Annons:
Etikettövrigt
Läst 2843 ggr
[Teddies matte]
1/14/14, 9:25 PM

Vilken skall man köpa?

Det börjar bli dags att skaffa sig en ny mobil så småningom, men vilken skall man välja? Har inga stora krav, det måste höras bra i den när man pratar. Min nuvarande (Sony Xperia GO) har inte särskilt lång batterilivslängd och är lite knepig att skriva med när man surfar, så det bör den nya vara bättre på. Och helst en med Android-system. Den får kosta runt 2000 kr, men inte 3000.

Är HTC Desire 500 något att ha? Några andra tips?

Annons:
Wand
1/14/14, 9:30 PM
#1

Sony Xperia Z1 är den bästa lur jag någonsin haft. Den är precis lika stöt- och vattentålig som det påstås, den är helt symmetrisk så det blir en jämn vikt i handen, displayen är fantastiskt skarp och så vidare. Kameran är bra, men klår självfallet inte en robust systemkamera med gattigt objektiv.

Telefonen är dessutom snygg och oerhört snabb.

Den håller sig inte inom prisramen 2000 kronor om du vill ha en ny, men begagnad kan du säkert hitta en. Eller så köper du med abonnemang vilket jag har gjort i 5 år. Aldrig blivit onöjd.

För övrigt; Jag är en Sony-människa och har omedvetet alltid varit. Det är Sony som är bäst i mina ögon.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Teddies matte]
1/14/14, 9:35 PM
#2

#1 Så mycket vill jag inte lägga ut, använder telefonen mest för samtal, sms och lite surfande mellan varven och klarar mig bra med en billigare telefon. Annars gillar jag min Sony men priset skiljer sig en del mellan min nuvarande och andra av deras modeller.

Wand
1/14/14, 9:40 PM
#3

Ptja, Xperia Arc är den näst bästa jag haft. Modellen är några år men den är fantastiskt skön att hålla i pga formen och är väldigt smidig och bra.

Efter lite googling så kan man finna den för ca 2100-2400 kronor.

Telefonen är hållbar och kanon.

Xperia S är också skön, men några hundringar dyrare. Går att få för 2500 enligt prisjakt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kissidor
1/14/14, 11:15 PM
#4

xperia go är ju en väldigt liten telefon, hur tänker du ang storleken på din nästa? är du avog till att den ska vara större eller kan du tänka dig att gå upp i storlek och i såfall hur mycket? du vill ju att den ska vara bättre att skriva och surfa på och det blir det ju med en lite större skärm förstås. 

sen är den ju också vattentät, eller vattentålig eller vad nu rätta benämningen är - är det ett önskemål du har på nästa telefon också?

nu indikerar du ju i och för sig både att du kan tänka dig en större lur och att vattentäthet inte är nödvändig i och med att du funderar på htc desire 500, men det vore ändå till nytta att veta lite mer om hur du helst vill ha det med de sakerna om man ska försöka tipsa 🙂

wand tror du verkligen att man skulle hitta en beg z1 för så lite utan att det är nåt skumt med den 🤔? den är ju såpass ny och en riktig "värsting"

xperia arc var nog en kanonlur för sin tid, men jag skulle tycka att den var lite väl utdaterad hårdvarumässigt nu.

htc desire 500 - tja varför inte? den verkar helt ok tycker jag 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
1/15/14, 8:30 AM
#5

#4 Större får den vara, men inte väldigt mycket större. Vattentät och sånt är väl inte nödvändigt, på min GO sprack skärmen efter några veckor.. så hållbar var den. Stryker nog Htc:n den hade så litet minne. Har kikat lite på Samsung galaxy s3 och mini s4, har någon något att säga om dem? Annars gillar jag Sonys form och hur den känns i handen.

kissidor
1/15/14, 9:38 AM
#6

kika till att börja med lite på den här filtreringen på prisjakt - lägsta pris max 3000, androidversion 4.1 och uppåt, internt lagringsutrymme min 8 GB, RAM-minne min 1 GB, processor min dual core, skärm max 4,3". det blir 13 telefoner kvar då, så det är ju ganska hanterligt att kika igenom - flera av dem faller säkert också bort för att de butiker som har dem under 3000 inte verkar riktigt seriösa:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s158833157

titta mer på kundomdömena än på expertrecensionerna - kundomdömena säger mer om telefonen i långa loppet

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Teddies matte]
1/15/14, 9:22 PM
#7

Så svårt, just nu kollar jag mest på en Samsung galaxy s3 och mini s4, har någon något att säga om dem?

Är fortfarande lite intresserad av Sony, men min nuvarande har problem med batteriet, den laddar ur om man är på ställen där sändningen är dålig vilket är väldigt irriterande, och som jag förstått detta är det ett problem bland Sony-telefoner? Någon med erfarenhet?

kissidor
1/15/14, 9:37 PM
#8

jag skulle nog ta s4 mini i såfall. den är jättesöt 🙂, och har inte dåliga prestanda alls. men det är skal/fodral/bumper på som gäller, annars kommer silverfärgen runt kanten att nötas bort ganska snabbt så det ser ut som om du hittat telefonen på soptippen - för så ser min s4 ut. blev du inget klokare alls av omdömena om den på prisjakt? och är det förresten  "vanliga" s3 du funderar på - eller den lite uppdaterade s3 4g? skillnaderna är inte många men ganska stora. förutom att 4g-modellen har 4g förstås så har den istället ingen radio vilket en del tycker är en försämring medan andra inte bryr sig om alls. och så har den dubbelt så mycket RAM som den ursprungliga s3, vilket är en sjudjäkla fördel, speciellt när det gäller en samsung som är ganska krävande på den punkten. s3 4g är inte pjåkig alls, men den är ju påtagligt klunsigare än s4 mini förstås

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
1/15/14, 9:43 PM
#9

#8 Det är den med 4g jag kollat på, men det där med FM-radio kändes ju lite surt, inte för att jag lyssnar så ofta, men ibland.

Har du någon erfarenhet av urladdning där det är dålig sändning, något som sker för alla telefoner? Skulle gärna skaffa en Sony, men vill inte ha en som laddar ur sådär bara, vistas mycket på ställen där det är sämre sändning.

kissidor
1/15/14, 10:06 PM
#10

ja i s4 mini har de ju fått plats med både lte-modemet och fm-radion lustigt nog - s4 har ju inte heller radio 🤔.

tyvärr kan jag inte uttala mig om hur den beter sig vid dålig mottagning, jag brukar inte ha det problemet. det har i såfall överskuggats av google platstjänster eller nåt ibland får frispel och suger ut batteriet galet snabbt tills man lyckats få stopp på den trilskande appen - men detta är ju inte specifikt för vissa modeller eller märken. men om du vistas på en plats med dålig mottagning kanske det hjälper att ställa om telefonen till endast gsm-läge? men jag anser ju i alla fall att det är en fördel med en telefon med utbytbart batteri, (som samsungarna) jag har alltid ett fulladdat reservbatteri med mig - man vet aldrig och det är så lätt att ha med sig🙂.

om du gärna skulle ha en sony igen så är nog xperia v den mest naturliga att titta på, en trevlig och lagom bra telefon som många är nöjda med. vet inte hur den beter sig vid dåliga mottagningsförhållanden, men den är känd för att ha närmast unikt bra mottagning i sig själv i alla fall 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
1/15/14, 10:09 PM
#11

#10 Hmm, ja, Xperia V kunde jag tänka mig, men vill ju inte få en mobil till som laddar ur vid dålig sändning och är därför osäker på Sony, som jag förstått det är det ett vanligt problem hos Sony?

kissidor
1/15/14, 10:29 PM
#12

hmm, har du nån länk där man kan läsa på om detta? jag känner inte till att sony skulle vara sämre med detta än andra märken.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
1/21/14, 3:42 PM
#13

#12 Det var på Sonys hemsida någonstans där någon hade ställt frågor jag läste det. Men just min har ju det problemet och det vill jag inte vara med om med nästa telefon, det är viktigt att den skall fungera i miljöer med sämre sändning också.

Annons:
kissidor
1/22/14, 6:29 AM
#14

just ja, nu kom jag ihåg vad jag hade tänkt skriva ang xperia v - tänk på att den med sin kantiga form blir påtagligt klumpigare än s4 minin. när vi håller upp min s4 och sambons xperia v bredvid varann upplever vi det faktiskt som att de tar lika mycket plats. 

jag vet att jag var sugen på xperia z i början av förra året, men blev snabbt avskräckt när jag såg den irl eftersom jag tyckte den var så otroligt klumpig. jag tycker det är snyggt på bild med den där kantiga formen, men som sagt den tar plats! så försök ta en titt på xperia v bredvid s4 mini också innan du bestämmer dig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
1/24/14, 6:13 AM
#15

Inom den prisklassen och storlek på lur som du söker så tror jag nog att du kommer att bli väldigt nöjd med en Desire 500.

Eftersom du själv frågar om den så misstänker jag att du har kollat och läst om den och HTC gör ju väldigt bra lurar.

Här längst ner lite om den från Mobil.se även om det inte är så mycket som dom skriver och det är ju en ganska ny lur på marknaden.

HTC är ju kända för att tillverka väldigt bra lurar och jag har själv haft två sådana även om jag nu har ett annat varumärke men kan ändå starkt rekommendera HTC.

Vad det gäller begagnatmarknaden så passa dig lite där, det är en djungel där även många oseriösa figurerar även om jag tror att de flesta är seriösa.

Skriv gärna och berätta vilken lur det blev.

Bästa hälsningar.
Bertil

Här nedan kommer länken:
http://www.mobil.se/nyheter/desire-500-mellanpris-fr-n-htc

[Teddies matte]
1/24/14, 7:52 AM
#16

#15 Det blev ingen sådan, den var inte riktigt så bra den ändå, har beställt en Samsung galaxy s4 mini!

kissidor
1/24/14, 7:56 AM
#17

kul att få veta vad du bestämde dig för till slut teddies matte, grattis och hoppas du blir nöjd 🙂! det vore kul att få höra vad du tycker om den sen när du fått den också!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
1/24/14, 9:57 PM
#18

Grattis till belutet Teddies Matte! Hoppas att du blir riktigt nöjd med telefonen. Du får gärna skriva vad du tyckte om den 😃

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2/2/14, 3:36 PM
#19

Precis som de andra så ber jag att få skicka ett GRATTIS till ditt val av lur.

Tror säkert att du kommer att bli väldigt och glad och nöjd med din SGS4 mini.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Teddies matte]
2/4/14, 9:10 PM
#20

Jag är jättenöjd med telefonen, den är riktigt trevlig och passar mig perfekt!

Annons:
Razzora
2/4/14, 9:19 PM
#21

Kul att du tyckte att den var prefekt till dig! Grattis ännu en gång till ditt val av telefon 😃

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2/4/14, 9:26 PM
#22

vad roligt att du blev nöjd, grattis än en gång 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: