Annons:
Etikettövrigt
Läst 1930 ggr
Skitgalen
2014-01-23 16:48

Kliar i fingrarna

Jag har iPhone just nu men har länge velat om jag ska byta till Android eller inte.. 
Har testat HTC One men tyckte inte om den, har därför funderat på Samsung nu, troligtvis en Galaxy S4 Mini. Vad tycker ni om den? Ni som har den då, är det något att ha? Vad är fördelen med att ha Android och inte iPhone? 
Ni får gärna väga upp både Android och iPhone så jag har lite att gå på, men vad tycker ni? Vad har ni för telefoner?

Annons:
kissidor
2014-01-23 17:02
#1

enkelt uttryckt, iOS är ett stabilare och säkrare system (fast just nu, med iOS 7 kan även det diskuteras - det verkar fortfarande en del instabilt enligt vad man hör och enligt vad jag märker själv i min iPad), på bekostnad av fler möjligheter och större valfrihet med android. 

android kräver mycket bättre hårdvara för att prestera jämbördigt med en iPhone, vilket flaggskeppsmodellerna också har - men naturligtvis inte budgetandroiderna så de uppför sig också därefter. en sådan rekommenderas alltså inte om det inte helt enkelt är så att man är tvungen att rätta mun efter matsäcken, eller att man knappt använder sin telefon som en smartphone egentligen.

vilken iPhone har du? jag tror ju inte du vill ha en försämrad användarupplevelse och då är det viktigt att veta hur pass ny och snabb modell du har 🙂.

så varför funderar du på att byta till android, vad var det du inte gillade med htc one, och varför lockas du av s4 mini? de tre allra bästa androidtelefonerna just nu är väl annars lg g2 och xperia z1 - och den lite mer nischade galaxy note 3. och det har precis nyligen även släppts en xperia z1 compact, som (till skillnad från s4 mini) inte har sämre hårdvara än sin storebror 🙂! den kanske du skulle ta en titt på?

(själv har jag en s4 och en galaxy note 2 - men känner även till hur iOS beter sig genom min iPad 4))

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2014-01-23 17:37
#2

Oj tack för det långa svaret! Precis vad jag var ute efter 🙂

Jag har en 5S just nu och egentligen är det inga som helst fel på den, älskar iPhone, att dom är så enkla, stilrena osv så egentligen vet jag inte vad det är som lockat mig att köpa just Samsung G4 mini, jag brukar alltid få massa knäppa infall att göra sånt som i slutändan inte lönar sig, vara lite för spontan helt enkelt. 
Anledningen till att jag vill ha just MINI är då storleken, tycket inte om att ha en telefon som är i samma storlek som en läsplatta (nästan), varför just Samsung vet jag inte heller men går väl lite av vad man hört av kompisar osv, många av mina vänner som är Android-användare har just Samsung, men sen mina andra och närmsta vänner kör på iPhone.. o jag är väl egentligen nöjd med den, så jag vet inte varför jag ska byta… men ville bara ha lite tips o sådär 😃

kissidor
2014-01-23 19:14
#3

jag tycker inte du ska byta från en iphone 5s till en s4 mini, då riskerar du ganska uppenbart att bli besviken 🙂. de flesta androider i ett lite mindre format har inte alls samma prestanda som sina storebröder, och s4 mini är nog en helt ok mellanklasstelefon men varför gå från det bästa apple just nu förmår uppbringa till en medelmåttig android? det kan vara tufft nog ändå att byta operativsystem. nej ska du kolla in en android just nu så är det i såfall som sagt xperia z1 compact du borde ta en titt på tycker jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2426767

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-01-24 05:18
#4

Får man lov att fråga varför du inte gillar One?

Såvida du nu inte menar One mini så är ju den vanliga (stora) One betydligt bättre än S4 mini.

När min son var hemma häromdagen och visade sin One så blev jag faktiskt ganska imponerad.

Många pratar illa om One men det är mest de som aldrig har haft en sådan i sin hand, känt på den och kollat hur snabbt allt flyter undan.

Prestanda i en lur som man läser sig till är ju en helt annan sak än när man väl håller luren i sin hand, det är ju så många faktorer som spelar in.

Vad det gäller One till exempel så att den är gjuten i ett helt skal i aluminium är inget som man kan läsa sig till utan först när man håller den i sin hand så känner man kvalitén och när man sedan börjar fingra på den så ser och märker man hur jäkla bra den är.

Nåväl, nu är ju alla vi som skriver här sajten mobiltelefoner lite "färgade" av den lur som vi själv har och tycker om.

Själv så har jag en PadFone2 som jag blev tipsad om av en som skriver här på sajten och jag är mer än övernöjd med den och väldigt väldigt tacksam för det tipset jag fick av en medlem här på sajten.

Skulle jag välja så hade jag nog tagit en One (HTC nörd) som jag är men hade varken då eller nu 6 lakan att lägga upp så jag är som sagt störtnöjd och överförtjust med den PadFone2 som jag nu har.

Hur som helst så kan jag inte tänka mig att du skulle bli lika nöjd med en SGS4 mini som med en One.

Nåväl, allt det där är upp till var och en och det är väldigt svårt att rådge utan att blanda in sina personliga värderingar om vilken lur som är bäst.

Bästa hälsningar,
Bertil

Skitgalen
2014-01-24 11:49
#5

Det var mycket som jag inte tyckte om med One, mest innehållet, layouten osv. Tyckte inte om att man inte kunde flytta på vissa Widgets och sånt, jag är väldigt petig när det kommer till design och layout i själva telefonen och jag kände att HTC inte var något för mig helt enkelt. 
Blev däremot mycket mer lockad av Z1 Compact men verkar inte som den släppts än för den finns inte i några av de fysiska butikerna ännu?

kissidor
2014-01-24 12:05
#6

så är det säkert, jag blev själv förvånad att den redan stod markerad som i lager hos nätbutikerna för det var väldigt nyss den släpptes. men det borde ju inte dröja alltför länge iaf innan den kommer ut i fysisk butik också då🙂- kanske redan nästa vecka?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Skitgalen
2014-01-24 14:49
#7

Jag var och kollade på den stora Z1 idag för att se hur den funkar, för antagligen lär den funka på samma sätt som den lilla, och jag tyckte om den  väldigt mycket faktiskt. Det är nog den enda telefonen (som jag vet om) som liknar iPhone lite till innehållet, inte allt men till exempel när man sms:ar så liknar det iPhone lite grann vilket jag tyckte mycket om! Den verkade även ha ganska bra kamera som också är rätt viktigt för mig. Jag ska vänta ett litet tag, men som det känns nu så skulle jag lätt kunna köpa en Z1 😃

kissidor
2014-01-24 15:23
#8

det var ju smart att kolla in storebror z1 så länge - för som sagt de ska faktiskt ha lika bra hårdvara på nästan alla punkter, tror det var pixeltätheten som var något lägre på compacten bara, att det var det enda som skilde. men det är väl bäst att du tar dig en titt på den också när den kommer ut i butik, och naturligtvis får du tänka dig för både en och två gånger innan du slår till - du sitter ju inte direkt i sjön vad gäller telefon 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-01-24 21:40
#9

Det blir ganska stor skillnad mellan iOS och Android.

Men som det står i tidigare inlägg om du ska byta från iPhone 5s till Android så ska du nog hålla dig till high-end telefonerna.

Då är det Sony Ericsson Z1, LG G2 och Samsung Galaxy S4.

Det är ju bra att du har riktat in på Z1, men det bästa att göra är att göra precis som du har gjort att gå till en affär och titta på dom för att både se hur de fungerar och för att se storleken.

Önskar dig lycka till med valet!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Skitgalen
2014-01-26 16:41
#10

Jag har beställt en Z1 Compact nu, kunde inte hålla mig 😃 jag tror det kommer bli jättebra för de kändes verkligen bra när jag var och testade storebror Z1! Förhoppningsvis får jag den på tis-ons nån gång 🙂

Razzora
2014-01-26 17:53
#11

Grattis till valet!

Det ska du vara en riktig trevlig telefon. Skriv gärna sedan när du har fått den och känt lite hur den fungerar om din erfarenhet om den.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Skitgalen
2014-01-26 17:54
#12

Tack!

Det ska jag absolut göra 🙂

Razzora
2014-01-26 17:55
#13

👍

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
2014-01-26 18:40
#14

ojdå, här händer det grejer 😃! hoppas du blir nöjd 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2014-01-26 19:21
#15

Haha ja här går det undan 😃

Jag ger en recension när jag fått den sen, kan inte tänka mig att jag blir besviken, men vi får se 😛

Skitgalen
2014-01-30 18:56
#16

Har testat Z1 Compact i två dagar nu och har inte trivts bra med den.. så jag har redan skickat tillbaka den och gått tillbaka till iPhone som jag trivs bäst med 🙂

kissidor
2014-01-30 20:14
#17

ja det är motigt att byta operativsystem dels för att det är en massa nytt som man är ovan med, och dels för att många av oss har redan insett vilket OS vi trivs bäst med och då är det ju väldigt svårt att förlika sig med ett annat. jag skulle definitivt inte vilja byta till ett annat OS själv vad gäller telefonen så jag kan förstå att du ångrade dig 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-02-01 00:27
#18

Det var ju synd att den inte var något för dig Skitgalen.. Men precis som kissidor säger så brukar det vara motigt att byta OS.

Ibland kan det bara vara en vane sak och ibland vill man bara inte byta. Vilket det än är så är det ens egna val.

Men det är ju bra att du har något som du är nöjd med 😃

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2014-02-02 14:25
#19

Säger som de andra att det kan vara eller rättare sagt kännas lite struligt att byta OS.

Detsamma gäller ju datorer att de som är "inkörda" på ett OS gärna fortsätter med det.

Angående datorer så har jag kompsisar som kör med Mac och aldrig skulle kunna tänka sig ett annat.

Andra kör med någon Linux distribution och aldrig skulle lunna tänka sig något annat än det.

Själv så kör jag med Win som jag trivs bra med.

Nåväl, synd att du inte gillade din Z1 Compact men bra att du gått tillbaka till din iPhone som du trivs med och tycker om.

Bästa hälsningar,
Bertil

Skitgalen
2014-02-02 14:27
#20

Ja det kändes inte alls bra att byta… har blivit så van vid iOS och jag trivs så bra med det så jag fattar egentligen inte varför jag skulle byta från början 😐

Ja man ska ju ha en telefon man trivs med, så jag gjorde rätt val att byta tillbaka till min iPhone, känns bäst med den 🙂

Annons:
kissidor
2014-02-02 14:41
#21

jag misstänkte faktiskt lite att det skulle bli så😉, men vi kunde ju bara försöka råda dig efter vad du ändå frågade 🙂.

hursomhelst, för att se det positivt, nu har du iaf provat så nu vet du 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2014-02-02 15:04
#22

Haha det var snällt av er att ändå hjälpa 😃

Ja precis, nu vet jag att Android över huvud taget inte är något för mig, jag ska köra med iPhone för resten av mitt liv 😛

kissidor
2014-02-02 15:37
#23

det är väl bra att alla kan hitta nåt som passar just dem 🙂 - tänk om det bara fanns en sort 😓! fast det är klart att om det alltid bara hade funnits en sort så skulle man inte veta om nåt annat och behöva reta sig på det som saknades. 

som det är nu skulle jag för att nämna ett exempel få totalkrupp på att behöva vara låst till iphones systemtangentbord - vilket inte är en obetydlig sak om man skriver mycket i telefonen - men som sagt hade jag aldrig provat nåt annat skulle jag väl vara nöjd får man förmoda 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-02-02 16:22
#24

Haha, kunde inte ha skrivit det bättre själv kissidor! Håller med fullständigt!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2014-02-02 23:48
#25

Härligt att du fann något som passa just dig skitgalen 😃

#23, Ha ha, klockrent.

Skitgalen
2014-02-03 21:06
#26

#23 Haha jag håller verkligen med!! 😂

#25 Ja jag är väldigt nöjd med iPhone, så jag kommer nog dras med det tills Apple får för sig att göra något fruktansvärt korkat som gör att jag inte tycker om dom längre 😃

kissidor
2014-02-03 22:02
#27

tja man vet aldrig skitgalen - jag trodde aldrig jag skulle vända samsung ryggen för jag tyckte att deras lurar hade exakt det jag frågade efter, men nu är jag faktiskt lite sur på dem och tycker de har börjat hitta på lite väl mycket dumheter - så det blir med största sannolikhet ett annat märke för mig nästa gångGlad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: