Annons:
Etikettteknik
Läst 1003 ggr
anonym33
4/16/14, 1:03 PM

Hjälp mig med mobilen!

Hej! Jag och min familj ska på en utomlands i sommar och nu är den stora frågan..hur gör man med mobilen egentligen? 

Innan har jag aldrig brytt mig om att ha med mobilen på semester men nu vill jag det. Så hur är det man gör egentligen?

 Har ju hört nått om att koppla bort mobil-data och koppla ifrån mobilnätet och sen på hotellet eller andra butiker är det bara att koppla upp sig på deras wifi för att få internet ,  sen på flyplanet tar man på flygplansläge? Och kopplar upp sig på flygets nät? Allt känns oklart..skulle vara jättetacksam om någon kunde gå igenom detta steg för steg så allt blir rätt! skulle inte vilja komma hem till en fet räkning i sommar haha! Skrattar

Annons:
Leon1973
4/16/14, 1:54 PM
#1

Bästa sättet att skydda sig, lämna telefonen hemma..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

bamse6311
4/16/14, 2:32 PM
#2

När jag åker utomlands så har jag alltid två lurar med mig.

Framförallt med tanke på att man i Egypten dit jag ofta åker också lätt kan bli bestulen.

Den ena är en gammal Nokia 6210 som jag köper ett betalkort kort till när jag väl kommer dit, den kan jag både ringa och messa med.

Om någon skulle sno den vilket iofs aldrig har hänt så spelar det ingen större roll.

Den andra luren jag har med mig är en betydligt modernare men använder den då enbart via WiFi..

Som svar på din fråga så kan du helt enkelt ringa din operatör och be dem stänga av roamingen.

Visst kan du som du själv skriver också gå in på inställningar i luren och koppla bort mobildata och endast ha den inställd på WiFi.

På de flesta både hotell och flygplatser runt världen har man nu ofta en WiFi zon men beroende på var i världen man åker så är det inte alls säkert att det finns just där.

Stäng dock som sagt av din mobildata och för att vara på den riktigt säkra sidan så kan du som sagt säga åt din operatör att helt stänga av roamingen.

Sedan så kan du ju också göra som #1 Leon1973 skriver lämna telefonen hemma.
Detta är ju dock lika dumt svar som om någon frågar om hur man skall undvika virus i datorn svaret är att aldrig överhuvudtaget sätta igång sin dator eller överhuvudtaget äga en sådan.

Dock så väntade du dig dock säkert lite konstruktivare och lite minde dryga svar än så och hoppas att jag har kunnat bidra med svar på din fråga.

Bästa hälsningar,
Bertil

anonym33
4/16/14, 5:27 PM
#3

#1 Inte om man vill minnas resan med en massa bilder i mobilen :D

#2 tack så mycket för svar , det hjälpte verkligen!

Leon1973
4/16/14, 7:02 PM
#4

#3 - Skaffa en kamera så får du dessutom bättre bilder, oavsett mobil så sitter det aldrig ett riktigt objektiv i en telefon.

Men till saken..

Flightmode är inte ett sätt att koppla upp sig på flygets nät…   Flightmode stänger av ALL kommunikation i telefonen.

Om du bara ska ha mobilen till att koppla upp dig mot hotellets wifi osv så rekommenderar jag att du sätter telefonen i flightmode, sen aktiverar du WiFi manuellt och kopplar detta mot hotellets wlan. Då är det bara wlan som fungerar, telefon och SMS är "dött".

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: