängd som ingår, men ingen kostnad tillkommer. Nästa månad får du full hastighet igen."

Så jag behöver inte oroa mig för att pengarna rusar iväg :)

Jag har också fått sms nummer som jag kan skicka till för att få veta hur mycket jag har kvar. Likadant med hur många samtal och sms jag har kvar :)

kalindas
2013-10-13 16:53
#18

#17
Det brukar vara så. Sen är det sällan speciellt kul att surfa i den hastigheten. Men kostar extra gör det sällan. 🙂

/Elisa

Honestyisdead
2013-10-13 17:51
#19

18 härligt :)

Upp till toppen
Annons: