Annons:
Etikettmjukvara
Läst 2387 ggr
Cessy
4/22/14, 11:37 AM

Säkerhetskopiera mobiltelefon

Jag har en gammal mobiltelefon - htc IncredibleS. Skulle försöka mig på att säkerhetskopiera den till datorn, men då jag ansluter den via usb så syns inte mobilen/anslutningen på datorn? Det är precis som datorn inte registrerar att jag anslutit något via usb-kabel?

Hittade under inställningar på telefonen en mapp som heter "Anslut till PC" Där kan jag välja 5 olika inställningar men bara ett i taget

*Bara ladda

*Diskenhet

*HTC Synk

*USB tehtering

*Internetpassage

Oavsett vilken av rutorna jag kryssar för så visar inte datorn mobilen/anslutningen, men mobilen laddar så kabeln bör alltså fungera. Har ju som ni förstår aldrig försökt säkerhetskopiera min mobil o det är kanske inte så här man gör?🤔☺️Help please!

Annons:
[Sångfågeln752]
4/22/14, 11:42 AM
#1

Har du hämtat de rätta drivrutinerna? Om du går in via "datorn" syns det ingen enhet där när du har anslutit mobilen?

kissidor
4/22/14, 11:52 AM
#2

det beror på vad du tänker säkerhetskopiera cessy. dina kontakter och appar som google-kontot håller reda på det sköter ju sig själv i telefonen, se bara till att du har inställt att du har importerat dina kontakter dit och att google-kontot ska synka detta, samt ev kalender om du använder det. gäller det bilder så antar jag att du har dem på ett SD-kort som du skulle kunna kopiera över dess innehåll till datorn - men det är ju inte helt nödvändigt att göra detta innan du byter telefon 🙂.

nu har ju jag ingen aning om vad som mer kan synkas och säkerhetskopieras och återställas med en htc-telefon, det får de som haft sådana svara på, om det finns en poäng med att köra htc synk. det kanske finns sms och samtalsloggar som du vill spara tex, och som kanske htc-synken håller rätt på. men vill du bara komma åt bilder och dylikt på SD-kortet så borde ju att ansluta som diskenhet vara det enklaste alternativet. då ska telefonen dyka upp där som en enhet, som vilken usb-sticka som helst.

vad gäller att den oavsett vad du väljer inte gör något annat än laddar så kan det bero på två saker - antingen är sladden (eller usb-porten) ändå dålig och fast den kan ladda är det inte säkert att det går att överföra data med den. USB-kablar är lite av förbrukningsvara, de blir dåliga med tiden och de kommer dessutom i högst varierande kvalitet redan som nya.

den andra och kanske allra troligaste möjligheten är att du först behöver manuellt installera drivrutiner till din telefon för att den ska upptäckas av datorn. stoppar man i en ny telefon så ordnas detta automatiskt, men allt var ju lite krångligare på den tiden då din incredible s var sprillans ny.

du kan ju pröva med att googla på drivrutiner till incredible s eller gå in på htc:s hemsida och leta efter dem, och så kan du om detta inte hjälper pröva med en annan kabel.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Sångfågeln752]
4/22/14, 11:52 AM
#3

Jag letade lite och fann det här, har du testat det http://www.htc.com/se/support/htc-incredible-s/howto/30120.html

Cessy
4/22/14, 11:55 AM
#4

Ähum - hämtat drivrutiner? Nej det har jag inte ens tänkt på att jag skulle behöva☺️Tappade fullständigt bort detta momentet då man ju numera inte behöver göra detta. Mina båda kompaktkameror där har ju ingen av dem behövt detta o de är båda äldre än mobiltelefonen. Verkar ju överhuvudtaget som att allt man ansluter nu för tiden fixar detta själv😇, men uppenbarligen gör inte denna det *suck*

Får väl söka o se om jag hittar rutinerna på nätet. Fast eg. ville jag bara synka kontakterna o det har jag ju gjort från mobiltelefonen direkt, så jag har ju eg. inte ett behov av säkerhetskopiera själva telefonen för jag ska inte återställa den. Utan jag ska köpa en ny mobil o det jag vill ha över är ju kontakterna. Räcker det att detta finns på googlekontot då?

kissidor
4/22/14, 11:58 AM
#5

oj nu skrev alla på en gång - cessy såg du mitt inlägg också?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/22/14, 11:58 AM
#6

Oops ni har svarat medans jag skrev. Tack för hjälpen Sångfågeln o kissidor🙂

Annons:
Cessy
4/22/14, 12:02 PM
#7

Japp jag såg o läste kissidor. Tackelitack. Kabeln är helt ny, men det är inte orginal så det kan mycket väl vara där problemet finns (billigt kinaköp) Den skulle eg. bara vara till laddning, för katten har tuggat upp orginalet😮 o till laddning funkar den i alla fall🙂 Nå jag har synkat google o då bör det ju räcka så, för det är ju detta jag vill föra över till den nya. Det andra är ju ointressant så länge jag inte vill ha en säkerhetsuppdatering av den gamla mobilen o det känns i nuläget som lite overkill.

Cessy
4/22/14, 12:04 PM
#8

Kom dessutom på att förra sommaren tömde jag ju över en massa mobilfoton till den förra laptopen o då fungerade det ju, men då var det den andra "orginalkabeln" så det är säkert så att det är min kina-kabel som inte är av bra kvalisort.

kissidor
4/22/14, 12:41 PM
#9

när tror du att du får tag i den nya luren cessy 🤓😉?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/22/14, 1:08 PM
#10

Hoppas om ett par timmar. Ja under förutsättning att de har luren hemma förståss, men det håller jag tummarna för för annars blir jag attans besviken. För påskharen kom ju med en liten present😇 (min snälla mams var alltså påskharen❤️) så jag ska bara få hem bilen o så köra in till banken o föra in pengarna på mitt konto o så vidare till teliabutiken (de tar ju inte kontanter, så jag måste ta rundan om banken😕). Så sedan ska jag sitta o försöka testa med den istället o se om jag blir fullständigt snurrig av den eller om det ger sig efterhand som jag handskas med den😇😃

kissidor
4/22/14, 1:24 PM
#11

ååååhhh vad spännande 😍! lova att du berättar lite sen om den 🤓😉!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/22/14, 1:26 PM
#12

eeh som jag kan avhålla mig från detta😇 Nå antingen blev jag väl jättenöjd eller så sitter jag som ett frågetecken o ropar hjälp☺️ Återkommer antagligen ikväll eller imorgon, om nu bara den attans bilen kommer hem i tid så att jag hinner inom banken innan 15.00😮

[Sångfågeln752]
4/22/14, 2:47 PM
#13

Lycka nu till med din nya telefon Cessy 🙂

Annons:
bamse6311
4/22/14, 3:04 PM
#14

Vi väntar med spänning Cessy!

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: