Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2473 ggr
Razzora
2014-06-05 15:18

HTC One E8

För några dagar sedan så introducerade HTC sin nya One E8 som egentligen är en HTC One M8 fast i plast. Förrutom att det är en plast telefon så är den enda skillnaden kameran. E8:an har en 13 MP - kamera och HTC One M8 har en UltraPixel kamera på 4 MP.

Läs mer och se på bilderna här: http://www.swedroid.se/fotografier-pa-htc-one-e8-ger-en-battre-titt-pa-telefonen/

Tror ni att den kommer till Norden och hur mycket tror ni att den kommer att kosta?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Cessy
2014-06-05 15:36
#1

Jag fick den innan i min nyhetsuppdatering o då pratades om att den skulle ses som en i prisklass övre mellanklassen o att den var tänkt att konkurrera med typ S5:an. Vad det sedan innebär prismässigt är en helt annan femma men kanske runt 5000kr?

Razzora
2014-06-05 15:45
#2

Ja jag skulle också tro att den hamnar där någonstans. Men den frågan som jag har ställt mig är VARFÖR? Varför ska de göra en ny M8 i plast? 🤦‍♂️

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2014-06-05 15:53
#3

Tja att de gör en budgetmodell av plast (men du menar väl av M8:an utgår jag ifrån😉) är väl samma skäl som att LG väljer att inte göra sin G3:a i aluminium för att den då blir för dyr. Antar att HTC vill fånga de som inte vill betala så mycket för M8:an men ändå vill ha dess prestanda o samtidigt vill de väl då "nipa" sina konkurenter med plastskal o visa att de eg. är för dyra för de har inte samma tillverkningskostnad + att då kunna konkurera med övriga plasttelefoner o få vissa köpare att kanske välja E8:an istället p.g.a. det lägre priset

Razzora
2014-06-05 15:59
#4

Wow så fel jag skrev, klart att det skulle vara M8:a. Tack Cessy!
Jo men om de redan har en M8 med metall och sedan kommer en M8 Prime så förstår jag inte anledningen till att de också ska ha en M8 i plast det vill säga E8..

Men det är kanske som du säger Cessy att de som är "plast nördar" också ska få sin del så att säga i det hela. Fast jag förstår inte hypen då man ofta har ett skal eller ett fodral på telefonen ändå. Då ser man inte om det är i plast eller metall.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2014-06-05 16:07
#5

Njae men det har kanske den fördelen för dem att de som INTE vill betala för aluminiumskalet - kanske av den anledningen som du nämner att de ändå sätter skal på sina lurar o för de som inte värdesätter tyngden utan vill ha plast o lätthet o därmed lägre pris. Jag tror faktiskt inte tanken är så dum, för då slipper de gå ut o prissänka sin M8:a för att kunna konkurrera med S5, Z2, G3 osv för då har de ett prisvärt alternativ till dem. Sedan varför både Samsung o HTC kommer med Primemodeller det övergår faktiskt mitt förstånd. Kanske för att fånga dem som enbart köper riktiga lyxartiklar typ rolexklockor, diamantsmycken m.m. - ja inte vet jag. Plastalternativet könns som sagt var naturligt för HTC:s del för att slippa sänka sin M8:a till förlustsiffror, men ändå kunna konkurrera med övriga plasttelefoner o kunna fånga några av dessa köparna, men Prime känns som överdrivet.

Cessy
2014-06-05 16:14
#6

Hade t.ex E8 funnits när jag skulle köpa en ny lur, så hade jag kanske (säger kanske för jag har ju inte sett den IRL o kännt på den o inte läst några recensioner o tester av den ännu) köpt den istället för att helt enkelt spara pengar. 

Nu älskar jag min M8:a o hur den känns i handen o nej jag har inget skal till den o vet ärligt talat inte riktigt om jag vill ha det heller, för då tar det ju bort lyxkänslan lite. Fast den är attans hal i handen, så kanske jag får ge mig. Än så länge har jag dock inte tappat den, men börjar jag göra det, så får det väl bli ett skal till den, men helst inte för känslan skull o för utseendet o det är ju liksom en del av grejen med M8:an - en påtaglig känsla av lyx.😃

Annons:
Razzora
2014-06-05 16:36
#7

Någon större skillnad mellan E8 och M8 förrutom plast bakstycke och kamera är det inte, så testerna borde bli detsamma och recensionerna lär inte heller skilja så mycket förutom med kameran vill säga.

Ja det är lite det som är problemet enligt mig att många lurar är gärna lite hala, visst min LG G2:a är av plast men gisses så hal den är. Hade jag inte haft ett skal på den så vet jag inte om den hade varit hel nu faktiskt. Tappade den på asfalt här om dagen. Quick View fodralet tog hela smällen och blev lite spräckt på ena hörnet men hade den inte varit där så vet i tusan om min telefon hade varit så fin nu som den är. 🥵 Så ibland känns det som om man vill skydda sin telefon så ska man nog investera i ett fodral/skal eller något annat till sin telefon eftersom de är så sköra. Speciellt när man har spenderat så mycket pengar på dom från början.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2014-06-05 16:49
#8

Mm testade den vita S5:an o den var blixterhal o då är den mörkgrå aluminiumskalet rena underverket av tröghet i jämförelse. Visst vet jag att jag borde köpa ett skal till den, men jag tycker liksom det tar bort lyxkänslan. Den andra tappade jag bara ett par ggr på 3år,så jag hoppas liksom kunna undvika o tappa M8:an också, men jag ska i alla fall köpa hem ett skal, så får jag se hur det ser ut på sedan.

bamse6311
2014-06-06 03:04
#9

Hur HTC här tänker med E8:a kan jag faktiskt inte riktigt förstå rent marknadsföringsmässigt därför att M8:an med sitt aluminiumskal är det som blir ett extra premium som få andra eller inga andra lurar på marknaden har.

På det här sättet så styr man ju egentligen över sina egna kunder till från M8:a till en något billigare lur med samma prestanda .

Visst kan jag förstå att de vill konkurrera med SGS5, LG G3 samt Z2 och andra med då skulle ju M8:an med sitt aluminiumskal vara det som just konkurrensfördelen jämfört med de andra.

Angående priser på en produkt så är det något inom marknadsföringen som kallas "prisparadoxen".

Man pratar också om Differentiering som den märkbara skillnaden.
"När man skapar en märkesprodukt så differentierar man den. Man ser till att den tydligt skiljer sig från konkurrerande produkter.

Differentiering är produktutveckling med syftet skapa identifierbara olikheter mellan den aktuella produkten och de produkter som den konkurrera med.

Enligt mitt sätt att se det så är det precis det som HTC har gjort med sina flaggskepp i aluminiumskal.

Sedan så har vi det där med Positionering.
Positionering är ett sätt att särskilja produkten genom den relation den har till konkurrentera.

Slutligen så det där med Prisparadoxen som jag nämnde tidigare så brukar man inom marknadsföringen säga så här:
En statusprodukt/premiumprodukt är värd sitt pris, därför att den kostar mer än konkuttenternas.

Hur HTC här tänker med sin E8:a kan jag inte riktigt förstå men visst måste dom få upp sina marknadsandeler även om det här med E8.a för min del synes vara en fel väg att gå.

Hellre då att satsa på M8:a mini och i den lägga in en annan kamera i den.

http://www.metamanagement.se/linn_gtm_08.pdf

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2014-06-06 16:09
#10

det blir ju väldigt intressant att se vilket pris de sätter på den. men det känns ju lite som ett experiment som vi väl får se hur det faller ut. iPhone 5c blev ju ingen större succé direkt, och det här känns ju som litegrann åt det hållet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-06-06 18:20
#11

#10 kissidor

Prisbilden på E8 skall bli väldigt intressant att se.

Jo, det blir ju ungefär samma sak som med 5C respektive 5S. Förstår faktiskt inte hur de tänker varken på Apple eller HTC.

Nu kämpar ju HTC med minskad försäljning och förlustsiffror men det här kan ändå inte vara rätt väg att gå utan snarare tvärtom.

Det strider också mot alla marknadsföringsidéer när man har en hi tech
premiummodell som räknas som marknadens bästa.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: