Annons:
Etikettvarningar
Läst 3998 ggr
Lina Strindlund
4/15/14, 10:38 PM

trafik fara?

Anser ni att mobiltelefoner är en trafik fara?
Jag gör det absolut! hur koncentrerad är man när man pratar i mobilen eller smsar?? 

Men det har väl blivit förbjudet att använda mobil när man kör numera? 🙂


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Mitralis
4/15/14, 10:41 PM
#1

De är absolut en trafikfara.
Det är bara förbjudet om man framför fordonet på ett farligt sätt. Men om man krockar och har ihjäl nån så är det ju redan för sent.



Razzora
4/15/14, 10:48 PM
#2

Sedan den 1 december 2013 så är det mer eller mindre lag på att inte använda telefonen om den anses som fara i trafiken. Men dock får man använda handsfree då man då man har händerna fria från mobilen.

Finns mer information här: Transportstyrelsen

Jag är mot att folk använder mobiler, visst handsfree när man måste prata med någon. Jag har hållt på och blivit påkörd många gånger av folk som sitter och pratar i mobilen. Man blir ju mörkrädd av att se hur nära man själv har varit att hamna på sjukhuset.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
4/16/14, 6:06 AM
#3

Jag blev väldigt nöjd när det förbudet äntligen infördes i sverige också, det var alltför många som inte förstod av sig själva hur olämpligt det var. Jag var tex ganska förbaskad på kollegor som medvetet ringde mig när de visste att jag satt i bilen, hur många gånger jag än sa åt dem att jag inte ville använda telefonen i bilen. Jag var ganska trilsk med att svara förut med, men nu skiter jag helt i det med gott samvete 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lina Strindlund
4/25/14, 1:14 AM
#4

Ja det krävs tydligen lagar för många har inget sunt förnuft! 🤦‍♂️


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Sångfågeln752]
4/25/14, 12:40 PM
#5

Jag tror att många helt enkelt skiter i det också och bara gör som dom vill. Tänker inte överhuvudtaget.

Annons:
RoxannaS
4/25/14, 10:19 PM
#7

Man ska kunna få uppåt 4.000 kr i böter på det nu mera har jag hört. 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Razzora
4/25/14, 10:26 PM
#8

Det låter ju bra att det blir ett straff för de som använder mobilen i bilen! Äntligen något rätt! 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
4/25/14, 11:19 PM
#9

Redan någon gång på 80-talet så var det en riksdagspolitiker från Viken i Skåne som lade en motion i riksdagen om att man endast skulle tillåta handsfreesamtal i bilen.

Detta var ju långt innan smartphonen uppfanns men han såg redan då faran med att sitta och prata i telefon samtidigt som man framförde sitt fordon.

Nu var han väl långt framför sin tid då det på den tiden endast var ett fåtal som hade en lur i sin bil men hur som helst så såg han redan då farorna.

Numera så är det ju inte enbart att människor pratar i sin lur i bilen utan många skriver även dessutom sms och en hel del är också uppkopplade på nätet så att de kan kolla och läsa sin epost, se vad som händer på facebook, kolla instragram, tv-nyheter och kvällstidningar mm samtidigt som de framför sitt fordon.

Kan inte riktigt komma ihåg vad den här politikern från Viken i Skåne hette men det var alltså redan på 80-talet som han lade sin motion om endast handsfree samtal via mobilen då man satt och körde sin bil.

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
4/25/14, 11:30 PM
#10

Ja ibland är det vissa personer som är extremt före sin tid. Synd att det ska ta 30+ år innan det blir uppmärksammat. Men så är det tyvärr för någon som är en pionjär. 😡

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Sångfågeln752]
4/26/14, 8:23 PM
#11

#7, Tummen upp för det!!

bamse6311
4/26/14, 10:20 PM
#12

Kom till sist på vad han heter den här som han då var riksdagspolitiker.

För övrigt en fantastiskt fin människa med inte enbart sina politiska värderingar utan även sitt enorma engagemang för sin hembygd.

Han övergav och har aldrig övergivit sina politiska värderingar och synpunkter.

Nåväl, angående det där med handsfree så var han alltså den första som väckte den frågan i riksdagen.

Här nedan lite mer om Bengt.

http://www.s-info.se/page/default.asp?id=1427

Bästa hälsningar,
Bertil

flisan708
4/29/14, 2:05 PM
#13

Vet många som pratar i mobilen när de kör bil. Jag gör också det men jag tycker det handlar om hur man gör det. När förbudet kom så letade jag runt och hittade ett headset typ som jag har fäst vid solskyddet. Det är två knappar och ett volym reglage. Kan ha blicken på vägen å enkelt svara. Köpte av märket parot och kostade cirka 250 med frakt. Funkar superbra.

Annons:
Mitralis
4/29/14, 8:31 PM
#14

"En ung kvinna körde bil till jobbet. Samtidigt uppdaterade hon sin status på Facebook.

Sekunder senare körde hon in i en lastbil och dog."
Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18788166.ab



[Sångfågeln752]
4/29/14, 9:39 PM
#15

#14, Herregud! Hoppas hon inte lämnade någon barnfamilj efter sig 😕

[Högtryck]1
5/1/14, 8:35 PM
#16

Jag brukar ha sånna där lurar i örona när jag sitter i bilen o de ringer, så praktiskt tycker jag. Man e ändå mer uppmärksam då.

Lina Strindlund
5/1/14, 10:55 PM
#17

#6 bra video!

 Sånt behövs för att folk ska fatta!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Razzora
5/3/14, 9:35 PM
#18

Det är sanslös hur långt folk går för att uppdatera sin Facebook, Twitter och andra sajter. Det är synd att det dock ska gå så långt att personen i fråga dör av det… Jag har alltid in-ear lurar om jag ska ta ett samtal är jag kör….

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

wheelie87
7/10/14, 12:13 PM
#19

Att skriva saker på skärmen när man kör bil är ju vansinnigt. :/

Jag har en ganska bra handsfree med mobilen kopplad till stereon så när det ringer trycker jag på en knapp på ratten (som är lite utbuktande så jag behöver inte ens flytta blicken för att svara) och så berättar man ju alltid att man är ute och kör så att personen är med på att det mesta av ens uppmärksamhet kommer vara i bilkörningen. 

För mig som har väldigt dåligt lokalsinne är mobilens GPS en stor hjälp. Att få hjälp att hitta göra att det är en sak mindre jag måste tänka på och jag tror det gör mig till en bättre bilförare. Vet jag att jag ska köra rakt fram och sen svänga om 2 km så kan "hitta rätt-nerven" i mig slappna av och ge mer av mitt fokus till bilkörningen.

[oroligkaninägare]
7/12/14, 8:02 PM
#20

En stor trafik fara aa man har ju ingen kontroll över bilen ! Jag ser fortfarande många som pratar i tele samtidigt som dom kör ser väl bara på när man går ute och är helt inne i mobilen jag har nästan gått in i bord och mänskor ! När jag väl får körkort kommer jag inte att prata i tele nä !

Annons:
Razzora
7/12/14, 9:10 PM
#21

Ja många är ju inte medvetna om vad de går eller gör under tiden som man kollar eller skriver på mobilen Men det är ju bra    oroligkaninägare att du är medveten om att det är nog bäst att låta bli telefonen när man kör.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[oroligkaninägare]
7/12/14, 9:17 PM
#22

Aaa skulle jag ha körkort tex nu skulle jag inte röra mobilen ur fläcken jo vist då stannar man annars säger man innan :)

[oroligkaninägare]
7/12/14, 9:18 PM
#23

Man åker från platsen :)

Upp till toppen
Annons: