Annons:
Etikettövrigt
Läst 1258 ggr
SegerSims
2014-05-07 10:09

Maximal otur eller vad?

Förra sommaren så byte hela familjen ut sina mobiler till olika Samsung.

Jag köpte mig en Samsung Galaxy Note 2 4G, en tog Galaxy Express och 2 st Galaxy S3. Vi har alla varit hur nöjda som helst och höjt samsung till skyarna.

För ca 1 månad sedan blev det problem med båda Galaxy S3 efter en uppdatering. Fick bland annat problem med att ladda telefonerna.

För någon vecka sedan blev det problem med Galaxy Express då det blev problem med att skriva sms då tangentbordet krånglar och det går inte alltid att ringa till den mobilen.

Nu under veckan  fick jag problem med Note 2 som saknar täckning, fixade ett nytt simkort igår men det hjälpte inte.

Vi har återställt mobilerna flera gånger men det vill inte hjälpa.

Har blivit så besvikna nu på Samsung då allt detta har hänt på så kort tid och dom har vi inte ens haft i 1 år ännu.

Då jag ingen täckning har skulle byta till min gamla Samsung igår, men blev besviken ännu en gång då det visade sig att mobilens batteri hade svällt till det dubbla …

Har andra dessa problem?

Att lämna in dom känns inte så bra heller då man vill inte lägga mer pengar på dom då det kan uppstå fler problem i efterhand. Man har ju svårt att lita på dom nu.

Annons:
Niklas
2014-05-07 10:15
#1

Är de inte ens ett år har ni garanti. Lämna in dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

SegerSims
2014-05-07 10:34
#2

Jo men blir det inte en kostnad ändå? Har för mig att min sambo sa det, men vi får kolla upp det mer noggrant. :-)

Niklas
2014-05-07 10:51
#3

Inte om det är en garantifråga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
2014-05-07 12:01
#5

usch vilken otur ni har haft 😕!

undrar om det din sambo tänker på är att om det inte visar sig vara ett fel som går på garantin så får man betala felsökningsavgift? på en del ställen verkar det som att de är lite fula och mer eller mindre hotar med det för att avskräcka folk från att lämna in, dåligt 😡! men i vilket fall som helst så blir det ju inte roligt för er att lämna ifrån er fyra telefoner samtidigt i x antal veckor 😓!

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-05-08 05:31
#6

Garanti är något som tillverkaren, distributören, återförsäljaren ger men dock inget som enligt lagen är tvingande.

Dock så finns "reklamationsrätten" som är lagenligt tvingande enligt konsumentköplagen och den gäller för närvarande i 3 år efter att man köpt produkten.

Både den garanti som tillverkaren eller dess partners lämnar samt reklamationsrätten förutsätter dock att det inte är kunden som har åsamkat felet på produkten genom ovarsam hantering/åverkan eller annat.

Nåväl, de flesta återförsäljare brukar i normalfallet vara ganska generösa med att lösa sådana här problem och i synnerhet när det är ganska nya produkter.

De stora återförsäljarna vill ju inte hamna i media på grund av tvister om en garanti och vad det gäller reklamationsrätten så är det som sagt var en tvingande lagstiftning för säljaren.

Poängterar än en gång att då får inte kunden själv genom ovarsamhet eller annat ha åsamkat skadan.

Saxar här och klistrar in lite från konsumentköplagen:
_
Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa  att felet inte är ursprungligt under den här tiden._

När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt.

Nåväl, jag tycker absolut att du/ni skall gå tillbaka till återförsäljaren med era telefoner.

Kan berätta en händelse som hänt mig.
Jag köpte 2006 en dator från dåvarande PcOffice (finns inte längre) och efter runt 18 månader så pajade moderkortet. Själv så var jag lite osäker på hur lång garantitid jag hade men åkte med datorn till PcOffice för att höra mig för.

Killen där sade att jag faktiskt hade två års garanti och att "nu skickar vi in din dator som ett reklamations och garantiärende och får se vad verkstaden säger".

Jag fick den reparerad helt utan kostnad och naturligtvis skulle jag det också, Jag var ju inte upphov till felet genom ovarsam behandling eller annat.

Nåväl, tycker absolut att ni skall gå till butiken/återförsäljaren med era lurar och om ni har garanti kvar så hävdar ni det samt hävda gärna också reklamationsrätten.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: