Annons:
Etikettövrigt
Läst 1335 ggr
bamse6311
2014-05-14 17:22

Skärmstorlek

Vilken skärmstorlek föredrar du.

Kul undersökning från Swedroid.
Jag personligen svarade 5 - 5,3.

http://www.swedroid.se/vilken-skarmstorlek-foredrar-du-idag/

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
2014-05-14 17:54
#1

jag valde också det intervallet - där ligger nog kompromisspunkten mellan hanterbarhet och storskärmsnytta för mig. men det är svårt att bestämma sig, ibland önskar man att man hade större och ibland att man hade mindre 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-05-14 18:41
#2

Jo där går väl en slags brytpunkt eller så gör det inte det, för man ändrar ju sitt sätt o se på det med åren vilket också den gamla undersökningen visade. Jag gick ju från en 3,7" vilken kändes alldeles lagom då för tre år sedan, men som idag känns alldeles för pytteliten. Visst svarade jag också 5-5,3" men vem vet vad man tycker om 3 år?😇

kissidor
2014-05-14 19:38
#3

Det är nog möjligt att gränsen kan töjas ytterligare, om tillverkarna jobbar mer med smarta lösningar för att göra större telefoner mer hanterbara.  Som det är nu har ju liksom tummen växt färdigt, den blir inte längre hur jag än bannar 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-05-14 22:14
#4

Tja eller så får du bli en sådan där totalt inkompetent  mobilanvändare som jag är kissidor.😉 Jag har aldrig någonsin lärt mig använda tummarna som resten av världen tycks göra, utan jag håller mobilen med en hand o så kör jag pekfingervalsen med andra handen. Nu när mobilen (M8:an) är så pass stor o att jag är rädd för att tappa den, så känns det som jag aldrig någonsin kommer lära mig använda tummarna som man ska (sonen tittar facinerat på mig hur man kan skriva så bakvänt på en mobil☺️) men fördelen är ju att mobilen är i ett fastare grepp o därför klarar jag nog t.o.m. lite större skärm men givetvis inte massor med större. Får hoppas att alla mobiltillverkare lär sig av LG:s G-modeller så att utvecklingen går mot bättre utnyttjande av framsidans yta så att skärmen blir större utan att själva mobilen behöver behöver bli massor större😇

kissidor
2014-05-14 22:48
#5

Jo men det är så jag använder den nästan hela tiden cessy, håller i den med ena handen och petar på den med andra.  Men i enstaka lägen när man har bara ena handen fri och är tvungen att peta med samma hand som man håller den i, det är då man för en kort sekund önskar sig en kanske tom lite mindre telefon - och det var också därför jag bytte min annars högt älskade note 2 mot s4:an som min primära telefon. 

Men om Joakim tycker du skriver bakvänt så borde du börja swypa, då får han nog ändra uppfattning om vem som skriver bakvänt när han får se hur man kan använda ett pekfinger 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-05-14 23:33
#6

Tja du skulle se hans fingrar kissidor. Riktiga smala långa pianofingrar, så när han valde saxofonen som sitt instrument så valde han ju egentligen fel instrument😉 Så han har inga som helst problem att hålla mobilen med en hand o samtidigt köra racet med tummen. Avis jag?☺️ Jo i detta fallet ser det ju ruskigt bekvämt ut.

Swypa vad är det? Är det det här?: Swype

Annons:
kissidor
2014-05-14 23:53
#7

Haha, och jag då med mina små prinskorvsfingrar 😃!

Att swypa är ett sätt att skriva på ett skärmtangentbord som går närmast löjligt snabbt - man drar med fingret över de bokstäver man vill skriva, vilket går galet mycket snabbare än att blippa på dem. Kolla in swype (min favvo) och swiftkey (populärast) i playbutiken. Eller kanske på youtube förresten, så du ser hur det går till när man fått upp farten 🙂.

Gör sig bäst på telefon,  på surfplatta blir vägarna så långa att dra, så det blir inte riktigt optimalt. 

Edit: vet inte hur jag lyckades missa när jag läste att du redan hade letat upp swype 😊

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-05-14 23:55
#8

Okidoki. Ska söka på You tube då för att kolla in o tack för tipset🙂

Razzora
2014-05-15 11:49
#9

Jag håller mig också i intervallet 5,0-5,3" men det vill egentligen inte säga något, kommer det en telefon (När min nuvarande har lagt av) så kommer jag mer än säkert att tumma väldigt mycket på det och säkert sticka uppåt skalan 😉😃

Men hur håller ni telefonen egentligen? 😂 Fast jag ska nog vara tyst för det beror nog lite på hur dagsformen är på mina händer. Så jag håller nog mer än säkert precis som ni i vissa lägen. Men annars brukar jag antingen köra tummarna eller swypa.

Detta med att kunna få tummarna att växa hade ju varit något. Får väl nöja mig med att mina tummar går ur led i stället 😮

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-05-15 11:54
#10

det är kanske det man ska rikta in sig på istället för själva utseendet på telefonerna 🤔 - en teleskopisk tumtilläggsprotes alltså 🤓!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-05-15 11:57
#11

Ja det vore något kissidor☝️😃

Razzora
2014-05-15 12:01
#12

hahahaha, det hade ju sett lustigt ut i alla fall 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Sångfågeln752]
2014-05-15 13:29
#13

tumtilläggsprotes skulle nog ha varit användbart här också ha ha.

Annons:
bamse6311
2014-05-15 17:16
#14

Jag kör också med luren i vänster hand medan jag skriver med högra pekfingret.

Har nästan alltid luren i landskapsläge när jag skriver för annars får jag svårt med fingrarna.

Kör med Swiftkey så det går riktigt snabbt att skriva med "flow".

Visst tusan blir det fel ibland när man inte ser upp ordentligt för vilka alternativ för ord det finns men det blev det ofta också med gamla T9 när man skrev med det.

Dock så kunde man ju på den där "gamla goda tiden" skriva med högra tummen samtidigt som man höll luren i samma hand.

Tänkte om jag skulle testa Swype men nu har liksom Swiftkey lärt sig hur jag skriver och hur orden skall komma *s*.

#6 Cessy
Här har du Swiftkey som jag fördrar men det är ju helt individuellet vilka av de här två man föredrar.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.touchtype.swiftkey

Man kan ju testa båda eftersom båda och se vilken man gillar bäst.

Själv så kör jag med Swiftkey Pro och den kostar ju inte så mycket och har som tidigare sagt "lärt sig" hur jag skriver och ger väldigt bra förslag på både det ordet man skriver samt nästkommande.

Bästa hälsningar,
Bertil

[MrDiabolic]
2014-05-15 22:34
#15

Jag valde 5-5,3. Men för en månad sen, när min S5 (5,1") var ny, hade jag valt 4,7, för då tyckte jag S5:an var alldeles för stor. Och det var precis likadant när jag bytte från HTC Sensation (4,3") till S3 (4,8"), och från Nokia N900 (3,5") till HTC Sensation.

Cessy
2014-05-16 01:36
#16

Tackelitack Bertil.🙂 Jo jag får väl testa o se för jag tittade ju på you tube som du rekommenderade kissidor o det ser ju attans bekvämt ut. Såg att där var jämförlsevideos mellan swift o swipe så jag ska titta på det också innan jag bestämmer vilket jag testar först, för att jag skulle gå över till att använda tummen är inte aktuellt. Då kommer jag garanterat tappa mobilen med jämna mellanrum o det är jag tacksam om jag kan undvika😉

Upp till toppen
Annons: