Annons:
Etikettönskemål
Läst 6036 ggr
takykardi
2013-10-11 22:03

utfällbart tangentbord

Jag hör till de få människor om faktiskt TYCKER OM knappar på mobilen. Jag har nu en mobil med både pekskärm och knappar (nokia Asha 300) men skärmen är för liten enligt mig + en del annat jag inte gillar.. Så nu söker jag en mobil där man kan fälla ut ett tangentbord från sidan. Så det jag skulle vilja ha är tips på bra såna mobiler!

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-11 23:01
#1

Jag har hört talas om dessa men jag tror tyvärr inte att det är så vanligt med sådana modeller längre, kan dock ha fel.

http://www.gsmarena.com/htc_desire_z-pictures-3421.php

http://m3.idg.se/2.1022/1.519405/qwerty-lever-vidare-i-motorola-droid-5

kissidor
2013-10-12 08:45
#2

den senaste telefonen som kan tänkas finnas i nåns restlager i Sverige iaf med detta var Sony Ericsson xperia pro som släpptes 2011. det finns ju en sån uppsjö av otroligt bra tangentbordsappar numera, samt att skärmarna blivit större så det är lättare att skriva på dem

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-10-12 16:22
#3

Det enda jag kan komma på är faktiskt BlackBerry q10 som kom ut i år. Men den är inte särskilt billig direkt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-10-12 16:39
#4

jag tänkte också lite på den i och med att den förvisso har ett fysiskt tangentbord, men inte ett utdragbart som TS frågar efter.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-10-12 19:32
#5

#4 Jo jag vet att det inte var utdragbart men det var den enda "nya" telefon jag hittade som hade tangentbord. Så annars är det ju HTC Desire Z, eller Sony Ericsson Xperia pro som kan vara något. Även om de har några år på nacken nu.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

takykardi
2013-10-12 21:02
#6

Sony Ericsson Xperia pro har jag tittat lite på, men "vågar" man köpa en mobil som har några år på nacken då? Eller kommer den kännas helt uråldrig och trög? BlackBerry q10 verkade intressant, men den är nog för dyr för en sån som mig, haha.

Annons:
kissidor
2013-10-12 21:25
#7

nja det kan verkligen inte rekommenderas att köpa en gammal mobil, om du nu ens får tag i en. den har som du misstänker med dagens mått urusla prestanda. och jag tyckte jag såg på prisjakt att den bara var listad på en enda butik, en med svajiga kundomdömen - och dessutom till ett högt pris. kanske är det felaktig information dessutom, kanske har de inte ens kvar den. 

blackberryn tror jag däremot kan vara en ganska trevlig telefon, men du kommer ju att vara ganska ensam om det operativsystemet och inte kunna ha samma appar som nån annan om du väljer den - men det kanske inte har nån betydelse 🙂. har du tur kanske det möjligen blir utförsäljning på den så småningom eftersom Blackberry pga vikande försäljning tvingas kasta in handduken vad gäller smartphones. men som det är nu ligger nog priset rätt högt pga de små volymerna i Sverige.

vad jag skulle råda dig att göra är att ta en titt på de fantastastiska smarta tangentbordsappar som finns idag, som jag anser helt utklassar ett vanligt tangentbord. de två populäraste heter swiftkey resp swype. de har väl lite inlärningströskel för att utnyttjas optimalt, men det är värt det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-10-12 22:48
#8

Som sagt det var bara de jag kan komma ihåg som fanns med utdragbara tangentbord, men som #7 så kan jag inte heller rekomendera att köpa en sådan gammal telefon.

Om du har någon person runtomkring dig som har en "vanlig" smartphone så kan du ju fråga om de skulle kunna ladda ner dom tangentborden som #7 har skrivit ner. Så att du kan testa dom och se om det kanske skulle kunna vara något som skulle kunna fungera för dig iallafall. Dessutom så finns ju billigare smartphones nu så du behöver ju inte köpa de senaste mobilerna direkt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
2013-10-13 21:47
#9

Jag tycker det är tråkigt att de slutat göra smartphones med utskjutbart tangentbord. Ibland när jag ska skriva långa mail på mobilen saknar jag faktiskt min gamla Sony Ericsson Xperia X1. Vid sms ser jag inget behov av ett sådant tangentbord, men jag skulle vilja ha möjligheten att välja. Får hoppas att det kan komma någon sådan lur snart igen.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
2013-10-14 01:06
#10

#9 Jag måste faktiskt hålla med här, skulle vara trevligt att kunna ha ett utskjutbart tangentbord. 

Har du sätt en koncept bild på när de projecerar bilden på en platt yta så att det blir som ett vanligt tangentbord istället? Det kanske skulle kunna vara ett alternativ även om det inte är samma sak.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-10-14 06:44
#11

jag tycker jag swypar snabbare än jag skriver på tangentbord

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-10-14 06:50
#12

#11 Är det lätt att komma in i swypandet? Jag har aldrig testat det men jag kanske skulle ge det en chans…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-10-14 11:59
#13

jadu, bra fråga 🤔. har ju haft det rätt länge nu och då är det ju svårt att komma ihåg vad man tyckte i början. men visst är det ju en liten inlärningströskel, men jag tror inte den kan ha varit hög, för då skulle nog en otålig person som jag ha lessnat och struntat i det 😊😃

men sen är det väl individuellt också antar jag om det passar en eller inte

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Razzora
2013-10-14 12:07
#14

#13 det låter bra, visserligen brukar jag ha ganska mycket tålamod men ibland så orkar man bara inte med det 😛

Ska ladda ner det under dagen så får jag ge det en chans helt enkelt. Nu känner jag att jag snodde tråden lite, sorry 😃

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2013-10-14 14:54
#15

Någon jag tycker om och är lättanvänd är smart keyboard, dock har jag pro versionen och har aldrig ångrat köpet 

Förlåt om det blev lite ot ts 😉

Snurpan79
2013-10-14 17:02
#16

Om vi ändå kör lite ot passar jag på att tipsa om Swiftkey vilket i mitt tycke är absolut bästa tangentbordet och jag har testat i stort sett alla. 😉

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
2013-10-14 17:06
#17

#16, Tror det var den kissidor menade ovan eller finns det fler? 😉

kissidor
2013-10-14 17:09
#18

nä det är samma som jag nämnde, gillar den också 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-10-14 17:16
#19

#18, 😃

Razzora
2013-10-14 17:28
#20

#18 Då måste den ju vara bra =) Jag har precis laddat ner den, nu till att "skriva" lite 🤪

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-14 17:29
#21

Ha ha, ni är för söta 🍸

Snurpan79
2013-10-14 19:01
#22

Kissidor, hade för mig att du använde Swype. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-10-14 19:31
#23

ja jag använder helst swype men gillar även swiftkey, och i #7 nämner jag båda - ser nu att det kan ha blivit lite luddigt och missförstått. jag antog att det var #7 nathalie syftade på när hon frågade om det var den jag pratade om ovan, men hon kanske syftade på senare inlägg. hursomhelst så kan man ju välja att swypa i swiftkey också, förutom den makalösa prediktionen - men det blir ju lite annat resultat än i swype och då funkar swype bättre för mig. och använder jag swiftkey så gör jag det nästan hellre med swypandet avstängt, men det är väl en övnings/vanesak 🙂. så - har jag rett ut det nu 😃?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-10-14 19:38
#24

#23 Jepp, nu fattar till och med jag. 😉

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
2013-10-14 19:52
#25

Jo jag menade den som skrevs i inlägg 7, alltså swiftkey he he.

Razzora
2013-10-15 07:46
#26

Jag måste bara säga wow.! Helt klart enklare att skriva med SwiftKey. Fattar inte att jag inte har testat detta tidigare. Så mycket snabbare så att det är nästan löjligt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-10-15 07:49
#27

kul att våra tips blev till belåtenhet razzora 🤓😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Razzora
2013-10-15 08:04
#28

Verkligen. Kunde verkligen inte vara mer nöjd med att kunna skriva så mycket snabbare. Har alltid haft problem att skriva snabbt med tanke på att jag får alltid kamp i handen. Även av att peka på skärmen. Men nu med swypandet så känner jag inte av det alls, så jag är verkligen tacksam för tipsen :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2013-10-16 03:06
#29

Ursäkta en urbota dum fråga.

Om jag installerar till exempel Swiftkey.
Var tar då mitt andra tangentbord vägen om jag nu skulle vilja ha det tillbaka?

Använder tangentbordet som finns i luren.

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
2013-10-16 07:51
#30

#29 säger som en av mina lärare alltid sa: "Finns inga dumma frågor, bara dumma svar". Jag tycker att det är en riktigt bra fråga faktiskt, det som händer med den inbyggda tangentbordet är att det blir avaktiverat. Du kan alltid aktivera den inbyggda tangentbordet genom att antingen avaktivera tangentbordet du använder. Detta kan göras via tangentbords appen du har laddat ner eller att aktivera den inbyggda genom "Inställningar "->" Allmänt" -> "Språk och inmatning" sedan under "Tangentbord och inmatningsmetoder" att antingen klicka på standard och sedan välja tangentbordet du vill ha som ditt standard tangentbord. Möjligt att det kan vara något annorlunda i dom äldre android versionen, men på ett ungefär. Man kan ju kolla först innan man laddar ner så att man vet vart man ändrar det sedan. Man kan ju visserligen också avinstallera tangentbordet man har laddat ner, så kommer standard tangentbordet tillbaka igen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2013-10-16 08:09
#31

#30 Razzora.

Tackar så väldigt mycket för ett utomordentligt och uttömmande svar.

Kollade precis och det är som sagt bara att gå in på språk och inmatning så finns tangentborden där.

Tackar än en gång och tummen upp 👍

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
2013-10-16 21:25
#32

#31 Så lite så, alltid roligt att hjälpa till 😃

Som sagt så är det en ren djungel med alla inställningar och ställen som saker och ting kan gömma sig i. Så jag tycker att det är jättebra när man ställer frågor så att alla har en chans att lära sig av varandra.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
2013-10-23 01:06
#33

#6  takykardi - Har du hittat någon telefon som du tycker verkar vettig eller ska du testa en smartphone med större skärm och ge några av tangentbord apparna som du har fått som tips här. 

Det är intressant att få veta hur du hade tänkt att göra, tyvärr så görs ju inte så många telefoner med fysiska knappar alls. Så man får väl göra det bästa med det som finns.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

takykardi
2013-10-31 17:14
#34

Det blev så att jag köpte en Huawei Ascend Y300. Den är helt okej, men visst saknar jag knapparna lite! ;)

Annons:
kissidor
2013-10-31 22:51
#35

vad kul att du berättar för oss hur det blev takykardi, vi är ju nämligen nyfiket lagda 😃! 

nå så har du laddat ner swiftkey eller nåt annat smart tangentbord nudå för att försöka kompensera för knappsaknaden 😉?

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-11-01 10:32
#36

#34 takykardi.
Grattis till din nya lur och den har ju fått bra recensioner som en riktigt bra lur för det priset.

Säger som kissidor och hoppas att du testar lite olika tangentbord så att du hittar något som du gillar lika bra som ett utdragbart tangentbord.

@Alla
Fantastic Amazing Awsome Revolutionary.

Jag talar då om SwiftKey.
Installerade det för några dagar sedan och det gick ju redan från början som en dans att swypa fram med fingret över det.

Fattar inte varför jag inte installerat det för länge länge sedan.

Jag skriver alltid i skrivbordsläge och använder pekfingret och det har varit litta litta långsamt att skriva tidigare.

Nu med SwiftKey skriver jag ännu snabbare än jag gjorde på de gamla lurarna med fysiskt tangentbord och min då älskade T9:a.

Fantastic Amazing Awsome Revolutionary SwiftKey.
(Ovanstående superlativer har jag lärt mig från Apples vokabulär 😂.)

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-11-01 13:07
#37

#34, Så trevligt att du fann något som passade dig till sist taykardi 🙂jag undrar också om du hade laddat ner något lämpligt tangentbord? 😃

takykardi
2013-11-01 13:58
#38

Haha, kul med nyfikna människor! ;)

Jag laddade ner gratis versionen av SwiftKey, men när det gick ut så laddade jag ner Swype. Jag tycker det är helt okej, för att vara gratis! Men förstås tar det ju ett tag innan man vant sig och blir snabb på att använda det. Då jag bor i Finland och har en finlandssvensk dialekt, som jag ibland också skriver på, så kan det vara smått irriterande då den inte känner igen orden och ändrar det till något helt konstigt! Kan hända att jag köper swiftkey någon gång i framtiden, men just nu är jag nöjd!

Och tack för alla svar! Det var roligt att ni ville hjälpa, även om jag inte fann vad jag sökte. Men det blev ju bra ändå! ;)

kissidor
2013-11-01 14:09
#39

ja använder man lite ovanliga ord kan det ju vara knöligt i början innan man hunnit lära tangentbordet dem. hoppas du vänjer dig allteftersom 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

takykardi
2013-11-01 14:51
#40

Haha ja, det ska nog bli bra. (:

Razzora
2013-11-01 20:18
#41

Verkligen kul att höra att du hittade åtminstone ett alternativ även om det kanske inte riktigt var vad du ville ha.

Det tar sin lilla tid tyvärr att lära upp ett nytt tangentbord innan den vet vilka ord du använder. Men så fort du har gjort det så kommer du att se att det blir bra =)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: