Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2895 ggr
Elinhedlund
3/8/14, 10:19 PM

vilken ska man välja?

Hej!

Jag ska snart köpa mig en ny telefon och undrar helt enkelt vilken telefon man ska välja. Jag vill inte ha en Iphone utan det ska vara en Android. Finns det någon som har erfarenhet av olika nyare telefoner inom Android och kanske dela med sig av tips osv? Hade varit tacksamt! :)

funderar väl mest på en samsung möjligt vis S4:an men när kommer S5:an ut eller har den redan kommit?

Annons:
_Alicia_
3/8/14, 10:52 PM
#1

Rekommenderar INTE S4:an, många som haft den har batteriet kraschat på snabbt.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


Snurpan79
3/9/14, 12:15 AM
#2

Är det Samsung du är sugen på så tycker jag du ska vänta på S5 som ska komma i April. Annars kan jag rekommendera dig att ta en titt på LG G Flex och LG G Pro 2. Den sistnämnda kommer bli min nästa lur. 😉

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
3/9/14, 7:30 AM
#3

vad har du för behov av lagringsutrymme, internt resp externt? hur stor tycker du det är optimalt att telefonen är? vill du ha den bästa tänkbara kameran eller är det mindre viktigt så länge den är iaf ok? är bästa tänkbara batteritid högprioriterat eller är andra saker viktigare?

s5 kan du förboka nu för drygt 6000, den beräknas komma in 11/4. personligen tycker jag inte uppgraderingen från s4 är tillräckligt stor för att man skulle vilja betala de pengarna för en s5:a, utan om du tror den är nåt för dig tycker jag du ska avvakta lite så den hinner sjunka i pris. eller ska du ta den med abonnemang så det spelar mindre roll?

ang s4 och batteriproblem så fanns det en batch originalbatterier till den som var defekta och svällde - dessa har naturligtvis bytts ut på garantin. jag fick inte ett sådant till min s4 och jag har inte haft några problem alls med den, den har skött sig alldeles utmärkt på alla sätt.

ska du slanta upp för telefonen utan abonnemang kanske priset är av intresse, då är LG G2 fortfarande den mest prisvärda telefonen med riktigt bra hårdvara du kan köpa, den kostar ungefär som s4 (strax under 4000) men har lite bättre prestanda och större skärm trots obetydligt större totalmått - och en överlägsen batteritid. sen finns ju också s4+, den ser ut som s4 men har bla samma processor som G2. 

de båda LG-modellerna som snurpan nämner är riktiga bjässar, vilket naturligtvis har både för- och nackdelar. kan du tänka dig en så stor telefon så är samsung galaxy note 3 definitivt nåt som också ska övervägas. här ser du en storleksjämförelse mellan s4, g2, note 3 och g flex: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-s4&lg-g2&lg-g-flex (g pro 2 finns inte med än, men den kommer att ha ungefär samma totalmått som g flex)

sen har ju sony fått till det på senare tid också, deras senaste som finns i butik z1 och z1 compact har fått jättefin kritik, och nyligen presenterade z2 som kan förbokas för ca 6000 med uppgivna leveransdatum varierande från slutet av mars till mitten av april. 

htc väntas presentera efterträdaren till sin one den 25 mars, och sen dröjer det väl ett par månader innan man kan lägga vantarna på den.

de flesta tillverkarna släpper ju sina "vanliga" flaggskepp på våren, men LG som släppte sin G2 först på hösten kommer förstås senare med sin G3 också, så av det absolut allra nyaste från dem kommer alltså bara den mer nischade bjässen G pro 2 ut inom den närmaste framtiden. i gengäld är som sagt deras G2 alltså i högsta grad fortfarande aktuell som topplur, och till ett väldigt trevligt pris 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Elinhedlund
3/9/14, 3:39 PM
#4

ojj tack för hjälpen!

Jag såg någon som skrev att S5ans lagringsutrymme var rätt dåligt, det är något som är lite av det viktiga, att det finns bra lagringsutrymme. storlek tänker jag inte på så mycket så länge det är en bra telefon och kameran får väl helst inte vara allt för usel. batteritiden kan ju då inte vara sämre än på den jag har så.. Har själv haft S2an och har varit väldigt nöjd fram till den började tjorva fast de är väl för att den är gammal och var helt stensäker på S4an men har som börjat titta på andra. känner mig lite osäker på LG, vet inte varför men det verkar ju ändå vara bra telefoner. 

alltså nexus 5 då, hur är den? är det någonting att ha? har hört att den ska vara bra men jag har ju som ingen aning och vill verkligen ha en bra när jag ändå ska köpa en ny! :)

kissidor
3/9/14, 3:53 PM
#5

absolut, s5:ans lagringsutrymme är skitdåligt om uttrycket tillåtes - den finns i en 32GB-version också men som vanligt är det naturligtvis bara 16GB-versionen som tas in i sverige 🤮, nu till att börja med iaf. och av de 16GB är alltså från början bara 8GB lediga för användaren 😡. sen beror det på vad du vill ha ditt lagringsutrymme till - om det är till bilder och egen musik/filmer etc som kan ligga på sd-kortet. då går det väl an då. men vill du ha mycket appar så är det långt ifrån alla som kan delvis flyttas till sd-kortet, och även om de kan det så jobbar telefonen långsammare därifrån än från internminnet, så jag är personligen ganska irriterad över det där.

nexus 5 är baserad på LG G2 som jag nämner, dvs den har nästan lika bra hårdvara - man har väl snålat in lite på batteriet och på kameran iaf, minns inte om det var nåt mer. sen blir ju nexusen i grunden den rappaste av alla androidlurar i sin generation eftersom den har en ren androidversion, och alltid den senaste (iaf under ett par år) och inte tyngs av tillverkarnas egna anpassningar som förstås kan innehålla en massa riktigt matnyttiga grejor men samtidgt också kan ta en massa plats både av lagringsutrymmet och RAM-minnet och sega ner systemet.

tänk på att nexusen liksom G2 tar inte minneskort, så det är iaf 32GB-versionen som gäller - om du nu inte behöver ännu mer utrymme för då måste du ju se till att det finns sd-kortsplats.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Elinhedlund
3/9/14, 4:50 PM
#6

åhåå, ja då kanske det inte blir någon nexus då, är ju bra att kunna sätta in extra kan jag tycka ifall det behövs :) hmm.. kanske blir en S4a iallafall, tack för hjälpen! :D

Annons:
kissidor
3/9/14, 4:59 PM
#7

vassego, bara roligt om jag kan hjälpa till 🙂! fråga gärna igen om du har fler funderingar 😉.

en sak bara om s4:an - du måste använda nån typ av skydd till den, för den där lilla silverfärgade kanten som löper runt om är bara målad plast och det nöts av på nolltid annars 😕. speciellt förstås om man som jag har lite klumpiga tassar och drar den i backen i stort sett dagligen. min ser ut som att jag hade hittat den på soptippen, vilket känns lite tråkigt eftersom den för övrigt funkar så bra, och eftersom jag tycker den var riktigt snygg från början. jag har haft flera samsungar förut och använt dem utan skal eftersom jag vet att de klarar det - men ingen av dem har chanserat så illa utseendemässigt som s4:an, och det gäller alltså bara just den där förbaskade lilla kanten. klantigt av dem kan jag tycka 🤔.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Elinhedlund
3/9/14, 5:44 PM
#8

aha :/ jo fast tycker min tvåa har vart lite så också faktiskt, men hade tänkt ha ett rejält skal så det blir nog inga problem :)

kissidor
3/9/14, 6:00 PM
#9

har bla haft en s2:a också, tyckte inte det var lika illa med den. men ska du ha skal så är det ju lugnt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: