Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4671 ggr
Cessy
4/22/14, 7:18 PM

HTC One M8

Ja nu har jag bara haft mobilen i min hand ett par timmar, men det jag hitentills har testat gillar jag verkligen. Jösses vilken fart det är på surfen o man jämför med min trötta HTC IncredibleS o ny mobil o 4G gör ju att hämtningen av mina gamla mappar går som en dans. Så gör också förbrukningen av datamängden o jag har redan smält månadens surf på bara ett par timmar🤦‍♂️. Nu hade jag i o för sig bara halva mängden kvar eftersom det börjar närma sig slutet av månaden, men jag brukar aldrig ha problem med att jag smäller datamängden så här.☺️

Nå nu var det ju dels en uppdatering o dels skulle ju den gamla telefonen synkroniseras med den nya. Vilket gick förvånansvärt lätt. Vet inte om det var för att båda var htc o att båda har htc sense, men det skötte sig näst intill själv. Bara att klicka o godkänna. Apparna får jag ju däremot sitta o hämta efterhand som jag vill ha hem dem, men den tiden som det tog o få hem apparna i M8:an är ju bara en bråkdel av vad det tog att ladda ner dem i den gamla😮

Ljudet är ju jämnfört med hur mobiler brukar låta faktiskt riktigt bra o man kan ju ha en riktig låt som ringsignal utan att det skräller förfärligt o jag har börjat få stuk på utseendet så att jag känner igen mig. 😃Tror det var ett smart drag att hålla mig inom samma märke för det är faktiskt inte så svårt att hitta o förstå mig på vad jag ska göra än så länge. Visst jag har ju en hel del inställningssaker kvar som jag måste göra, men på det hela taget känner jag mig nu o redan efter några timmar genast mycket mer hemtam i mobilen än jag hade trott jag skulle göra.

Är hitentills supernöjd med M8:an o den känns än så länge helt rätt. Sedan hur det blir när jag testat lite mer o fotat m.m.  får jag ju se. Jag är ju ingen van användare eller testare så jag kan absolut inte skriva någon rescension av den eller jämnföra den med andra mobiler. Inte heller kan jag säga så mycket om dess tekniska specifikationer annat än sådant jag läst mig till, men en sak kan jag säga o det är den ligger perfekt i min hand o känns sådär riktigt riktigt lyxig.😍 Nu hoppas jag ju att denna ska hålla i tre år precis som Incrediblen gjorde o på så vi kunna motivera ett sådant lyxköp med att jag inte byter mobil så ofta.😇☺️😃

Annons:
Cessy
4/23/14, 10:58 AM
#1

Fast valet - att det blev M8:an var kanske inte lika självklart som det verkar. Visst jag blev förälskad i den när jag såg den IRL o testerna som jag läste o såg på You Tube gjorde ju inget för att motsäga min förälskelse😉 utan det kändes som att jag skulle få en väldigt bra mobil för pengarna. Dock har jag ju läst härinne o följt länkarna - LG G3 är på gång, men releasedatum är osäkert. Eftersom jag inte vet riktigt när den kommer o eftersom behovet av en ny mobil kändes ganska akut nu, så varken orkade jag eller kändes som jag kunde vänta☺️. Men LG G3 hade säkert varit oändligt mycket bättre ur prissynpunkt o dessutom en riktigt vass mobil. 

Nu är jag dock supernöjd med min M8:a o hej vad det går undan att visa sidorna, både internt (tog en oherrans tid i min gamla) o när jag surfar ( tog om möjligt ännu längre tid i min gamla😮) Handhavandet av M8:an känns hitentills ganska självklart o jag är som sagt var fantastiskt nöjd med den så här långt, men hade LG G3 funnits att tillgå inom några veckor så hade valet dock inte varit lika sjävklart som det var idag. (läs igår😉)

kissidor
4/23/14, 1:57 PM
#2

fantastiskt roligt att du har denna dyrgrip i din ägo nu cessy 😃! fördelen med att ha lite tålamod med sina telefoner och ha kvar dem i ett par tre år är ju den lön för mödan som man får när man byter i och med att uppgraderingen blir så enorm att man verkligen måste känna sig som ett barn på julafton 😉!

ja LG G3 får jag nog vänta på, känner mig inte riktigt taggad på nån av de andra än, men skulle jag behöva köpa en idag tror jag faktiskt det finge bli M8:an, mycket just för att det vore kul att känna den där lite lyxiga känslan i handen som alla talar om när det gäller de båda htc one - just den är man ju inte bortskämd med när man haft samsung ett tag, haha 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/23/14, 2:16 PM
#3

Tja jag hade ju tänkt Xperia Z2 efter att ha läst testerna, men som du vet kissidor, så gick den ju bort efter att jag sett den IRL.😮 Sedan har ju både sambon o sonen Samsungar o då jag såg hur Z2 såg ut så tittade jag ju direkt på S5:an o bara lite förstrött tittade på M8:an också o då blev jag bara så blixterförälskad i den.😍

 Hade det inte varit för just den där lite extra lyxkänslan som som M8:an ger, så hade det blivit en Samsung här också, men då min mams så generöst gav mig ett bidrag i påskpresent så blev ju saken biff o jag ångrar def. inte mitt val då jag ju upptäckte att min förra htc ju gjorde att jag dessutom känner mig ganska hemtam i M8:an redan från början o det är ju värt en del för någon som är fullständigt ute o reser då det gäller att vara tekniskt bevandrad.☺️ Och ja kissidor att byta först efter 3 år gör ju att den nya telefonen känns ännu lyxigare än den gjort annars för nu är ju skillnaden mellan min gamla o denna ganska stor 😉😇😃

Cessy
4/23/14, 6:45 PM
#4

Alltså jösses vad det går undan😮Jag trodde ju att en stor del av segheten för att uppdatera o få hem appar berodde på vårt sega o slöa bredband, men det berodde till största delen på min gamla mobil🤪. Har nu testat o laddat hem en hel drös appar från tipstråden o jag hade lagt dem i min önskelista för att sedan ladda hem dem när jag öppnat wifi:n Jag hann ju inte ladda ner en förrän föregående redan var installerad o klar😃

Allting i mobilen öppnar direkt då jag klickar på det o likaså går ju surfen supersnabbt o sidor jag tidigare besökt är ju bara o klicka in på (typ någon sajt här på iFokus) o sedan fortsätta o hoppa runt med blixtsnabba svar. Trodde aldrig att skillnaden skulle vara så STOR, men just nu känner jag mig ganska omskakad o fattar inte hur jag stog ut innan😇 Fast å andra sidan så visste jag ju inte heller innan hur blixtersnabbt allt kunde kunde gå.😉 Tror att mina ögon just nu tindrar som små stjärnor✨ o visst hoppades jag att en ny mobil skulle göra livet snabbare, men jag hade ingen aning att livet med mobil kunde gå så här snabbt. Superdupermeganöjd med min M8:a😍😃

bamse6311
4/23/14, 10:37 PM
#5

Hej Cessy och ett stort GRATTIS till din nya lur.

Klart att du kommer att trivas med din M8.

HTC har ju alltid haft "premiumkänsla" när man håller dem i sin hand och det är ju inte enbart en "känsla" utan de är ju verkligen "premiumlurar" av absolut högsta kvalitet.

Själv så har jag ju haft två stycken där den senaste var en Sensation.

När jag skulle byta lur förra vintern så var det M7 som gällde för HTC.

Tyvärr så hängde just då inte min plånbok med i de tankarna så jag köpte den PadFone2 som jag fick tips om här på sajten och är otroligt nöjd med den i förhållande till det pris som jag betalade.

Av båda mina söner skulle ingen av de två kunna tänka sig något annat än HTC.

Min yngsta son hade tidigare en One X och köpte en M7 då han helt enkelt inte hade tid att vänta på M8:an.

Min äldsta son skall köpa en M8 nu i maj eller juni.

Än en gång så ett stort GRATTIS till din nya lur Cessy.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
4/24/14, 12:13 AM
#6

Hej Bertil o tackelitack🙂 
Jo jag hade ju denna med redan från början, men var ju inne på samsung just för att jag hade en htc men killarna ju har samsung o det var kanske dax o byta🤔. Sedan läste jag mer tester o fick upp ögonen för Xperia Z2 o blev ännu mer osäker för plötsligt framstod ju denna som en väldigt bra mobil också. Det är ju alla dessa o givetvis flera andra också, men det är dessa 3 som är de nya o dessutom flaggskeppsmobilerna just nu o som bör hålla i alla fall 2 år o då förhoppningsvis också kanske 3år😇. Så jag åkte in o tittade på dem o då åkte xperia Z2 ut lika fort som jag tänkt tanken att jag kanske skulle ha en sådan istället. Kvar var då S5 o så tittade jag givetvis på M8:an också o då blev jag plötsligt bara så must-have-struck, men det var ju det här med pengarna.

Så erbjöd sig min mams att jag fick det jag fattades o då var ju S5:an också helt ute o jag rusade ju in o köpte denna igår. Jag visse ju alltså redan från början att jag skulle bli nöjd, men det jag inte förväntade mig var att jag skulle bli ännu mer nöjd efterhand som jag använder den, men det är det som har skett. Jag var alltså jättenöjd redan från början men har bara efter 1 dygn blivet ännu mer nöjd än jag var då jag fick den i handen.❤️🏆 Så himla glad att jag följde mitt hjärta o tog den trots att den var den dyraste av dessa.😃

Annons:
bamse6311
4/24/14, 12:36 AM
#7

#6 Cessy

Du gjorde ett riktigt riktigt BRA val där.

Trots allt så är ju SGS riktigt mycket plast och känns inte på samma sätt i handen som en premiumlur som HTC.

M8 med sitt helgjutna aluminiumskal är ju en riktig höjdare som premiumlur.

Nu har jag iofs inte känt en M8 i min hand men kände yngste sonens M7 och shit så underbar den kändes i handen.

Att M8 sedan dessutom är riktigt hi-Tech lur kan ju ingen som helst säga emot.

Klart att du kommer att vara helnöjd med din M8 även de närmsta tre åren och kanske lite till.

Personligen så är jag ju även lite eller till och med ganska mycket intresserad av design och M8 är jävlar den snyggaste lur som finns idag.

Lägger man därtill också dess prestanda så får man ju en superlur.

Det som jag har varit lite avogt inställt till med både M7 och M8 är det där med kameran men enligt alla tester och även som min yngsta son hävdar så funkar den hur bra som helst.

Du kommer garanterat även i fortsättningen vara hur nöjd som helst med din M8 Cessy.

Personligen så med de HTC lurar som jag har haft så har jag alltid älskat byggkvaliten och HTC bygger ju de bästa lurarna och med M7 samt M8 så har de bevisat det påståendet.

Sedan så har vi även det där med SENSE som jag alltid älskat med HTC och med M8 så är det ju nu uppe i Sense6.

Cessy, att du inte köpte en SGS5 eller Z2 kommer du säkert garanterat att bli enbart att bli väldigt glad för.

GRATTIS än en gång.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
4/24/14, 1:22 AM
#8

Hej Bertil o tackelitack igen🙂 

Jo där var ju sense i min IncredibleS också o fördelen med att jag stannade kvar i htc-stallet😇var ju att jag omedelbart kunde orientera mig runt i luren o så att säga kände mig hemma på ett annat sätt än jag kännt de få ggr:na jag tittat lite på herrarnas samsungar. Nu är det ju i o för sig bara en vanesak, men det bidrar ju till att det är lättare att bli nöjd när man inte direkt känner sig superförvirrad i alla fall. 😉

Sedan var det ju precis som du säger hur den såg ut i designen o hur den kändes i handen som fick mig på fall o då var ju plötsligt inte samsungen alls lika lockande längre. Nå hur som helst är jag jättenöjd med den o glad att när jag höll på o velade i tankarna under påsken om att jag borde ta ett lite billigare alternativ ändock valde det jag ville ha med hjärtat o så skönt att det bara känns ännu mer rätt även ett dygn senare så att jag plötsligt inte började ångra mig när den första nyhetens behag börjat lägga sig, utan bara har blivit nöjdare.😃

Cessy
4/25/14, 12:02 PM
#9

Insåg idag att det nog inte räcker med bara ha kontantkort i min gamla mobil, för i o med att jag har kvar mail o fb i den så får jag ju hela tiden aviseringar i den o då tuggar det från kontantkortet ganska snabbt. Valet är ju att antingen rensar jag bort allt sådant från den eller så får jag gilla läget o köpa till surf till den. Att sätta den i flygplansläge går ju men då går det inte o ringa från den. Så jag tog ett halvårskort o så får jag se var jag står om 6 månader. Om jag ska ta bort mail, fb o annat från den då o bara ha kontantkort för att kunna ringa om jag har den med mig. Nå nu över sommaren vill jag ju kunna surfa från den om den får följa med till båten, stranden m.m., men sedan lutar det nog att jag får ta bort sådant när halvårskortet går ut.

Sedan ingick dert ju bara 0,5 GB i det abbonnemanget jag fick från telia till M8:an. Lite knäppt nu när jag då har 1GB i den gamla luren o 0,5 i min nya😮 Har ju i o för sig inte behövt mer tidigare än 0,5GB, men det verkar som jag förbrukat mer med den nya i alla fall så här i början. Nå den 1 maj kommer jag i alla fall bygga på med ytterligare 1GB, så det blir 1,5GB under maj månad för jag upptäckte ju att man kan ladda till för en månad i taget, så får jag se hur mycket jag förbrukar då under maj o hur mycket jag eg. behöver. Brukar ju se till o uppdatera appar o ladda hem saker via wi-fi:n men jag har nog slarvat en del under de här dagarna o förbrukat mer än jag vanligtvis brukar göra.☺️ 

Nå bra att jag ju kan ladda till per månad i alla fall nu i början så får jag ju se hur mycket jag eg. förbrukar när förbrukningen återgått till att bli mer normal igen😇 Kanske är det så att med M8:an som är så mycket lättare att surfa ifrån också kommer innebära att jag faktiskt också förbrukar mer😉😃

Moalinn
4/25/14, 10:07 PM
#10

Jag är hemskt ledsen cessy men jag orkar verkligen inte läsa igenom dina inlägg, har bara skummat lite. Är bara lite nyfiken på hur ljudet faktiskt är? Du skrev något om att högtalarna var bra, undrar hur det är med hörlurar i och med att det inte finns något Beats by dr dre? Nu hade du en incredible s (om jag uppfattade det hela rätt) så du vet kanske inte hur det låter med det men jag märker stor skillnad på min sensation och HOX+.

Det är den enda, stora funderingen jag har angående M8 (som jag uttalar som mate vilket gör att namnet är helt underbart haha). 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Cessy
4/25/14, 11:24 PM
#11

#10 Nej det förstår jag att du inte orkar med det, så mycket som jag skrivet☺️😇😃Tyvärr är jag absolut hel fel person att ge dig svar. Jag kan nämligen inte ha hörlurar då jag har eksem i öronen. Jag har nog provat igenom alla varianter som finns, men alla utlöser sådan klåda att jag inte klarar hörlurarna. Så tyvärr kan jag varken testa eller har ens någon aning om det du frågar om för detta har jag noll kunskaper om.😊

Razzora
4/25/14, 11:34 PM
#12

Riktigt kul Cessy att du är nöjd med din nya lilla dyrgrip 🙂

Det du skrev i #9 att det inte räcker med ett kontant kort längre är faktiskt ett utav problemen idag. Man har så liten datamängd per månad på ett kontantkort. Om man tar ett abonnemang så brukar datamängden vara något högre. Nu för tiden så finns det många abonnemang som när man har kommit till sin gräns för datamängd så minskar de hastigheten bara. Vissa får man betala för den extra datamängd man har använt, så man får verkligen läsa igenom allt på de olika abonnemangen så att man vet vad som gäller 😡

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Moalinn
4/25/14, 11:50 PM
#13

#11
Ja, det var ju lite synd förstås. Får leta vidare, tack ändå! 😃

#12
Eller så stänger de av dataanvändningen när man har gjort slut på sin datamängd. Skitroligt att de förvarnar innan och så vidare. 😡 Dock bättre än att man ska behöva betala för det extra man använt, kan bli riktigt dyrt om man har otur. Fast när man väl kommit in i det så är det inte så dåligt att inte ha något internet på mobilen, världen blir så mycket större och vackrare då. Det finns både fåglar och människor!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Razzora
4/26/14, 12:23 AM
#14

#13 Ja just det de kan stänga av det helt abrupt också, vilket är minst lika irriterande. Men då uppskattar man annat så mycket mer när man inte har tillgång till internetuppkoppling 24/7!

Jag är en sådan som ägnar minst 1 timme per dag att verkligen göra något helt annat som inte har med datorer, mobiler, surfplattor. Man uppskattar livet lite mer anser jag 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
4/26/14, 1:51 AM
#15

#13 Ja om specifikationer kan jag som sagt var inte säga något, men jag gick o hämtade en av mina 9 olika hörlurar som jag vet har riktigt bra ljud o lyssnade först på en låt som jag vet har riktigt bra ljud i datorn. Gick sedan till mobilen o lyssnade på den utan lurar o jo ljudet är absolut helt ok att lyssna direkt på för att vara en sådan liten sak som eg. inte är en musikmaskin eg. (M8:an alltså) Sedan satte jag i lurarna i M8:an  o jo då låter det i mina öron mycket bra. Orkar dock bara testa 2-3 olika låtar, men om jag hade kunnat ha lurar så hade jag def. valt det. Nu nöjer jag mig med att detta faktiskt är en mobil som man kan lyssna på utan lurar. Det är ju givetvis ingenting som är menat för att ge en fantastisk ljudupplevelse, men som sagt var helt ok, medans med lurar blir den ju riktigt bra. Mer än så kan jag inte säga.

Tja 1 GB i grundabbonnemanget o för 49 kr i månaden (599 för 1 år) o så kan man köpa till yterliggare 1 GB för just 49 kr o vill man ha ännu mer så kan man köpa till ännu mer, så prismässigt så är det inget abbonnemang som för min del blir billigare eftersom jag nu inte ringer så mycket o väl kör i storleksordningen 2-4 mess per dag, så blir alla abbonnemang en förlust för mig av de jag har tittat på i alla fall. Jag tror jag kommer klara mig någorlunda med 1GB i månaden om jag bara ser till att bli bättre på att alltid ladda hem via wifi o att jag aldrig tittar på You Tube eller play m.m. om jag inte är på wifi. Men jag kan ju ha fel o då får jag ju höja till 2GB per månad o skulle inte det heller räcka så är det nog def. dax o börja kolla bättre efter olika abbonnemang.

Cessy
4/26/14, 11:03 AM
#16

Känner att det sistnämnda om surfen blev lite rörigt. Årskort surf kostar alltså 599 kr o för det får man 1GB per månad. Det blir alltså ca 50 kr per månad. Om jag tycker att 1GB inte räcker så kan jag ju lägga till ytterligare 1GB för 49 kr o då blir det ju i så fall 99kr för 2GB.

Jag har ju med den gamla htc:n klarat mig med 0,5GB per månad, men det kommer jag inte göra nu. Vet ju i nuläget dock inte om 1GB per månad verkligen kommer o räcka, men då får jag ju höja till 2 GB. 

Skulle jag dock av någon anledning upptäcka att inte ens 2GB räcker, vilket jag faktiskt har lite svårt att tro för jag måste ju se till att uppdatera o hämta så mycket jag kan via wi-fi:n o då borde i alla fall 2GB räcka, men räcker inte detta då får jag väl titta efter något abbonnemang.

Jag laddade kontantkortet för en månad sedan med 200 kr o på ca 1 månad har jag förbrukat ca 40 kr. Så en budget på 50 kr per månad räcker nog ganska gott (i alla fall i vanliga fall) till mitt ringande o messande o det är svårt att hitta något abbonnemang som inte kostar betydligt mer o är räknat på att man ringer o messar mer än jag gör, så att därför känns kontantkort som den bästa lösningen. Just nu liggare jag ju på en månadskostnad på ca 98 kr per månad o om jag tar 2GB surf hamnar jag på 147kr. 

Om det finns något abbonnemang som slår detta vet jag inte, men har bara svårt att tro det. Men är det så att inte ens 2 GB räcker, då är det nog dax att börja leta runt lite mer aktivt. Problemet är att jag trivs förträffligt med att inte vara bunden till något bolag, så abbonnemanget måste verkligen löna sig för att jag ska vara beredd på att ge upp min frihet.😇

Moalinn
4/26/14, 8:01 PM
#17

#14
Precis, så känner jag med. Jag har ett abonnemang med 3gb surf (och fria sms och mms) för 79kr i månaden och det borde vara omöjligt att förbruka 3gb på bara en vecka när jag i princip bara lyssnar på spotify men mobilen bråkar och drar otroligt mycket surf och ström så jag får leva med tre veckor utan internet på mobilen (wifi fungerar inte heller). Det var jobbigt i början men nu är det nästan så att jag inte vill ha tillbaka det för vet hur upptagen man faktiskt blir 🤐

#15
Jag vet inget heller egentligen mer än att några HTC telefoner har beats by dr. dre och HOX+ är en av dem, uppskattar det väldigt mycket då det ger ett underbart ljud medan i min Sensation så finns inte detta och ljudet är helt kasst om man jämför.

Tror även att One M7 har detta men inte One M8. Någon som vet varför? Eller försvann samarbetet bara? Det här beats har ju ingenting med högtalarna att göra utan bara hörlurar. 

Men låter bra att det låter bra, haha. Ljud är för mig väldigt viktigt.

Jag vet tyvärr inget abonnemang som slår 147kr tyvärr, är student så har studentrabatt. Kommer gå i taket när detta försvinner, så fruktansvärt dyrt med abonnemang.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Cessy
4/26/14, 11:35 PM
#18

#17 Nej läser man hos htc står det ju eg. inte några specifikationer utan mest bara en massa ord om bra ljud men inga direkta fakta. 

http://www.htc.com/se/smartphones/htc-one-m8/boomsound/

Oj 3GB på en vecka. Synd att du inte har fungerande wi-fi. Inte för att du då måste lyssna alltid, men väl några timmar varje dag o så några timmar till annat😉

Jo jag får ju se hur mycket som går åt nu när jag kan surfa på ett annat sätt o låta det gå i alla fall ett par månader o se vad jag klarar mig med. Vill ju helst inte behöva överge kontantkort o den frihet det ger, men visar det sig att surfen blir för stor för att jag ska tjäna på kontantkort så får jag ju börja kollla runt mer, men jag hoppas ju på att kunna hålla det på max 2GB o på så vis få det fortsatt billigt.😃

Cessy
4/27/14, 10:35 AM
#19

Tja måste få fortsätta o bubbla o vara glad över min M8😇. Satt igår en stund o surfade runt via wi-fi:n o då gick jag ju även in via you tube. Tänka sig att det kan vara ok o gå dit via en mobil o söka efter olika saker o titta på videos o lyssna utan lurar. Mina exemöron är ytterst tacksam över att detta går😍 o you tube var liksom no-no via min gamla htc. Inte undra på att så många klagar på att inte surfen räcker, för jag vågar inte tänka på vad denna timmen via wi-fin hade tagit om jag gått via 4G.😮

kissidor
4/27/14, 11:07 AM
#20

Jadu cessy, tyvärr är det väl så att med en modern topplur och så 4g som grädde på moset är det så lekande lätt och roligt att surfa och streama att månadssurfen lätt slinker iväg….🙂Men nu när du sett hur fort det kan gå och lagt dig mer vinn om att verkligen vakta på att använda wifit så mycket som möjligt så hoppas och tror jag du kommer att kunna klara dig på 1 eller åtminstone 2GB! Jag gör inte själv av med mer iaf, men man får ju tänka sig för lite och se till att ha storytelböckerna man lyssnar på nedladdade i offline-läge, bara uppdatera appar när  man är wifi-ansluten, motstå frestelsen att titta på netflix med mobildata när man tex sitter i tandläkarens väntrum osv osv 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
4/27/14, 11:43 AM
#21

Jo jag har fått bättre stuk de sista dagarna o kollar ju nu mera dagligen på ett annat sätt vad jag gör av med så jag får en bättre uppfattning om vad som går åt o nu är jag nere igen på rimliga mängder så det känns som 1GB eg. bör räcka. Nu var det ju bra att jag insåg detta direkt o att jag dessutom sökte o såg att man kan rädda sig genom att köpa mer surf om så behövs en månad, för det visste jag faktiskt inte då det ju aldrig varit aktuellt tidigare att jag förbrukat sådana mängder. Nå man lär sig av sina misstag.😉😃

bamse6311
4/27/14, 1:07 PM
#22

Är väldigt glad för att jag får behålla mitt "gamla" abonnemang på Telenor.

199 kr/mån, ring för allt, 3 000 sms och helt fri obegränsad surf till samma hastighet hela tiden.

Kör via mobildata hela tiden och jag förbrukar ganska mycket.

Mobiloperatörerna tog ju förr betalt för samtal och sms men numera är deras "guldkalv" surfmängden.

Har ibland varit orolig att Telenor skulle strypa mitt gamla abonnemang med det gör de inte.

Pratade för ett bra tag sedan med min yngsta son som jobbar med telefoni om det här men han sade att det fortfarande finns sådana som har kvar gamla "pottabonnemang" och får behålla dem.

Jag är ivf fall jäkligt glad att dom inte tar bort mitt gamla abonnemang.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
4/27/14, 3:11 PM
#23

Ja för obegränsad surf är det ju verkligen ett guldabbonnemang du har. Med mitt kontantkort + surf hade jag ju fått 50 kr o ringa o messa för o 3GB surf för samma summa (197kr) Hade jag haft obegränsad surf så hade jag ju i stort sett struntat i wi-fi o tänk så underbart att kunna ladda ner o se videos eller playkanaler m.m. vart man än är. Förstår mer än väl att du inte släpper taget om ett sådant fantastiskt bra abbonnemang Bertil!😃

kissidor
4/27/14, 3:35 PM
#24

du som bor i en någorlunda stor stad bertil har väl dessutom fullt tillräckligt bra täckning och hastighet på 3G för att det inte ska vara något problem att 4G inte ingår - för mig skulle det dock inte funka så bra för härute är 3G ganska kasst och 4G betydligt bättre, så jag får pröjsa enligt rådande prisbild och se glad ut 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/27/14, 4:20 PM
#25

#23 Cessy

Visst är det ett jäkligt bra abonnemang och därför också när jag köpte min senaste lur aldrig funderade på att ta en lur med abonnemang utan betala den kontant och behålla mitt dåvarande/nuvarande abonnemang.

Well, iofs så beställde jag den med 3 månaders delbetalning via Klarna men betalade ändå den första månaden så slapp jag räntor.

Nu var den iofs inte så väldigt dyr och är enormt glad att jag fick tips om den här på sajten.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
4/27/14, 4:27 PM
#26

Ja 4G var verkligen ett lyft för mig i alla fall o kombon av 4g + Ny mobil jämnfört med gammal mobil + 3G är ju som natt o dag.😃

Sedan kom jag ju nu på att jag kan ju ha en bok (Storytel) i IncredibleS o en i M8:an o på så vis kunna växla hur jag känner för det😇 (Vissa böcker är ju lite tyngre o kan behöva varvas med något lättsammare😉). Fast man kan väl ha ett antal böcker nedladdade samtidigt tror jag, men detta vågade jag mig aldrig på i IncredibleS:en för då var jag övertygad om att den skulle bryta ihop.🤦‍♂️

 Dessutom så jämnförde jag nu hur det lät att lyssna direkt från mobilerna o IncredibleS är fullständigt outhärdligt o måste gå via högtalare eller hörlurar, för det låter som rösten kommer igenom en konservburk, medan M8:an var helt ok. Att det går faktiskt att lyssna på den direkt utan att obehagskänslorna krylllar sig längs ryggraden. Vet att jag är tjatig☺️ men jag måste bara få säga det igen😇 - Jag älskar min nya mobil😍

bamse6311
4/27/14, 4:37 PM
#27

#24 kissidor

Visst så räcker är det fullt tillräckligt för mig med 3G och kan surfa samt se på film mm helt utan några som helst problem och precis som du skriver så bor jag ju bra till både vad det gäller täckning och hastighet.

Som du vet kissidor så har min lur stöd för LTE men jag skulle ändå inte kunna tänka mig att byta ut mitt abonnemang mot ett som var många hundralappar dyrare varje månad.

Sedan så är ju mjukvaran i luren också enormt bra och som någon recensent skrev när de testade den så "går den som en Ferrari i en ensam fil på motorvägen".

Förstår er som bor till så att täckningen för 3G inte riktigt räcker till och det är ju speciellt viktigt för alla oss som kanske är lite "nördiga" och använder luren till allt.

Just nu i skrivande stund vid datorn så sitter så är jag samtidigt och kollar på Allsvenskan live via mobilen och matchen mellan mitt "himmalag HIF" mot Mjällby.

Just precis nu ser det riktigt lovande ut för HIF men det var jäklar också på tiden *skrattar*.

Nåväl, iFokus på datorn och fotbollen på mobilen, bättre än så kan det inte bli *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
bamse6311
4/27/14, 4:52 PM
#28

#26 Cessy

Klart som korvspad att du både är och skall vara nöjd med din M8.

Angående böcker så kan du ju ha hur många som helst.
Du kan ju ha minneskort i din M8 så egentligen så är nästan möjligheterna på det sättet nästa obegränsade.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
4/27/14, 5:01 PM
#29

bertil jag har för mig att inte storytels offlinefiler gillar att ligga på minneskortet. dessutom har om inte annat kitkat medfört att det inte är så särskilt mycket mer än egna bilder och filmer (och musik tror jag) som kan ligga på sd-kortet - vilket ju rimmar väääääldigt illa med att tillverkarna nu verkar gå tillbaka till 16GB internt lagringsutrymme och stöd för sd-kort med gigantiska 128GB lagringsutrymme. själv tar jag tio gånger hellre 32GB internt lagringsutrymme, till och med helt utan stöd för sd-kort. 

men de fem samtidiga storytel-böcker man kan ha nedladdade för offlinelyssning får cessy garanterat plats med i interna lagringsutrymmet på sin M8 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/27/14, 5:58 PM
#30

#29 kissidor

Aha, det visste jag inte.
Visst rimmar det jäkligt dåligt med att tillverkarna går tillbaka mot 16 GB telefonminne.

Jäkligt underligt.

Jag har ju 64 GB minne i min lur men det kommer jag aldrig att kunna fylla såvida jag inte plåtar utav helsike och lägger in väldigt mycket musik *skrattar*.

Nåväl, tack för info så att även Cessy kan se/läsa och att jag inte visste om det där med ljudböcker inte funkar på SD-kortet.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
4/27/14, 6:56 PM
#31

mja alltså har man ljudböcker i form av mp3-filer eller nåt så funkar det säkert 🙂. men appen storytel lägger inte sina filer där ens med lock och pock, det gör den inte i mina telefoner iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/27/14, 7:52 PM
#32

Nej det är ju begränsat vad jag kan tvinga över på SD-kortet för jo Bertil jag har satt in ett relativt snabbt SD-kort men jag nöjde mig med ett på 32 GB då det kändes som att där kommer ju nästan enbart foton hamna o så då om jag laddar hem mp3 böcker eller musik o så då vissa appar, så 128GB kändes bara onödigt dyrt o liksom overkill. Nu har jag ju varit inne i telefonen o ändrat om de standardinställningar man kan ändra för att flytta det till SD-kortet sedan framöver o jag har flyttat de appar som går att flytta  Jag har ju nämligen inga som helst planer på att roota mobilen då jag inte har en susning om vad jag gör o ännu mindre kan fixa till det om något går snett☺️ o med tanke på garantivilkor så har jag heller ingen som helst lust att testa heller.

Tja av de interna 16GB var 7,39GB fyllt redan idag, så jag nöjer mig nog att ha 1 bok på M8:an o 1 på incredibeln så länge jag inte ska åka bort någonstans för då streamar jag nog ner ett par till för att kunna skifta bok om jag vill det under resans gång.😇

Sedan jag kanske bör tillägga att det att jag blir så lycklig att jag kan lyssna direkt på mobilen har ju att göra med att jag alltså har rätt jobbiga öronexem o därför inte kan ha hörlurar. Tänker mig givetvis inte att lyssna på mobilen direkt ute bland folk i t.ex buss eller tunnelbana m.m. utan mer när jag är ensam ute med katten eller åker bil o glömt kabeln så att jag inte kan koppla mobilen direkt till bilens högtalarsystem, men då kan jag ju i alla fall lyssna direkt via mobilen istället.😃

kissidor
4/27/14, 8:51 PM
#33

Cessy jag tror nog du kan kosta på dig att ha mer än en bok nedladdad. De tar ca 20MB per timme, så 1GB räcker till ca 50 timmars lyssning 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
4/27/14, 10:05 PM
#34

Jaså inte mer. Jo då kan jag allt ha några st. nedladdade. Bra för då kan jag ju passa på när jag ändå är där o botaniserar runt o ladda hem lite fler att ha o välja på då.😃

Annons:
Cessy
4/28/14, 9:53 AM
#35

3G + gammal mobil = tålamodsprövande o långsam surf🤦‍♂️
4G + ny mobil = Sidorna öppnar blixtersnabbt😍

Eftersom jag la till ½-års surf på den gamla mobilen, för att kunna ha den som reservmobil över sommaren o att jag hade hittat Zedge, så tänkte jag att det skulle vara ett bra sätt att utnyttja abbonnemanget o ladda hem lite olika bakgrundsbilder för att ha i mobilen sedan när jag tar bort internet från den om ett halvår. 

Jag håller på att bli galen🤪 Det tar ju en halv evighet för de olika wallpaperna att visa sig o vill man sedan se någon i större format o ladda ner den så blir man ju gråhårig på köpet. Nu har vi ju inte världens bästa 3G här o så då i kombo med en gammal trött mobil gör sådan surf rent hårresande. 😴

Jo jag vet att nu när jag fått testa både ny mobil o 4G så har jag blivit riktigt bortskämd, men jösses just nu undrar jag varför jag köpte till surf till den gamla. Jag kommer aldrig orka surfa från den mer än i nödfall. 😞

Cessy
5/1/14, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tog en bild igår på hur det kan se ut när Valborgsfirande sker där man har eldningsförbud. Bilden är tagen med M8:an i auto-läget o är inte redigerad o inga effekter är pålagda.

Cessy
5/1/14, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

O så en bild från idag. Också tagen i auto-läget men här har jag lagt på en ram.

Cessy
5/1/14, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

O sista bilden har jag testat teckningseffektläget.

Cessy
5/1/14, 10:03 AM
#39

Första gången någonsin jag lyckades lägga upp bilder från en mobil här på iFokus😃 Jag måste nog säga att jag ger M8:ans kamera klart godkänt för var den faktiskt klarar i autoläget. En mörk kvällssituation med en extrem ljuskälla o så en dagssituation med extrem klart ljus (solsken) o mycket vitt i bilden (blommorna) o så kan man lätt fiffa upp bilderna om man vill det (här ramen o teckningseffekten) När jag drar upp bildern (klickar in på dem) så ser de def. inte oskarpa ut trots kamerans låga pixel. 

Så jag som mest tänker använda mobilkameran till att fånga ögonblicksbilder o för att lägga upp dem på typ fejjan o här på iFokus o inte tänker mig köra ut stora galleribilder via en färgskrivare är jättenöjd med hur det ser ut. Jag kommer inte fota mitt glas med den. Då använder jag min Canon powershot G10, men till det jag vill ha kameran duger den alldeles utmärkt.✨✨✨✨✨ 😉

P.S. Detta sista inlägget är alltså skrivet från laptopen men de tre med bilderna kommer från mobilen. D.S.

kissidor
5/1/14, 10:16 AM
#40

Nog skulle den kameran duga åt mig iaf 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/1/14, 10:32 AM
#41

Javisst duger den kissidor🙂o vill man gå över i manuellt läge o själv sköta inställningarna så kan man ju det. Dock kommer jag säkerligen inte använda den till mer avancerad fotografering. Det är ögonblicksbilder jag ska fota med den o för att kunna lägga upp till sociala medier o nog är det till sådan fotografering de flesta använder sin mobilkamera? Fast det är kanske så att fler o fler vill kunna ha endast en kamera o det ska vara mobilen, men dit kommer nog aldrig jag o därför har jag ju andra krav på mobilkameran än den som bara tänker sig ha en kamera o det ska vara mobilen. Hur som helst M8:ans kamera duger mer än väl till det jag tänker mig att använda den till, så jag är fortsatt superdupernöjd med min M8👍😃

Annons:
kissidor
5/1/14, 10:48 AM
#42

Haha ja visst är det så - vi fotar tex mest ölburkspyramider och skickar till släkt och vänner på fredagskvällarna, så till oss skulle den allt duga😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/1/14, 1:27 PM
#43

Ja till ölburkspyraramider är den säkert helt perfekt kissidor👍😉😃

bamse6311
5/2/14, 2:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Cessy.

Jättefina bilder som du garanaterat skulle kunna använda som bakgrunder i luren.

Visst tusan räcker de bilderna absolut garanterat till att visa både här samt på facebook, instagram och andra sociala medier.

Problemet för min personliga sida skulle nog dock vara att jag redigerar alla mina bilder.

Jag lägger ofta över dem på datorn och redigerar dem i Gimp.
Har en förkärlek till att beskära alla mina bilder väldigt hårt samt att även ändra vitbalans, färger och annat.

Dock så om man inte ämnar skriva ut dem som riktigt stora pappersbilder så är det ju hur bra som helst!

Hur som helst Cessy så är det kanonfina bilder du visar oss.

Min bifogade bild är tagen för något år sedan med min HTC Wildfire S som verkligen hade en kamera som man kunde önska betydligt mer av, det var helt enkelt egentligen en riktigt dålig kamera i den där Wildfire S.

Bilden är hårt beskuren i Gimp samt att jag ändat färger och lite annat.

Cessy, angående en "riktig kamera" så har du dessutom en som är bättre än min, jag har bara en G9:a *s*.

Hur som helst Cessy, JätteFina bilder du visar oss.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
5/2/14, 2:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Just me again.

Så här såg den där bilden ut från början innan jag beskar och redigerade vitbalans, färger och annat i Gimp.

Cessy, med denna bilden från min gamla Wildfire S så ser man ju verkligen hur BRA kamera det nu finns i din M8.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
5/2/14, 11:36 AM
#46

Tackelitack Bertil!🙂
Jo normalt sätt så beskär jag alltid mina G10 bilder (o förresten det brukar sällan vara så stora skillnader mellan en modell till nästa modell. Däremot så ligger vi båda i lä mot de senaste i G-serien, men jag utgår att du precis som jag tycker att våra G-kameror duger gott än så länge😉) i gamla hederliga paint o där ändrar jag även storleken för att det inte ska vara så tunga bilder för webben. Betyder i o för sig mindre idag än det gjorde förr, då de flesta sajter hade problem med att ladda o visa tunga bilder men att det inte alls är samma problem idag.

Sedan går jag till Picasa o där ändrar jag vitbalansen. Lägger till text i bilden om det nu ska vara text o ibland förstärker jag upp vissa färger också där. Dock kan man faktiskt beskära bilderna direkt i M8:an. Inte så fritt o enkelt som i Paint, men man kan tex själv först förstora bilden "lagom" o sedan använda någon av beskärningsmallarna (kommer inte ihåg hur många olika beskärningsmallar där var men tror det var minst 8 olika, så där kan man göra rätt bra jobb redan i mobilen om man vill det.

Har dock inte hittat någon redigeringsmöjlighet för vitbalansen, vilket är attans synd. Däremot kan du i viss mån ändra färgbalansen, men tyvärr bara enligt givna färdiga mallar som förstärker en av färgerna i bilden o man kan ju givetvis bara förstärka en färg. Fast det slår mig att om man sparar bilden så kan man givetvis sedan återigen ändra bilden med en annan färgton, men det där blir ju ändå väldigt konstiga bilder med underliga färgtoner.

Sedan finns det som sagt var lite olika "tavelramar" o andra effekter som man kan leka med o vill man påverka bilden mer så kan man ju ladda hem bilden i datorn o ändra den där så som du gjorde med din forsythia. Jag brukar dock inte vara så bra på att fota med mobilen. Kanske för att incredibelS o vårt dåliga 3G nät höll på att göra mig gråhårig när jag försökte ladda upp bilderna på något forum. Den tröskade o tröskade o tröskade o ……………🤦‍♂️ så därför blev det inte så många bilder tagna med den trots att kameran var rätt ok i den.

Nu gick det ju snabbt o lätt att ladda upp bilder direkt från M8:an, så den är verkligen ett helt annat alternativ än min gamla mobil var, så nu kommer jag nog bli bättre på att fånga ögonblicksbilder o fota mer med mobilen. Hade dock inte förväntat mig att M8:an skulle vara så pass ok som den faktiskt kändes som den är, för det är ju där de olika "testarna" har gnällt mest. Känns lite som de förväxlat det som gemene man också lätt gör att ju fler megapixlar destu bättre kamera o det där är långt ifrån hela sanningen.

Dock måste jag ju erkänna till S5:ans fördel att den verkar vara bättre på att justera färgbslansen än vad M8:an är, men det är ju någonting annat än megapixlarna, men det verkar som testarna tror att det hänger ihop med de lägre megapixlarna o så är ju inte fallet. Det var ju för att testa M8:an i två svåra fotosituationer som det just fick bli Valborgs-mini-elden o så då de vita körsbärblommorna i fullt solljus o det där är ju två svåra situationer för en kamera att klara. Hade jag dock tagit hem bilderna i datorn så hade jag ju givetvis fått mer "brillians" i bilden, men jag är postivit överraskad på att M8:an klarade av att leverera helt ok bilder i dessa situationerna.

Dessutom så är den blixtersnabb o jag menar verkligt blixtersnabb på att fota. Bilden är i princip tagen så fort man nuddar skärmen/avtryckaren o det där är ju en bra grej för att reducera skakningsoskärpa😃 Så jag ger M8:an väl godkännt o den duger pererkt för mina behov av mobilfotografering o att fånga ögonblicken. Plötsligt känns det faktiskt som jag bokstavligt talat har en kamera på fickan med mig alltid.😉o M8:an + 4G gör ju att jag dessutom faktiskt kan ladda upp bilderna också - vilket jag som sagt var undvek med inredibelS:n

Sedan måste jag ju verkligen säga att med tanke på hur urtvättad din forsythiabild såg ut i WildfireS så har du gjort ett riktigt snyggt jobb med den sedan i datorn, för din forsythiabild är ju verkligen jättefin Bertil!

Cessy
5/2/14, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Testbild

Cessy
5/2/14, 3:10 PM
#48

Oj så där dov såg den inte alls ut i mobilen. Hm måste alltså testa vidare då sedan o lära mig bättre hur det blir när man lägger upp den. Jag har alltså nu hittat dels hur man beskär själv utan att behöva använda mallarna o jag har också hittat vitbalans m.m.😃På den här bilden blev det ju inte så lyckat dock☺️ men det viktigste är dock att det finns o att man faktiskt kan göra en hel del redigering direkt i mobilen o det i sig är ju fantastiskt👍 

Sedan måste jag ju lära mig när det ser ut på ett visst sätt i mobilen så ser det ut på ett annat sätt på datorskärmen. Där var alltså mycket mer brillians o färgmättnad i mobilen, men jag får väl överdriva detta mer för att sedan få det bra på datorn antar jag, Bilden är enbart en testbild o jag testade helt enkelt hur nära jag kunde gå o sedan en lek med redigeringsmöjligheterna direkt i mobilen.😇

Annons:
Cessy
5/2/14, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Nå det här blir antagligen too much.

Cessy
5/2/14, 3:23 PM
#50

Nej det blev det inte. Jättebra att veta😇😃

Ursäkta tjatet med bilderna, men kanon att veta för mig att det faktiskt går att påverka bilderna så mycket direkt i mobilen o se hur det blir. Dessutom är det ju faktiskt viktig info att veta för den som ev. tänker sig att köpa en M8. Hur kameran är o att det går o påverka bilden avsevärt direkt i mobilen.😉

Cessy
5/2/14, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

O så här såg alltså bilden ursprungligen ut så att ni bättre får en bättre uppfattning om hur pass redigerad bilden är.

bamse6311
5/3/14, 6:22 AM
#52

Cessy.

Jag tycker att det är väldigt bra bilder du visar oss.

Angående att redigera bilder direkt i luren så gör jag det också ofta och speciellt bilder som jag skall dela på både Instagram och Facebook.

Jag använder mig av ett program som heter PixlrExpress där man kan göra otroligt mycket.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pixlr.express

Började att använda det till min HTC Sensation och sedan jag köpte min PadFone2 så har jag fortsatt att använda det.

Nu har jag iofs ett redigeringsprogram i PadFonen också men faktum är att jag inte ens testat det utan har liksom per automatik fortsatt med PixlrExpess.

Kan rekommendera dig att testa det så att du kan se vad du tycker.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
5/3/14, 8:58 AM
#53

Cessy och Bertil, vad duktiga ni är båda två på att både fota och redigera 👍, roligt att se🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/3/14, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Tackelitack Bertil för det tipset. Har laddat hem appen o bara snabbtittat igenom o jag där är otroligt mycket mer man kan göra i PixlrExpress jämnfört med i M8:ans inbyggda program. Ska bli spännande att testa sedan.😃

Fast sedan är det nog eg. så att det i sig är bättre o ladda hem bilderna i datorn för då ser man ju bilderna i större format o lättare o se vad man gör. Fast det är nog eg. en vanesak att redigera direkt i luren, för just nu känns ju allt ovant o nytt o jag har ju ännu ingen kontroll på hur det ser ut i luren kontra hur det blir på webben, så jag får väl acceptera att till en början kommer jag nog få lite konstiga färger☺️, men att jag lär mig så småningom. Hoppas jag i alla fall.😇

Ja du Kissidor. Det är ju en upplevelse i sig att upptäcka att M8:an faktiskt duger o fota med o att man på så vis alltid har en kamera på fickan. Sedan att det faktiskt går att ladda upp bilderna också utan det tar evigheters evigheter😃 Sedan kommer det ta tid att vänja sig vid kameran i M8:an, men jag älskar att den är så supersnabb o så då det här att faktiskt kunna redigera direkt i luren öppnar ju också andra möjligheter.👍

Nå här är en bild som jag fotade igår av min kisse Zelda. Inget sensationellt bra foto på något sätt o eftersom jag beskuret det kraftigt så blir det ju lite oskarpt (taget på för långt avstånd) o så var det för kallt att gå ner i markhöjd - få bättre kameravinkel. Fotade henne en del med den "riktig kameran" under hennes första halvår hos oss, men sedan har jag varit usel på detta då jag inte blir färdig att ta med mig kameran ut☺️. Nu kommer det nog framöver bli en del ändring på detta😇 Nå att jag visar det är mest för att visa katten som är min Avatar o givetvis är hon också familjens ögonsten😉 (La upp det på fejjan igår, så då sparade jag hem bilden i datorn sedan o kan ladda upp det från detta hållet istället).

kissidor
5/3/14, 11:01 AM
#55

Hon har förändrats lite sen jag sist såg en nytagen bild på henne, men vilken enormt vacker kisse hon är alltså 😍! Ja den gamla devisen att den bästa kameran är den man har med sig må vara uttjatad, men ack så sann🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
5/3/14, 11:40 AM
#56

Tackelitack kissidor.🙂 Jo de fotona du sett var ju mellan hon var 4-9 mån o idag är hon 5,5 år o jag har varit usel på att fota henne.☺️IncredibelS har i o för sig en helt ok kamera, men att ladda upp bilderna från den är ingen trevlig upplevelse😮 O nu när jag har en helt ok kamera (i alla fall med mina ögon mätt😇) o att uppladdningen med M8 + 4G som går i ett nafs o då är ju läget en helt annan femma😃 Så ja nu gäller verkligen den gamla devisen😉

Ja nu är hon en stor katt både såväl till växten som till tyngden. Hon ligger precis på gränsen till vara för tung, men det får vara så. Att hålla en katt på diet som står på kortisonbehandling skulle vara ganska grymt, så hon får vara som hon är😃

Cessy
5/3/14, 12:07 PM
#57

Kan förresten berätta att idag finns ju HTC One M8 i 3 utförande. En mörkgrå som ser ut som borstat stål i sin finish men det är ju aluminium o så finns den i ljust silver o guld men där ser ytan helt slät ut men med metalliclyster. Nu släppte de att 3 nya färger är på gång. Röd (ser ut som julröd med metallic finish) o så blå o rosa som även de har metallicfinish i färgerna.

Cessy
5/3/14, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tack för tipset Bertil. Lekte med dagens foto som eg. var värdelöst som foto betraktat, men genom att testa lite med effekter så blev det ändå lite kul. ;-) :-)

bamse6311
5/5/14, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

#53 kissidor,  Tackar så mycket.

#59 Cessy
JätteFIN bild precis som dina andra bilder och så härlig du fått till den i din M8, var det i pixlrexpress som du gjorde den?

Visst är det kul att sitta och leka runt lite med sina bilder i pixlrexpress.

Fick nu tidigt på morgonen för mig att sitta och leka med en mobilbild i pixlrexpress.

Hade absolut för mig att jag tagit den med min Sensation men sedan när jag kollade på egenskaper så visade det sig att jag tagit den med min WildfireS.

Jag lade över bilden till min PadFone2 och lekte lite med bilden lite i pixlrexpress.

Som du skriver så blir inte alltid färgerna desamma på dator som de såg ut på skärmen i mobilen så när jag lagt in bilderna i datorn så var de betydligt mörkare än de såg ut i mobilen så jag har gjort dem lite ljusare i Gimp men det är också allt jag gjort i Gimp.
(Hade säkert kunnat göra det i pixlrexpress men gitte *s* inte då jag redan kopierat över dem till datorn.)

OM någon tycker att det blir OT med bilderna som nu kommer så ber jag om ursäkt
Har gjort reklam för den här appen (pixlrexpress) tidigare i tråden som handlar just om tips på appar så kanske någon skulle kunna tycka det är kul att se på hur många sätt man kan förändra en och samma i pixlrexpress.

Nåväl, här kommer då en drös bilder, förlåt mig om någon tycker att det blir för många bilder och OT i en tråd som egentligen handlar om HTC M8.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
bamse6311
5/5/14, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Ber som sagt var om ursäkt om någon tycker att det blev för många bilder men som sagt var så kan man göra hur mycket som helst med sina bilder i pixlrexpress och skall man bara skicka över dem till facebook, instagram eller liknande så funkar det bra att redigera direkt i mobilen.

Oftast så brukar jag redigera även mina mobilbilder i Gimp på datorn men som sagt så funkar det även som sagt var i mobilen och om inte annat så finns det ett stort antal olika effekter att sitta och leka med Skrattar

Här slutligen originalbilden som alltså är tagen med WilfireS som hade en kamera som hade mycket annat att önska.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
5/5/14, 11:17 AM
#66

Åh det är bara trevligt o se lite olika specialeffekter Bertil.😃 Jo #58 var pixlrexpress - silk. Brukar normalt sätt inte ta till sådana specialeffekter, men bilden i sig var inget kul, så därför blev det lite roligare o leka med filtereffekter på den o testa o skriva in text. För det är ju som du också konstaterar att det är en sak hur det ser ut i mobilen o en annan sak hur det ser ut i datorn sedan.

Nu är jag dålig på ladda ner bilderna från mobilen till datorn. Däremot gör jag alltid detta med G10:an för där måste man ju det. Kan i alla fall vara bra att kunna göra lite basic direkt i mobilen o pixlrexpress erbjuder ju dessutom betydligt fler möjligheter än HTC One M8:ans egna inbyggda gör. Fast där fanns ändå mer i M8:ans egna än den först gjorde sken av. Bara att man måste klicka sig vidare för att komma åt dem.😇

Fick reklam hem i brevlådan i helgen o upptäckte att min stad Karlshamn har en jubileumstävling (Karlshamn firar 350 år som stad) har en fototävling där man varje månad kan lägga upp bilder i 4 olika kategorier o i kategorin mitt Karlshamn får vinnaren en iPad varje månad😮(Man måste bo o vara skriven i Karlshamns kommun för att få delta) 

Vinnaren koras genom likes på fb o på deras egen sida (går tydligen inte att länka så sök karlshamn2014.se om någon är nyfiken o vill se bilderna) o där faller ju allt. För då är det ju inte bästa bilden som vinner utan vem som kan ragga flest röster som vinner.😕 

Det som dock triggar mig är att som alltid när det verkligen gäller så är det i princip bara män som deltar o så har det alltid varit i fotografins värld tyvärr. Som ung höll jag ju på mer med riktig systemkamera o framkallade bilder själv, men jag blev så himla trött på den manligt dominerade fotovärlden o hur man ser på vad som är en bra bild förvandlas till något mycket tekniskt. Att se nu att alla vinnare i samtliga 4 kategorier givetvis var män triggar väl igång lite flashbacks. 😮

Nu är det bara i kategorin mitt Karlshamn som man kan vinna en iPad, men visst drar det i tarmen att försöka. Inser då att man måste i så fall ha fotat i slutet på ena månaden för att ha en bild att lägga upp direkt i början på nästa månad, men samtidigt vinnaren förra månaden lyckades få ihop 192 likes, så det där kan man ju glömma  även om man skulle råka få till en bra bild. Nå jag får väl se om jag ändå försöker någon månad, för visst drar det att kunna vinna en iPad trots allt.☺️😇

Cessy
5/5/14, 12:33 PM
#67

Kan berätta att visst har jag en bok nerladdad i M8:an som jag ju då kan lyssna direkt på eftersom det fungerar tillräckligt bra med ljudet i luren o jag inte behöver hörlurar o detta är mina öron ytterst tacksam över.😃 Men att jag även har 1 bok i min gamla mobil (IncredibleS) som jag ansluter till en radio/högtalare. För jag fick ju tidigare när jag bara hade den gamla mobilen ha en jättelång sladd så att mobilen låg en bra bit ifrån radion/högtalarna för annars störde ju mobilen radion. 

Ville ju inte ha mobilen avstängd ifall någon ville ha tag på mig, men nu när jag flyttat över numret till M8:an så har jag ju den på o då kan ju den gamla mobilen sättas i flygplansläge för då vill jag ju inte ha messenger, mejlaviseringar m.m. i den för det stör ju också radion o nu har jag en kort sladd istället o den ligger direkt på radion.😇😃. 

Så så länge den gamla mobilen faktiskt fungerar så tycker jag det här arrangemanget är perfekt o då kommer den ju faktiskt till nytta också. Att jag dessutom tagit bort den levande bakgrunden gör ju att plötsligt har jag upptäckt att batteriet i den inte alls är så dåligt som jag trott o utan att den hela tiden tar emot en massa aviseringar, så finns det ju inget som drar förrutom då jag lyssnar så nu håller plötsligt batteriet i flera dagar.👍

Nå till hösten så förlänger jag inte internetabbonnemanget i den, för det är ju mest nu över sommaren som jag antagligen tar med denna istället för M8:an o skulle jag sedan mot all förmodan behöva ha den med o behöva internet till den, så kan jag ju köpa för bara en månad istället. Faktiskt glad så länge den funkar för jag kan ju ändå ladda ner via wi-fi:n även utan internetabbonnemang o så kan jag ha min M8 liggande på behörigt avstånd från radion eller i fickan o kan ändå bli nådd om det är något. Så nu hoppas jag faktiskt att min gamling håller ett tag till för det här är ett perfekt arrangemang.😃

kissidor
5/5/14, 12:54 PM
#68

ja det låter så cessy 👍! jag har också tänkt på det att ens gamla avdankade telefoner duger ju fortfarande utmärkt bla som mediaspelare av olika slag 😉. ju nyare de är desto mer är de ju ok att användas till - s4:an kommer nog att få vara vaken och göra tjänst en hel del även efter att den ersatts som min ordinarie telefon 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/5/14, 1:43 PM
#69

Ja gubbens gamla mobil använder han som väckarklocka o det är allt den går till o min IncredibleS var ju tyvärr inte o lita på längre gällande väckning o så det får M8:an allt stå till tjänst med. Hittade ju samma signal också så det låter ju som vanligt😃 Men så här liggande som ljudboksspelare o jag har också fört över min nedladdade musik i den så duger den perfekt. 👍

Ska dock bli spännande o se vad fibernätet o portalen sedan kommer erbjuda för tjänster sedan (Det blir av - Jippykajej🥳, men de börjar ju inte gräva förrän till hösten) Då kommer det säkert bli aktuellt med fler streamingtjänster, men vad som behövs då för att kunna lyssna o titta  har jag ingen susning om. Men det känns helt enkelt som att vi lever i en väldigt föränderlig värld o det som fungerar bra idag kan vara helt föråldrat o borta om ett halvår, men just nu fungerar detta arrangemanget superbra.

Annons:
kissidor
5/5/14, 2:02 PM
#70

åååååhhhh fiber… 😍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/5/14, 2:43 PM
#71

Ja visst är det bara helt underbart❤️ o även om vi alla tre längtar så tror jag ändå att det är sonen som längtar allra mest.😇😃

bamse6311
5/5/14, 2:56 PM
#72

Personligen så har jag fiber från Tele2 inkopplat här i lägenheten vilket bostadsrättsföreningen stod för.

Dock så kör jag både bredband, hemtelefoni samt tv via Comhem.

Har ingen router och därmed inget WiFi men kan tänka mig att Comhem direkt skulle skicka mig en router om jag hotade med Tele2 fiber.

Ni som kan sådant här!
Tror ni att Tele2 fiber skulle vara bättre än Comhem? som jag alltså då har via det där extra uttaget vid tvuttaget.

Har själv personligen aldrig haft något emot Comhem och numera så garanterar dom ju att man får minst den hastighet som man betalar för.

Kollar emellanåt med bredbanskollen och får alltid lite mer än jag betalar för. Detta alltså "ned" då det är det som dom garanterar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
5/5/14, 3:05 PM
#73

Hej Bertil. Hoppas de som kan det här kan svara dig för jag har absolut ingen aning☺️ Inträdet i fibervärlden - förhoppningsvis innan jul - är en helt ny värld för mig. Vi har idag telia o bredbandsabbonnemanget ska ge 6-8  men kör man bredbandskollen så är det sällan det vi har ner. Är vi alla tre ute eller om vi tittar på teliaboxen istället för satelliten, så snor den ju mer än halva brandbredden vilket får sonen att gnöla -högt!😮 Så fiber oavsett med vilken leverantör det blir (man kan ju välja olika aktörer via portalen, men detta kan vi inte se ännu) så jag kan tyvärr ingenting om de oika aktörernas tillförlitighet o dessvärre tror jag också detta kan variera beroende på vilket nät man är ansluten till. Så det som fungerar bra för mig kanske inte gör det för någon annan som bor någon annanstans i Sverige.

Cessy
5/6/14, 10:13 AM
#74

Har för första gången gett mig in på att faktiskt skriva en recension på prisjakt för en vara som jag köpt mer än att jag bara är nöjd. Nu är jag ju på inget sett eg. proffs nog för att eg. skriva sådan☺️, men eftersom jag är så superdupernöjd så får man väl även säga att en helt vanlig inte så insatt användare också får lov att tycka till om det denna köper 😇😃

_____________________________________

Hade en 3 år gammal htc innan denna, så skillnaden var stor. Befriande med sidor som svarar direkt när man klickar på dem o nät som svarar blixtersnabbt. Blev också tacksam över att jag känner igen det mesta så jag inte behöver ägna timmar åt att lära mig hitta i luren. Älskar lyxkänslan M8:an ger mig då jag håller den i handen o snabbheten den svarar med. Fick hem den igår så ännu kan jag inte ge någon utförligare omdöme, men hitentills är jag i alla fall superdupernöjd med den.

-------------------------------------------------------------------

Har nu haft den några veckor o är fortsatt superdupernöjd med den. Så blixtersnabb i surfen att det går fortare att surfa från telefonen än från vårt bredband. Sidorna finns där i princip lika snabbt som man klickar o det är en enorm befrielse med en telefon som svarar så pass snabbt.

Kritiken har ju varit dålig kamera, men som vanligt tror många att ju högre pixlar ju bättre bilder, vilket ju är långt ifrån hela sanningen om bra bildkvalité. Har nu hållt på o fota med den rätt mycket i några dagar o även använt dens inbygda redigeringsprogram. Har medvetet låtit kameran bestämma för att se vad dess autoprogram klarar o jag ger den def. klart godkänt. Har däremot inte testat o skriva ut bilderna men sådant gör jag inte annat än i undantagsfall ändå (för dyrt att hålla på o skriva ut bilder helt enkelt) men jag har publicerat bilderna på olika forum o de blir väl godkända i såväl extremt ljusa situationer som i mörka.

Kamerans inbyggda redigeringsprogram är dessutom betydligt mer avancerat än det verkar vid första anblicken o man kan justera en hel del med den. Likaså kan man ju själv välja o ställa kameran på de värden som man vill att fotograferingen ska ske på o man kan också spara egna favoritinställningar. Så nej kameran är def. inte så dålig som en del testare påstår i sin kritik utan den har bra möjligheter till justeringar o ger absolut tillräckligt bra bilder för att fånga vardagen o lägga upp dem på olika sociala medier. 

Är ff. lika nöjd med mobilen som då jag köpte den. Den ger mig en riktigt skön lyxkänsla i handen. Den svara supersnabbt o är lätt att hitta i - helt enkelt användarvänlig. Kameran är absolut helt ok o duger mer än väl för mina behov. Vill jag ta bilder som duger för stora utskrifter så skulle jag ändå aldrig använda mobilen för att fota med. De två inbyggda högtalarna är dessutom en befrielse för mig som har problem med öronexem o inte klarar lurar o jo jag har testat massor av olika sorter o inget fungerar mer än mycket korta stunder. Ok jag skulle nog inte välja att lyssna på musik utan då kopplar jag den vidare till några högtalare men för att lyssna på en ljudbok är den helt ok när jag går mina promenader. Den har IR o kan därför användas som fjärrkontroll till tv:n.

Nackdelen är att den bara har 16GB minne. Det går förvisso att sätta i minneskort upp till 128GB men det är inte så mycket man kan tvinga över på ett minneskort om man nu inte är mer van användare o ger sig på o roota mobilen vilket jag absolut inte vågar då jag inte har någon som kan hjälpa mig om det går fel o då förlorar man ju garantin. Men detta med för litet internt minne är faktiskt det enda jag upplever som nackdel. Fast om den varit vattentålig också hade ju inte varit helt fel. 

Hur som helst så är jag som sagt var extremt nöjd med min mobil o det känns som en lyx att äga den o jag tror att detta är en mobil jag kommer vara nöjd med länge innan jag anser mig behöva byta upp mig till en ny.

Cessy
5/6/14, 10:15 AM
#75

Har för första gången gett mig in på att faktiskt skriva en recension på prisjakt för en vara som jag köpt mer än att jag bara är nöjd. Nu är jag ju på inget sett eg. proffs nog för att eg. skriva sådan☺️, men eftersom jag är så superdupernöjd så får man väl även säga att en helt vanlig inte så insatt användare också får lov att tycka till om det denna köper 😇😃

"Från prisjakt"

Hade en 3 år gammal htc innan denna, så skillnaden var stor. Befriande med sidor som svarar direkt när man klickar på dem o nät som svarar blixtersnabbt. Blev också tacksam över att jag känner igen det mesta så jag inte behöver ägna timmar åt att lära mig hitta i luren. Älskar lyxkänslan M8:an ger mig då jag håller den i handen o snabbheten den svarar med. Fick hem den igår så ännu kan jag inte ge någon utförligare omdöme, men hitentills är jag i alla fall superdupernöjd med den.

-------------------------------------------------------------------

Har nu haft den några veckor o är fortsatt superdupernöjd med den. Så blixtersnabb i surfen att det går fortare att surfa från telefonen än från vårt bredband. Sidorna finns där i princip lika snabbt som man klickar o det är en enorm befrielse med en telefon som svarar så pass snabbt.

Kritiken har ju varit dålig kamera, men som vanligt tror många att ju högre pixlar ju bättre bilder, vilket ju är långt ifrån hela sanningen om bra bildkvalité. Har nu hållt på o fota med den rätt mycket i några dagar o även använt dens inbygda redigeringsprogram. Har medvetet låtit kameran bestämma för att se vad dess autoprogram klarar o jag ger den def. klart godkänt. Har däremot inte testat o skriva ut bilderna men sådant gör jag inte annat än i undantagsfall ändå (för dyrt att hålla på o skriva ut bilder helt enkelt) men jag har publicerat bilderna på olika forum o de blir väl godkända i såväl extremt ljusa situationer som i mörka.

Kamerans inbyggda redigeringsprogram är dessutom betydligt mer avancerat än det verkar vid första anblicken o man kan justera en hel del med den. Likaså kan man ju själv välja o ställa kameran på de värden som man vill att fotograferingen ska ske på o man kan också spara egna favoritinställningar. Så nej kameran är def. inte så dålig som en del testare påstår i sin kritik utan den har bra möjligheter till justeringar o ger absolut tillräckligt bra bilder för att fånga vardagen o lägga upp dem på olika sociala medier. 

Är ff. lika nöjd med mobilen som då jag köpte den. Den ger mig en riktigt skön lyxkänsla i handen. Den svara supersnabbt o är lätt att hitta i - helt enkelt användarvänlig. Kameran är absolut helt ok o duger mer än väl för mina behov. Vill jag ta bilder som duger för stora utskrifter så skulle jag ändå aldrig använda mobilen för att fota med. De två inbyggda högtalarna är dessutom en befrielse för mig som har problem med öronexem o inte klarar lurar o jo jag har testat massor av olika sorter o inget fungerar mer än mycket korta stunder. Ok jag skulle nog inte välja att lyssna på musik utan då kopplar jag den vidare till några högtalare men för att lyssna på en ljudbok är den helt ok när jag går mina promenader. Den har IR o kan därför användas som fjärrkontroll till tv:n.

Nackdelen är att den bara har 16GB minne. Det går förvisso att sätta i minneskort upp till 128GB men det är inte så mycket man kan tvinga över på ett minneskort om man nu inte är mer van användare o ger sig på o roota mobilen vilket jag absolut inte vågar då jag inte har någon som kan hjälpa mig om det går fel o då förlorar man ju garantin. Men detta med för litet internt minne är faktiskt det enda jag upplever som nackdel. Fast om den varit vattentålig också hade ju inte varit helt fel. 

Hur som helst så är jag som sagt var extremt nöjd med min mobil o det känns som en lyx att äga den o jag tror att detta är en mobil jag kommer vara nöjd med länge innan jag anser mig behöva byta upp mig till en ny.

kissidor
5/6/14, 10:33 AM
#76

ingående och bra recension utifrån din situation och dina erfarenheter - vilket är mer relevant för många än en "expertrecension" 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
5/6/14, 12:06 PM
#77

Tackelitack kissidor. 🙂

Jo det är ju det jag hoppas, för ibland blir ju expertrecensioner något overkill. Fast de är ju givetvis jättebra när man håller på o luskar runt för att välja, men ibland kan det också behöva en vanlig användares åsikt. Jag läser ju båda (både länkarna till expertrecensionerna o vanliga användares omdöme) inne på prisjakt när jag letar efter en viss typ av vara o det brukar ge bra ledtrådar till om det är värt o googla vidare på en produkt eller inte. Sedan är det väl också så att när man gör ett val som bara känns så rätt likväl som när något bara känns rent uselt, så vill i alla fall jag gärna förmedla detta, så andra får mer att läsa o ta ställning till när de håller på o väljer.

Cessy
5/6/14, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

O jag vidhåller bestämt att de som dissar M8:ans kamera inte vet vad de pratar om. ;-) Just nu i vår trädgård. Helt ljuvliga äppelblom. :-D

kissidor
5/7/14, 5:54 AM
#79

Underbar bild cessy🙂! Du förresten, har du sett den ROSA M8:an 😃: http://www.swedroid.se/htc-one-m8-dyker-upp-rosa-skrud/ ?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/7/14, 10:50 AM
#80

Jo jag såg den o tänkte - tusan också. Fast samtidigt den gången jag blev blåst av telenor så var det ju just den rosa färgen på en samsungtelefon (innan touchtelefonernas tid) så samtidigt som jag  tycker om färgen så ger den också obehagliga flashbacks Har ju förvisso en Nintendo DS i den rosa färgen också o den har det aldrig varit några problem med. 

Fast faktum är att jag blir mer sjuk efter den röda metallicen o sonen efter den blåOskyldig (Den ska alltså komma i rosa, rött o blå metallic enligt nyheterna jag fick från htc på mobilen). Fast jag kan samtidigt konstatera att tur åtminstone den inte kommer i lila, för då - då hade jag nog gråtit på riktigt.SkämtarSkrattar

kissidor
5/7/14, 12:08 PM
#81

ja den är faktiskt enastående läcker i alla sina färger - de har verkligen haft god smak när de satt själva nyansen - den här rosa tex är ju lite gammalrosa vilket är en av de få rosa nyanser jag har nåt till övers för. om de hade gjort en lila så skulle det säkert ha varit helt rätt sorts lila 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/7/14, 12:18 PM
#82

Jo jag såg ju den rosa bättre nu bättre via din länk här på datorn än jag såg den via mobilen. M8:an har en tendens att låta färgerna vara mer brillianta i mobilen än de faktiskt är o det gör väl i o för sig ingenting. Mest jobbigt då man redigerar bilder direkt i mobilen o tar helt enkelt nog några månader att lära sig o kompensera det på rätt sätt så bilderna sedan ser mer rättvisande ut när man laddar upp dem. Nå via din länk kissidor var ju den rosa faktiskt riktigt riktigt läcker just för den var som du säger - gammelrosa o nog klack den nyansen till mer i mig mer än den mer ljusare rosa jag såg på mobilen. Tur som sagt var att den åtminstone inte kommer i lila, för jag är också ganska säker  på att den skulle vara ursnygg. Jag gillar ju normalt sett inte rött så mycket men den är riktigt snygg o likaså fick den blå att få sonen se ganska längtansfull ut.😉😃

Cessy
5/7/14, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Bilden jag tog igår av äppeblomen var tyvärr för liten för att ladda upp på tävlingen som jag nämnt ovan i denna tråden, där man kan vinna en iPad för månadens bästa bild. Fick gå ut i regnet idag o ta en annan bild istället. Nu tror jag inte jag har en chans, men jag skulle uppskatta jättemycket om ni kan hjälpa mig att i alla fall få några gilla. Man får i alla fall de 5 första bilderna man laddar upp utskrivna o jag ramar gärna in denna bilden sedan o har på väggen för jag tycker att den blev rätt fin även om gårdagens bild hade liten annan magi.

Så om några av er kan följa länken o gilla så niger jag o tackar för det. :-D

http://karlshamn2014.se/alla-manader/alla-kategorier/senaste/#649

Det är denna bilden jag tävlar med:

Annons:
kissidor
5/7/14, 9:33 PM
#84

Gillat cessy, det gjorde jag så gärna 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/7/14, 9:54 PM
#85

Tackelitack kissidor🙂

bamse6311
5/8/14, 4:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Har också gillat och det är en kanonbild.

Cessy, kul och intressant att läsa din utomordentliga recension av M8:an.

Alltid minst lika intressant att läsa recensioner från användare som av proffstyckare när man vill kolla och läsa om en produkt vilket jag gör väldigt ofta.

@Alla

Har själv inte plåtat så där väldigt mycket med min PadFone ännu och de flesta bilder är foton på människor som jag aldrig visar eller publicerar utan deras tillstånd även om något sådant rent lagenligt inte behövs.

Precis som kissidor skriver lite längre upp så är devisen att den bästa kamera man har är den som man har med sig helt rätt.

Cessy, ny blir det kanske lite OT igen i din tråd och ber i så fall om ursäkt för det.

Jag har plåtat en hel del med mina mobiler ända sedan min Ericsson Z1010 vilket var en för att inte säga kanske den första luren som hade kamera både på baksidan samt på framsidan för videsamtal.

Just det där med videsamtal och Z1010 har jag en liten anekdot om.
Jag köpte den samtidigt som en god vän också köpte en likadan.
Han tyckte det var helt fantastiskt med videotelefoni men problemet var ju att det inte fanns så många då som hade videotelefoni.

Han ringde videosamtal till mig var och varannan dag och det var alltid när han skulle demonsterar den för släkt, vänner och kompisar osv men han kände ingen annan som hade en lur med videotelefoni så det blev många många samtal till mig *s*.

På tal om kameror i mobiler så var väl den första som hade en något så när hyfsad kamera Ericsson K800. Min yngsta son jobbade då på Mobilexperten på eftermiddag och helger när han var ledig från skolan.

Han var då en kväll på ett Ericsson releaseparty när luren skulle släppas. Han berättade för mig att de från Ericsson hade demonstrerat luren samt pratat mycket om kameran med på den tiden otroliga 3.2 Mp men dock så avslutade det kvällen med att säga:
"Nu skall ni komma ihåg att det är det ingen kamera ni skall sälja utan en telefon".

Nåväl och som sagt så har jag plåtat en hel del med mina lurar även om jag egentligen alltid hävdat att en riktig "kamera" är bättre.

Dock så är det ju som så Cessy att varken din G10:a och min G9:a är ju inga kameror som man direkt får ner i en ficka precis.
Dock så jäkligt bra kameror med alla de olika både automatiska och manuella funktioner som behövs för kreativ fotografering.

Jag har min i tillhörande väska/fodral och sedan så har jag även en extern blixt för de tillfällen de behövs men som sagt så är det inget man stoppar i fickan.

För alla ER som lyckats *s* tragglat er igenom hela mitt låååånga inlägg så ber jag slutligen att få bjuda på en bild som jag tog med min PadFone häromdagen.

Hade varit på den lokala matbutiken och handlat och hade ingen som helst ambition att ta några bilder men när jag på vägen hem som kanske bara tar 5 minuter såg hur allt har börjat att blomma så åkte PadFonen upp är fickan och jag tog en del bilder.

Just den här är något lite redigerad i Gimp.
När jag kom hem så redigerade jag genast ett par bilder i pixlrexpress så att jag direkt kunde få ut dem på både facebook och instagram.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
5/8/14, 4:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Just me again.

Så här såg den där bilden ut direkt i luren när jag kommit hem och redigerade den i pixlrexpress för att skicka den till instagram och facebook som #dagensbild #photooftheday.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
5/8/14, 11:21 AM
#88

Tackelitack för din röst Bertil🙂

Ja att vinna en iPad är nog det enda sättet att jag någonsin skulle bli ägare till en sådan o jag blev ju attans sugen då jag såg andra pärlor (= folk som skapar smycken o annat med pärlor/glas m.m. o med olika tekniker) sitta o ha mönster/tutar framför sig på BeadLoversMeet (stor nationell pärlträff i Lund i mars varje år) så klack ju verkligen habegäret till. 😇☺️Att kunna vinna en sådan hade ju varit kanon, för köpa någon lär det mest troligt aldrig bli då jag ju istället prioriterat en bra laptop o nu en bra mobil o nu börjar sparandet om för nya glasögon o därefter är det dax för att börja spara på nytt för en ny dator o sedan då för en ny mobil o så lär kretsloppet fortgå. 

Så att vinna en iPad (den bild som får flest gilla varje månad vinner en iPad o tävlingen pågår till o med dec. 2014) hade ju bara varit så fantastiskt.😍 Nu är ju hoppet upp till dem som har flest röster ganska stort, men samtidigt tycker jag det är helt fantastiskt kul att ni gillar bilden o kan tänka er att rösta o jag får ju bilden utskriven (De 5 första man skickar in blir utskrivna) o den här bilden av äppelblom blir jag väldigt glad att få utskriven för jag gillar den väldigt mycket.🙂

Det var en fantastisk fin bild du fick till på en ganska ovanlig rhododendron/azalea Bertil!🙂 Samtidigt ser jag att även du får till en annan brillians i datorn än direkt i luren o det där är ett ganska svårt kapitel. Bilder i M8:an ser ju mycket mer brillianta ut än de blir sedan uppladdade o att lära sig o kompensera det lär nog ta ett antal månader för min del för så mycket lär jag nog inte fota med M8:an eller så gör jag kanske det just för att bilderna blir helt ok för att publicera på webben o att det numera går så snabbt o lätt att ladda upp dem från luren.😃

När det gäller fototävlingen karlshamn2014.se så lär jag dock inte kunna använda M8:an, för där kommer svagheten in som kritikerna säger. Den har för dålig upplösning😮 De kräver 16000x1600 o min första äppelblomsbild som finns före tävlingsbilden var ju 1520 x 2688 obeskuren så den kvalar inte ens in då o eftersom jag alltid beskär mina bilder så blir ju läget bara värre då.😕

För att ta bilder måste alltså G10:an användas o bilden av äppelblom med regndropparna är alltså ett verk av G10:an. Nu är det ju som du säger Bertil att G9 o G10 är ju inget man stoppar ner i fickan precis, utan då måste man ju medvetet ha kameran med sig för att man just tänker fotografera, så om det blir fler bilder de andra månaderna till tävlingen, så måste jag ju försöka se ut tänkbara motiv innan o se till att ta kameran med mig o fota o ladda upp de bilderna i början av varje månad.

Kommer nog knappast ske varje månad i alla fall, för jag är som sagt var inte vidare bra på att fota mer strukturerat/planerat, men hoppas i alla fall på att fånga mer vardagsbilder med hjälp av M8:an som ju tyvärr aldrig kommer fungera som tävlingsbilder dock p.g.a. upplösningen i den. Dock ska jag testa o lära mig pixlr express bättre i den för den bjöd ju på en hel del trevliga möjligheter. Fast eg. går det ju snabbare att redigera dem i datorn, för där är jag mer säker på vad jag gör.😇

Använder ju alltid gamla hederliga paint till att beskära med o så Picasa för att förbättra vitbalans o färger med. Men jag blir ju lite nyfiken på Gimp också nu, så jag får nog ta o ladda ner det också för att testa sedan i datorn framöver, för det är väl också ett gratisprogram har jag för mig precis som Picasa är. Där finns ju något tillägg till Picasa också, men detta har jag heller aldrig testat.☺️

Är väl så att jag är vanemänniska o gärna kör på sådant som fungerat när jag bara väl lärt mig hur det fungerar o sedan är något ovillig att lära om😊 Nå nu blev detta inlägget attans så långt igen😴, men hur som helst - än en gång tack för era röster Bertil o Kissidor.❤️Jag är jätteglad o tacksam för varje röst jag får o jag hade aldrig gått ut o raggat så här om jag inte tyckt bilden vore värd det.

kissidor
5/8/14, 9:31 PM
#89

Men äsch så dumt då att de hade såna krav på upplösningen, det var väl onödigt 😓!

 Cessy kan man rösta mer än en gång?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/8/14, 10:50 PM
#90

Jo att de har så höga krav är väl för att utskrifter i A4 ska fungera o likaså att de som vinner canvastavlor, ska få fina bilder att sätta på väggen, men jag fattades ju bara 20 pixlar på ena variabeln o jättesynd på så vis att mobilen har jag ju alltid med mig o kan bara ta upp den o fota om jag ser något som kanske kunde bli en vettig bild. Så det lär nog inte bli allt för många bilder tagna, men jag ska ju i alla fall försöka få ihop minst 5 - för där får man ju A4 utskrifterna gratis o det är ju en rätt kul grej att få.😃

Man kan eg. bara rösta en gång per person men man kan ju om man känner för det rösta 1 gång från sin dator o 1 gång från sin mobil😇 Fast det är ju ändå så att även om jag har 51 röster i daxläget så är ledarbilden redan uppe i 126 likes o förra månaden krävdes det 192 likes för vinnarbilden o jag tror att risken är stor att reklamen i våra brevlådor har medvetande gjort fler o att det denna månaden kommer krävas fler röster. Fast att jag skulle nå upp till ens 192 är ju ganska osannolikt, för så många har jag tyvärr inte som kan/vill rösta på mig, men jag tycker det ändå är jätteskoj att ändå så pass många velat rösta o det är ju jättekul även om det tyvärr inte leder till en iPad så är det värmande ändå o jag är som sagt var tacksam för varje röst jag får❤️

Annons:
kissidor
5/9/14, 6:23 AM
#91

Aha, det är så det funkar cessy,  då får jag se vad jag kan ordna, jag har ju några enheter 😉. Tycker väl inte mer än du om röstfisketävlingar, men är det så de vill ha det… 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
5/9/14, 7:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Cessy, då skall jag rösta via mobilen också.

Så kul att du tävlar med dina bilder och tror nog att du skall försöka använda din G10 för de flesta bilder som du tänker tävla med.
Det handlar ju inte enbart om pixlar utan även om kvalitén på sensorn och framförallt optiken och där är din G10 överlägsen mobilkameror.

Jo, jag har också problem med att redigera direkt i mobilen.
Man redigerar en bild i mobilen och den ser hur jäkla bra ut som helst men när man sedan lägger över den på datorn så ser den helt annorlunda ut.

Jag föredrar också att redigera mina bilder i datorn men det har även blivit en hel del i pixlrexpress. Har även testat Fotor och andra bildbehandlingsprogram för mobiler men tycker att pixlrexpress är överlägsen. Har som jag skrev tidigare har jag även ett program i PadFonen men eftersom jag liksom blivit lite inkörd på pixlrexpress  så har jag inte testat det inbyggda programmet.

När jag redigerar mina bilder i pixlrexpress så är det mest när jag ändå sitter framför tv:n så jag kombinerar tv-tittande med bildredigering *skrattar* annars så är det till största delen i datorn som jag gör min bildbehandling

Cessy, tycker absolut att du skall testa Gimp som är helt gratis och dessutom helt i klass med dyra Photoshop.

I början när man laddat ner och installerat Gimp så kan det synas att ha en hög instegströskel men efterhand som man lär sig så blir det ju lättare och man kan göra i princip allt i Gimp.

Det finns en hel del Gimpskolor och sedan så finns hur mycket som helst på youtube.

Cessy, hör gärna av dig om du laddar ner och installerar Gimp så kan jag länka till bra Gimpskolor.

Bifogar en bild som jag tog förra sommarn. Den är tagen med en liten kompakt som jag då använde som någon form av kamera mellan min Sensation och G9:an. Det är en Powershot A1100 IS, en liten kamera som lätt slinker ner i fickan. Dock så är det struligt att göra manuella inställningar då man då måste gå in i menyerna och rota.
Det behövs ju inte med G9 eller G10 där man lätt kommer åt att ställa in ISO, tid, bländare osv osv.

Oj, nu blev det långt men som sagt så hör gärna av dig om du vill veta mer om Gimp.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
5/9/14, 7:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

"Gimpat".

Här en bild som jag gjorde i Gimp när jag satt och "lekte" lite *skrattar*.

(Bilderna i filmremsan är från Karnaks tempel i Luxor.
Det var där som alla de där Faraonerna bodde.)

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
5/9/14, 2:17 PM
#94

Åh attans också - hade skrivet ett jättelångt svarsinlägg o så hängde sig sidan o allt försvann🤦‍♂️ Nå nu får det bli ett kort istället.

Tackeiltack både kissidor o Bertil! Jo nu har bilden kommit upp o det är väl så att har man bara olika ip-adresser så kan man rösta flera ggr o nu när bilden blivit synlig på deras sida o inte bara fungerar från min direktlänk så kan man tydigen dessutom rösta en gång till🤔

Ligger just nu 4:a men han som för tillfället leder har på ett dygn lyckats ragga över 120 röster😮så iPaden är nog bortom räckhåll, men kanske kan jag vinna kategorin o få en canvastavla av min äppelblomsbild o det vore ju inte helt fel😇 3:an finns i samma kategori som min o den ligger just nu bara 10 röster före. Sedan återstårju ännu många dagar (Man kan rösta  t.o.m. den 31 maj) så där kan ju komma rätt många fler bilder som seglar upp så som 1:an har lyckats med. Har man ett stort nätverk så är detta ju full möjligt.

http://karlshamn2014.se/maj/alla-kategorier/popularaste/

Åh det var en jättevacker blombild Bertil. Är det en blomman för dagen? Otroligt vacker i alla fall. Tackar för länken till Gimp o ska ladda hem den. Kan bara tänka mig att jag har en viss tröghet att lära mig det om det är så avancerat som photoshop är☺️Fast bra om det finns tutar av olika slag för då finns det kanske en chans att jag fattar lite i varje fall.😇

Jo G10:an gäller om jag ska ha verkligt brillianta bilder, men M8:an blir nog ändå den jag kommer ha mest användning för då den som sagt var alltid finns med o de bilderna duger gott för iFokus o fejjan😃. Fast ska jag framöver fota för att plocka hem 4 utskrivna gratisbilder till så får ju G10:an göra tjänst.

Cessy
5/10/14, 12:24 AM
#95

Jippy - 100 gilla nu.StjärnorOm det fortsätter o komma in lite röster allt eftersom så vem vet då kan jag kanske få behålla klassvinsten o få en canvastavla. Vore verkligen jätteskoj!Skrattar

Visst iPaden hade ju givetvis varit roligast, men it-killen har ju lyckats få in 170 gilla på bara en dag, så  det är nog utom räckhåll. Fast en canvastavla av av min äppelblomsbild vore också jättekul, men då gäller det att rösterna strömmar till efterhand för det kommer inte räcka långt med 100 röster den 31 maj, men just nu njuter jag av att se siffran 100 o tackar alla er som hjälper mig med era gilla-rösterHjärta

kissidor
5/10/14, 10:03 AM
#96

oj vad roligt cessy, håller tummarna och röstar från allt som har en webläsare😃.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/10/14, 11:08 AM
#97

Jag niger o tackar för detta kissidor❤️

Annons:
Cessy
5/30/14, 1:29 PM
#98

Jag fick ju 0,5 GB surf per månad i 1 år när jag köpte M8:an. Det har räckt alldeles utmärkt med min gamla mobil, för det är vad jag haft hela tiden med den. Försöker ju surfa en del via wi-fi o streamar ju ner böcker via wi-fi för att hålla nere surfmängden. Snabbt fick jag ju en förvarning om att 0,5 inte skulle räcka o laddade ju på ytterligare 1 GB o jo det räckte i 29 dagar, sedan hade jag förbrukat 1,5GB.☺️ Talar väl om hur mycket lättare det går o surfa med M8:an än vad det gick med IncredibleS:n😇😃 

Och nej jag htittar varken på svt play, you tube eller lyssnar på spotify via annat än wi-fi, för annars skulle ju mobilmängden vara borta på ett par timmar om det ens räcker till det. Konstigt att de inte kan komma med bättre abbonnemang för dem som vill kunna göra detta från mobilen men kanske inte har tillgång till wi-fi.

kissidor
5/30/14, 2:25 PM
#99

det påstås ju att det kostar en del att bygga ut 4g tillräckligt för att klara efterfrågan, och de pengarna vill de ha in nu genom att ta så okristligt betalt för datatrafiken som de vet att folk också har svårt att klara sig utan. och det låter väl ganska rimligt i och för sig, men visst känns det tråkigt att det ska vara så oherrans dyrt att få en någorlunda vettig datatrafikmängd.

hursomhelst - så kan ni rita kors i taket nu flickor och pojkar, för nu har jag varit och hämtat mig en m8 😉. det var nog nästan det sista jag trodde när ryktena började komma om årets flaggskeppsspecar, och vi alla tyckte htc m8 verkade bli sååååååå lam jämfört med vad vi trodde att de andra skulle ha att komma med. men så visade det sig ju att de hade inte så mycket mer att skryta med heller, och när sen recensioner och användaromdömen rasade in som höjde denna m8 till skyarna och det verkade stå klart att den var den bäst optimerade av dem och snabb som en iller, ja då började jag tänka om. 

och sannerligen, den är verkligen så snabb som alla säger, jag blir nästan yr i mössan av det 😃. det där med metallen och alltihopa bryr jag mig just inte om, den väger bly i handen och jag är inte så säker på att jag ser det som en fördel jämfört med min trogna s4 - men att den är snabb som en oljad iller, det gillar jag 😍!

just nu agerar den dock minisurfplatta på wifi, för dumt nog lät jag mig luras när killen i affären stod på sig om att den tog micro-sim 😡. jag hade ju för mig att den skulle ha nano, men dumt nog orkade jag inte kolla när han verkade så säker 🤦‍♂️.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/30/14, 2:31 PM
#100

Grattis kissidor!😃 Javisst är den snabb som blixten. Jag älskar att surfa från den för den är ju i regel snabbare än vårt bredband är, så att det går undan så tusan innebär ju att det är så lätt att surfa lite mer än man tänkt sig.😇 Hoppas dock att du blir lika nöjd med den sedan när du fått ditt nano-simkort till den o himla konstigt att han inte visste bättre som sålde den till dig. 😮 Men för mig är M8:an ett rent nöje o äga o hoppas den blir så för dig också.👍

kissidor
5/30/14, 3:02 PM
#101

ja jag trodde dig naturligtvis när du sa hur snabb den var cessy - men eftersom du jämförde med en tre år gammal telefon och jag med en ett år gammal så kunde jag ju inte rimligtvis veta precis hur relevant din upplevelse skulle vara för mig 🙂. men även jag märker tydligt att detta går osedvanligt snabbt och väloljat 👍

ah, jag tycker inte det är så konstigt att han hade fel egentligen - jag är ganska van vid att vara åtminstone dubbelt så insatt som säljarkillen jag får prata med när jag ska handla teknikprylar 😃. men just därför grämer jag mig ju att jag gick på "den lätte" 😓😊

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/30/14, 3:30 PM
#102

Jo men ärligt talat trodde jag att min upplevelse av snabbheten berodde mycket på min gamla mobil o att du kissidor som är van vid en helt annan prestanda inte alls skulle tycka att den var så bra som jag tycker att den är. Så jag blev faktiskt överraskad av att t.o.m. du tycker att den är så smidig o som en "oljad iller" i surfen. Gav mig ärligt talat bara vatten på min kvarn att fortsätta lovorda M8:an inför mina vänner😉😃

Tja inte förvånansvärt att du är van vid att kunna mer än säljarna, för t.o.m. jag som eg. inte kan någonting om mobiler visste mer om M8:an än teliasäljaren gjorde o det säger ju faktiskt allt.😮😃 Jo jag förstår att det där med Sim-kortet var surt men hoppas att du snabbt får tag i ett Sim-kort så att du kan testa din M8:an ordentligt. Vilken färg tog du?

kissidor
5/30/14, 3:39 PM
#103

ja jag har precis shoppat hem en nano-simklippare inkl adapter, och den borde väl dyka upp på måndag om jag har lite tur. föredrog det framför att beställa ett nano-sim hos telia, för jag tror det kan ta längre tid att få hem plus att då tror jag inte jag får med en adapter. om de nu inte har klippt kortet dubbelt eller rentav trippelt förstås så det går att använda de kvarvarande plastbitarna som adapter vid behov. man vill ju liksom kunna använda kortet i sin reservtelefon också 🙂.

de hade den i grå och silver och jag tog efter moget övervägande den grå - det är ju trots allt mera "jag" 🙂. tänkte dock att jag inte skulle välja den grå på ren slentrian, utan i alla fall fundera på saken först - som du vet cessy så har jag kanske liiiiiite väl nära till hands att välja mörkgrått i alla lägen😉. jag noterade för övrigt att det är inte bara själva färgen som skiljer, utan även texturen. den grå är ju liksom borstad men den silvriga var snarare frostad.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/30/14, 3:53 PM
#104

Precis o det var ju just den borstade looken kontra den frostade som fick mig ta den mörkgrå annars är ju jag eg. mer för ljust silver som du vet. Den mörkgrå såg helt enkelt lyxigare ut o jag är nöjd med mitt val. 😃

Jaha ja men då hoppas jag att klipparen kommer hem på måndag då. 🙂
Jag är lite sjuk efter att köpa en liten Jawbone Jambox till mina mobiler, för att ha med mig ut till båten på sommaren (främst till den gamla för det är ju den jag använder som Storytel-mobil) Liten o behändig är den ju o perfekt o dra ner i handväskan o få med sig. Radion som ju kan göra mycket mer förrutom kopplas till mobilen är ju en ganska stor o klumpig sak att asa med sig ut på båtfärder. Fast det får nog vänta tills åka ut på böljan den blå känns lite mer aktuell.😇 799 är väl eg. inte dyrt men å andra sidan kan jag ju eg. ladda ner till M8:an istället o den kan jag ju i så fall lyssna direkt ifrån utan lurar så lite onödig lyx känns det trots allt som men det skulle ju även vara bra o ha den o asa runt i huset när jag är någon annanstans än i köket o lyssnar på bok via min gamla mobil. Får väl fundera vidare på hur jag ska göra.🤔

Annons:
Razzora
5/30/14, 4:16 PM
#105

Men oj kissidor! Så förvånad jag blir nu.. Jag som trodde att du absolut inte skulle köpa något annat än G3:an.. Men oj så fel man kan ha.. Men roligt att du är nöjd med din nya "leksak" 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
5/30/14, 4:38 PM
#106

haha, ja jag sa ju att ni skulle rita kors i taket razzora 😃! jag skulle aldrig ha trott det själv tills helt nyligen 🙂, men det beror ju både på att alla vittnesmål pekat på att m8 är så mycket vassare än vad vi trodde, och på att jag inte tror den där monsterupplösningen på g3 är en riktigt bra ide innan nästa processorgeneration. men har jag fel så blir den utmärkt till dottern när hon fyller år i augusti 😉

men en sak måste jag säga och det är att jag står fast vid att amoledskärm är da shit. satt och lekte med m8:an och tyckte att jamen det här ser ju bra ut, mättade fina färger och bra svärta. men sen tog jag upp s4:an bredvid för att kolla så jag hade fått med alla appar - och då såg jag skillnaden som en smocka rakt i nyllet, och för min smak var den till s4:ans fördel. 

men huvudsaken är att jag inte kommer att gå och reta mig på skärmen och det kommer jag absolut inte, det är bara när jag såg dem bredvid varandra som jag reagerade på det. men hade det svarta varit grått på m8 så tror jag inte jag hade tålt det faktiskt. andra färger kan ju å andra sidan vara mindre behagliga på amoled, det svider alltid lite i ögonen när man öppnar netflix tycker jag - rött är ingen höjdare 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/30/14, 4:54 PM
#107

Jag har precis fått meddelande om systemuppdatering. Vågar man köra den eller ska man avvakta buggrapportering o åtgärder först? När det gäller skärmen så kan jag ju förvisso hämta herrarnas mobiler, men jag tror jag avstår, så behöver jag inte reta mig på det. O:-)

Razzora
5/30/14, 6:24 PM
#108

Jag förstår det totalt kissidor att LG G3:ans skärm och batteri kapacitet har fått mig att fundera på det lite extra, annars verkar sambon såld totalt, så han ska ha en hur eller hur verkar det som. Vilket kommer att bli en himla skillnad från hans LG L9 😉

För min del så har jag alltid tyckt att det är lite för mycket kontrast i amoled skärmarna. Men det är mycket tycke och smak där. Men om du inte retade dig på den fören du satte din s4 brevid så ska det nog inte vara någon fara alls. 

haha, men detta med den röda färgen är nog med alla skärmarna. Speciellt om man har den på högsta skärmstyrkan.. haha.. man blir nästan *i'm blind* 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
5/31/14, 8:23 AM
#109

precis så razzora "I´m blind!" 😃!

mja jag provade på högsta ljusstyrkan nu, och sen bytte jag väldigt hastigt bakgrundsbild. min gamla goa sammetssvarta bakgrund som jag använt i flera år nu var ingen vacker syn på m8 då🤮. men iofs lär jag ju bara ha högsta ljusstyrkan på i solljus, och då ser ju allt ut som skit ändå på i stort sett alla lurar. aja, om jag inte springer och glor på s4:an hela tiden - som jag väl inte lär göra heller väl jag fått till ett nano-sim - så vänjer jag mig nog. det är hursomhelst ingen mening med att gråta över den mjölken, eftersom s5 var det enda alternativet då och den går helt bort för mig av flera andra orsaker

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
5/31/14, 10:16 AM
#110

ett par saker jag missat att svara på i upphetsningen 😃:

cessy jag var in och kollade på swedroid om det stod något om en uppdatering till m8 där, för de brukar ju alltid vara snabba och skriva sånt i forumet. men näej, inte klyk om det vilket förvånade mig 🤔. hittar inget på htc´s hemsida eller deras facebooksida heller. hur stor var uppdateringen?

jag tycker absolut det låter som en bra ide att skaffa typ en jambox eller liknande. vi lyssnar ju alltid på spotify på fredagar och lördagar, och då blev det att jag köpte mig en liiiten rackarns minihögtalare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468628 för att prova om det kunde vara något värt alls när vi satt ute - som alternativ till att antingen orka släpa ut den stora högtalaren vi använder inne eller att sitta utan musik för att man inte orkade. denna lilla skit för under 200 spänn imponerade på oss alla genom att låta mycket mer än vad som verkade rimligt att förvänta sig. jag köpte en till sen eftersom de gick att koppla ihop hur många som helst. 

nu har vi dock blivit såpass bortskämda att jag köpte en biffigare historia, eftersom trots allt småttingarna inte räcker en riktig festkväll ut vare sig i batteritid eller i volym. och den behöver ju inte vara hur liten och lätt som helst för att orka bäras från huset ut på tomten heller 😃. men alltså det jag ville säga var väl egentligen att man får väldigt mycket ljud för pengarna med dessa moderna kompakthögtalare, och att det är verkligen en rolig och användbar sak att ha 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/31/14, 11:38 AM
#111

Det var bara en liten systemuppdatering o jag körde igenom den i natt, för jag hittade inte heller någonting om den. Stod något om buggfix o så var det något med ljudet, så jag lät den uppdatera eftersom jag inte hittade några varningar.

Jo bra ljud kan jag ju få inomhus, men jag har blivit bortskämd med min högtalare till iPoden som jag ju kunnat ta med mig överallt o som både var (är men jag använder ju den mycket sällan) är högtalare o laddningsstation o samtidigt kan man ladda den o bära med sig den överallt man är. Skulle ju vilja ha något sådant men i brist på det så fungerar ju minihögtalare som man antingen kan bluetoothansluta eller via 3,5 ingång. 

Din lilla sak (högtalare) verkar ju väldigt prisvärd, så jag får nog svänga inom MediaMarkt eller NetonNet nästa gång jag är i Kristianstad, så jag kan ha med någonting ut till båten i alla fall o så kan jag ju satsa på något med ett steg bättre ljud senare. Bara jag kan lyssna  o få med mig högtalaren lätt, så duger den ju jättebra i nuläget. Tack!😃

Annons:
Cessy
5/31/14, 11:52 AM
#112

Upptäckte när jag tittade igen var din högtalare fanns kissidor (om det fanns något närmare ställe) o såg då att man kunde webbeställa högtalaren hos MediaMarkt o frakten var 0 kr. Så varför tusan ska jag bränna tid på att ta mig dit o gå runt o leta🤔 Eftersom den inte kostar något i frakt, så börjar jag helt enkelt med 1 högtalare o skulle jag vilja ha två, så kan jag ju köpa det sedan, men nu känns det viktiga att få hem något som jag kan få med mig lätt vart jag går eller ut med båten, Gillade dessutom den knalligt röda färgen, så nu är den beställd o betald. 😉Tack igen för tipset👍😃

Tillägg: Oj ser nu att plötsligt är den slut😮 Den var inte det meddetsamma jag köpt den, så någon till måste tagit den/de sista sedan. Ja tur att jag fick 1 då😇 o så får jag väl hoppas att de får in dem igen, om jag skulle vilja ha 1 till senare.

Cessy
5/31/14, 12:58 PM
#113

Oops ser att länken helt är borta men går man från prisjakt så kommer man till den o håller man pekaren över så ser man den läckra röda färgen trots allt. (fast den lila hade givetvis varit bäst😉)

 Såg nu när jag sökte att de har den i vitt hos MediaMarkt men av någon anledning så tar de då 299 för den🤔 O vill man ha den i vitt så tar ju i så fall NetonNet 199 för en vit.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/X-MINI-X-mini-v1.1-Capsule-Speaker%E2%84%A2---R%C3%B6d,90952,510262,600739.html?langId=-16

o här är kissidors länk till prisjakt, för den finns ju trots allt på en rad andra ställen även om jag inte har någon av de butikerna i min närhet så kanske andra har det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468628%C2%A0f%C3%B6r

kissidor
5/31/14, 3:36 PM
#114

ojdå cessy, här gick det undan 🤦‍♂️😃! nu får jag verkligen hoppas att du tycker den lille rackaren är prisvärd iaf - det var egentligen inte meningen att tubba dig att rusa iväg och köpa en sådan. men om du tyckte att det verkade vara nåt som kan komma till nytta och ett vettigt budgetköp så länge så får du ju naturligtvis köpa en 😉. den är ju onekligen förödande lätt att ha med sig. 

den vita verkade vara efterföljaren x-mini II, därav prisskillnaden. ärligt talat minns jag inte säkert vilken av dem det är jag har, så värst mycket skiljer det nog inte iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
5/31/14, 4:54 PM
#115

Nej då - den var ju helt enkelt väldigt prisvärd o eftersom jag känner att jag behöver en sådan på studs, så tog jag helt enkelt den för det var ett väldigt bra pris. Sedan får jag köpa en bättre i nästa läge när jag inte behöver den så akutnsojag faktiskt gör just nu, utan lite lugnare tar reda på vad jag eg. ska köpa.

Jo den vita är II:an men det är den på NetonNet också o den kostar 199 där o det fanns flera andra på NetonNet t.ex blå o så andra modeller o 2:orna har ju längre batteritid o så finns där andra som har ännu längre batteritid, så jag får se vad det blir för något nästa gång - ja om det nu blir fler av denna modellen.

bamse6311
6/1/14, 8:37 PM
#116

#99 kissidor.

Ja nu blev det verkligen ett riktigt stort kryss i taket här hemma *skrattar*.

GRATTIS till din nya lur Tummen upp.

Du har ju dock tidigare skrivit att du inte är intresserad av SGS5 så jag trodde precis som Razzora att du skulle satsa på en LG G3:a men har mellan raderna tidigare förstått att du kanske varit litta litta intresserad av att kolla in M8:an

Alla har vi ju olika bevekelsegrunder när vi väljer lur och för en gammal HTC-nörd som mig har det däremot alltid varit just det där med aluminium och att den väger lite mer som för min del gjort att jag alltid tyckt att de ligger bättre än andra lurat i handen samt att HTC alltid med vissa få undantag alltid har legat bland topparna rent prestandamässigt.

Nu ämnar jag själv personligen inte att byta min PadFone2 men hade jag gjort det och hade sex tusingar att lägga upp så vet jag verkligen inte vilket lur jag i dagsläget skulle välja.
M8:an hade för min del varit det självklara valet OM det inte hade varit för det där med kameran.

Tackar för tipset om den där minihögtalaren.
Skall jäklar köpa en sådan (är ju litta litta prylnörd, haha) även om mitt behov av en sådan kanske inte är så stort.
Bor ju i lägenhet och har bra högtalare till min dator som egentligen räcker men om jag sitter på balkongen eller loftgången så kan jag ju köra musik med luren och en sådan där mini.

Den finns i blå färg på pixmania för 199 SEK och gratis leverans.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
6/1/14, 9:02 PM
#117

haha, jag visste väl att du skulle bli lite till dig av "den stora nyheten" bertil 😉😃. jag hade som sagt inte trott det själv om nån hade sagt det till mig för ett par veckor sen 🙂, men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig när det finns goda skäl 🤓!

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
6/1/14, 10:29 PM
#118

#117 kissidor

Tummen upp Tummen uppför ditt utmärkta val av en utmärkt lur Skrattar.

Visst var det väldigt överraskande att du valde en M8:a kissidor då jag kommer ihåg dina tvivel inför M7:an och dess egenskaper och prestanda *ler hjärtligt*.

Än en gång ett stort GRATTIS till ditt val av en riktigt bra lur. Har ju förstått att du inte lägger den största vikten vid kameran och med tanke på just det så tror jag faktiskt att du valt den bästa luren på marknaden som finns just nu.

Bland annat så har ju Swedroid utnämnt den till marknadens bästa lur när de testade den:
_
Trots en ganska klen batteritid och ett för närvarande högt pris inte kan göra annat än att konstatera att HTC One M8 är den sammantaget just nu bästa androidtelefonen på marknaden, och den får således våra allra varmaste rekommendationer.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-htc-one-2014/_

kissidor, misstänker att du redan har lagt in Nova Launcher men hoppas att du innan dess kollade Sense6 och Motion Launch-gester.

Lycka till med luren kissidor och hoppas att du kommer att trivas med den men misstänker att du kanske ändå inom några månader måste testa en LG G3:a också för att jämföra *skrattar hjärtligt*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
6/2/14, 12:08 PM
#119

tssstsss bertil vad tror du om mig - att jag inte har nån självdisciplin eller 😮😉? jag har ju sagt att jag har en egenpåtvingad regel som säger att jag får inte köpa ny telefon oftare än med ett års mellanrum. och nu hade jag ju faktiskt hållit det med 2 veckors råge tom 🥳. faaaaast dottern fyller ju år i slutet av augusti och hon vill ju ha minst 5,5" skärm, så det kan ju hända att det kommer in en g3:a också i familjen vad det lider… 😇

hmmm, tja jag borde kanske ha gett sense lite mer av en chans - men jag kastade bara en blick på de där widgetblafforna och sen åkte de ut och nova in 🙂

ang kameran så ja, precis - den är inte särskilt viktig för mig. men av det lilla jag hunnit se hittills så tror jag tom att detta kan vara en lämpligare kamera för mig än en annan som egentligen är bättre. denna är snabb och tar tillvara det befintliga ljuset bra, det gör nog större nytta för mig än all världens megapixlar.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
6/2/14, 12:32 PM
#120

Tja jag hade ju sense i min gamla, så för mig är det liksom självklart att jag väljer o jobba med det jag är van vid. För det är nog så de flesta fungerar att de föröker återskapa det de trivs med.😇 Jag har ju oändligt mycket bökigare att hitta runt på herrarnas samsungar här hemma, än det var o hitta runt på min M8 direkt då den var ny. Jag  är i alla fall def. vanedjur o sedan är det fullt möjligt att det finns annat som är bättre men då måste jag liksom övertygas i stora doser flera ggr om o helst se det IRL så kan jag kanske övertygas att testa☺️😃

Nå hoppas du blir nöjd med din M8 sedan när du använt den ett tag också o skräddarsytt den mer efter dina behov kissidor. För mig är den ett rent nöje att surfa med, för hej vad det går undan o jag surfar ju lätt alldeles för mycket just för att det går så blixtersnabbt. O jo kameran är verkligen supersnabb o den klarar väldigt svåra ljussituationer o till vardagsfotografering o fånga sådant man vill fota för att snabbt lägga upp är den perfekt för. Däremot så slår den ju inte min gamla G10:a då det gäller brillians o skärpa så ska jag fota något som glas eller smycken eller bilder som jag vill kunna dra upp större, så är det def. G10:an som gäller. Dock ska jag försöka använda M8:an lite mer än jag gör, för att dokumentera vardagen är jag annars ganska dålig på o till det duger den alldeles utmärkt.😃

bamse6311
6/3/14, 2:59 AM
#121

#119 kissidor.

Jo jag misstänkte direkt att du inte gav Sense6 skuggan av en chans *skrattar hjärtligt* utan lade in Nova direkt Skrattar
Man vänjer ju sig vid vissa program och jag måste erkänna att jag också är sådan.

Sedan så är det ju inte enbart program man vänjer sig vid utan även vissa smartphones/varumärken och jag har ju som ni alla vet varit en riktig HTC-nörd precis som båda mina söner faktiskt fortfarande är.

Som jag tidigare har berättat så när jag köpte min Sensation så stod valet mellan den och SGS2 och när jag ser tillbaka så här i backspegeln så var ju verkligen HTC Sensation ingen som helst "sensation" men däremot så var ju verkligen SGS2 en "riktig sensation" och det årets överlägset bästa lur.

Sedan så när den där Sensation som inte var en "sensation" lade av så behövde jag en ny lur.

Jag hade då en väldigt tunn plånbok och fick tipset av kissidor här på sajten om PadFone2 som just då hade ett helt otroligt bra pris.
Webbhallen hade nämligen "förköpt" sig på den vita modellen och när jag kollade igenom alla tester som fanns på både swedroid samt mobil.se och andra så blev jag väldigt intresserad.

Skickade över länkar till min yngsta son som en gång har jobbat med mobiler/smartphones även om han numera inte gör det men ändå är kvar inom hi-tech vad det gäller telefoni eller rättare sagt telefonväxlar inom större företag.

Grabben skrev tillbaka att "köp den pappa" och med tanke på att det var kissidor med hennes kunskap inom smartphones samt de här olika testerna där jag tror att det var mobil.se beskrev den som en lur som "går som en Ferrari i ensam fil på motorvägen" så beställde jag den.

Gick därmed tvärtemot alla de råd jag ger till andra att förts ta sig till en butik för att känna och klämma på en lur innan de köper den.

Den fanns ju inte i butiker så därför kunde jag varken kunna klämma eller känna på den.
Är dock jäkligt glad för att jag efter ett par dagar beställde den då den inom loppet av fem dagar tog helst slut "till det priset". Kvar fanns då den svarta som kostade 1 500 SEK mer.

Måste säga att den fortfarande går som en "Ferrari i ensam fil på motorvägen".
Kan dock gärna också erkänna att jag gärna skulle vilja testa en M8:a eller G3:a men har ju bara haft den här sedan i början på året så det får vänta tills plånboken tillåter Storgråter

#120 Cessy.

Visst är ändå kameran i M8:an lite av en akilleshäl men å andra sidan så duger den väldigt väl till vanlig vardaglig fotografering om man nu bara skall ha bilderna till att publicera på olika sociala medier.

Går man inte in och redigerar samt beskär för mycket så kan man ju faktiskt också utan vidare problem printa ut dem på vanliga 10X15 pappersbilder.

Cessy, sedan så som du skriver om din G10:a och det gäller även min G9:a vilka ju är sådana som ofta kallas "proffskompakter" så även om de är kompaktkameror så är det ju inget som man direkt stoppar i byxfickan för där får de ju helt enkelt inte plats.

Sedan så har jag ju även en extern blixt till min och funderar även på att köpa en adapter samt närbildslinser och skall man ha allt detta med sig så fodras ju en mindre axelväska och därmed så blir det ju liksom inte en kamera som man bara stoppar i fickan "tar med sig" vart man än skall.

Jag har ganska bra kamera i min PadFone men det blir liksom inte riktigt samma sak ändå när man sedan skall sitta och redigera bilderna.

Slutligen så använder jag dock kameran i min PadFone betydligt mer än att jag släpar med min G9:a med extern blixt.

Tycker att jag tagit ganska bra bilder med min PadFone men ibland när jag sitter och redigerar dem så tänker jag att "fan, här skulle jag haft min G9:a" *skrattar*.

Oj @alla, nu blev det väldigt lååååångt men det blir ibland så när jag skriver, ber om ursäkt för detta.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
6/3/14, 1:07 PM
#122

Jovisst är det så att man kan ta rätt bra bilder o din Padfone Bertil har ju ändock bättre kamera än M8:an har, så står jag ju där när jag fått en riktigt bra bild med luren o önskar att jag hade tagit bilden med min G10:a istället. Jag har ju gått från en riktig småbildskamera till en kompakt just för att jag åtminstone ska slippa ha en stor kameraväska för alla objektiv o tillbehör att asa runt på, för då kommer kameran i princip aldrig med för det är alldeles för bökigt att bära runt på o hålla på o vakta väskan överallt att det förtar nöjet. G10:an kan jag ändock stoppa ner i min handväska o därför kommer den ändå med lättare än en större kamera gör.🙂

Dock ser jag M8:ans stora fördel att den har jag i princip alltid med mig o kan fånga vardagsfoto på ett helt annat sätt. Den är också attans snabb o klarar rätt svåra ljussituationer, så bara jag börjar komma ihåg att jag faktiskt har en kamera med mig så kommer jag nog fota lite mer. Fast om bilden blir riktigt bra, så kommer jag givetvis ändå känna att attans också varför tog jag inte med G10:an istället för då hade ju bilden gått från ok till bra o kunnats förstoras upp o jobbas med på ett helt annat sätt.

Nå jag tog ju en bra äppelblomsbild ( #78 )med min M8:a men den dög ju tyvärr inte att ladda upp som tävlingsbidrag i Karlshamn 2014 just p.g.a. för dålig upplösning, men som bild betraktad blev den ändå jättefin. Sedan tog jag ju som bekant en ny äppelblomsbild nästa dag med G10:an ( #83 ) o då ser man ju ändock tydligt skillnaderna i bildkvalitén. Har ju inte berättat i denna tråden att jag faktiskt vann med bilden o är megasuperduperglad för detta o vill ju givetvis tacka er som hjälpte mig att vinna genom att rösta på bilden, Tack❤️🌺

bamse6311
6/3/14, 11:27 PM
#123

#122 Cessy

Ja, det var ju så när man hade systemkamera med många olika objektiv samt blixt och annat att man väldigt sällan tog allt med sig.
Dock på den tiden så hängde jag ofta enbart kameran med normalen runt halsen när jag skulle ut någonstans.

När sedan den "digitala tekniken" kom så köpte jag en liten kompakt.

Då på den analoga tiden så älskade min Konica Autoreflex T3 som jag hade många objektiv samt annat till.

Har ett inlägg om mitt kameraintresse i min blogg så läs gärna.
Det här inlägget är skrivit innan jag skaffade min G9:a så den finns inte med där.

http://baaartil.blogspot.se/2012/02/mitt-fotointresse.html

Jo, det är ju väldigt praktisk att använda mobilen och den har man ju alltid med sig var man än är och många har ju idag mobilen som sin primära kamera.

Angående systemkameror så finns ju idag de spegellösa systemkamerorna som är ganska små och även spegelreflexkameror som idag även de har krymp i storlek tack vare teknik och utveckling.

Nåväl och som sagt Cessy, så visst funkar kameran i din M8 utmärkt att plåta med även om kanske bildfilerna i det läget med ditt äppleblom blev för små för att deltaga i tävlingen med.

@alla
NU kör vi på och plåtar med våra mobiler.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: