Annons:
Etikettvarningar
Läst 4054 ggr
Cessy
2014-04-28 14:32

Köp INTE laddare på ebay

Hm….. Jag köpte ju som jag skrev i någon annan tråd två nya laddarsladdar som visade sig just bara att duga o ladda med o inte så bra att koppla till datorn med. Det fungerade inte att föra över data från mobilen till datorn med den. 

Jag satte den ena jag köpte + kontakt  i köket o har ju tyckt att det tar en hel evighet att ladda där. Att jag till en början faktiskt undrade om den ens fungerade. Nå jag såg ju att så småningom verkade det faktiskt fungera o sedan har jag inte tänkt vidare på det utan tänkt att min gamla mobil är trög i allt o att den rörliga bakgrunden hela tiden tar så mycket att det är därför det tar tid.

Nå nu när jag skippade den rörliga bakgrunden i nya mobilen (har ju även tagit bort den numera i min gamla mobil, för tack vare zedge så finns ju nu en hel del trevliga bakgrunder hemladdade i även den gamla mobilen - även om det tog en himla tid o ladda hem o att batteriet tog slutSnopen) så behöver jag ju inte ladda så ofta. Såg dock tidigare idag att  M8:an var nere i 24% så jag tänkte att bäst o ladda den några timmar innan jag ska ut med katten.

När jag kollade för en liten stund sedan så var batteriet uppe i 27% o då hade den nog stått på laddning i 1-1½ timmeFörskräckt o det var då det slog mig att javisst ja - jag fick ju byta till ny sladd även där eftersom katten gnagt upp den ursprungliga orginalkabeln. Det ingick ju givetvis an laddare (sladd o kontakt) till M8:an men dessa la jag ju undan. Hade läst att det skulle vara ett set som laddade snabbare men att de som testade inte tyckte det gick snabbare än deras vanliga kablar, så jag hade inte brytt mig att byta.

Nu när jag däremot såg 24->27% på 1 - 1½ timme så insåg jag att jag nog fick byta o testa med det kitet som ingick o se det gjorde underverk. På mindre än 30 min gick %-en plötsligt upp till 42%, så nu är jag verkligen medveten om att det är skillnad på kabel o kabel o jag kommer nog aldrig mer ge mig på att köpa ens kablar via ebay/kina något mer. För uppenbarligen var det ju inte bara jag som tyckte att sladden laddade osedvanligt trögt. Den gör faktiskt det också. Visst den duger som reservladdare om man behöver ha med sig på resa, men de duger def. inte som ordinarie laddare.

Jag brukar ju aldrig ge mig på att köpa elektroniksaker via ebay eller rena kinaaffärer just för risken är så stor att man får billigt piratskit, men laddare/sladdar trodde jag inte gjorde så stor skillnad. Nå lesson learned o jag kommer aldrig mer ens köpa sladdar därifrån framöver. Visst man kan få helt ok saker, men man vet aldrig när man får bra saker eller när man får skit o kablarna og ju ett tag innan jag insåg att de var så dåliga att de inte ens laddar "normalsnabbt"

Annons:
Cessy
2014-04-28 14:36
#1

o nu när jag kollade till mobilen efter att jag skrivet klart ovanstående så var M8:an uppe i 72%, så här går det undan. Får nog köpa på mig ett bättre laddningsset (kabel +kontakt) o ha i köket också, så att jag kan ta den sladden om jag ska föra över foton eller annat till datorn, för efter sett detta så känns det i princip som att jag borde kasta ut ebaykablarna.

kissidor
2014-04-28 14:50
#2

ja laddare och kablar kan det vara enorm skillnad på! men sen är väl problemet att även om man köper svenskt så kan det vara svårt att veta vilken kvalitet man köper - kanske betalar man bara ca 5 ggr mer för samma e-bay-skräp… 🤔. man skulle ju vilja veta att man köpte något som kanske inte var original till ett pris som kan tyckas onödigt högt, men ändå vettig kvalitet och till ett vettigt men inte löjeväckande lågt pris.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-04-28 14:57
#3

Jo jag tittade runt lite hastigt o det var verkligen inte lätt o se vad man ska köpa. Det ända man kan göra är ju att köpa något av de större märkenas s.k. orginalladdare o hoppas på att man får vad man faktiskt betalar för. Nu sitter jag ju inte i sjön, för även om jag gärna vill ha en bättre laddare till för att ha till den gamla mobilen o för att kunna ta den kabeln för den sitter mer lättåtkomligt än den bredvid min säng o ha till datoröverföring, så finns det ju fler orginalkablar att norpa i huset om så skulle behövas😇 men ett set till ska jag ändå def. köpa när jag hittar något set till någorlunda vettigt pris.

Razzora
2014-04-28 17:43
#4

Tyvärr så kan detta hända när man köper utanför Norden.. Ibland har man tur och kan få en bättre vara än originalet, men oftast så är det tyvärr lite du får vad du betalar för 😕

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2014-04-28 18:00
#5

Jo när det gäller mycket så får man faktiskt helt ok varor även om det kanske inte är orginalet, så där finns mycket kul man kan köpa på ebay. Visst händer det ibland att något inte motsvarade förväntningarna, men hitentills har jag ändå haft attans tur o av alla mina köp där så har bara en vara varit sämre kvalité än förväntat o så då nu laddarsladdarna. Elektronik ska man dock inte köpa där för man kan ju tyvärr inte se o testa varan ordentligt för att se hur den fungerar, så det ger jag mig inte på.

Dock känns det inte som att köpa laddarsladdar i Sverige är en garanti för att det ska vara bra sladdar. Jag har tittat runt på olika ställen o det är det ena uddamärket efter det andra o där har man ju ingen chans att veta vilka som råkar vara bra kvalité o vilka som inte är det. Antingen får man då köpa någon av de stora jättarnas laddare o det verkar finnas mest till Samsung eller så får jag väl köpa en laddare dyrt från htc store.

 Nå det är ju inte urakut på något sätt för jag har ju en bra laddare nu till M8:an o en sämre till den gamla, men den fungerar i alla fall att ladda med om än långsamt. Problem blir det eg. först när jag vill föra över bilder till datorn, men då får jag väl norpa någon av husets herrars sladdar ifall jag då ännu inte "hunnit" köpa en ny.😇 (De sitter lättare till att norpa än min egen gör😉)

Cessy
2014-04-28 18:42
#6

Ha - jag kom på hur jag kunde lösa det o få bättre koll. Det var ju kabeln som katten gnagde på. Själva orginalkontakten till gamla mobilen finns ju kvar. Alltså behöver jag ju bara köpa själva sladden o de anges ju ofta standarden på. Så nu är det beställt från CDON, för sådana småartiklar som kablar o o minneskort är ju fraktfritt o så har de Paypal❤️

Ska dock spara de båda kablarna o 1 kontakt, (köpte alltså 2 kablar men bara 1 kontakt, för jag hade ju en kontakt kvar som jag inte hade någon sladd till) för om Zelda ställer till det igen o gnager även på dessa kablarna, så finns det ju i alla fall en nödlösning som bevisligen fungerar för att ladda - bara att det sker i slowmotion.😮

Annons:
Cessy
2014-04-28 22:42
#8

Hu!😮 Förvisso säkert hållbart, men vilket pris. Nu har hon har hitentills bara gett sig på två olika o inte bitet så hårt men det kändes inte bra o ha dessa kvar. Får se vad som händer nu framöver, men vi har strukit med citron på de nya sladdarna o hittentills har hon låtet dem vara.

[Högtryck]1
2014-05-01 20:36
#9

Nä då e risken stor at man köper grisen i säcken eftersom folk ofta talar osanning :-O

Razzora
2014-05-03 21:41
#10

#9 vad menar du med att folk oftast talar osanning.?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Högtryck]1
2014-05-05 19:21
#11

#10, på sånna sajter ska man va försiktig, typ blocket, ebay, amacon, alla sånna köp o sälj satjer mena ja

Upp till toppen
Annons: