Annons:
Etikettabonnemang-kontantkort
Läst 35845 ggr
Eliinn
2/19/14, 7:09 PM

Telenors gamla abonnemang "Fri surf"

Har Telenors gamla abonnemangsform där fri surf ingick.
(numera har man ju istället fria obegränsade samtal och sms medan man betalar för surfen, fri surf existerar inte längre)

Betalar 299:-/mån
149:- för avbetalning av telefonen
149:- för abonnemanget där det ingår:
- 149:- pott att ringa för (resterade samtal 0,69 öre (?) )
- 3000 fria sms
- Fri surf
Med bindningstid på 24 månader som kommer gå ut i Juni 2014.
Någon som har en aning om Telenor kommer vilja ändra mitt abonnemang till de nya systemet eller får jag behålla mina fria surf?
Eftersom bindningstiden går ut så har jag förstått att Telenor har rätt att ändra mina villkor, eller ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
kissidor
2/19/14, 7:15 PM
#1

det verkar ju som att operatörerna hittills försöker locka folk att byta ut de abonnemangen med 4G och med frestande erbjudanden snarare än att tvinga dem - det finns flera som fortfarande sitter på ett sådant abonnemang med fri surf där bindningstiden har gått ut. jag tror tom att det har gått att skriva över dem på någon annan utan att de har sagt ifrån, men jag kan inte garantera att det gäller för telenor, det är nog mest tele2 jag har hört om tror jag. och jag antar att till slut en vacker dag så kommer de att säga ifrån att man inte får ha kvar de villkoren längre, men tills dess är det väl bara att hålla hårt i ett sådant abonnemang 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2/19/14, 7:16 PM
#2

Jag har själv en utav som gamla abonnemangen. De kommer inte att ändra ditt abonnemang om du inte säger till dom att de ska göra det.

Så du kan vara lugn med att ditt abonnemang kommer att se ut likadan som den gör idag. Förrutom avbetalningen för mobilen då.

Men om vill förlänga ditt abonnemang så kommer den att ändras till dom nya abonnemangsformerna.

Så behåll det abonnemanget du har så länge du kan, då det är fortfarande fri surf, och om du går över deras "månads kvot" på 20 GB per månad (tror att gränser är där någonstans) så "sänker" dom din hastighet till 3MBit/s ner och 1MBit/s upp (inte så dåligt enligt mig)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
2/19/14, 8:32 PM
#3

Säger som Razzora. Så länge du själv väljer att INTE göra någon ändring på ditt abonnemang så kommer du behålla din nuvarande prisplan. 

Ett litet tips är att tänka dig för även om du bara vill ändra en så liten grej som lägga till en tjänst sedan. Vissa operatörer kräver ibland att man har en aktuell prisplan för att kunna ta del av vissa tjänster och då läggs abonnemanget om.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Eliinn
2/19/14, 8:37 PM
#4

Skönt att höra! :D

De har försökt få över mig en gång men jag hävde köpet när jag insåg hur dumt de va att släppa abonnemanget.
Just nu tycker jag att just Telenor har usla abonnemang, iallafall för just mig då mitt surfande varierar stort och dessutom håller jag mig till min samtalspott på 149:- eller går över något…

Köper istället en ny telefon utan abonnemang…
Dum fråga men visst stämmer de att i juni när bindningstiden är ute så behöver jag inte betala av telefonen längre och summan på 149 kr för telefon jag köpte med försvinner på totalsumman 299 kr ? (Dvs att jag efter juni bara betalar abonnemangsavgiften på 149kr/mån)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Snurpan79
2/19/14, 8:40 PM
#5

#4 Det stämmer bra det. Abonnemanget rullar på precis som vanligt förutom att posten för telefonen försvinner ihop med bindningstiden. 

Kan hålla med om att abonnemangen hos flera operatörer är riktigt dåliga. Känns lite som att de gör allt för att inte tillgodose kundernas behov just nu.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
2/19/14, 8:43 PM
#6

#4 Det stämmer precis! det blir bara abonnemangs kostnaden som kommer att finnas kvar på räkningen. 

Jag har också kollat på många abonnemang nuför tiden att eftersom det blir egentligen många fler som som surfar mer, men det känns som om de håller igen på surfen just. Nu ska det finnas begränsningar och allt annat, så försök att hålla på abonnemanget så länge som möjligt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
bamse6311
2/20/14, 5:45 AM
#7

Säger precis som de andra att ditt abonnemang kommer att rulla på.

Själv så har jag följande abonnemang på Telenor.

199 kr/mån, ring för allt.
3 000 fria sms.
Helt fri och obegränsad surf till samma hastighet hela tiden.
Någon förhöjd avgift för luren har jag inte då jag brukar köpa mina lurar kontant.

Tänker hålla kvar vid detta abonnemang.
Det enda är väl att min lur har LTE men detta stöder inte abonnemanget så jag får hålla mig till 3G.

Numera så finns inte den typen av abonnemang att nyteckna då det just är surfen som operatörerna numera tjänar mest pengar på.

På din fråga och precis som andra här har svarat dig så NEJ, Telenor kommer inte att plocka bort dit abonnemang.

Det finns faktiskt sådana som har kvar sina gamla pott-abonnemang från tiden innan det fanns smartphones och dom får behålla sina abonnemang.

Kör du bara på som tidigare!

Bästa hälsningar,
Bertil

Eliinn
2/20/14, 6:21 PM
#8

Tack för snabba svar på mina frågor! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

drubiano
6/24/14, 1:17 PM
#9

Själv har jag 399 för abonnemanget. finns det möjligheten att byta till 199 pott av den "gamla" modellen tror ni?

Razzora
6/24/14, 2:34 PM
#10

Det har jag svårt att tänka mig faktiskt. Utan det är nog bara de "nya" modellerna av abonnemangen som gäller. Vilket är riktigt synd faktiskt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
6/24/14, 9:12 PM
#11

#9

Angående det abonnemang som jag tidigare berättat om som jag har på Telenor så finns det inte att nyteckna och det är säkert detsamma hos alla operatörer.
Vi som redan har får däremot behålla det.

Bästa hälsningar,
Bertil

Bempa68
3/12/15, 7:21 PM
#12

Jag återupplivar tråden. Jag har levt i samma tro som ni andra och har också fått behålla mitt abonnemang. Men… Idag damp det ner brev från Telenor som säger att de gör om mitt abb. och det börjar gälla om en månad. Gäller både mig och min fru. Trodde inte de kunde göra så. De menar att inga operatörer erbjuder fri surf längre och de är generösa och låter oss behålla det och dessutom får surfa i 4G vilket vi inte kan idag. Men kostnade ökar 50 resp 150 kr vilket vi inte är intresserade av. Ska ringa och bestrida detta.

Bempa68
3/12/15, 7:56 PM
#13

I allmänna villkor står det att de får ändra. Fanns inget att göra enligt kundservice. Killen hade också abb för 149. Han var glad att han fick behålla fri surf men höll med om att ett drygt 2 år gammalt abb ändras inte känns helt ok.

Annons:
Razzora
3/13/15, 7:54 AM
#14

Ja tyvärr så står det i deras regelverk att de har rätten att ändra abonnemanget. Men att de måste säga till i förväg. Men att kostnaden ökar ska det ju INTE göra. Alltså inte den fastna kostnaden menar jag. Om du inte hade fria samtal och sms innan så kan ju så klart det förändras. Vilket de har gjort flera gånger för min del. Men kostnaden för själva abonnemanget  ska inte förändras. Vad har du för typ av abonnemang?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Andhumm
3/16/15, 12:29 AM
#15

Jo, har också ett ~4 år gammalt telenor-abonnemang "surfa", med fri 3G-surf, för 79:-/mån (men kostnad för sms/mms/samtal etc.) och fick ett  "erbjudande" om nytt abonnemang med fri 4G-surf, för 199:-/mån (samt med något lägre samtalskostnad). Känns sådär, då jag mest surfar o ringer rätt lite (samt skickar <30 web-sms med Telenors tjänst).

Funderar dock att behålla nån månad eller två och testa, då vi har rätt dåligt bredband hemma ("fritt" i brf, som alla utnyttjar, och med begränsad kapacitet). Annars blir det uppsägning; tyvärr efter tre månader…

Andra alternativ kan vara Alltele, Universal telecom, Tele2 (5/20Gb) eller möjligen Hallon eller Vimla, vilket borde bli billigare, åtminstone så länge man håller datamängderna. Är dock något skeptiskt till At & UT, då de väl har ganska låg hastighet (fast högre än 3G?) samt tveksamt rykte, samt de andra, om man går över datamängderna…

Razzora
3/17/15, 4:20 PM
#16

Kolla bara så att det verkligen är "fri" surf. Oftast så är det 10GB som ingår i abonnemanget. För förändrar du ditt nuvarande abonnemang med fri surf så får du inte tillbaka den om du ändrar dig..

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Eliinn
3/18/15, 1:25 PM
#17

Då var det min tur att få brevet om att telenor har nyheter och förändringar om mitt unika fri surf abonnemang och att detta kommer börja gälla om en månad. Dem börjar med att jag har ett så unikt abonnemang som ingen annan operatör kan erbjuda. Det påstår sig va väldigt snälla och tänker uppgradera mig till 4G och dessutom samtalskostnad på 0kr/min och fria sms ( har idag 3000 fria sms så anser de som fria sms ändå…) Men så kommer ju haken… Utökad pott till 299kr/mån istället för 149kr/mån som jag betalar idag. 0kr/ min per samtal jaa men startavgiften för varje samtal är 0,99 kr/samtal För en som använder ofantligt mycket surf kanske detta är en bra deal men jag som inte surfar över 0,5-2GB/månaden tjänar nog inte på de. Tror att jag kan hitta ett mycket mer prisvärt abbonemang där jag visserligen får mindre datamängd men där 0kr/min verkligen är 0kr/min och inte en startavgift…. Nej Telenor kommer att förlora mig som kund.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Razzora
3/18/15, 4:08 PM
#18

Ojdå, det verkar som om telenor håller på och uppdaterar allas abonnemang.. Undrar när mitt brev kommer i posten.. Då kan jag ju lugnt säga att jag kommer att ringa till  deras support och klaga..

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

taxmannen
3/18/15, 7:09 PM
#19

Samma för mig. Jag fick mitt brev idag med samma text. Jag har mailat telenor och och bestrider detta men vi får se vad de svarar. Har ni andra som fått brevet haft någon kontakt med telenor sista tiden i något sammanhang? Jag har nämligen ringt och beställt ett nytt simkort och misstänker då att handläggaren jag pratade med uppmärksammat att jag hade fri surf och då skickat ut det aktuella brevet om abonnemang byte. Här nedan finns en intervju med Telenors informatör som jag hänvisar till i mitt mail med telenor:

http://www.mobil.se/business/fria-samtal-men-l-gre-datapott-n-tidigare#.VQkn_I6G-BI

Vad gäller om man har ett gammalt abonnemang hos er?

- Det här påverkar bara nya kunder. Alla andra kunder kommer att ligga kvar på sitt gamla abonnemang om man inte aktivt vill byta till ett av de nya, säger Alexandra Carlsson.

Det betyder att folk med gamla abonnemang får behålla sin surfpott?

– Ja. Om du har ett befintligt abonnemang kommer villkoren som du tecknade när du skaffade abonnemangen fortfarande gälla, säger Alexandra Carlsson.

Om många protesterar så kanske Telenor får backa så jag tycker att man ska hänvisa till denna artikel.

/

Taxmannen

Annons:
Razzora
3/19/15, 6:45 AM
#21

Tack så jätte mycket taxmannen för att du ger oss lite mer information om vad de har skickat ut. Det var det jag hade fått för mig att om man inte AKTIVT byter abonnemang så SKA de inte kunna göra något åt ditt abonnemang. Håller tummarna för att du får ett vettigt svar från Telenor.

Jag har ännu inte fått något mail från dom. Men jag tänker dock inte gå från 79 kr/mån till 299 kr i månaden.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
3/20/15, 2:19 AM
#22

Här en till son "inte" heller åt något sådant brev från Telenor.

Bästa hälsningar,
Bertil

taxmannen
3/20/15, 10:34 AM
#23

Jag har nu fått följande svar från Telenor:

"Hej!

Då kunder med äldre abonnemang ska kunna behålla sin fria surf har vi blivit tvungna att höja avgiften för att kunna ha råd med det. Telenor har all juridisk rätt till att göra det och det går att läsa mer om det i de allmänna avtalen.

Har du fler frågor kan jag rekommendera dig att ringa vårann kundservice på nummer 0200-222222"

Jag tycker att detta kan liknas vid att en hyresvärd plötsligt meddelar sin hyresgäst att bostadshyran nästa månad ska höjas med 100% för att de ska ha råd att höja inomhustemperaturen i lägenheterna med 1 grad trots att hyresgästen i fråga inte har bett om att temperaturen ska höjas. 

Sedan verkar det ju trots allt så att Telenor har juridisk rätt att ändra abonnemanget men frågan är om det är moraliskt försvarbart. Förmodligen kommer de förlora en hel del kunder genom denna ändring så troligen kommer detta drabba de själva i slutändan med minskade intäkter.

http://www.telenor.se/published_images/Allmanna-vilkor.pdf

/

Taxmannen

Eliinn
3/21/15, 12:25 AM
#24

Jaa mig förlorar dem iallafall. Har trivts bra med Telenor men comviq/tele2 verkar kunna erbjuda det mest prisvärda abonnemanget för mig just nu.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Razzora
3/23/15, 6:21 AM
#25

Gisses då… 

Ska de vara så griniga?! Ja då kommer de definitivt att förlora många kunder. 

Verkligen tack för all information taxmannen

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

drubiano
4/1/15, 2:18 PM
#26

Jag har pott 199 med Surf (Fri surf). Jag ringde dock Telenors kundstjänst och frågade lite om hur man kan höja sin hastighet på mobilen då jag endast har 2-3mbit/s. Personen jag pratade med informerade mig då om ett abonnemang som kostar 299:-/mån med "Fri surf" och med 4G access. Undrar om det var detta som ni andra pratar om för då tycker jag det låter inte alls så dumt, så länge man får behålla "Fri surf" då jag surfar 10-15GB/mån

wanji
4/1/15, 8:51 PM
#27

Hej!

Jag har abb pott med obegränsad surf 299kr  så enligt Taxmannens länk bör man ha kvar sin fria surf med i 4Gs nät om man vill? Men är den fortfarande obegränsad eller blir det den potten dom har som ingår 4Gig surf i abbonnemanget?

Ska iaf ta och ringa dom men jag har inte fått brev om någon ändrign än. .

Annons:
Razzora
4/9/15, 3:59 PM
#28

Frågan är bara om deras "fri surf" verkligen är fri surf eller ej. Drubiano sa de något om någon övre gräns?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
4/10/15, 6:54 PM
#29

Då var det min tur också.. Nu har jag fått brevet från telenor…
är verkligen i valet och kvalet om jag ska behålla dom eller ej. Har visserligen velat ha högre hastighet ett bra tag nu. Men frågan är om det VERKLIGEN är fri surf eller ej. Har någon fått någon mer information om detta? Skulle gärna vilja se vilkoren för den nya abonnemanget.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Robz3
4/15/15, 11:32 PM
#30

Jag har idag ett surfa fritt för 79kr/mån
Jag snittar på 160GB/mån. Har fått erbjudandet om fri surf 4G för 199kr/mån. Är det möjligen så att jag med så mycket surf faktiskt "tjänar" på detta? Nu blir jag lite nervös när ni börjar prata om begränsning……..

Razzora
4/27/15, 7:14 PM
#31

Jag har bett Telenor om mer information om detta.

Jag tror inte att du behöver vara nervös Robz3 men jag vill bara påpeka att det KAN vara en begränsing även om de säger att det är "fri" surf. Men forhoppningsvis så får man reda på det snart.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
4/27/15, 9:58 PM
#32

Fick ringa in till dom och kolla om detta.. Ingen övre gräns på hur mycket surf utan det är verkligen FRI surf.  Hastigheterna är NER: mellan 10-40 Mbit/s (teoretiskt upptill 100Mbit/s) UPP: 0,5 Mbit/s (teoretisk upptill 50Mbit/s) . Istället för 3 månaders uppsägningstid så är det 1 månad.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

daneel
9/2/15, 3:33 PM
#33

Hej. Jag har prcis fått Telenors erbjudande om "nya" fri surf abonnemanget.

Jag har tidigare betalt 399 för fri surf, fria samtal, sms och mms. Nu får jag "erbjudandet" fri surf och betala för samtal, sms och mms till samma pris. Samtidigt går Telenor ut med erbjudandet (samma tjänst) till de som betalat 199 och 299 för 199 och 299 kr.

Är det bara jag som tycker det är orimligt att vi ska betala olika mycket för samma tjänst som de som lägst tar 199:- för.

Se länkar nedan för att jämföra de olika prisnivåerna.

http://www.telenor.se/foretag/kundservice/abonnemang/frisurf199.html
http://www.telenor.se/foretag/kundservice/abonnemang/frisurf299.html
http://www.telenor.se/foretag/kundservice/abonnemang/frisurf399.html

Jag har sparat utskrifter av sidorna om de skulle försvinna av nån anledning!

Hälsningar,

Daniel

Razzora
9/6/15, 9:54 PM
#34

Ja man kan ju undra varför de har gjort så om alla tjänster erbjuder precis samma sak. I alla fall vad jag kunde utläsa från länkarna.. 

Visserligen är det företagsabonnemang, men jag skulle ringa in till dom och kolla.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Fyratassar12]
9/7/15, 7:27 AM
#35

förstår eran ilska totalt jag har nu det nya abonumnget hos Telenor och mitt kostar 400 kr någonting denna månad sen höjas lite. Jag har inte haft några problem med Telenor viket är skönt med själva abonumnget. Dock haft segt krångel med att få reda på hur man gör när man inte vill hämta ut varan i postombud utan köpa den i butik. Sen tycker jag dom som sitter i kundservice är ibland veliga tex denna helg var sambon tvungen att ringa angående ett abonumng med mobil som jag beställde där via och allt gick fint men igentligen ska jag inte ens kunna ha tre abonumng då jag bara är 19 år än. Håller tummarna för er som nu måste krångla med Telenor <3 Kan även säga att mamma står på mitt abonumng för min nya iPhone 6 som bara ligger och det går på 400 någonting

[Fyratassar12]
9/7/15, 7:29 AM
#36

Den summan blir det nästa månad ;) Min räkning ligger på hisnade 1479 kr :0 Och det är därför jag använder mitt tre abonumng mest pga vill använda det tills den dagen det går ut nästa år

Brewski
10/20/15, 8:06 PM
#37

Hej om någon vill göra sig av med sitt 4g fri surf så kan jag tänka mig att ta över det.

Razzora
10/24/15, 2:48 AM
#38

Jag tror inte att man kan överlåta ett sådant abonnemang. För då blir det en förändring. Men det är bara att ringa till Telenor och kolla först och främst. Dessutom så vill oftast folk behålla det telefonnummer som ligger kopplat till abonnemanget.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: