Annons:
Etikettsurf-och-läsplattor
Läst 3463 ggr
Razzora
1/25/14, 2:43 AM

Recension av LG G Pad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Recension av LG G Pad

Här kommer jag att berätta om mina erfarenheter om min LG G Pad som jag köpte för knappt en månad sedan. Jag köpte surfplattan på mellandags rean på Webhallen för 1990 kr, jag köpte en vit sådan för att den skulle matcha min LG G2 som också är vit.

Specifikationen är:

Operativsystem: Android 4.2 (Enligt LG så ska KitKat 4.4 komma ut under första kvartalet 2014)

Skärm: 8,3”

Chipset:Qualcomm Snapdragon 600

Färg: Svart/Vit

Mått: 216.8 x 126.5 x 8.3 (mm)

Vikt: 338 g

RAM: 2048 MB

Batterikapacitet: 4600mAh

Minne: 16 GB (går att utöka)

Utseende

Mitt första intryck på plattan var att den var extremt slimmad och att det var ett mycket trevligt format på den. Dessutom att den är mycket stilren med en aluminium baksida med vita kanter. Det som slog mig var att den liknade väldigt mycket min gamla HTC Flyer på baksidan, förutom att Flyern var mycket tjockare och mycket mindre.

LG G Pad är på 8,3” vilket gör att den hamnar emellan dom mista plattorna på runt 7” och de större plattorna på 10”.

Eftersom jag stör mig på dom större surfplattorna ,då man inte kan ha dom i en hand utan att det gör ont i händerna efter en stund, och att om du vill skriva något så måste du ha stöd på något sätt och de mindre surfplattorna tycker jag är något för små när man ska kolla på film eller spela spel så är 8,3” perfekt storlek för mig.

Knapparna på LG G Pad sitter på höger sida precis som andra plattor. Så här har inte LG lagt till knapparna på baksidan som de gjorde med LG G2. Dock har även G Pad:en ”Knock on” funktionen vilket gör att man inte behöver använda knapparna vid sidan för att sätta igång plattan. Utan det räcker att man klickar två gånger på skärmen för att få igång den.

Processor och minne

Även om den har en något äldre processor, då LG G2 har den senaste Qualcomm Snapdragon 800, så har jag inte märkt att den skulle vara slö på något sätt. Utan det är en mycket snabb surfplatta som jag inte har märkt någon gång att den skulle hacka när man byter sida eller gör något som kräver lite mer processor kraft, tex spela spel. Dessutom om det skulle vara så att något program skulle ta mycket ramminne så har LG lagt med deras egna app som rensar RAM minnet.

Även om G Pad:en kommer redan från början med 16 GB så ökade jag på ganska omedelbart med 32 GB till då jag gärna vill ha lite filmer & musik i plattan. Jag märkte att jag hade egentligen bara 11,04 GB att använda mig utav när den var ny. Vilket fick mig att fundera på vad det var som tog nästan 5 GB av utrymmet, tyvärr så har jag inget svar på det. Då Androids operativsystem inte är så stort. Visst kommer den med många utav LG's egna appar men 5 GB är mycket data.

Kameran

Kameran är ingen stor hit, tyvärr. Kameran på baksidan är på 5 MP, problemet med den kameran är att om du ska fotografera något så måste objektet eller landskapet vara väl belyst, då det inte finns någon blixt med på plattan, dessutom så är autofokusen ganska ”hoppig”. Så de flesta bilderna blir något gryniga om det inte finns tillräckligt med ljus. Men om det finns tillräckligt med ljus så kan den ta otroligt fina bilder. Kameran fram är på 1,3 MP.

Funktionerna

LG har lagt till många bra och några mindre bra funktioner på plattan. Notifikations listen ser ut ungefär som LG G2:s. Där du har många funktioner som man kan stänga av och på, som tex WiFi, Bluetooth, QSlide, Flygplansläge, QPair osv.

Den roligaste av dom funktionerna är faktiskt QPair. QPair parar ihop din telefon med plattan. Vilket gör att om du har plattan med dig men har glömt telefonen i ett annat rum så ”ringer” även plattan när ett samtal kommer in. Meddelandena dyker också upp på både din telefon och på plattan. All kommunikation mellan telefon (vilket kan vara vilken telefon som helst bara du laddar ner QPair på Play, även då plattan egentligen är gjort för att komplettera LG G2) går via Bluetooth. Du kan även välja vad för information som ska delas med G Pad:en, de alternativ som finns är: samtalsmeddelanden, vanliga meddelanden, SNS aviseringar, QuickMemo överföring, internet via telefon och stickers för senaste app. Samtalsmeddelanden visar bara att det har kommit in ett samtal, så du kan alltså inte svara på samtalet mer än att du kan skicka ett meddelande till personen i fråga, och avsluta samtalet. SNS- aviseringar (Social Network Service) är meddelanden från tex Facebook, Twitter osv som då även skickas till G Pad:en.

Jag tyckte att det var en mycket trevlig funktion till en början, tills jag la märke till att mitt batteri tömdes ganska snabbt på LG G Pad. Så QPair verkar ta ganska mycket kraft.

Knock on funktionen på LG G Pad:en är något sämre än den till LG G2:an. Ibland reagerar den ibland inte. Jag har testat olika delar på skärmen för att se om det finns några ”sweet-spots”. På min platta i alla fall så verkar det vara på högra över delen av skärmen som fungerar bäst med Knock on funktionen. Förhoppningsvis så fixar LG detta snart med en uppdatering.

Den bästa funktionen är en funktion som redan finns på LG G2:an. Det är att du med tre fingrar kan dra ett program till vänster, vilket gör att den inte stängs ner och du kan enkelt komma åt den igen. Jag använde den ofta när jag skulle skriva på olika webbsidor och då jag skulle ha information från ett annat program, vilket i normala fall skulle leda till att det jag hade skrivit på webbsidan skulle försvinna då webbläsaren oftast laddar om sidan när man öppnar upp den igen. På detta sättet kunde jag slippa det. Man kan ha upp till 3 program igång samtidigt.

Batteri

Batteritiden är på ett ungefär som alla andra plattor på runt 8-10h beroende under normal användning. Men jag la märke till att om du tittar på film via Netflix så dräneras batteriet ganska mycket snabbare än om du tittar på filmklipp på Youtube. Men vid normal användning så klarar sig plattan helt klart en hel dag utan problem. När jag har spelat Plants vs Zombies 2 så har inte jag märkt av att batteriet dräneras snabbare än vanligt, som när jag kollade på film via Netflix.

Skärmen

Som jag har sagt tidigare så är formatet på skärmen väldigt trevligt då den inte är för stor eller för liten. Jag tycker att skärpan och färg djupet på själva skärmen är otroligt bra. Dessutom så är pixeltätheten tillräckligt högt så att du slipper ”se” själva pixlarna på skärmen. Betraktnings vinkeln är otroligt bra så länge du håller dig över 20% ljusstyrka. Under 20% så blir betraktnings vinkeln väldigt lidande. Men håller du plattan rakt framför dig, så är inga problem att se allt på skärmen, det är inga problem att till och med sänka ljusstyrkan ner till 0% om du vill sova till någon film till

natten. Själva skärmen är lika silkesmjuk som på LG G2, och den är väldigt responsiv.

Dock har jag lagt märke till att när jag har mina lurar i så kan jag använda sladden till lurarna för att peka på skärmen, vilket leder till att om sladden till lurarna ligger bara lite grann på skärmen så börjar konstiga saker att hända. Jag förstod inte till en början varför den backade ur alla program innan. Så skärmen verkar vara väldigt känslig för just den sladden. Har testat andra sladdar men ingen fungerar så bra som sladden till mina lurar.

Ljud

Köper du en surfplatta för ljudet? Då kommer du att bli besviken. Ljudet är tyvärr väldigt burkig och du kommer inte att orka lyssna på ljudet som kommer från högtalarna på G Pad:en särskilt länge. Men så länge du använder hörlurar så är det mycket bra ljud. Så jag skulle säga att det bästa du kan göra det är att investera i ett par riktigt bra hörlurar som du kan använda till LG G Pad:en

Summering

Jag kan lugnt säga att LG G Pad:en är en utav marknadens bästa plattor. Med tanke på att normalpriset ligger på runt 2500 kr så är den helt klart värd varenda krona. Visst finns det några nackdelar med G Pad:en, tex kameran och ljudet. Men utöver det så har den en underbar skärm och att den har för mig rätt storlek är ett väldigt stort plus. Dessutom har LG lagt till många bra appar även om vissa verkar behöva arbetas lite mer med eftersom de dränerar batteriet ganska snabbt. Jag tycker att filmer och spel flyter på väldigt fint och har aldrig märkt av att den skulle lagga på något sätt även om jag har haft film igång och surfat på webben samtidigt.. Jag tycker att LG har gjort ett underbart jobb med G Pad:en eftersom detta är den första plattan som de har gjort på väldigt länge.

Jag rekommenderar starkt denna surfplattan!!

Bilden nedan visar jag LG G2 till vänster och LG G Pad till höger.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
1/25/14, 8:55 AM
#1

stort tack för recensionen razzora, mycket intressant 🤓! verkar ju som förväntat vara en riktigt bra platta för ett enormt bra pris, även om även solen har sina fläckar 😉. sjukt prisvärd till ordinarie pris som sagt, och att du sen gjorde ett riktigt klipp på den i mellandagarna gör ju inte saken sämre för din del - nu sitter jag nästan här och ångrar att jag inte slog till också, fast jag inte behövde en ny platta 🤓😃.

kameran är väl inte nåt man i första hand förväntar sig ska vara superbra på en platta, och ska det sparas pengar på nåt så får det gärna vara kameran för min del.

och jag lyssnar alltid med hörlurar, det finns ju ingen anledning att övriga familjen ska ta del av ljudet till den filmen jag tittar på 🙂 - så högtalarljudet skulle jag inte heller se som nåt problem.

gällande hur stor del av internminnet som OS och "bloat" upptar, så kan det ju vara högst intressant att se en jämförelse mellan några olika enheter här: http://www.swedroid.se/sa-har-mycket-utrymme-tar-systemet-upp-pa-populara-mobiler/ ,samsung i skamvrån igen 😃

en reflektion, jag blir alltid lite förvånad när folk säger att de tycker 10"-plattor är för stora och jobbiga att hålla i. men varför i all världen håller ni i dem 😮? det gör jag aldrig, jag har dem i ett sånt fodral man viker upp till ett stöd i valfri vinkel och har dem ganska upprättstående i antingen knät eller på ett bord. med det sagt tror jag också att 8" kan vara en väldigt trevlig storlek, inte minst för en platta man ofta vill ta med sig. 7" skulle nog kännas som lite för lite skillnad gentemot telefonens 5" misstänker jag 🤔, även om jag tyvärr inte kommit åt att känna på nexus 7.

hehe, så lika varann de är - det ser nästan gulligt ut på bilden, typ mor och barn eller nåt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/25/14, 12:35 PM
#2

tänkte på det förresten, den här ligger alltså när båda är till ordinarie pris bara 200 spänn över samsungs galaxy tab 3 8" - tänk så mycket mer prisvärd g-paden är 🤓🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
1/25/14, 8:22 PM
#3

#1 Just detta med 10" plattorna är att jag vill hålla i dom med en hand för att kunna göra något med den andra handen.. Men eftersom de är för stora för mig för att kunna göra det, dessutom får jag ont i handen så är jag lite emot dom. Dock säger jag inte att alla har samma problem. Som sagt så kan man avhjälpa det genom att ha något fodral som gör att man kan vinkla det i. Tyvärr är det lite svårt att göra det här i sverige för just LG G Pad, så för min del blir det att beställa från Amazon.

#2 Ja jag skulle välja LG G Pad över vilken platta som helst just nu. Det finns ingen som är så prisvärd och som fungerar så fel fritt som den. Tro mig jag har testat många nu och ingen har jag varit så nöjd med som med LG G Pad, till och med sambon som har min iPad mini vill ha den längre då den, hans egna ord "muppar sig för mycket" 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
1/25/14, 8:36 PM
#4

Kul att du är så nöjd med din platta. Du får många plus från mig för den väldigt utförliga recension du skrivit. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: