Annons:
Etiketttipstråd-för-rabatter
Läst 3795 ggr
Novelia
5/28/14, 4:52 PM

Vilken mobil ska jag välja?

Jag har typ 2 dagar på mig att bestämma mig för vilken mobil jag ska förnya mitt abonemang med. Jag är inte alls insatt i vad som finns nu.

Vilken ska jag välja? Verkar ju vara Iphone 5s, HTC M8, Sony Z2 och Galaxy S5 som gäller?

Vilken är bäst? Jag har en s3 nu men tycker att den är lite stor.. 

Iphone 5s känns lite gammal nu, eller? Annars är ju den i en storlek jag gillar. Jag använder mobilen för att surfa, smsa, prata och fota! Vill gärna ha bra batteritid. Sen vill jag att mobilen överlever ifall jag råkar tappa den.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
kissidor
5/29/14, 9:32 AM
#1

novelia, om du tom tycker s3 är för stor så lär varken s5 eller htc m8 eller z2 vara nåt för dig, se här en storleksjämförelse med din s3 och dem: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?lsony-xperia-z&samsung-galaxy-s3&samsung-galaxy-s5&htc-one-(m8)&sony-xperia-z2

visst kan du köpa en iPhone 5s om du gillar iPhone, den står sig alla gånger tillräckligt bra - den är ju inte mycket mer än ett halvår gammal. du behöver väl inte heller binda om exakt den dag din gamla bindningstid går ut? du kan ju vänta på nästa iphone om du vill, den kommer väl antagligen ut i november. men det ryktas ju att den kommer att få 4,7" skärm så då blir ju inte det bättre för dig heller.

ett alternativ inom android om du vill välja bara mellan de mest högpresterande telefonerna (som jag förmodar att du vill för att den ska stå sig under två års bindningstid) är xperia z1 compact. 

det släpptes mini-modeller av i stort sett alla flaggskeppen under 2013, och det kommer i år också men de har inte lanserats än. tyvärr är det dock bara sony som vänder sig till den målgruppen som vill ha en nättare telefon men inte kompromissa med prestandan. z1 compact släpptes visserligen 2013 men sent på hösten, så den är hack i häl på årets nysläppta flaggskepp och har precis samma hårdvara som sitt större syskon z1.

samtidigt så brukar inte de andra tillverkarnas minimodeller vara helt kassa heller, de är mellanklasstelefoner kan man väl säga som mycket väl skulle kunna duga för lite surf, prat och mess samt fotografering om du inte kräver bästa möjliga kamera - så dem skulle du i och för sig också kunna vänta in innan du binder om ditt abonnemang, de kommer nog alldeles snart. och de lär ändå kännas som en klar uppgradering jämfört med din s3. 

men iphone 5s lär ju kännas klart vassare än dessa minis, så i ditt ställe skulle jag nog välja mellan den och z1 compact - alternativt vänta liiite till och hoppas på att det kommer en z2 compact snart. 

tål att tappas är det nog ingen av de högpresterande lurarna som gör särskilt bra, men jag skulle nog tro mer på z1 compact i det fallet, samt att den är i alla fall vattentålig. och åtminstone på papperet så har den bättre batteritid. men den är större än iphonen dock.

här har du en produktjämförelse mellan dem: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2426767,2180326

och här en storleksjämförelse (s3 med som referens): http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?lsony-xperia-z&samsung-galaxy-s3&sony-xperia-z1-compact&apple-iphone-5s

Värd på Mobiltelefoner och Android

SmillaM
5/29/14, 3:30 PM
#2

kort svar: TA XPERIA Z2!! vattentät att du kan bada med den, SKITbra kamera. 🙂

Aktiv på kanin.ifokus.se

kissidor
5/29/14, 4:20 PM
#3

smilla, det var ju det att hon tycker tom s3 är för stor…

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
5/29/14, 6:56 PM
#4

Men vad är den stora skillnaden på iphone 5s och z2? Är dom lika bra? Tack för ett väldigt bra svar kissidor :-) #1

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
5/29/14, 7:01 PM
#5

Vilken superbra storleksjämnförelse! Då är ju z2:an ENORM… blir nog iphone iallafall…

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
5/29/14, 7:11 PM
#6

åh men vassego novelia, det var så lite 😊. 

ang xperia z2 kontra iphone 5s - jag skulle tro att de på många sätt är "lika bra", men ingen telefon är perfekt så det kommer alltid till personliga preferenser i slutändan.  jag har lite svårt att se att just z2 så bra den än är vore den rätta för dig, vi har faktiskt här på sajten i flera diskussioner kallat den för "lagårdsdörr", så otymplig tycker vi den är 😃. men här har du en jämförelse mellan dem: http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/mobile-phone/3510702/sony-xperia-z2-vs-iphone-5s-comparison-review/ 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
SmillaM
5/30/14, 8:20 AM
#7

Vet inte om det finns på Sony Xperia Z2, men på z1 finns ju Compact (en modell som är ungefär lika stor som iphone 5) Jag har Z1compact

Aktiv på kanin.ifokus.se

kissidor
5/30/14, 9:11 AM
#8

ja det kommer säkert en z2 compact också så småningom, för jag tror z1 compacten måste ha sålt bra. det är därför jag också i mina inlägg har föreslagit z1 compact som det för novelia bästa androidalternativet till iphone 5s, samt nämnt att om hon kan vänta lite med att binda om abbonnemanget så kommer det säkert en z2 compact ganska snart som också kunde vara ett mycket bra alternativ 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
5/30/14, 9:48 AM
#9

Jag har kollat runt lite och Z1 compact kan absolut vara ett alternativ. Försöker läsa vilken som är bäst av z1comp och 5s, bara det att z1:an är stöt och vattentålig är ju ett stort +! Jag jobbar mycket med vatten och mina telefoner har en tendens till att åka i backen… 

Vilken tror ni är bäst av dessa två? 

Edit: Såg nu att den inte är stöttålig som jag först trodde. Men den tål ju ialalfall vatten! 

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
5/30/14, 9:59 AM
#10

jag tror det bortsett från vattentåligheten är mest en smaksak, framförallt mellan android och iOS. 

men se till att åka in nånstans där du kan känna på z1c först, för xperiornas formfaktor med rätvinkliga hörn gör att de känns lite mer skrymmande än vad bara måtten säger. samt att den har ett slags förinstallerat skärmskydd, ett splitterskydd - som då visserligen bara det gör den mer stöttålig - men som också av en del (däribland undertecknad) upplevs som oskönt att hantera jämfört med en oskyddad skärm med oleofobisk (fettavvisande) behandling. 

är man en sån som ständigt putsar på sin skärm och får krupp när den är kladdig eller - ännu värre - "grynig" så finns det risk att man inte kommer att trivas med det där splitterskyddet. det GÅR att ta bort, men då MÅSTE man i stort sett ha ett annat skärmskydd istället, men man kan ju välja ett som känns mindre klistrigt då. samtidigt ska det sägas att det finns massor av folk som inte lider det minsta av det. 

(splitterskyddet försvann från och med z2 så i z2 compact kommer det nog inte att finnas.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
5/31/14, 9:04 PM
#11

Jag kan verkligen inte bestämma mig för om jag ska ta en 5s eller z1c.. den 12 juni går mitt abonemang ut och då står jag utan telefon. (Vilket kanske kan vara nyttigt för ett tag… ) Men iallafall. Jag var och kände på z1c och den kändes lite B jämnfört med 5s. Men den har 20 mpx kamera och tål vatten samt har så himla mycket bättre batteri! Jag gillar inte dens navigeringsknappar tex, känns som att skärmen blir så liten? Och ja, b… det är som du skriver om skärmen kissidor, det där splitterskyddet ger mobilen en oskön känsla och jag hatar när telefonen ser kladdig ut. Vilken skulle ni ha valt och varför?

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
5/31/14, 9:59 PM
#12

tjadu novelia, svår fråga att svara opartiskt på. eller det går ju inte alls - men om man som du också säger motiverar sitt svar så får du ju bedöma det utifrån det 🙂. 

JAG skulle personligen ärligt talat aldrig välja en iphone. jag säger absolut inte att de är dåliga, men begränsningarna i iOS är inte acceptabla för MIG i min huvudsakliga telefon. jag har två ipads vilket innebär att jag vet vad jag talar om ifall nån nu trodde att jag bara hatade lite sådär grundlöst på apple. jag kan acceptera dessa begränsningar med nöd och näppe i en surfplatta, för den använder jag på ett annat sätt - men i min telefon som är min ständiga följeslagare och allt i allo skulle jag inte tolerera det.

å andra sidan skulle jag inte välja en så liten telefon, vilket gör mitt urval så mycket större - så jag skulle inte heller vara hänvisad till den där kladdiga skyddsfilmen på z1 compact😛 som enda alternativ om jag prompt ville ha en android.

men för din del kanske iphone 5s är det bästa alternativet novelia - har du inget problem med iOS så är det nog bara att köra på det, det är ju liksom ingen DÅLIG telefon🙂!

men vad jag inte riktigt förstår är varför datumet då ditt abonnemang går ut är din absoluta deadline? menar du att din nuvarande telefon är helt slut eller? annars skulle det ju bara vara att låta abonnemanget rulla på fast utan bindning tills du bestämt dig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
5/31/14, 10:26 PM
#13

en sak dock angående de virtuella knapparna på xperia s1 compact - när du verkligen behöver skärmens fulla storlek som vid film, spel etc så döljs ju de. och när de är framme så bör ju inte skärmens effektiva yta vara mindre än iphone 5s iaf. men alla xperior får en del kritik för att de har förhållandevis liten skärmyta i förhållande till totalmåtten, så är det. men till deras försvar så beror det iaf delvis på att den där vattentätheten kräver lite mer utrymme.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Novelia
5/31/14, 11:34 PM
#14

#12 Anledningen till att jag har en deadline är för att:

1. Mitt abonnemang går ut och jag ska byta operatör och då medföljer ny telefon. I april ringde jag runt och "förhandlade" med olika operatörer och fick tillslut fram det bästa av det bästaste som gick att få inklusive en telefon som jag måste bestämma vilken det blir. Därför kan jag inte vänta för då går jag miste om det här abonemanget. 

2. Min telefon är inte helt död men min pojkväns är och han vill ha min och jag vill ha en ny. Så det är han som är utan telefon tills jag skaffar en ny, och jag vill kunna nå honom =) Hans totaldog för nån vecka sen. 

Men jag tror att jag bara ska sluta tänka för mycket och bara ta någon av dem. Jag vill ju trots allt bara ha den till att ringa, smsa, surfa, musik & fota. Sen lite appar. Fast å andra sidan ska jag ha den i minst 2 år framöver så jag lär ju behöva trivas med den också… Gaaaaaah!

Jag ska nog åka och känna på dom igen och sen bara ta en..

I have no sympathy for people without empathy

kissidor
6/1/14, 7:20 AM
#15

Åh men då fattar jag, då ÄR det faktiskt en deadline som du måste hålla och då är det inte aktuellt att invänta nåt som kommer runt hörnet. Ja i såna situationer går jag på magkänslan när jag väl sållat bort så jag bara har ett par tre kvar att välja på, det brukar funka 🙂. Det jag definitivt aldrig går på i det läget är vad nån ANNAN tycker 😛, så länge det inte handlar om faktabaserat välmotiverat tyckande förstås - men du vet "xx e skitbra men yy bara suger", såna "råd" klarar jag mig utan när jag ska välja 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: