Annons:
Etikettövrigt
Läst 3958 ggr
[tililili]
3/22/14, 10:41 AM

stor vs liten telefon

Hejsan hopp

Jag har lite svårt att förstå hetsen att skärmarna ska vara så stora på mobiltelefoner, man får ju inte ner dem i fickan längre.

Letar efter en telefon med bra kamera nu när min xperia ray sakta men säkert börjat lägga av.

Den hinner gå i viloläge när man ska ladda en kontakt :P

Tyckte det här med optisk bildstabilisator låter intressant, men det verkar bara finnas på de riktigt stora telefonerna?

Jag skulle inte ha nå problem med en lite tjockare telefon, men går man i 4,5" är telefonen kaos stor. 

4" kan jag kanske hantera.

Annars tycker jag xperia ray fortfarande verkar vara den bästa kameramobilen under 4", trots att den är över 2 år gammal!!

är det nån som har nå tips, eller bara vill diskutera fenomenet gigantisk skärm, övertyga mig ??

Annons:
kissidor
3/22/14, 10:58 AM
#1

tja jag tycker ju att om man vill använda den som en smartphone och utnyttja dess möjligheter - då vill man också ha en stor skärm 🙂. men man får ju då lära sig använda den på ett annat sätt helt enkelt, man kan inte hantera en sådan telefon likadant. på den tiden man hade dumbphones ville jag alltid ha så liten som möjligt, och den hade jag faktiskt inte ens i fickan utan i bh:n 😃! det funkar ju inte riktigt längre då 🙂, och det är ju inte alltid man ens har fickor så ibland måste man ju ha den i väskan. men så fort jag sätter mig nånstans så åker den upp och ligger bredvid.

i övrigt verkar det väl stämma som du säger att optisk bildstabilisator finns bara på ett fåtal modeller varav de minsta är några nokia lumior med 4,5" skärm - de är dessutom inte nödvändigtvis mindre och behändigare i sina totala mått än de andra med större skärmar.

men om man släpper just den detaljen och nöjer sig med en till synes bra kamera så är det väl sony xperia z1 compact som kunde vara värd att kolla upp för dig med utgångspunkt från att det är en androidtelefon du har idag. och annars är det väl helt enkelt en iPhone du får fundera på om litet format och bra kamera är dina främsta prioriteringar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Siggebus
5/4/14, 12:39 PM
#2

Jag tycker det är bra att det finns olika - själv ska jag nu byta mobil till en Samsung Galaxy S3 4G.

Ja jag vet att den inte är den nyaste modellen men för mig är den i alla fall väldigt ny och dess funktioner räcker gott och väl och mer därtill.

Fördelen att välja en "gammal" mobil (vilket den egentligen inte är med tanke på att det inte var sååå länge sedan den kom) är att den är ett stort steg framåt i funktion för mig samtidigt som den inte är så dyr som de nyaste modellerna 🙂
Jag har medvetet valt en stor mobil och tänkte så här:

Jag ska snart flytta och har sagt upp min fasta telefon vilket innebär att jag kommer att använda mobilen mer.

Jag har inte världens bästa syn och de mindre mobilerna är lite av ett handikapp för mig samt att jag kommer surfa en hel del på den.

Storleken kommer säkert att kännas av då jag är van att kunna ha mobilen i byxfickan men jag kan ju helt enkelt inte få allt 🙂

Får kanske köpa sådana där snickarbyxor med en stor bröstficka fram ha ha 😃

flisan708
5/4/14, 4:56 PM
#3

Jag har provat både mindre och större mobiler. Föredrar de större av flera anledningar. Nu har jag en Samsung galaxy s5 som jag är jättenöjd med. Rekommenderas varmt.

Cessy
5/4/14, 6:06 PM
#4

Jag hade en 3,7" o har nu en 5" med rätt stort extrahölje p.g.a. högtalarna (htc One M8) Trodde inte heller att det skulle funka o ha den eller de andra i ungefär samma storlek i fickan, men det gör de faktiskt. Klart att springer man omkring i supertajta jeans med små fickor så får man nog problem, men så länge man har byxor av inte supertajt snitt så fungerar det faktiskt bra att ha även dessa i fickan.

Sedan finns de ju de som är ännu större men då hade jag nog hellre satsat på en platta o burit med den i handväskan istället. Fast vem vet var vi är om tre år, för då är kanske det en självklarhet att man måste ha en väska för att kunna bära med sig sin mobil.

Jag gillar dock att mobilskärmarna är större nu för min syn blir ju inte bättre med åren, så hade det varit möjligt att få ner en ännu större i fickan så hade jag nog faktiskt gärna haft det, men 5" känns hur som helst som ett bra lyft jämfört mot 3,7" o är ingenting jag ångrar för den får faktiskt bättre plats i fickorna än jag trodde.

Ladydragon
5/4/14, 11:07 PM
#5

#1 själv tycker jag snarare att det fullständigt har exploderat att kvinnor har mobilen i bh:n….tycker att det ser man överallt speciellt på sommaren där kvinnor i alla åldrar står i gräver i bn:n för o hitta mobilen när det ringer 🤔
själv har jag mycket svårt att förstå varför i herrans namn man ska ta o klämma ner mobilen där 🤔

jag har en rätt liten mobil i nuläget 3 tum tror jag men jag brukar ändå aldrig ha den i byxfickan utan i handväskan eller speciellt på sommaren i en kombinerad plånbok och mobilväska…

TjockaBerta
5/6/14, 8:31 AM
#6

Förr hade jag en liten modell så jag kunde få ner den i fickan men sen började jag surfa med telefonen så då köpte jag en med stor skärm. Nu använder jag min platta för det mesta till surf och har redan bestämt att nästa telefon blir en liten modell. Kan man ringa och lyssna på radio med den är jag nöjd.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
bamse6311
5/8/14, 6:04 AM
#7

För något år sedan så köpte jag en HTC Wildfire S som har en skärm på 3.2 tum.

Tröttnade dock på den redan efter några dagar då det enligt mitt tycke hade alldeles för liten skärm för att funka vad jag än skulle göra med den, dessutom så hade den också enormt dålig prestanda.

Redan ett par månader senare så lade jag den i byrålådan och köpte en HTC Sensation istället.

Sensation har en skärm på 4.3 tum samt betydligt bättre prestanda och den luren älskade jag och den funkade verkligen till de behov som jag hade.

Sedan runt 6 månader tillbaka så har jag en PadFone2 med 4.7 tums skärm samt väldigt bra prestanda. Den funkar faktiskt att ha i bakfickan på jeansen och jag älskar den luren.

Nu idag så skulle jag om ekonomin hade tillåtit gärna köpt en lur med 5.2 eller 5.3 tums skärm.

För varje lur man har så växer man liksom med den, skärmstorleken och dess prestanda. Dock så hade väl en lur i de storleksklasserna som 5.2 eller 5.3 varit lite svårare att få ner i bakfickan *s*.

TS, visst är eller rättare sagt var Xperia Ray en riktigt bra lur men idag så finns så väldigt många olika alternativ och skulle du bara kunna tänka dig att gå upp till runt 4.3 eller 4.5 tums skärm så finns det så otroligt väldigt mycket att välja mellan och inte minst till riktigt bra priser.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Sångfågeln752]
5/8/14, 10:23 AM
#8

#5, Ha ha ha, har man inget annat ställe och ha den i så blir väl bh:n de bästa alternativet 😃speciellt på sommaren när man går lite tunnare klädd.

Jag har också dålig syn och tycker det är bra att dom gör mobiler för större skärmar, annars skulle det vara omöjligt för mig att överhuvudaget ha någon mobil alls, jag har en LG G2 och det är inga problem att ha den i byxfickan, under somamr halvåret åker den dock ner i en handväska.

Ofta har jag annars en vanlig kofta med fickor och blixtlås på vardera sida och det är också jättepraktiskt att ha mobilen i dessa så den inte ramlar ur och ändå är lättåtkomligt. Ser också till att jag inte har alltför tajta jeans så den går ner i fickorna.

SegerSims
5/10/14, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lite kul att hitta denna tråden nu när jag just har fått problem med min älskade mobil Samsung Galaxy Note 2 5,5tum så nu är den inlämnad för lagning. Skulle nu då använda mig utav min förra mobil men där var batteriet kasst så jag fick nu ta en lite äldre variant. Sony Ericsson Xperia mini 2,55 tum …. nu behöver jag förstoringsglas 😂

Kan säga att jag saknar min note och skulle det bli så att den inte blir bra efter lagningen så skulle jag till och med vilja ha en större mobil nästa gång. 😃

Hade tänkt att blogga om detta så jag tog en bild innan jag lämnade in Note, därav delar jag med mig av min bild 😃

Siggebus
5/10/14, 9:00 AM
#10

#9
Ha ha - kul att se skillnaden så här 🙂
Själv har jag fått hem min Galaxy S3 4G och jag ångrar mig inte en sekund!
Fast den är ju "bara" 4.8 tum - mot din Note på 5.5 🙂
Hur som helst bra att det finns olika.

kissidor
5/10/14, 10:15 AM
#11

min första smartphone var en x10 mini 🤮, jag garvar mig till tårar varenda gång jag öppnar lådan och tittar på den 😃. jag brukar också hämta min note 2 då för att det ser ännu roligare ut 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: