Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3955 ggr
Snurpan79
11/12/13, 12:08 AM

Vilken mobil ska jag välja?

Min kära HOX har fått problem med hörlursuttaget och då luren är rootad (upplåst bootloader) är garantin väck. Därför går jag i tankarna på att skaffa en ny mobil snart. Har dock stött på problem angående vilken mobil jag ska välja. Från början var jag inne på SGS4 men nu är Note3 intressant. Gillar dock inte Samsungs nya grej med sina bootloaders där de krånglar till det för oss som vill roota. Kikade då lite på LG G2 där bara batteritiden är väldigt lockande. Deras problem med uppdateringar gör dock att det känns lite tveksamt. Nya Nexus 5 då? Nja, är inte så förtjust i Nexus lurarna, men kanske får tänka om. Kikade lite på HTC One och One Max också, men jag vet inte. Sonys lurar är så himla fula så de är inte ens att tänka på. Kanske ska göra det lätt för mig och köpa en Iphone? 😉Vad tycker ni?

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
Razzora
11/12/13, 12:20 AM
#1

Ojdå, det låter lite som jag innan jag bestämde mig 😛

Vill du hålla dig till flaggskeppen eller spelar det någon roll hur mycket telefonen får kosta?

Jag brukar alltid skriva en för och nackdel lista när jag ska bestämma mig.

En lista som jag brukar ha:

*Hur mycket får det kosta? *Hur stor skärm vill jag ha? *Hur stor får telefonen vara som störst? *Är specifikationen viktig? *Har telefonen den senaste OS:et? *Är batteriet bra? *Går den att expandera? *Har telefonen tillräckligt med RAM minne?

Sedan brukar jag kolla vilka jag är mest intresserad och se skillnaden. Helst genom att besöka en butik som har alla telefonerna som jag är intresserad av.

Jag skulle lätt kunna rekommendera dig en LG G2 men som du sa är ju uppdateringarna lite frågande till den telefonen. Men jag måste hålla med dig om att Sony's lurar är ganska fula och framför allt tunga som få. Och att Samsung håller på att låsa användaren är inget jag är ett fan av, och gillar du inte att tillverkaren låser användaren så kanske en iPhone egentligen inte är något för dig. I slutändan är det ju bara du som vet vad det är du egentligen söker efter. Men jag tänkte dela med mig några utav mina tankar och ideér. 🙂

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
11/12/13, 12:31 AM
#2

#1 Det är andras tankar och funderingar jag är ute efter. Känner att jag kört fast lite i mina egna tankar och funderingar. 

  • Pris kvittar
  • Skärm på minst 4.7 tum (inget tak på storleken)
  • Specs är VÄLDIGT viktigt för mig då jag vill ha en lur med bra prestanda. 
  • Senaste OS är trevligt men inget måste
  • Batteritid kvittar så länge den klarar minst 1 dag (van att ladda varje kväll)
  • Vill ha en bra kamera
  • RAM helst 2 GB eller mer
  • Expanderbart minne är ett stort plus men ingen dealbreaker
  • Sedan får luren gärna finnas i vitt.
  • Helst ska tillverkaren inte ha massa tricks för sig med låsning osv, då jag vill kunna roota luren. Min lur ska vara just MIN lur. 

Iphone är egentligen inget för mig. Skulle tröttna på en gång, men samtidigt skulle det vara enkelt för jag slipper välja mellan alla Android. Har varit inne på att nästa lur skulle bli en Samsung då jag tycker de är snygga och dessutom har bra specs, men det där med låsningen de har börjat med får mig att tvivla. HTC känns hemvant då jag kört HTC sedan min första Android (HTC Hero), men jag är sugen på något nytt även om jag kommer sakna Sense. Kan med andra ord säga att jag vet varken ut eller in just nu. Ska nog ta mig till en återförsäljare och klämma lite på olika lurar och se om det är någon som känns lite bättre än de andra.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
11/12/13, 1:17 AM
#3

#2 Så bra, för det är lite av det jag kommer att ge dig 🙂

Det låter på din lista som om det är en high end telefon som är något för dig.

Jag förstår dina tankar angående iPhone för det är samma som jag. Men jag skulle nog inte ens ta en med tång om jag inte måste 😛 men det är jag det.

Så då är väl listan med telefonerna mer eller mindre denna.

Samsung: Galaxy Note 3 ,  Galaxy S4

Google: Nexus 5

Sony: Xperia Z1, Xperia Z, Xperia Z Ultra

LG: G2

HTC: One, One Max

Asus: PadFone Infinity

Motorola: Moto X

Oppo: Find 5 (ganska ny tillverkare som man kanske kan ta sig en titt på)

Som du sa så är väl nästan Sonys alla lurar redan bort räknade. HTC's sense var det jag var mest orolig för att jag själv skulle sakna när jag köpte min nya lur. Men du anar inte hur snabbt man kommer över det. Nu saknar jag faktiskt inte sense alls.

Samsung kommer ju sant med sin S5 men jag vet dock inte datumet ännu.

Sedan är jag lite osäker på om man kan hitta Motorolas och Oppos telefoner i vilken butik som helst. De kostar ungefär som alla andra lurarna och ungefärlig spec.

Men jag tycker att du gör bra i att du tar dig till en butik för att känna lite vad du skulle vilja ha.

Jag fick själv göra så när jag var lite sugen på Sony Xperia Z1 tills jag såg hur stor och klumpig den var, det var ju inget man såg på fotona som man såg på nätet. Så kolla runt och dela gärna med dig dina tankar på hur du ska välja. Alltid väldigt intressant att se hur olika personer väljer telefoner. *Nyfiken i en strut*

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
11/12/13, 10:55 AM
#4

För min del skulle jag rekommendera LG G2 😃 har nyligen köpt den och ångrar inte mitt val, det sägs att uppdateringar ska bli bättre på dessa lurar.

När det gäller samsung är dom lättare att roota än till exempel LG:s, det är lite mer invecklat då, jag ska ju sälja min S3:a nu och den var rootad men är som ny nu då jag har återställt allting. Hur det är på andra lurar vågar jag inte säga något om tyvärr.

Jag hade ställt mig liknande frågor som Razzora och sedan vänt mig till typ media markt och känt mig för, spekulerat lite, stuckit dit igen, ett par gånger för att vara riktigt säker på vilken jag ville ha, jag fick ju upp ögonen för LG G2 efter Razzora berättade om den, för min del var det batteritiden som fick mig att tända till 😃

Snurpan79
11/12/13, 5:27 PM
#5

Har kollat massa videos på youtube och det känns som om det står mellan Note 3 och LG G2. Nästa grej blir som sagt att besöka en butik och klämma lite på de två. Är ingen panik med bytet men jag vill göra ett så bra val jag kan så jag inte ångrar mig efter någon vecka. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
11/12/13, 6:32 PM
#6

#5, Nej det är bättre att kolla upp det ordentligt Snurpan 🙂

Annons:
bamse6311
11/12/13, 7:54 PM
#7

Om man gillar HTC så och som du har haft sådana tidigare så hade kanske det naturliga varit att gå från HOX till One men den där One faller tyvärr på den där parametern med kameran

Personligen så tror jag inte på det där med "ultrapixlar" och förstår inte hur HTC överhuvudtaget kunde komma på den där idén.

Själv har jag ju varit lite HTC-nörd men det har gått över sedan jag köpte min nya lur Gapskrattar.

Nåväl Snurpan79, nu har du ju fått många bra förslag här på tråden och att titta ut en ny lur som man vill ha är ju alltid trevligt och kul.

Är säker på att du väljer en lur som du kommer att bli super-nöjd med.

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
11/13/13, 12:09 AM
#8

#5 kul att du har kunnat banta ner listan till bara 2 st. Den största skillnaden på Samsung Galaxy Note 3 och LG G2 är väl storleken. Jag tyckte när jag testade att Note 3:an inte fick plats i mina byxfickor. Det är därför bra att du ska ta dig en titt på dom. Storleken kanske inte stör dig alls. Hoppas att du hittar den telefon du trivs med bäst :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
11/13/13, 3:50 PM
#9

Har kikat på lurarna nu. Vet dock inte om jag blev något klokare av det. Note 3 är fasligt stor och även om skärmstorleken tilltalar mig väldigt mycket blev jag tveksam. G2 är ju i ett betydligt smidigare format så kanske…. Blir helt klart att suga på karamellen ett tag till. Min HOX får hänga i ett tag till. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
11/13/13, 6:29 PM
#10

#9 man får ta som tid så att man väljer rätt telefon. Så det tycker jag du gör rätt i att tänka på saken först.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
11/13/13, 7:09 PM
#11

#9 Snurpan79

Det ryktas och kan tänka mig att ryktet väldigt väl stämmer att HTC avser att presentera sitt nya flaggskepp under Mobile World Conrads i februari nästa år.

Den lär just nu gå under kodnamnet M8 och eftersom One gick under kodnamnet M7 så kanske det ligger en hel del i det.

Den lär enligt välinformerade källor ha ett chipp Snapdragon 800 samt hela 3 GB RAM och naturligtvis Sense 6.

Nåväl Snurpan79, när man så här i slutet av året funderar på en ny lur så kanske det kan vara värt att vänta ytterligare några månader.

Runt Februari så lär alltså HTC presentera sitt nya flaggskepp och det ryktas att även Samsung SGS5 lär presenteras däromkring.

Om jag personligen haft den ekonomiska möjligheten att köpa vilken lur jag vill så hade jag nog så här i slutet på år 2013 väntat till februari/mars/april 2014 för att se vilka flaggskepp som då kommer att lanseras/presenteras och som sagt om HTC presenterar sin nya 3 GB RAM lur med chippet Snapdragon 800  i februari så är det ju bara 3 månader dit.

Angående utveckling och progress så brukar jag säga som Ingvar Kamprad gör i sin affärsidé.

Mycket är redan gjort men det mesta väntar ännu på att göras,
Underbara Framtid!

Nu är jag jävligt glad och lycklig över min fantastiska "Ferrari" PadFone 2 som jag fick för ett helt fantastiskt pris.

Den matchar vilken som helst av "dagens" lurar men naturligtvis så kommer de lurar som presenteras i Februari till Juni 2014 vara helt outstanding från de lurar som vi har nu hösten/vintern 2013.

Hur är det man brukar säga Snurpan79, inget är som väntans tider!?

Som sagt var så om jag hade haft den ekonomi där priset inte spelar någon större roll så hade jag nog så här i slutet på året avvaktat för att se vilka flaggskepp som presenteras och lanseras våren 2014.

Du Snurpan79, när man ställer en fråga som du gör om  vilken "lur" man skall köpa så är det ju helt naturligt att de svar man får från olika medlemmar beror på vilken lur de själv har.

De som har en SGS4 tycker naturligtvis att det är den bästa lur som någonsin träffat världshistorien precis som de som har en One anser att det är den bästa lur som någonsin har byggts.

Andra kommer att tycka en Note3 eller en Xperia Z, LG G2 eller vad man nu själv har för lur är den bästa som finns och alla kommer att propagera för den lur som man själv har.

Inom marknadsföringen så kallar vi det här för "återköp".

Man köper alltså en viss produkt och efter att man har köpt den så övertygar man sig själv gång på gång om att man gjorde rätt och "valde rätt" varumärke och rätt produkt.

Det här med "återköp" av sin egen valda produkt handlar naturligtvis inte enbart om mobiltelefoner utan även om allt annat som vilket bilmärke och modell inom bilmärket man valt att köpa samt även sådant som en vanlig enkel kaffebryggare och allt annat mellan himmel och jord som man köper, man övertygar sig själv om att man gjorde rätt val av varumärke och produkt.

Om någon skulle fråga mig om vilken bil som är bra eller kanske till och med bäst så skulle jag utan någon som helst tvekan rekommenderat att köpa en Mitsubishi och naturligtvis då av modellen Galant.

Om jag nu Snurpan79 skulle rekommendera dig en lur så skulle jag kanske gett dig rådet att kolla vilken lur som PadFone kommer att släppa i början på nästa år, men så är jag ju också just nu "färgad" av det varumärket.

Personligen om jag hade haft mycket pengar att spendera så hade jag kanske men bara kanske valt att avvakta till den där (kodnamnet) M8 som HTC avser att presentera i Februari och/eller någon av alla de andra varumärkena med sina  flaggskepp som kommer att presenteras under första halvåret 2014.

Samtidigt så är det ju också så här, att man kan ju inte bara vänta och vänta, då får man ju aldrig någoting.

Svåra beslut som sagt var sådant här och jag är faktiskt jäkligt GLAD att jag inte drog ut på mitt beslut utan köpte en PadFone 2 utan att ens någonsin haft en sådan i handen och fått känna och klämma på den.

Bästa luren jag någonsin har haft och det här är då inte det där som jag förklarade tidigare om "återköp" utan det handlar mer om prestanda i min "Ferrari" med ett krutdurk under huven som kan driva ett helt kärnkraftverk Skrattar

Inte heller minst så var det till ett försäljningspris som för mig och min  ekonomiska del var i högsta grad hanterbart och som jag kan betala direkt kontant nu när jag nu fått fakturan och utan några som helst förhöjda avgifter (eller räntor) på luren som sådan även om Klarna naturligtvis helst ser att jag drar ut på hela förloppet under två eller tre år men jag betalar imorgon (fick fakturan idag) in hela beloppet.

Svåra beslut sådant här Snurpan79 men som du som du själv skriver så har du inte har så bråttom så varför inte vänta ännu några månader innan de nya flaggskeppen presenteras i början på 2014?

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
11/15/13, 6:34 AM
#12

jag håller inte riktigt med bertil om att du kanske borde vänta några månader på att det och det kommer - med teknik tar det ju aldrig slut, ska man vänta på det som finns runt hörnet så kan man aldrig slå till. och att en telefon planeras att presentera en viss månad innebär ju att på svenska butikshyllor hamnar den normalt inte förrän om ytterligare en eller två månader.

själv är jag jättebesviken på samsung för dumheterna de håller på med - jag kan förstå knox-grejen ur säkerhetssynpunkt för företag, men då borde det vara en speciell företagsmodell. jag vet inte riktigt hur jag ska göra nästa gång, men jag kommer förstås ändå att bli frestad av samsungs senaste flaggskepp med sina monsterprestanda och häftiga funktioner, och sitt utbytbara batteri och sin bekväma form - men just nu känns det som att man måste välja nåt annat. gick jag i telefonköpartankar just för stunden skulle jag köra på G2:an, det är jag till 99% säker på. men visst frestar notens 3GB RAM till exempel, men man får också tänka på att en samsung med stock rom kräver nog mer än nån annan lur.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
11/15/13, 11:38 AM
#13

#12, Håller med kissidor,  att vänta vad som komma skall så kan man troligen vänta förgäves för det kommer alltid nytt hela tiden.

Jag kommer nog inte bli frestad i samsung mer på grund av det kissidor just förklarade så bra, blir så galen på sådant 😡

Annons:
[Nathalie62]
11/15/13, 11:38 AM
#14

Har du förresten bestämt dig än Snurpan vad det blir för en?

Snurpan79
11/15/13, 12:24 PM
#15

#14 Nej, jag har inte bestämt mig än. Lutar åt att jag väljer Note 3 trots Samsungs alla dumheter även om det tar emot lite. Får nog gå och klämma lite till på lurarna. 😉

Det här med att vänta på lurar som kommer längre fram håller jag med om att det är lönlöst. Kommer nya och bättre lurar hela tiden och då får jag vänta i all evighet känns det som.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

bamse6311
11/15/13, 4:35 PM
#16

Jovisst så är det så att det kommer nya lurar hela tiden.

Jag pratade med min yngsta son igår och han skall byta ut sin One X mot någon annan.

Jag berättade för honom om att HTC lär presentera sin nästa lur med kodnamnet M8 i Februari.

Att den kommer att ha chipp Snapdragon 800 och 3 GB Ram mm.

Dock så ville han inte vänta på detta utan han kommer att köpa en One.

Nåväl, nu uppgraderar ju HTC sin One till Sense 5.5 och ger ägarna 40 GB extra lagringsutrymme i Google Drive.

Dessutom så kommer One nu med dubbla simkort samt SD-kort läsare.

Att HTC vid vissa tillfällen kan var en "säker lur" framgår av bifogad länk *ler*.

http://m3.idg.se/2.1022/1.531088/htc-lur-stoppar-kula-och-raddar-liv---htc-skickar-ny-one-till-agaren?queryText=HTC

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
11/16/13, 9:36 AM
#17

personligen så skulle jag få närmast olidligt svårt att motstå LG G2 nu till det priset Ginza har den 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
11/16/13, 1:50 PM
#18

#17, Förstår dig då dom sänkt priset ytterligare 😉

Razzora
11/16/13, 5:50 PM
#19

#17 Hade jag också gjort om jag nu inte hade en LG G2 redan. Det är ett riktigt bra pris på den nu.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
11/16/13, 6:55 PM
#20

#19, Vi vart väl för snabba denna gång Razzora ha ha 😛

Annons:
Razzora
11/16/13, 7:14 PM
#21

#20 Ha ha, verkar så i alla fall Nathalie. Tänk om man hade haft lite mer is i magen 😛

Men men jag hade ändå velat ha den vita dock.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
11/16/13, 7:42 PM
#22

#21, Ha ha, is i magen var det ja 😂 men håller med, hade också velat ha den vita.

Razzora
11/16/13, 7:56 PM
#23

#15 Snurpan79 Nu kanske det är enklare för dig att bestämma dig 😛

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
11/16/13, 8:28 PM
#24

#23 Nja, blev lite sugen på LG Flex efter att ha sett inlägget på youtube som du länkade till i en annan tråd. Så jag vet inte. Tror jag behåller min HOX ett tag till. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
11/16/13, 8:43 PM
#25

#24 Ja den ser ju ut att bli en riktigt tuff telefon LG G Flex så jag förstår dig fullständigt. Jag vill gärna ta mig en titt på den när den kommer men jag vet att jag inte kommer att köpa den. Men nyfiken är jag alltid 🙂

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
11/16/13, 8:50 PM
#26

#24, Vilken är det Snurpan? 😛😃

bamse6311
11/16/13, 8:55 PM
#27

Pratade med min yngsta son idag och han har beställt en One oavsett om den nya "asiatiska" One modellen med dubbla simkort och sd-kortplats är på väg till Sverige.

Well, han som jobbar inom telefonibranschen betalar väl aldrig något för sina lurar utan inom den branschen är det ju alltid någon som känner någon.

Hur som helst så har jag alltså informerat honom om både LG G2 och andra lurar men han är ju oförbätterlig HTC-nörd så det blev en One när han nu skall skrota sin OneX.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Razzora
11/16/13, 8:55 PM
#28

#26 Det är denna tråden : LG G Flex kommentar nr 5

Länkar även här till youtube klippet annars LG G Flex Youtube

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: