Annons:
Etikettövrigt
Läst 6508 ggr
Snuttefia
2014-01-30 13:39

Får läraren verkligen ta mobilen?

Så min fråga är som i rubriken, har grubblat på det ett tag.

Om läraren tar mobilen så räknas ju det som stöld eller hur?

Jag vet att det är olagligt att kroppsvisitera en elev eller rota i elevens ryggsäck och jag vet även att lärare får rota genom skåpen helt lagligt.

Men vart går gränsen? 

Vad får lärarna egentligen göra?

Får dem ta mobilen ur skåpet helt lagligt?

Får dem ta den ur handen på dig?

Om det nu är lagligt att ta någons ägodelar så går lagen mot sig själv eftersom det är olagligt.

Och din mobil är ju din ägodel.

Jag tycker det låter jätte dumt att någon människa ska kunna få ta din mobil från dig och säga "du stör" och det finns inget du kan göra åt det?

Jag vill gärna läsa vad ni andra där ute tycker och tänker, kanske är det inte så galet som jag tror?

Tack på förhand // Snuttefia

M.V.H Snuttefia

Annons:
Grace2009
2014-01-30 13:44
#1

Jag vet inte vad läraren får och inte får enligt lag i detta avseende, men jag tycker absolut att han/hon ska få ta mobilen ifall han/hon anser att den stör i undervisningen. Sen kan jag tycka att man kan få en varning först innan han/hon plockar av en telefonen, men annars tycker jag det är helt korrekt. Det skulle ju inte gå att genomföra en lektion om eleverna plockar runt med andra saker istället för att lyssna.

Gronstedt
2014-01-30 13:45
#2

Lagen går inte mot sig själv, eftersom vissa befattningar har befogenheter utöver övriga medborgares. Det är till exempel inte stöld om polisen beslagtar vapen. Lärare har vissa befogenheter att vidta åtgärder för att eliminera sådant som stör verksamheten. En telefon som ligger i ryggsäcken stör ingen, en telefon som en elev håller på med stör.

Snuttefia
2014-01-30 13:50
#3

#2 Tack för ditt svar! Men det verkar fortfarande konstigt. Det är en självklarhet att polis får ta vapen det är ju farligt men att en lärare får ta en ägodel som "stör" låter väldigt konstigt i mina öron. Vad säger den regeln eller lagen då? Kan det på något vis utvecklas till stöld eller kränkning?

M.V.H Snuttefia

PrinzeZz
2014-01-30 13:51
#4

Jag släpper aldrig ifrån mig mobilen. Jag kommer ihåg när vi hade ett prov för några år sedan, och läraren gick runt med en kartong och samlade in mobiler. Alla lämnade ifrån sig sina mobiler förutom jag. nu har jag seriösa trust issues men jag skulle aldrig lämna ifrån mig mobilen sådär till en lärare, och skulle den själv ta den ur handen på mig (inte för att jag tror den hade lyckats) hade jag inte gett mig förrns jag fått tillbaka mobilen, mao det hade inte blivit någon lektion den dagen. Skulle den ta den ur skåpet (vad nu mobilen gör där?) skulle jag anmäla den som stulen, direkt. För mig handlar det nog igentligen inte så mycket om att jag MÅSTE ha mobilen, men jag har ett kontrollbehov som gör att jag inte kan släppa på mina saker hur som helst. Jag lånar gärna ut saker, men tar någon något blir jag galen. Sitter man med mobilen på lektionstid och leker med den så man stör ska man nog ta sig en frågeställare om vad man igentligen gör där… Jag är glad att vi har bra lärare på min skola

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Snuttefia
2014-01-30 13:52
#5

#1 Jo jag håller med. Men det vore ju bättre att bara få ge varning och sedan "kasta" ut eleven som stör. Jag tycker att det är en svår fråga när det kommer till andras ägodelar.

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
2014-01-30 13:55
#6

#4 Jag läste att lärare inte får samla in mobiler i en låda.

Jag bryr mig bara om själva grejen att läraren kan avgöra att du stör och sen bara ta mobilen från dig. Det känns liksom så….dåligt att någon bara kan ta ens saker.

M.V.H Snuttefia

Annons:
Gronstedt
2014-01-30 14:12
#7

#6: Låt bli att använda telefonen så att den stör, så slipper du ju det problemet. Det är självklart upp till läraren att avgöra vad som stör, eftersom läraren är ansvarig för undervisningen. Det är definitivt inte dåligt att den ansvariga personen kan hindra dig från att förstöra för dig själv och andra och därmed dessutom öda med skattemedel. Om du frivilligt låter bli att göra detta så är det ingen som kan ta din telefon.

Snuttefia
2014-01-30 14:14
#8

#7 Jag änvänder inte min mobil under lektionstid, tar bara upp frågan.

M.V.H Snuttefia

Gronstedt
2014-01-30 14:28
#9

#8: Då bör du inte få den konfiskerad heller.

Snurpan79
2014-01-30 22:06
#10

Jag tycker helt klart att en lärare ska kunna ta mobilen från elever som sitter och grejar med den eller stör på lektioner. Att slänga ut en elev ur klassrummet får man tyvärr inte göra hursomhelst, så jag förstår att lärarna går på mobiltelefonen istället. Har man nu problem med att lämna ifrån sig mobilen så är det bara att låta bli att ha mobilen uppe under lektionstid. Svårare än så är det inte.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Nathalie62]
2014-01-31 19:01
#11

Jag håller med Snurpan, man klarar sig utan mobil på lektionerna såvida man inte inväntar viktiga samtal från t.e.x. läkare men då berättar man detta för läraren. Förr i tiden fanns det inte ens mobiler.

Razzora
2014-02-01 00:50
#12

Jag måste hålla med många här som säger att man ska kunna bli fråntagen mobilen men då bara om:

* Du stör lektionen på något sätt.

* Du håller på mycket med telefonen och koncentrerar dig inte på lektionen.

Om det skulle vara så att du måste ha telefonen igång för att du inte vill missa ett viktigt samtal så kan man alltid sätta den på ljudlös och säga till läraren att du ska få ett viktigt samtal och att du då går ifrån lektionen en liten stund.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snuttefia
2014-02-01 11:23
#13

Tack så mycket för era svar och funderingar/tankar kring området :)

M.V.H Snuttefia

Annons:
bamse6311
2014-02-06 14:08
#14

För det första så har vi skolplikt i det här landet och det innebär att alla måste gå i skola.

När en elev väl är i skolan så är det också elevens plikt att följa de regler som det finns där precis som det finns regler på vilken arbetsplats som helst som man måste följa.

Nej, läraren får troligtvis inte bara gå runt och plocka ihop alla mobiler i en låda.

Finns det däremot en regel som säger att man inte får ha telefonen påslagen under lektioner så äger läraren rätt att först varna och sedan så har läraren säkert också rätt att beslagtaga telefonen under lektionen för att sedan återlämna den efter lektionen om eleven inte stänger av luren.

På alla arbetsplatser var du än befinner dig så finns det regler att följa under arbetsdagens gång och det är inget som helst konstigt med det.

På många arbetsplatser idag så råder det till exempel totalt förbud mot att röka och detta även när man sitter i lunchrummet osv.

Då skulle ju någon kunna hävda att på lunchrasten så gör man som man vill och rökar om man vill men så länge som man befinner sig inom arbetsplatsens område så är man ålagd att följa de regler som arbetsgivaren satt upp.

Egentligen så är det inte alls så svårt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Snuttefia
2014-02-08 14:03
#15

#14 Tack så mycket för ditt svar Bertil!!

M.V.H Snuttefia

Alibi
2014-02-11 18:57
#16

I de skolor jag gått i har vi fått ha mobilen på, bara ljudlös så den inte stör någon sedan är det upp till oss själva att låta bli den. Koncentrerar vi oss inte får vi skylla oss själva. Skulle vi däremot störa någon annan med det får vi frågan vad vi egentligen gör där eftersom mobilen verkar så himla mycket viktigare än skolan.

I har visserligen skolplikt men var och en har ett eget val att gå dit och var och en har ett val om hur mycket man vill satsa på skolan.

Dock tror jag inte att det finns någon lag som säger att läraren kan frånta en elev sin mobil men däremot ställa ett ultimatum.

Har man detta problemet med att en lärare tar saker från eleverna för att "det stör" tycker jag man ska ifrågasätta det och be om att få se vart det står att läraren har rätt till konfiskering, svart på vitt. en mobil är en privat sak och ingen annan har enligt mig rätt att ta den ifrån en.

I'm gonna let my little light shine

bamse6311
2014-02-12 18:39
#17

Det är en lag som har funnits ända sedan 2007 och den lagen gäller än.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11136972.ab

Vad det gäller lagar överhuvudtaget så tycker människor än det ena och än det andra men vad man själv än personligen tycker så är en lag en lag och lagar gäller för alla medborgare i samhället.

Hur sedan olika skolor själv väljer att hantera sådant här är en helt annan sak.

Bästa hälsningar,
Bertil

Mattis99
2014-02-15 22:07
#18

Jag går in i klassrummet, sätter mig och använder inte mobilen. Ingen lärare har tagit min mobil än… Låter den stänger jag av ljudet.

Snuttefia
2014-02-17 12:47
#19

#18 Så ska det vara!

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: