Annons:
Etikettoperatörer
Läst 4523 ggr
Cessy
2014-07-01 14:18

Telia kontantkortssurf

Skulle köpa till 1 GB surf (har ju 0,5GB som ingick i köpet o det räcker ju ingenstans, så jag har laddat på 1GB per månad för 49kr) o gick till Telia för att göra det för Juli också. Det har ju inte varit billigare att ta halvårskort eller helårskort, så jag har liksom känt att jag kan lika gärna ladda på det jag ev. behöver per månad istället.

Fick nu syn på att de ändrat halvårskort o årskortsurf till 2GB per månad eller så kan man numera köpa 5GB halvårskort/helårskort. 2GB för ett halvår kostar nu 299kr o det ger ju en kostnad av ca. 49,84kr/månad, så nu tog jag ju givetvis ett halvårskort istället o får på så vis 2GB per månad för samma pris som det kostar o köpa till 1GB.

Givetvis är halvårkort/helårskort med 5GB det som ger billigast månadskostnad per GB ca 20kr/GB (per månad) Så något har faktiskt börjat hända o surfpriset har börjat sjunka o mängden har börjat öka. Visst inte i tilräcklig omfattning om man lyssnar mycket på musik eller ser på You Tube eller playkanaler o inte har tillgång till wi-fi, men ändå är det ett steg i rätt riktning.

Nu tittade jag inte på vad som hänt med de fasta abonnemangen eftersom jag vägrar att binda mig för något bolag oavsett vilken operatör det än månde vara. Fast just i Karlshamn har det ju visat sig i mätningar att den enda operatören som har någorlunda vettig hastighet på sitt nät här är just telia, men jag absolut totalvägrar ändå att vara ägd av ett bolag sedan jag fick den usla erfarenheten av Telenor för några år sedan.

Så kontantkort o kontankortssurf är vad som gäller för mig o det var i alla fall def. en trevlig överraskning för mig att jag fr.o.m. denna månaden kunde få dubbelt så mycket surf för samma pengar som tidigare.😃

http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/produkt/ladda-surf

Annons:
kissidor
2014-07-01 14:41
#1

ja jag har också märkt att det faktiskt börjat backa något lite nu med priserna på datatrafik. för mig yttrade det sig så att mitt Telia-abonnemang med 2GB/mån fick jag först höjt tlll 4GB bara sådär som en liten bonus, och sen hörde de av sig igen och höjde det till 6GB utan att begära någon motprestation 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-07-01 14:58
#2

Kanonbra o jo jag tänkte att det verkar ju röra på sig just nu o de erbjuder mer för pengarna, så därför tog jag bara ett halvårskortsurf istället för helårskortsurf. Kanske har de höjt surfen ytterligare om några månader o då är det ju dumt att vara bunden längre än vad som behövs. 😇 Fast det hade ju i detta läget varit dumt att bara köpa till 1GB per månad för då hade jag ju fått mindre för pengarna. 😮Toppen att de i alla fall utökar fasta abbonnemangen utan förpliktelsekrav, så o jag antar att samma sak sker nu hos alla operatörerna, så att folk i alla fall får lite mer surf för pengarna trots allt.🙂 Räcker ju som sagt var ändå inte så långt för den som inte kan wi-fi-surfa o som lyssnar mycket på musik eller ser mycket på You Tube m.m.

Razzora
2014-07-02 16:34
#3

Ja det är ju bra att mängden datatrafik man nu får använda är högra, men jag tycker fortfarande att det är i det lägsta lagret. Nu är jag kanske lite extrem men jag tycker nog att de ska ta tillbaka frisurf igen. Hade jag haft frisurf på mina telefoner så hade jag varit lycklig. När jag uppgraderade min LG G2 till kitkat så skickade jag över mitt simkort till min HTC Desire HD. Så jag delade ut och hade igång nätverket precis som vanligt. Men nu när jag fick räkningen höll jag på att smälla av. nästan 500 kr. Jag hade ju glömt bort att stänga av nätverk när jag skiftade över till mitt andra abonnemang. Där kostar det 15kr per MB, jag hade laddat ner runt 14 MB….

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-07-02 19:06
#4

omg razzora, tack och lov trots allt att du inte hann surfa iväg mer än så 😮- även om jag förstår att du knappast är på humör för att se det från den ljusa sidan… 😡.

jo vem skulle inte vilja ha frisurf 🙂- men man kan inte få allt man önskar sig 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-07-02 21:11
#5

Oja, det var en gång och nu ska jag vara mer noggrann när jag skiftar simkort (om jag nu gör det någon mer gång). Men nu är den räkningen betald och nätverket på den telefonen är avstängd, men det var mer eller mindre en chock när jag fick se det 😭

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2014-07-02 22:34
#6

Hu vilken kalldusch. Måste def. komma ihåg sedan till hösten att alltid ha flygplansläge på min htc incredibel, för man kan ju ändå sätta på wi-fi:n trots att den står i flygplansläge o surfa från wi-fin (vilket jag tycker är konstigt att det går, men har testat ett par gånger o jo det funkar). Nu ska jag ju dock inte surfa från den, men väl hämta hem böcker från storytel o det vill jag def. inte betala dyrsurf för.

Annons:
bamse6311
2014-07-03 02:25
#7

Tillhör ju en av de lyckliga som fortfarande kör mitt gamla abonnemang med fri surf till samma hastighet hela tiden.

Visserligen så ingår det inte LTE i det men tycker att jag surfar tillräckligt snabbt och kan både se tv, youtube och annat samt streama musik och anat utan problem.

Förstår dig #3 Razzora att du höll på att smälla av när du fick räkningen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
2014-07-03 12:35
#8

#6 ja man måste verkligen komma ihåg att stänga av datatrafiken när man har en telefon som man inte har något surfabonnemang på. Då kanske det är bättre med kontantkort då, för om man har slut på pengar så kan man inte surfa mer, men inte heller ringa.. Dessa i-lands problem 😉😃

#7 jag har också min LG G2 med telenor frisurf som jag definitivt inte kommer att ge upp i första taget. Men min HTC Desire HD kör jag på via tele2 och jag kör ett special abonnemang på den då jag ringer mycket med den telefonen och surfar med den andra 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Cessy
2014-07-03 13:26
#9

#8 Jo jag har ju kontantkort på båda två (Incredibeln o M8:an) o kontantkortsurf på båda, men surfen på Incredibeln går ut i oktober, så då får jag ha den i konstant flygplansläge o så då koppla på wi-fin när jag ska hämta ny bok, så händer det ju ingenting oväntat i alla fall.😇

Upp till toppen
Annons: