Annons:
Etikettövrigt
Läst 4057 ggr
[Teddies matte]
2014-01-20 18:33

Galaxy s3 vs galaxy s4 mini?

Vilken skulle du välja och varför? Samsung galaxy s3 eller s4 mini?

Står och velar mellan dessa 2 telefoner, utseendemässigt gillar jag s4 mini lite bättre, men har hört en del negativt från ägare av mini-varianterna.

Annons:
kissidor
2014-01-20 19:17
#1

vad är det du har hört för negativt om s4 mini då 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2014-01-20 19:18
#2

Jag hade nog valt S3 då jag vill ha en större skärm. Av de jag känner som har S3 mini så har jag bara hört bra saker så du skulle säkerligen bli nöjd med S4 mini.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Teddies matte]
2014-01-20 19:23
#3

#1 Har bara hört att de skulle vart allmänt missnöjda med telefonen, att den bara var skräp, speciellt vad har jag dock inte fått reda på.

#2 Är bara lite rädd att jag skall tycka att s3:an är för stor, har en liten Sony just nu så det blir ju ett stort steg till s3, läste nyss också på nätet om folk som menar att deras s3:or slukar batteri, någon med erfarenhet? Vill ju ha en telefon med bra batterilivslängd.

Snurpan79
2014-01-20 19:41
#4

#3 Då tycker jag du ska satsa på S4 minin. Läste lite omdömen av luren nu på nätet och jag får intrycket att de flesta är positiva till luren. Som med alla lurar finns det alltid de som är mindre nöjda och så kommer det alltid vara.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
2014-01-20 20:00
#5

Jag skulle nog välja S3:an men jag är lite mer för stora skärmar på telefonerna. Men med tanke på att du vill ha något mindre skärmar så är det nog bättre med s4 mini

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-01-20 20:38
#6

jag undrar om det inte fanns mer grund för missnöje med s3 mini än med s4 mini. när s3 mini kom trodde ju de flesta först att det skulle vara en s3 prestandamässigt fast i mindre format, men så var det ju inte, och då blev många besvikna på den. nu har väl dels fler insikt i innan de köper den att det inte är så och dels tycker jag nog att s4 mini är mer ok relaterat till s4 än vad s3 mini var till s3.

jag har inte heller hört mycket illa om s4 mini - måndagsexemplar finns det ju av alla telefoner förstås, samt att mjukvaran för en telefon är ofta lite buggig när den först släpps och sen rättas det som regel till i uppdateringar.

du har varit och känt på dem irl eller? haft bägge bredvid varann samtidigt? för detta med skärmens storlek kan vi nog inte hjälpa dig med tyvärr, det kan du bara avgöra själv. 

men när jag först själv började byta upp mig i skärmstorlek var jag skeptisk men märkte att man vande sig mycket snabbt (och ändrar helt enkelt mycket av sitt sätt att hantera telefonen) och sen hade man absolut inte velat gå ner till en mindre skärm igen. men när jag köpte galaxy note 2 nådde jag faktiskt gränsen, för det är en underbar telefon förvisso men tyvärr blev den faktiskt i vissa lägen lite för klumpig att hantera för mina små hamsterhänder. 

så å ena sidan vänjer man sig vid större skärm - men å andra sidan finns det ju också en gräns som antagligen är olika för var och en. sen skiljer det förstås också på vad man använder den till. surfar man mycket och kanske tittar på tv/film i luren har man naturligtvis mycket större utbyte av en större skärm än om man mest ringer och messar. 

gällande batterislukandet har de bägge normalt helt ok batteritid, men liksom sina syskon så råkar de ibland ut för att nån app flippar och börjar ligga på och hålla telefonen vaken hela tiden, och då säger det bara slurp i batteriet. jag har själv råkat ut för det både i min note 2 och i min s4, men fått bort det - men det är oftast det det handlar om när folk är jätteupprörda över batteritiden, men det är alltså inte unikt vare sig för någon av dessa modeller eller för samsung.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Teddies matte]
2014-01-20 20:42
#7

#6 Har bara haft möjlighet att kolla in s4 mini än så länge i verkligheten. Skärmstorleken är inte det jag är "rädd" för utan att telefonen skall vara för stor för mig (s3), har små händer och vill inte ha en för stor telefon, den måste sitta bra i handen på mig, är ju van med en liten Sony.

kissidor
2014-01-20 20:49
#8

om jag får till den här länken rätt nu så har du en storleksjämförelse här, som kanske säger lite mer än att bara läsa måtten: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-s4-mini&samsung-galaxy-s3-4g

s4 mini utnyttjar ju också totalmåtten lite bättre än s3, så det skiljer mer i totalmått än i skärmstorlek

men jag tror det vore bäst om du hade möjlighet att titta på dem samtidigt

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-01-20 20:53
#9

eller kolla den här förresten, där har jag lagt in din xperia go också (visst var det en sån du hade förut?)

http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?sony-xperia-go&samsung-galaxy-s4-mini&samsung-galaxy-s3-4g

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
2014-01-20 21:02
#10

#9 Jo, det som alltså oroar mig med a3:an är batteritiden och storleken, men enligt de tekniska detaljerna borde ju s3:an ha bättre batterilivslängd än s4 mini, men det finns mer negativ kritik kring s3 än hos s4 mini gällande detta, hmm..

kissidor
2014-01-20 21:51
#11

inte tycker jag s3 4G har dålig batteritid 🤔. dottern har den. men det är klart att den är ju inte i toppklass, det säger sig självt - eftersom de inte gav den ett större batteri i 4G-modellen vilket de hade behövt göra för att behålla samma batteritid. men de modeller som släpps med 4G i original så att säga där är väl batteriet mer anpassat efter det. men sen är det ju så gött med samsungar att man kan ha ett lättburet och lättbytt litet extrabatteri med sig 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
2014-01-21 14:02
#12

Nu har jag varit och känt på s3 och s4 mini, hmm, inte blev jag särskilt mycket klokare. Men s3:an känns väldigt stor, jag har ju med mig mobilen överallt och oftast i fickan, det vill jag fortsätta med, vill inte bli tvungen att ha med mig väska överallt för att kunna ha med mobilen.

Men s4 mini kändes ju väldigt mycket mindre och läste ett test nyligen där de var väldigt bekymrade över hur man kunde tänka sig att välja en s4 mini framför en s3, är s4 mini en mycket sämre telefon?

kissidor
2014-01-21 14:43
#13

s4 mini borde vara bättre ur användarsynpunkt än vanliga s3, men jämfört med s3 4G vet jag inte vad som blir utslagsgivande - de borde prestera hyfsat jämnt kan jag tycka. 

s4 mini har en dual core processor och s3 en quad, men s4 minins är snabbare och det tror jag ger mer fördel då inte så många appar ändå klarar av att utnyttja alla fyra kärnorna i en quad core. 

vanliga s3 har 1GB RAM, s4 mini 1,5 GB och s3 4G 2 GB. rejält med RAM-minne är jätteviktigt för en samsung-telefon som har ett ganska tungrott operativsystem, men är man inte alltför mycket app-hamster så tror jag nog 1,5GB också räcker - men original s3 med bara 1 GB skulle jag inte rekommendera.

s3:orna har lite högre pixeltäthet på skärmen, men att s4 mini är lite mer lågupplöst har sina fördelar också - mindre tungt för hårdvaran med färre pixlar som ska flyttas. skärmen är nog fortfarande fin nog för de flesta. och har du varit och klämt på den så vet du ju redan vad du tycker om skärmen 🙂. 

sen har s4 mini ir dvs möjlighet att fungera som fjärrkontroll till tv:n. fjompig gimmick tycker en del om det, men jag har haft mycket god nytta av funktionen med min s4. 

fm-radion som fick lämna plats lte-modemet i s3 4G har de lyckats klämma in i s4 mini, vilket en del skulle se som en klar fördel.

så på papperet iaf så skulle jag knappast säga att s4 mini är uppenbart sämre än s3 4G - kan du länka till den recensionen är du snäll teddies matte så jag får se varför de tycker så?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Teddies matte]
2014-01-21 15:05
#14

#13 Nu minns jag inte exakt vilken det var jag läste, men i denna nämner de också att de är bekymrade över varför man väljer en s4 mini istället för en s3 http://teknikhype.se/test-galaxy-s4-mini/

Har kollat lite på Sony xperia V också, men den är ju billigare (sämre?), har du någon erfarenhet av den är s4 mini bättre än den?

kissidor
2014-01-21 15:41
#15

ok nu har jag läst - och det är väl som de säger iofs, men skillnaderna är inte så stora att jag skulle låta dem avgöra om jag skulle trivas betydligt bättre med s4 minins format. s4 mini är helt enkelt bra nog skulle jag tro 🙂. och de skriver ju också längre ner att fast de tagit upp som nackdel för s4 mini att s3 har några fler funktioner så gör det att s4 mini flyter på lite bättre trots något mindre RAM då den inte tyngs ner av lika mycket. 8GB i internt lagringsutrymme skulle vara på tok för litet för mig trots sd-kort, men är man ingen app-hamster så räcker det väl, och då har ju den nackdelen ingen betydelse.

men jag dissar inte personligen s3 4G då dottern har den och jag provkörde den själv nån månad innan jag bestämde slutgiltigt hur jag skulle fördela den, en note 2 samt en s4 mellan oss - och bortsett från funktioner som ir och lite mer utvecklade luftstyrningsmöjligheter så var det ingen påtaglig skillnad mellan dem. men s4 mini är verkligen så nätt och söt att det är svårt att inte förälska sig i den vid första ögonkastet, och jag tror kanske att det är mer rätt format för dig denna gång iaf. nästa gång kanske du vill ha en ännu lite större, vem vet 🙂. men OBS alltså att s4 mini har jag aldrig själv provat.

xperia v är väl inte så pjåkig heller, sambon har denna och för honom flyter den på utmärkt trots mindre RAM-minne än någon av samsungarna du tittar på. samsungs version av android är som sagt mer tungrodd än någon annan och kräver därför också lite vassare hårdvara. men han laddar nästan inte ner några appar alls med den, och om han började ladda ner en massa appar skulle det väl inte flyta på fullt lika bra. sen har jag personligen väldigt svårt för xperiornas splitterskyddsfilm som gör att fingrarna nästan fastnar på skärmen och att skärmen ständigt ser ut som man hade hållt på med den medans man typ åt revbensspjäll med fingrarna - usch! men det är ju inte alla som har det problemet med den

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Teddies matte]
2014-01-21 15:47
#16

#15 Jaa, det här var verkligen inte lätt. S3 har jag nog helt strukit, jag kan nog inte ha en så stor telefon. Så mycket appar använder jag mig inte av. S4 mini kunde jag nog bra tänka mig, men undrar hur hållbar den är, jag tycker Sony känns och verkar mer hållbara och stadiga. Sedan läste jag också någonstans att Samsung, iallafall på s4 mini har ett lite dåligt tangentbord, att det lätt blir fel bokstäver än man tänkt sig o.s.v., stämmer detta?

kissidor
2014-01-21 15:53
#17

hur det medföljande tangentbordet är är ju ganska betydelselöst, för en spottstyver laddar du ner ett annat tangentbord som gör skrivandet så mycket snabbare och enklare att du häpnar 🙂. swiftkey och swype hör till de mest populära, men det finns fler

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: