Annons:
Etikettövrigt
Läst 3177 ggr
[Nathalie62]
2014-01-06 17:12

skickade sms

Om man får en massa sms från folk man inte har någon koppling till och har skiftat nummer 2 gånger och det fortsätter ändå. Det är inte från samma person heller och dyker upp 2-3 gånger i veckan.

Det hjälper ju inte att skaffa anonymt nummer eftersom det säkert är "slumpmässigt" av någon siffra som dom skickar iväg och råkar hamna hos fel person.

vad gör man då? Ska man behöva byta nummer än en gång?

Annons:
kissidor
2014-01-06 18:47
#1

det går ju att blockera/spammarkera vissa nummer. rota lite i inställningarna för sms-programmet du använder i första hand och se om du hittar funktionen där. eller är det från nya/olika nr varje gång? isf vete hundan 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2014-01-06 22:38
#2

Jo det var som jag skrev ovan, det är inte från samma person, alltså olika nummer varje gång, det var därför jag behövde tips på hur det eventuellt kunde lösas på annat sätt än att åter igen byta nummer för så där kan man ju inte hålla på.

kissidor
2014-01-06 23:22
#3

nej jag förstod att det inte var alla från samma, men tänkte att det kanske ändå kunde vara ett begränsat antal återkommande nummer 🙂. 

men är det reklam-sms, eller är det bara helt vanliga privata sms fast de verkar komma till fel person menar du? och alltså inte helt enkelt att de alla tror sig skicka till samma person, numrets förra ägare? vad jätteskumt att du råkar ut för det så mycket i såfall 🤔. om det är så det är så är det alltså en funktion som kan göra tvärtom som du behöver då eller? dvs att du väljer ut bara de nr du vill ta emot sms från, och så spärras allt annat. fast det låter ju också lite vådligt, om det nu finns nån app som gör det.

men om det skulle vara så att de tror de skickar till numrets förra innehavare så blir det ju antagligen bara värre ju fler gånger du byter, då är det ju alltid nya personer som inte lärt sig sin polares nya nr än. jag tänker hålla fast vid det nummer jag har nu så länge jag får, för det tog mig åratal att bli av med alla felringare som sökte benny. en mycket aktiv man denne benny, jag tror knappt det fanns nånting han inte var engagerad i som folk ringde om, från näverslöjd till lemursafaris typ🤦‍♂️. så det där tänker jag inte ta risken att utsätta mig för igen!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2014-01-07 12:08
#4

Nej tyvärr är det inga begränsningar utan det är helt privata sms som verkar komma till fel person och det kan vara allt från att åka iväg på sport med någon eller bli bjuden på dop, en gång vart det ett bröllop som skulle äga rum i skövde kyrka och att den hölls privat.

Har kollat på Eniro bland annat men numren skiljer sig ganska rejält och kommer från överallt i sverige så det hjälper nog inte att spärra då om man inte vet vilka nummer det är som ska blockeras.

Det är inte jag själv som får detta, det är en tjej som  ligger i samma rum som mig och även om det är frustrerande att få sådana titt som tätt så skojar vi åt det samtidigt, vi har provat skicka tillbaka flera gånger att dom har sänt till fel person men får aldrig något gensvar och det är ju också konstigt tycker jag.

Okej, du tror det kan bli ännu värre om man bytar nummer igen? Jo det är nog sant. Då förstår jag varför du står fast vid ditt nuvarande nummer, hopplöst att få massa samtal från någon som söker Benny. Vart det sms också?

Tack för att du försöker komma med tips hjärtat.

Ladydragon
2014-01-07 13:43
#5

ett tips är att installera appen Afirewall där kan man blacklista telefonnummer och vid sms så hamnar dom i den appen istället och man slipper se dom…..
funkar även utmärkt mot telefonförsäljare då man kan blockera så dom inte kan ringa en

smsappen Handcent där finns det en svartlista där man kan lägga in telefonnummer och då göms smsen undan och man slipper se dom

[Nathalie62]
2014-01-07 20:17
#6

#5, Så man får göra det på varenda nummer man får då alltså?

Annons:
Ladydragon
2014-01-08 01:22
#7

#6 jo det måste man…..

[Nathalie62]
2014-01-08 19:23
#8

#7, Hm, det lär hon nog inte orka göra flera gånger i veckan men tack för tipset annars.

Razzora
2014-01-10 19:07
#9

Skulle hon inte kunna ringa till någon utav dom som skickar sms? Tänkte om hon kunde få tag i förra personen som hade telefonennumret. Så att han/hon kan ringa till sina polare och se till att alla har rätt nr?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2014-01-10 23:12
#10

Jo det kanske hon kan göra, ska hälsa henne det. Det är bara märkligt att det är flera olika som skickar till henne flera gånger i veckan. Kan verkligen allihop ange fel nummer bara helt apropå?

Ladydragon
2014-01-10 23:28
#11

men alltså hur många nummer pratar vi om? är det flera olika nummer per vecka eller? 

har man väl lagt till numret i Afirewall så ligger det ju kvar där och samtal blockeras och smsen hamnar enbart där tror Handcent oxå har liknande funktion….

kanske värt att prova innan man börjar fundera på att byta nummer

[Nathalie62]
2014-01-10 23:39
#12

#11, Det hör ju av sig folk mellan 2-4 gånger i veckan, olika personer med olika nummer, jag vet att handcent har en sådan funktion att blockera sms/samtal men man kan inte  (blockera) ett nummer förrän man ser det och eftersom man måste göra detta varje gång blir det ju jobbigt till sist.

Razzora
2014-01-11 13:14
#13

#12 förstår att det blir väldigt frustrerande i slutändan.. men att ringa upp personerna som skickar sms är nog fortfarande det enda som kan kanske får stopp på sms:en.

Hoppas verkligen att det löser sig snart.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Nathalie62]
2014-01-11 13:52
#14

#13, Har hälsat henne det så får se om det blir ett slut på messandet. Tack alla för hjälpen.

Upp till toppen
Annons: