Annons:
Etikettövrigt
Läst 1137 ggr
[mommo 12]
2014-06-20 16:04

Tillräckligt gammal?

Många barn har mobil. Men vissa är alldeles för unga. Vissa får sin mobil innan dom ens kan prata… jag tycker dock att om man har mobil så ska man kunna ta ansvar för en mobil. Det finns ju till och med sånna som bara har en för att använda som dator. Ska man verkligen ge en 2 åring mobil?

Annons:
Fridaaaa
2014-06-20 16:05
#1

Nej anser inte att en tvååring behöver mobil.
Jag gick i 6an när jag fick min första (är 23 år nu) och är ganska lagom på mellanstadiet. Men de behöver inte ha de mest moderna tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DiamondIce
2014-06-20 16:18
#2

Jag fick min första i 3an, vilket var för tidigt då jag slarvade bort två stycken och blev bestulen på ytterligare en mellan 3an och 5an :s Det var inte några dyra mobiler utan pappas gamla jobbmobiler med kontantkort till, och jag hade nog inte fått dem heller om jag inte hade börjat gå hem från skolan själv då (använde den bara för att säga att nu går jag hem, sen när jag var hemma så skulle jag ringa från hemtelefonen och säga att jag överlevde ungefär XD)

Hade jag bott närmare skolan eller inte behövt korsa så många vägar med mycket trafik på på hemvägen så hade jag nog inte fått en förrän 6an, det hade nog varit bättre efter som man är (lite) mer ansvarsfull och kan förväntas hålla reda på en mobil då. Men jag skulle aldrig våga ge en dyrare mobil/smartphone till ett barn som första telefon!

[mommo 12]
2014-06-20 16:19
#3

Inte jag heller, man ska ha en mobil som inte går sönder första veckan, en som håller, om man inte är försiktig.

jossan...
2014-06-20 16:19
#4

En 2 åring ska inte ha någon mobil! altså när man är så liten så ska man leka och busa inte sittä med mobilen, det är inte bra de kommer spela tillräckligt mycket sedan när de är mogna att ha en mobil.

Ja det är ju vad jag tycker iallafall.

Gud vad bra jag stavar…

Jessiegirl1811
2014-06-20 16:35
#5

Jag fick min första mobil när jag gick i 1:an men det var för att mina föräldrar jobbade väldigt mycket. Då var jag den enda i klassen som hade en mobil telefon.

http://ask.fm/JessicaReips



[mommo 12]
2014-06-21 13:05
#6

#5 det var ju inte för att du skulle spela på mobilen. Men idag är ju mobiler som datorer man kan stoppa i fickan.

Annons:
kissidor
2014-06-21 13:24
#7

jag tycker inte man ska ha en mobiltelefon förrän nåt år innan man faktiskt behöver den (så man hinner vänja sig vid dels att hantera den och dels ansvaret att hålla rätt på den och se till att den är laddad osv), och när det sen är är ju förstås individuellt. 

vår dotter fick sin första mobil när hon var 8 har jag för mig, och då var det en liten knapptelefon hon fick. på den skolan var det tillåtet att ha med sig telefon från och med tredje klass, och då förväntades barnen från och med det själva ringa föräldrar i olika ärenden - som att meddela att de följde med nån annan unge hem eller att de ville bli hämtade tidigare för att de inte mådde bra eller nåt sånt. hon var jätteglad för knapptelefonen då, det vet jag inte om en åttaåring skulle vara idag (detta var ca 3 år sen och det var inte fullt lika självklart att alla hade en smartphone då) men nåt år senare fick hon ärva min avlagda smartphone och då blev hon ännu gladare. (nu senast har hon övertagit min note 2 och kan inte tänka sig nåt mindre 😃)

när hon förra året började fjärde klass fick hon ju inte ha fritidsplats längre så då var det ju verkligen en självklarhet att hon behövde ha en egen mobil, av praktiska skäl och som en ren trygghetsåtgärd. hon åker skolbuss själv och man behöver veta var hon är och att hon kommer hem tryggt, eller till vilken kompis man ska åka för att hämta henne. och så ringer de ju och messar mycket till varandra också. vi har fö tagit bort vår fasta hemtelefon så nu är det inget snack om saken alls, hon måste ha en egen mobiltelefon.

jag tycker nog hon tar hyfsat bra ansvar för den - med tanke på hur glömsk hon är med alla sina andra saker och tappar bort dem stup i ett så märker man ju att hon verkligen prioriterar att ta hand om telefonen iaf. ett par spräckta skärmar har det visserligen blivit, men då jag själv spräckt två stycken samt tappat tre i toaletten och en i kaffemuggen så tycker jag inte jag kan säga så mycket om det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[mommo 12]
2014-06-21 13:47
#8

Ja, hon var i alla fall över fem år. Det var ett klipp på teve en gång då en i tredje klass förklarade sig för teve-gubbarna att han minsann tyckte synd om alla som gick i ettan och uppåt som inte hade en egen mobil och även om dom hade det skulle det självklart vara en med pekskärm… Om någon en dag för 10- 20 år sedan (innan dess fanns inte en tanke på att man ens kunde ha massa elektronisk skit som mobiler.) kom med en knapp telefon till skolan skulle denne person avundas, men skulle samme person vara lika cool om den kom till dagens skolor med sin "coola" telefon? Antagligen inte.

jossan...
2014-06-21 16:33
#9

#7 men de kan ju inte förvänta sig att ett barn alltid/överhuvudtaget ha en mobil hela tiden… de måste ju haft tillgång till annan telefon också?

Gud vad bra jag stavar…

kissidor
2014-06-21 19:03
#10

Tja jag förutsätter ju iofs att den unge som hade mått dåligt och velat bli hämtad men inte haft en mobil hade fått hjälp med att ringa en förälder, men alla andra typer av samtal stod det uttryckligen att personalen inte hjälpte till med från och med årskurs 3, och det kan man ju förstå också

Värd på Mobiltelefoner och Android

[mommo 12]
2014-06-25 19:18
#11

#10 det tycker jag var lite konstigt.

bamse6311
2014-06-25 20:32
#12

Ett barn som går i 3:e klass är ju 10-år gammal och många av barnen i den åldern vet ju nästan ibland mer om smartphones/plattor/datorer än sina föräldrar eller åtminstone sina mor eller farföräldrar.

Kommer ihåg mitt eget barnbarn Emmie att redan när hon var 3-år gammal och de kom och hälsade på mig så frågade hon ofta "farfar, får jag sätta igång datorn?)

Hon ville då spela spel och det var riktigt pedagogiska spel kan jag lova som gjorde att hon kunde läsa långt innan hon började skolan.

Nåväl, nu satt hon ju inte enbart och spelade spel på datorn utan jag hade många andra "vanliga" spel som passade ett barn i den åldern och så var det ju även när hon var hemma.

Ville bara med mitt inlägg påpeka att teknik inte måste eller överhuvudtaget behöver vara av ondo för barn utan snarare tvärtom.

Nu när hon har hunnit bli 14-år gammal så spelar hon datorspel nu också men hon spelar samtidigt både gitarr och piano och går i en musikklass.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2014-06-25 22:32
#13

#11, tja jag antar att de införde detta för att det blev ett stort besvär för dem med en massa ungar som ville ha hjälp att ringa hittan och dittan för att fråga om det ena och det andra. det var så det framstod i den förklarande texten iaf. hursomhelst så var det den information vi fick och vi såg för personlig del ingen anledning att göra uppror mot den.

men jag kan ändå hålla med dig lite också 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[mommo 12]
2014-06-26 13:17
#14

Du Bertil, honhär Emmie spelade ju bra spel, men det finns många tre-åringar som spelar mörda-mördar-spräng-en-bil-spel och det måste ju föräldrarna se så att barnen inte gör sådant. Egentligen borde det inte finnas spel som uppmuntrar barn till att mörda. Facebook är ju ett sådant spel, eller ja en sådan sida. Man dödar inte gubbar där men åldersgränsen borde ju inte finnas, ingen bryr sig ju. Det finns barn på dagis som har Facebook. Hade det hetat till exempel gåskorvssajten.se hade nog ingen velat ha det. Eller fejsbock, eller fejsböcck och haft noll årsgräns vill ingen ha det. Hade Facebook haft någon låg åldersgräns hade det inte varit lika avundsvärt som med t.ex. 80-gräns.

Upp till toppen
Annons: