Annons:
Etikettteknik
Läst 3221 ggr
Novelia
6/3/14, 11:18 PM

iPhone, varför är ni så nöjda?

Jag sitter ju i valet av vilken mobil jag ska byta till och har därför diskuterat telefoner med rätt många under senaste tiden. Men det som jag egentligen vill diskutera i den här tråden är iPhone. 

Vad är det med iPhone som är så himla speciellt?! Pratar man med folk som har samsung, htc eller något annat så kan dom rekommendera vilken telefon som helst. Frågar man någon som har iPhone så blir svaret: "IPHOOOONE!!!!! Det är den bästa, ska aldrig byta, har aldrig tröttnat, har allt" osv . Just att alla med iPhone är så fruktansvärt nöjda får mig att vilja ha en iPhone. Även fast konkurrenten kanske har bättre kamera, bättre batteritid och allt annat. 

Jag har aldrig hört någon som gått ifrån Android till IOS som varit missnöjd, men däremot hör man flera klagofåglar varje dag som gått från iPhone till någon annan mobil och ångrar sig för resten av sitt liv.

Jag förstår inte?! Vad är det som är så himla perfekt med iPhone? Varför är folk så sjukt nöjda? … Så ÖPPET nöjda.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Be-Bopz
6/3/14, 11:21 PM
#1

Jag undrade samma sak, hade samsungs olika modeller ganska länge, sen var det dags att byta, funderade länge men just då hade inte samsung ngn modell som jag gillade, så jag köpte en AJFÅN!! 
Kan väl inte påstå att den är ett underverk, den funkar, dålig batteritid tex, men inte så att jag är lyrisk. Som vilken annan telefån som helst ;)
Så köp den du gillar :)

MagArne
6/3/14, 11:23 PM
#2

Den är lättanvänd. Till och med små barn fattar ju hur den fungerar.

LajvKrattan
6/3/14, 11:26 PM
#3

Många andra tillverkare har bättre hårdvara än Apple och flera mobila operativsystem har fler funktioner än iOS. Det som gör Apples produkter speciella är att även om de kan ligga steget efter på vissa fält levererar de alltid en väl genomtänkt och fungerande produkt. Att en iPhone får buggar är väldigt ovanligt. Dessutom har iOS som operativsystem en väldigt plan struktur och användaren behöver inte grotta ner sig i invecklade system för att komma åt alla funktioner. Apples produkter är helt enkelt väldigt välpolerade och välfungerande. Att de har det största utbudet av appar är också ett plus.😉

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

bamse6311
6/4/14, 2:00 AM
#4

#2 MagArne sätter "tummen" sitt svar på själva frågan:

Den är lättanvänd. Till och med små barn fattar ju hur den fungerar.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
6/4/14, 9:50 AM
#5

väldigt många som går från android till iPhone går ju från en riktigt sunkig android till en sprillans ny iPhone. barn som får sin första smartphone får ju ofta antingen nåt junk för under tusenlappen eller så får de ärva en två-tre år gammal halvtrasig. då blir man naturligtvis oerhört nöjd när man får en ny iPhone istället som självfallet fullständigt utklassar den gamla sunkluren. är man då inte så… analytiskt/logiskt lagd kan vi säga så kan man ju dra den slutsatsen att jämförelsen mellan den gamla sunkandroiden och den nya iPhonen speglar skillnaden mellan android och iOS i stort. förvånansvärt många gör det och det blir jag lite trött varje gång jag hör 😴.

#3 är det verkligen så numera att det finns fler appar till iOS än till android? jag vet faktiskt inte om det stämmer längre - det finns löjligt många appar till dem båda iaf. men hursomhelst så kommer apparna för många populära tjänster, spel etc ofta först till iOS bla eftersom det måste vara lättare att utveckla till ett system som är mer enhetligt. och till android finns det i ärlighetens namn mycket skitappar (men iofs också många fantastiska appar som aldrig skulle kunna funka med vare sig iOS eller WP).

att iOS är buggfritt skulle jag dock knappast skriva under på 🤔.

med detta sagt ska jag säga vad jag är riktigt nöjd med i mina iOS-enheter, utifrån mina två iPads (en iPad 4 och en mini retina). (det finns definitivt en del jag inte är nöjd med också, men vi skippar det den här gången eftersom frågan inte gällde det 😉.)

premiumkänsla - materialval, skärm och design får en onekligen att känna att man faktiskt har fått en pryl för så många tusenlappar som man också betalade. (saknar inte helt motsvarighet på android-sidan, htc och i någon mån även sony satsar också på detta)

samspelet mellan olika iOS-enheter (gäller vad jag förstår även macar, men det uttalar jag mig inte om eftersom jag inte har erfarenhet av det.) - trådlösa överföringar av olika former av innehåll helt utan krångel mellan olika iOS-enheter med airplay, airprint, airdrop etc etc. motsvarande lösningar finns förvisso till android också, men då fler tillverkare är inblandade där blir det mer splittrat och inte lika lättanvänt för vem som helst. stödet från tredjepartstillverkare av skrivare, högtalare etc är här också större för iOS lösningar, återigen liksom med apparna för att det måste ju vara enklare att anpassa sin produkt till det OS som bara har en tillverkare.

säkerhetskopiering och återställning med iCloud. detta är verkligen klockrent, snipp snapp snut så bara sitter en exakt kopia av din tidigare enhet i din nya - detta får jag medge är helt enkelt suveränt. för att åstadkomma detsamma i android behövs det mer handpåläggning (även om jag måste säga att jag blev rätt imponerad av htc´s överföringsverktyg hämtade så mycket som det gjorde från min galaxy s4, det har kommit en bit på väg även hos iaf vissa av androidtillverkarna, men iCloud leder än så länge 🙂)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
6/5/14, 12:13 PM
#6

Att iOS produkter är lätt använda det kan jag hålla med om. Då jag har erfarenheter av att ha programmerat på Mac i många år och dessutom så har jag jobbat inom support för iOS produkter ett tag (har fått utbildning så jag har lite koll på hur allt fungerar) så är just detta med att det fungerar felfritt väldigt överdrivet. Det är bara det att det är många som inte vet hur mycket fel det kan bli i en iOS produkt. Tro mig jag satt i många timmar med folk som inte kunde bara skicka in sin telefon på lagning om de hade "Find your iPhone" på slaget. Då kunde de bara inte skicka in den på lagning fören de hade låst upp den. Detta var då en utav de "lätta" problemen. Sedan alla problem med att hårdvaran slutade fungera, telefoner som blev överhettad.. 

Så att en iPhone skulle vara problemfri är helt fel. 

Håller dock med dig kissidor att många jämför med föråldrade Android telefoner vilket inte alls är en rättvis jämförelse. Dessutom så är ju Apple tillverkare av EN telefon med iOS (räknar 5S och 5C som en och samma). Android har många många fler.

Premiumkänslan finns nu för tiden på i stort sätt alla mobiltelefontillverkares topp mobiler (mer eller mindre i alla fall).

Det jag har stört mig alla gånger jag har haft iPhone och iPad och iPod ( ja jag har faktiskt ägt en iPhone innan 😉, iPad och iPod har jag fortfarande) är iTunes, det är verkligen något jag verkligen hatar, dessutom om man vill ha en film tex i sin telefon eller platta så måste man alltid konvertera, vilket jag har gjort många gånger när jag använde min iPod som sov tv. Inget jag kommer att göra någonsin igen kan jag ju tillägga 😉

Men visst säkerhetskopiering och återställning och även att koppla ihop alla sina Apple prylar brukar vara enklare än när man kopplar ihop Win prylar till exempel. 

Sedan så är alla dessa adaptrarna man ska ha till sina Apple prylar också något jag har irriterat mig på. Men men det är ju bara jag och mina åsikter.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Jens]
6/5/14, 1:36 PM
#7

Okej, då får jag ansluta mig till de som säger att de jobbar som support för Apple-produkter.

Varför gillar jag iPhone? Eftersom jag enbart har apple-produkter så är det finnemang med samspelet mellan dessa enheter. Någon sa om att iTunes är besvärligt och jag kan inte hålla med om att det är besvärligt utan det är helt enkelt onödigt 🙂 Att konvertera filmer m.m. skulle kunna göras bättre men det är det enda som jag stör mig på annars är allt så perfekt.

Buggfri? Knappast men det är ju ingen telefon idag. 

iCloud är suveränt och kommer bli ännu bättre i framtiden efter vad jag har läst om. iOS 8 kommer med mycket spännande saker. 

Appar. Där kan man lita på vad man laddar ner. Risker finns hos andra leverantörer och virus/trojaner är som bortblåst i apple-världen även om alla säger att det finns så har jag inte hört något råkat ut för ett virus. Ja, jag har virusprogram på MAC men i iPhone/iPad? Näe !

Tycker det var fantastisk att ingen nämnde om att väljer man iPhone/iPad så är man 'låst' och får inte göra vad man vill! Tack för det!! Kan det bero på att att folk som har iPhone har slutat med jailbreak. Det var mer vanligt förr och dessa jailbreak-program som folk ville använda sig av finns numera i dagen iOS 7. Mycket troligt är det så.

Funktionalitet? Apple har alltid strävar efter att göra telefoner som folk önskar sig från en telefon och det är det som gör den så bra. 

Om folk kommer in med sina iphone/ipad med problem.? Ja, det händer men det är ofta okunskap det handlar mest om. Det går inte en vecka när en kund kommer in och säger att 'min jävla telefon/platta är död', kan inte gör något'. Men två enkla steg så är telefonen igång igen som aldrig förr. 😉 Att det kommer så många just med iPhone och iPad är inte så konstigt för de är de som vi säljer mest av i kommunen.

Kunder som har Android-baserade telefoner samt windows-baserade telefoner kommer in också med sina problem och det är likadant där att det oftast är brist på okunskap som gör att de lämnar in sin telefon för reparation. Däremot så upptäcks ofta virus i lurarna trots att de har bra virusprogram och det är synd tycker jag. Oftast slutar det med att man får nollställa hela telefonen och börja om från början.

Batteri-tid. Likaså där finns det okunskap bakom hur man ska se till att batteri-tiden håller längre. Jag har inga bekymmer alls. Jag har iPhone som arbetstelefon och alla samtal kopplas till den och telefonen går varm hela tiden eftersom kunder ringer mig och jag ringer ut till kunder och ändå har jag väldigt bra batteritid.

Finns det någonting som jag själv önskar mer av telefonen? Jo, större skärm hade inte varit fel 🙂 och det är faktiskt det enda för allt annat är perfekt för mig.

djurflikkan
6/5/14, 10:14 PM
#8

Jag ägeren iphone, men kan rent ut sagt säga att den är kass, den va bra det första halvåret då den funka fel fritt, men sen börjar alla lagg och buggningar komma och den bli otroligt seg och hem knapp och lås knspp blir super sega, då iphone är konstruerade till att hålla i ett halv år-år så man ska köpa nytt för det slutar fungera. Dom började med det här på 4orna och uppot och alla uppdateringar gör det värre. Som ex; min mamma använder en iphoe 3gs och uppdaterad endas en gång, och den funksr otroligt bra fortfarande efter ca 3-4 år. Andledningen till att alla säger att iphone är bra och något man ska skaffa är för att det är ' mode ' att ha en iphone. Så min nästa mobil blir iaf en samsung s4a so, jag upplever väldigt bra :) aldrig mer en iphone.

[Jens]
6/5/14, 10:38 PM
#9

#8 Tycker du ska lämna den till någon expertis för att se över telefonen. Låter precis som de kunder så jag träffar på varje vecka på mitt jobb. som sagt. okunskap men men behöver ju inte kunna allt =) jag kan inte allt men har mina kunskaper och även okunskaper.

Novelia
6/6/14, 7:57 AM
#10

#jensw du skriver att batteritiden är dålig pga okunskap. Hur gör jag för att få bättre batteritid? :-) valde en iphone som kommer nästa vecka, vill ha superbra batteri på den!

I have no sympathy for people without empathy

[Jens]
6/6/14, 8:34 AM
#11

Niklas som är Sajtvärd på iphone.ifokus.se har skrivit massor om hur man sparar batteritid. Besök gärna sajten och bli medlem så finner du svaret där.🙂 Gör du inte det så kan jag hjälpa till.

Jag måste också gratulera dig för valet av telefon! Grattis !! 😉 Jag själv har iPhone 5S och är som sagt jättenöjd och det enda jag önskar är lite större skärm och troligtvis lär jag få tag i en sådan till hösten.

kissidor
6/6/14, 10:25 AM
#12

grattis till din nya telefon då novelia 🙂, nu har du ju läst mycket input i dina två trådar och varit och känt samt kollat upp både det ena och andra, så jag tror säkert att du gjort rätt val för dina behov och kommer att bli nöjd 👍

Värd på Mobiltelefoner och Android

Novelia
6/6/14, 11:34 PM
#13

Det tror jag med :-) tack för hjälpen att välja kissidor!

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Razzora
6/6/14, 11:45 PM
#14

Grattis till valet av telefon Novelia. Tycker att det alltid är kul att höra vilken telefon man har valt :) hoppas att du blir riktigt nöjd när du väl går den :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: