Annons:
Etikettsurf-och-läsplattor
Läst 2261 ggr
Razzora
2/23/14, 6:43 PM

Världens tunnaste surfplatta

Världens tunnaste surfplatta kommer från: Huawei.

Plattan heter Huawei Mediapad X1 och är en 7" skärm och en tjocklek på endast 7,5 mm! 4 kärnig processor på 1,6 GHz.
Den ska ha full telefonfunktionalitet och 4g uppkoppling, vilket betyder att den kommer att komma med simkorts hållare.
Batteriet ska vara på 5000 mAh och plattan ska väga endast 239g.
Då ramen runt själva skärmen är så tunn så utgör skärmen 80% av framsidan!

Ni kan läsa mer om den här: Världens tunnaste sjutumsplatta.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
2/23/14, 6:53 PM
#1

läste för typ en halv minut sen just om denna på swedroid också, men där fanns inga prisuppgifter. denna blir alltså tydligen inte superbillig men kan ju vara högst prisvärd ändå - inte minst för den som kan tänka sig att använda den som phablet! ser med intresse fram emot när recensionerna börjar ramla in NördGlad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2/23/14, 6:56 PM
#2

Precis, eftersom det är en phablet så är det helt plötsligt inte så dyr, men hade det bara varit en vanlig platta så hade jag nog ställt mig lite frågandes. Fast jag såg på mobil att de hade satt ut 7,18 tum som tjocklek. Tänkte att nu har de nog gjort lite fel 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2/23/14, 7:01 PM
#3

hehe, det vore störtskönt att känna på en 7,18 tum tjock platta - f-n vad coolt om nån av de stora tillverkarna skulle lansera en sån och bara låtsas som det regnade liksom "ah vadå, det här är det senaste, det är bara neanderthalare som vill ha tunna plattor nuförtiden, såååå 2013" 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2/23/14, 7:05 PM
#4

Haha, jag hade nog garvat ihjäl mig om jag hade sett en sådan platta idag… haha det är ju runt 18,3 cm tjock… haha tror att den i så fall hade varit tjockare än en tegelsten!!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
2/23/14, 8:07 PM
#5

Inget man hade legat och grejat med i sängen hursomhelst. Skulle krävas ställ eller liknande för att använda en så pass tjock platta.🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Razzora
2/23/14, 8:25 PM
#6

#5 Tror visserligen att den i så fall kan "stå" av sig själv pga av tjockleken 😛, dessutom så brukar kanterna vara ganska platta så jag tror inte att de hade rundat av kanterna så att man inte hade kunnat ställa den upp.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[TechWoman]
2/23/14, 8:34 PM
#7

Vad är skillanden på vanliga plattor och phablet, är dom inte lika dyra?

kissidor
2/23/14, 9:22 PM
#8

en platta har ofta bara wifi-anslutning, kan den även kopplas upp på 3/4G dvs har plats för sim-kort så blir den dyrare. men de flesta plattor som har detta är ändå inte gjorda så man kan ringa med dem även om det är ett sådant sim-kort man sätter i. men med denna kan man det, därav hittades benämningen phablet på för den typen av enheter som är stora nog att vara surfplattor men har all funktionalitet för att även kunna vara telefoner, sammansatt av phone och tablet för enheter som kan sägas uppfylla definitionen av bådadera 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[TechWoman]
2/23/14, 9:27 PM
#9

Det lät invecklat.

Razzora
2/23/14, 9:39 PM
#10

Man kan väl säga att en phablet är en hybrid. En blandning mellan en telefon och en platta. 

Phabletten har ett simkort precis som en telefon, och skärmen är större än vanliga telefoner så som en surfplatta. Därav benämningen phablett.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2/23/14, 9:43 PM
#11

det är det inte, jag skrev bara rörigt 🙂. 

alltså om det är en surfplatta som bara kan anslutas till wifi så har den ett pris.

lägger du till att den ska ta sim-kort och kunna använda mobilnätet för datatrafik på 3G eller 4g kostar förstås den mer.

ska det dessutom gå att ringa med den så ökar priset ytterligare eftersom det tillkommer ännu en funktion, och det är denna sorts enhet som från början lite skämtsamt kallades phablets. nu är väl namnet vedertaget. sen är det väl lite flytande vilken storlek en enhet med telefonfunktion ska upp i för att kallas phablet. tror ursprungliga galaxy note som väl anses vara phablets genomslag hade 5,2? men det var då det, detsamma har ju LG G2 och den tror jag ingen kallar phablet 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2/23/14, 9:47 PM
#12

#11 Precis, när en surfplatta får sim-kortläsare och lite andra funktioner som är för telefoner så blir den per definition dyrare. Oftast så brukar phablets priser ligga mellan surfplattorna och high-end telefonerna.

Haha, så sant kissidor, LG G2 kallas verkligen inte för phablet även om för några år sedan så hade man nog gjort det. Nu är väl phablet gränsen mellan 5,7-7 tum. I allafall tror jag det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2/24/14, 6:44 AM
#13

oj, ditt inlägg kom in emellan razzora, får förtydliga att jag i #11 svarade på #9 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Razzora
2/24/14, 12:48 PM
#14

Haha, vi måste nästan ha skrivit inläggen samtidigt ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Snurpan79
2/24/14, 2:11 PM
#15

Brudar, ni behöver inte slåss om att svara folk. Finns frågor så det räcker till oss alla.😉

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[TechWoman]
2/24/14, 2:43 PM
#16

Ha ha ha ha, ni går om varandra.

Tack för infon, nu var det inte lika invecklat, är det någon här som äger en phablet och tycker det funkar bra?

kissidor
2/24/14, 4:07 PM
#17

tja jag har ju en note 2 lte som jag förvisso tyckte enormt mycket om 🤔. men jag nedgraderade den faktiskt till jobblur just för att den var lite väl klumpig att hantera i vissa lägen med mina minihänder med prinskorvsfingrar, och köpte mig en s4 att ha som min privatlur istället (använder den mycket mer än jobbluren). note 2 har visserligen "bara" 5,5" skärm, men med sina yttermått får den helt klart räknas som en äkta phablet ändå. här kan du se skillnaden mellan den och din nexus 5 som jag i en annan tråd fattade för att du hade, om jag minns rätt: 

http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?lg-nexus-5&samsung-galaxy-note-2-4g

Värd på Mobiltelefoner och Android

[TechWoman]
2/24/14, 8:08 PM
#18

Ahh det var en markant skillnad och note2 såg finare ut enligt mitt tycke, det stämmer att jag har den senaste Nexus, det är väl mest när man ska prata i telefonen som den kan bli lite klumpig eller man får använda högtalaren varje gång kanske? Note2 hade gått ner rätt bra i pris oxå.

Razzora
2/24/14, 9:09 PM
#19

För att undvika att den ska bli så klumpig så kan man använda headset, men om det är sladd headset så kan till och med det bli klumpigt. Hur pass bra är Note 2:ans högtalare? Tycker dom flesta telefoner och phablets har ganska burkigt ljud.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: