Annons:
Etikettövrigt
Läst 3587 ggr
bamse6311
10/26/13, 2:23 PM

Wakelock?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar skärmklipp med en widget.

Är det en sådan som kallas Wakelock???

Det skall nämligen finnas en sådan funktion i PadFonen men är inte helt säker på att det är just denna/detta som dom menar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Razzora
10/26/13, 4:53 PM
#1

Wakelock finns nog i stort sätt alla apparna. Det funktionen kan göra är att hålla skärmen igång, att inte låta CPU:n stängas av, att inte låta skärmen stängas av. 

Vad jag kan se enligt din bifogade skärmdump är att det är en "kill" widget, alltså att du dödar processer som är igång. Där ser du även hur mycket processen tar av mobilens minne. Men det är hur jag tolkar bilden.

Jag vet faktiskt inte vart Wakelock funktioen skulle finnas i din padfone. Men om du hittar den så ska den vara avmarkerad, för annars kommer batteriet att dräneras ganska snabbt.

Det jag vet finns på alla telefonerna som jag har kollat i är att man kan markera om man vill ha en tidsgräns för skärmen, och där kan man då välja att den aldrig ska stängas av om man inte själv väljer att göra det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
10/27/13, 2:45 AM
#2

#Razzora

Tack så väldigt mycket för ditt svar och hoppas att jag kan reda ut detta vad en wakelock är, vill ju veta så mycket som möjligt om vad som finns i min lur.

HÄR i Swedroids test av den här luren så skriver dom så här:

 I inställningar har Asus lagt till en speciell meny för energisparläge och ljud samt lagt in en meny för att kunna hitta alla wakelocks, något man vanligtvis inte kan hitta i icke-rootade Androidtelefoner.

Well, energisparläget har jag hittat men den där menyn för att hitta wakelocks vet jag faktiskt knappast vad är för något.

Tacksam för svar då jag vill veta så mycket som möjligt om min lur.

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
10/27/13, 3:35 AM
#3

Nu när jag har kollat runt lite överallt, så verkar det som om det är ett program som du ska ladda ner. 

Wakelock Detector

Det är ASUS egna app. Hittade även manualen om du vill ha den för Padfone2, där kunde jag inte hitta något om wakelock funktionen. 

Men en wakelock är just det jag skrev i föregående svar. Vissa appar håller skärmen "vaken", vissa appar behöver mycket CPU och har denna igång hela tiden osv det är detta som är wakelock. Det den gör är att förhindra att telefonen hamnar i viloläge helt enkelt. För viloläget ska ju göra att så lite som möjligt av telefonen ska vara igång och bespara batteriet så mycket som möjligt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
10/27/13, 7:26 AM
#4

precis, wakelock i sig är normalt verkligen inget att sukta efter, utan det man vill är snarare att kunna identifiera vilken app det är som fått fnatt och ställer till det genom wakelock om man drabbas av plötsligt och drastiskt försämrad batteritid. det är ganska många som någon gång råkat ut för det, och då sugs batteriet ur i rasande fart i viloläge (eller dvs det som borde vara viloläge men inte är det). man kan till exempel lägga sig med fulladdad telefon och ha mindre än hälften kvar när man vaknar, inte så kul. har man rootat sin telefon är det vanligt att man använder en app som heter better battery stats för att identifiera boven, men det är ju utmärkt om asus tillhandahåller en egen app för det som funkar även på orootad telefon 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
10/27/13, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Razzora

Tackar för länkarna.
Jag har samma manual och tyvärr så finns det dels ingen på svenska och dels så tycker jag inte att det står så väldigt mycket i den.

Skall kolla appen.

#3 och #4.

Det skall alltså finnas en speciell meny i ASUS för detta och envis jäkel som jag är så vill jag försöka hitta den 😂

Kan det vara den här enligt skärmklipp som Swedroid menar?

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
10/27/13, 12:26 PM
Annons:
bamse6311
10/27/13, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ännu ett skärmklipp.

Btw så ber jag att få tacka för all hjälp jag får.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
10/27/13, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ytterligare ett 🙂

Angående på den här bilden så använder jag aldrig "Nyheter och väder" som om jag fattar det rätt ända ligger där och tar batteri.

(Nu har jag iofs för tillfället inga problem med batteriet eftersom det med normal användning håller i två dygn.)

Vill ändå klura ut vad Swedroid menar med att det skall finnas en meny i luren redan från början.

(Prata om att vara envis 😂så har ni honom här)

Sedan så är ju frågan om hur jag gör för att stänga ner den där Nyheter och väder då jag aldrig använder den.

Detta såvida den där ikonen inte påverkas av att jag dagligen läser två kvällstidningar plus Helsingborgs dagblad på luren.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
10/27/13, 12:44 PM
#9

vad jag hört så tar bara sånt där "appdödarapp" bara en massa batteri och resurser. bättre låta apparna vara. men det kanske bara gäller tredjepartsappar i orootade lurar?

Razzora
10/27/13, 6:12 PM
#10

#8 Om du klickar på dom tre punkerna på högra nedre hörnet vad får du upp då?

För vad jag kan se på dom andra så presenterar de bara vad som tar CPU, och batteri.

Det är svårt att säga vart någonstans den där menyn finns om det inte finns i manualen. Kanske man ska fråga Swedroid vad menyn heter på svenska. För jag har en viss känsla av att de bara har översatt menyn till det engelska ordet för att "geeks" ska förstå vad det är.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
10/28/13, 11:56 AM
#11

#9 VSK och #10 Razzora.

Tackar för era svar.
Jag struntar i den där wakeloock nu.

Det var mest det där att när jag läste det på swedroid så ville jag luska ut var den ligger.

Är ju en "envis jäkel" så när jag ställs inför ett problem eller fråga så vill jag lösa det 😂

Har ju inga problem med batteritiden på min PadFone som just nu har varit igång 1 d 22 h 34 m 53 s och har fortfarande 49 % kvar på batteriet.

Tackar för all hjälp.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
10/28/13, 5:12 PM
#12

oj jäklar vilken bra batteritid bamse 🙂

bamse6311
10/28/13, 5:22 PM
#13

#12 VSK

Jo, det är en helt enorm batteritid i den här luren.
Just nu så står den på 2 d 4 h 3 min 47 s och jag har 42 % kvar av batteriet.

Det där klarar ingen HTC ever.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[VSK]
10/28/13, 5:24 PM
#14

nä inte min s4 heller, men det beror ju oxå på hur många appar man har samt vilken mottagningskvalite man har.

Razzora
10/28/13, 5:35 PM
#15

#13 Med tanke på att batteriet är "bara" 2140 mAh på din telefon så är det riktigt bra. Sen beror det på hur mycket man använder den. Min LG G2 har en batteritid på runt 4 dagar om jag inte använder den så mycket. Men om jag använder den normalt, kollar på tv, lyssnar på musik, söker information så klarar den sig 2 dagar utan problem.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
10/28/13, 6:00 PM
#16

Visst så beror allt på hur mycket man använder sin lur.

Angående appar så har jag just nu 95 st samt ett antal widgets.

Det har blivit ett antal nya appar som jag installerat sedan Razzora startade tråden om appar 🤓

Dock så har jag inte idag varken varit inne och läst kvällstidningar eller Helsingborgs dagblad och inte heller så har jag kollat något på play, dock så har jag kollat en del på youtube.

Hur som helst så är det en batteritid som slår HTC med hästlängder och HTC kan jag de flesta förutom One.

Övriga lurar känner jag inte till batteritiden på.

Detta såvida man inte räknar in alla mina gamla Ericsson samt Sony Ericsson vilka man mest hade för att skicka sms eller till äventyrs 😃ringa med.

På tal om det där med att "ringa" så är det väldigt ovanligt att jag använder en lur för att ringa med 😂utan det tillhör ovanligheterna.

Jag, mina barn, vänner och kompisar skickar oftast sms om vi vill varandra något 🙂

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
10/28/13, 7:10 PM
#17

#16 hehe, sidan med appar kanske skulle är lite för bra ;) Man vill gärna testa många nya appar. Jag har själv 137 appar för tillfället. 

Batteritiden på HTC One är inte bättre än din. Den vet jag ska klara av en dags användning men inte mer. Detta var en utav grejerna som gjorde att jag till en början skulle köpa en Samsung Galaxy S4. Men jag tyckte ändå inte att det var en telefon för mig ;)

Nja jag tror inte att man kan räkna in dom gamla lurarna. Min gamla Nokia 3210 klarade sig lätt i en hel vecka innan jag behövde ladda den igen.

Verkar som om det tillhör ovanligheterna att ringa överhuvudtaget nu för tiden. Jag är en sådan som gärna ringer. Men mina syskon tycker att det är roligare att sms:a.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[VSK]
10/28/13, 9:03 PM
#18

137? 😃

då måste jag sätta fart då för nu ligger jag långt efter.

Razzora
10/28/13, 9:14 PM
#19

#18 Haha, jag kommer nog att avinstallera många utav dom sen. Men jag vill gärna ha en chans att testa och se om de är värda att ha kvar på telefonen. 😛

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[VSK]
10/28/13, 9:40 PM
#20

jo men så är det ju.. man måste ju testa för att få veta.

Annons:
Razzora
10/29/13, 12:36 AM
#21

#20 precis, men det tar mycket tid innan man vet om det fungerar som det ska och att det inte dränerar batteriet totalt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
10/30/13, 11:22 AM
#22

Visst är det kul att testa nya appar för att kolla dem.

Dock så tror jag att jag skall börja rensa bland mina.
Sådana som jag inte använder har jag ju ändå ingen nytta av.

Well, hur som helst riktigt kul med tråden om appar.

För min del så har det inneburit att jag installerat och testat en del nya och för mig tidigare okända appar.

Bland annat så har jag äntligen installerat SwiftKey och kan j*vlar för mitt liv inte begripa varför jag inte installerat den för länge länge sedan i mina tidigare HTC-lurar.

Den är ju helt jäkla suverän och tusan så fort det går att skriva.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: