Annons:
Etikettoperatörer
Läst 2037 ggr
Razzora
2013-11-20 21:46

Store bror

Tänkte att vi kunde diskutera de senaste nyheterna som kom från SÄPO om att de vill kunna övervaka allas mail, sms, mobilsamtal, surf osv. 

SÄPO kräver att de ska kunna få tillgång till information inom 2 minuter från de att de frågar om den. Visst är det smidig att kunna få tag i de som utför något brott men vad händer med resten av oss vanliga användare?

Lägger upp länken till NyTeknik's artikel om detta.

Så vad säger ni om det?

edit: dessa länkar till fler artiklar som ger en annan bild av vad SÄPO's krav innebär är tillagda efter inlägg #08:

Sweclockers, Expressen och Svd

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
2013-11-20 22:09
#1

enligt artikeln är det ju dock inte själva innehållet i samtal, mail mm det rör sig om, utan trafikuppgifter - dvs när och mellan vilka och varifrån har kommunikation förekommit, vid misstanke om relativt grova brott. är det egentligen så jättestor skillnad mot vilka uppgifter de har rätt att få ut idag, eller är det mer frågan om att sätta press på operatörerna att lämna ut uppgifterna snabbare och utan oskäliga debiteringar (för att inte oskyldiga ska utsättas för brott under tiden)? jag har inte hunnit läsa om det tidigare utan bara sett rubrikerna, så artikeln du länkar till razzora är den första jag läst, så jag kan vara för dåligt underrättad.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-11-20 22:48
#2

Det beror lite på vilken artikel man läser faktiskt kissidor. Vissa säger att all information även innehållet i samtal mail och så vidare ska kunna ges ut när som helst. 

Idag så har en operatör rätt att vägra ge ut material till polisen och i vissa fall så får den som vill ha informationen även betala för det. Det var ett fall i somras (tror jag) om ett mord på öland. Då ville Tele2 att polisen skulle betala 2 miljoner kr för att få informationen de sökte.

Så om det nu går igenom så kommer det att bli en stor skillnad. Men jag tror att det handlar både om att sätta press på operatörerna så att de inte kan neka och att de ska slippa betala. Men om det är på kostnad av de mänskliga rättigheter så är det en helt annan sak.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-11-20 22:56
#3

ja mitt svar är ju baserat på det som stod i ny tekniks artikel, att det är  trafikuppgifter det rör sig om. skulle det gälla själva innehållet i kommunikationen blir det ju en helt annan sak

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-11-20 23:03
#4

Jag ska se om jag hittar dom andra artiklarna som jag har läst, har bara glömt vilken sida det var 😛

Jo jag förstod att svaret var baserat på artikeln jag länkade, men jag vill att vi ska diskutera det hela och ge varandra feedback. Jag kunde ju ha länkat till fler artiklar också.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
2013-11-20 23:15
#5

Vad tycker du kissidor ska jag lägga dom andra länkarna jag hittar på första inlägget eller ska jag länka dom här när vi diskuterar om det?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-11-21 06:07
#6

tja eftersom vi redan har börjat diskutera, baserat på det som stod där först - så blir det ju mer rätt att lägga in länkarna som de på riktigt kom in i konversationen så att säga 🙂. men en sak du kan göra för att samtidigt få dem samlade är ju att du editerar startinlägget så att det syns att du gjort det och när. typ 

edit: dessa länkar till fler artiklar som ger en annan bild av vad SÄPO's krav innebär är tillagda efter inlägg #nn :

eller nåt sånt🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Nathalie62]
2013-11-21 13:15
#7

Jag valde det första 🙂 Så länge det handlar om brott tycker jag det är helt okej men inte annars.

Snurpan79
2013-11-22 10:05
#8

Jag tycker det börjar spåra ur. Visst är det bra om de kan kolla vid brott och så, men kommer det stanna där??

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
2013-11-22 20:24
#9

#6 Tack Kissidor! Nu har jag gjort precis som du sa. 🙂

#8 Det är just det jag tyvärr inte tror att det kommer att stanna vid brott och sådant. Utan det kommer nog att bli ett storebror samhälle där inget är hemligt för någon.

Någon som känner att VPN (Virtual Private Network) kanske är ett bra alternativ?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2013-11-23 12:49
#10

#9, Då är detta ett bra alternativ.

https://www.anonine.com/sv

Razzora
2013-11-24 02:43
#11

#10 Låter som ett bra alternativ. Jag håller på och kollar runt just nu på vad som finns därute. För både sambon och jag har fått nog utav detta. Vi tycker att man ska få ha sitt privatliv för sig själv, inte tusan vill jag att någon annan ska läsa mina mail eller chattmeddelande jag skickar till folk. Usch ryser jag bara tänker på det. Inte för att det är hemligheter i messen men det är mina mess ingen annans.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2013-11-24 07:07
#12

ja de nya artikellänkarna gav ju en annan bild av det, så vill jag definitivt inte ha det om det är så det är tänkt. men alltså jag fattar inte att de inte är mer glasklara i artiklarna om exakt vad det gäller - för mig gör det hela skillnaden på om det är ok eller inte

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-11-24 10:44
#13

Känns lite som om de försöker mörka för att inte folk ska börja protestera för mycket. Jag förstår att polis och så vill kunna ha koll på brottslingar och liknande, men vi vanliga svensons blir också lidande. Gillar verkligen inte vart detta är på väg.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
bamse6311
2013-11-24 11:46
#14

Jag svarade alternativ nr 2 men egentligen så är det en jäkligt svår och komplicerad fråga att besvara.

Övervakningssamhället idag liknar mer och mer James Orwells roman 1984 som han skrev 1948 men bara vände på siffrorna där han förutsåg det övervakningssamhälle som skulle komma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/George_Orwell

Om man sitter på en buss idag, tar en taxi eller prövar ett klädesplagg på H&M så blir man "filmad" utan att märka det.

Detsamma när man rör sig i stadskärnorna att man hela tiden utan att märka det själv blir filmad.

Idag så är man mer och mer övervakad hela tiden.

Vad det gäller det där att man är övervakad när man går i olika delar av staden är ju på både gott och ont.

Visserligen så har det väl ingen preventiv inverkan på brott men när någon blir överfallen så kan sådana filmupptagningar leda till att brottet blir löst och en skyldig blir straffad.

Vad det gäller telefoni, internet osv vidare så har ju faktiskt många illdåd som självbombare och inte minst i städer som London och andra liknande städer runt världen kunnat undvikas tack vare att man har haft en sådan avlyssning och kunnat gripa gärningsmännen innan dådet genomfördes.

Den personliga integriteten då?
Ja, det är där som själva kärnan i problemet ligger!
Hur mycket är vi villiga att betala?

Om jag tar ett tåg mellan Helsingborg och låt oss säga Malmö så vet jag att jag blir filmad hela tiden.

Detta kan ju iofs både vara positivt och negativt.
En man och en kvinna som sitter där gemensamt och hånglar trots att dom är gifta på var sitt håll kanske inte tycker att det är så bra.

Å andra sidan så om en självmordsbombare som hade tänkt att ta samma tåg har blivit gripen tidigara tack vare att hen har haft sin telefon och internet avlyssnat så tycker garanterat samma par att det var jäkligt bra att polis/säpo eller vilka det nu var grep den där självmordsbombaren innan hen satte sig på tåget.

Den här problematiken har två olika sidor och vilket som är rätt eller fel vet inte jag.

Informationsteknologin utvecklas hels tiden

Om polis/säpo idag skall spana efter möjliga terrorister så räcker det ju inte att de enbart lyssnar av sökord som "bomb/sprängladdning" osv i telefoner eller på internet för så jäkla dumma är ju inte terrorister eller andra våldsverkare att de använder en sådan vokabulär i sin kommunikation med varandra.

En väldigt svår fråga som sagt var!

Hur mycket är vi villiga att betala för insatser som kan göra samhället vi lever och oss själv lite tryggare utan att det inkräktar alltför mycket på vår egen integritet?

Jag vet inte svaret.

Låt oss säga att en sådan avlyssning kan rädda livet på mig själv eller ännu mer om det kan rädda livet på något av mina barn?

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-11-24 14:18
#15

#11, Privat är just privat och det hör sig inte hit om det är "hemligt" eller inte, sådant ska inte spridas ut oavsett, tycker jag.

#12, Håller helt med dig, det är ju faktiskt enorm skillnad.

Razzora
2013-11-24 22:02
#16

#12 Kissidor: Det var det jag menade med att det är svårt att säga hur egentligen de vill ha det eftersom i vissa artiklar så är det innehåller också som de ska kunna ha tillgång till och i andra verkar det bara vara så att säga själva "skalet". Så missledande så det heter duga egentligen.

#14 Snurpan: Precis Snurpan! Det känns som om de håller på att mörka allt bara för att medel Svensson inte ska komma med några protester, men jag undrar om operatörerna kommer att ge vika eller ej. Tele2 har ju sagt många gånger att de vägrar att ge ut sina kunders information till någon överhuvudtaget, men vi får väl se om de verkligen håller vad de lovar.

#14 Bertil: Håller med dig, det känns som om i vissa lägen så kan det göra nytta att polisen ska kunna ha tillgång till denna informationen. Frågan är om det nu skulle vara så att de skulle få ha tillgång till denna informationen om de kommer att missbruka informationen. Säger som Uncle Ben sa till Peter Parker ""With great power comes great responsibility"

#15 Nathalie: Precis, privat är privat, men jag undrar om inte den informationen kommer att ha en tendens att "läcka".

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
2013-11-24 22:24
#17

#16 Kommer alltid finnas människor som missbrukar sin ställning varav jag tror att informationen kommer läcka, tyvärr.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
2013-11-24 23:19
#18

#17 Ja det är det som jag är mest rädd för. Inte för att jag har några hemligheter men mitt privatliv vill jag ha för mig själv och vill inte att någon annan ska kunna komma åt den informationen som är menad för bara mig.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: