Annons:
Etikettteknik
Läst 2524 ggr
dragonstar
2014-07-13 13:04

Tipps på mobil.

Jag letar en ny mobil, har nu en gammal knapptelefån från sonny erikson med skjutskärm.

Har kollat runt lite och kommut fram till en lista på saker som är mer eller mindre viktiga.

  • skärmen ska inte vara för stor

  • Jag vill ha Android, gärna med jellybean eller kitkat

  • En bra kamera (men inte en kameratelefån i den bemärkelsen att den har ett utstickande objektiv.

  • Stöttålig, Jag är en klant tappar mina telefåner och lyckas alltid repa dem.

  • Har satt prisgränsen på 2500 men överväger att höja gränsen till 3500 alt 4000 om de är en superbra telefån.

Kan inte komma på något mer just nu. Kom gärna med förslag =P

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
kissidor
2014-07-13 17:17
#1

tråkigt nog dragonstar så finns i princip inte den telefon du söker. stöttåliga telefoner kommer av nån anledning alltid med budgettelefoners hårdvara och då som du förstår är det absolut inte aktuellt med nån bra kamera heller. det enda undantaget är runbo q5, men den ligger långt över även den nivå du kan tänka dig att KANSKE gå upp till, den ligger på 6000. 

så släpp det där med stöttålighet råder jag och skaffa ett riktigt bra skal istället så får du ett mycket bättre urval på telefoner 🙂. eller så köper du en samsung galaxy xcover 2 för ca 1700 spänn och accepterar att den inte är sådär VÄRST bra 🙂. 

ett alternativ i den högre prisklass du överväger skulle kunna vara en sony xperia z1 compact för strax under 4000, köper du den och med ett bra skal till får du en riktigt bra telefon. en sony xperia v för strax under 2500 och med lite tåligare skal för ökad stöttålighet ger också en anständig användarupplevelse och hyfsad kamera

Värd på Mobiltelefoner och Android

dragonstar
2014-07-13 17:33
#2

Jag har faktiskt kollat myckete på Xperia telefånerna och dessa är hitills de enda jag hittat som verkar överens stämma något med vad jag letar efter. Har dock inte riktigt kommit på om det  z1, z1compact, eller v som är mest prisvärd. 

Men förutom Xperia vilka andra mobiler kan passa?   Ska i slutet på nästa vecka in och kolla på mobilerna i butik för att få en bättre uppfattning, men känns som en bra ide att veta vilka som är intresanta innan =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

kissidor
2014-07-13 18:08
#3

ja som sagt inbyggd stöttålighet måste du glömma i såfall, där är det bara xcover 2, cat-telefonerna med riktigt usla prestanda och ganska högt pris och så då de skapligare runbo-telefonerna men till verkligt högtpris som finns. 

det är svårt nog med kombon bra kamera, liten skärm, under 2500. de telefoner där man kostat på med en bra kamera brukar ha stor skärm också, det är egentligen bara sony som satsar på hyfsade prestanda även i ett lite behändigare format. och även i högpresterande telefoner men där man velat ligga lite lägre ändå med priset som till exempel nexus 5 så är det i såfall oftast kameran man offrar för att kunna hålla nere priset lite.

egentligen kommer jag faktiskt inte på nåt annat alternativ än de nämnda så länge "bra kamera" är viktigt - men sen är det ju också så att jag vet inte vad "bra kamera" innebär för dig - en som recensenterna har bedömt som medelmåttig kanske du skulle vara mer än nöjd med. har du provat nån kompis mobilkamera som du tyckte var ungefär så bra som du vill ha så vi kan få nån måttstock att utgå från?

Värd på Mobiltelefoner och Android

dragonstar
2014-07-14 00:58
#4

Har inga kompisar att vända mig till. Men ska kolla systerns telefån och sambons.   Skärmstoleken är svårt men 4,5  xperia z tycker jag verkar vara en bra storlek. Inte mycket större för jag har så små händer och vill endå ha lätt att ta med mig den.  Jag har i vanliga fall min systemkamera nickon D90. Men eftersom att jag bloggar så vill jag ha en mobil jag han använda att ta bilder till bloggen med, samt längre fram när jag får bbarn ha möjligheten att få bilder mer i stunden.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

kissidor
2014-07-14 08:37
#5

åh men då ÄR det verkligen en BRA kamera du ska ha förstås, om du är van vid att fota med systemkamera. du skriver xperia z men visst menar du väl z1 compact? för z och z1 är rena ladugårdsdörrarna  😃! men det märker du ju själv när du åker och tittar på dem 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

dragonstar
2014-07-14 16:50
#6

Ja tänker Z1 compact. Slarvade med texten =)   Men ska åka in och kolla i veckan =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
kissidor
2014-07-14 17:22
#7

Det låter bra 🙂. Nyfiken på vad det blir sen, så skriv gärna igen och berätta!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-07-14 21:25
#8

Också nyfiken på vad det blir tillslut dragonstar. Men med tanke på att du vill ha en bra kamera kasnke du ska tänka lite på om du kanske inte ska testa en Windows telefon? De har ju marknadens bästa mobilkameror. Dessutom kan man få dom till ganska vettiga priser.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

dragonstar
2014-07-21 16:26
#9

Vet verkligen inte… Men z1 compackt är en av de jag är sugen på… Den ligger över min prisgräns men kanske ska ta den endå..

Svårt detta

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2014-07-21 16:27
#10

De värsta är att jag behöver bestämma mig denna vecka då min telefån håller på att ge upp och jag ska resa bort under V32. Vore bra att kunna ringa till sambon oh alla jag åker med.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Razzora
2014-07-22 00:38
#11

Har du några mobiler som du riktar in dig på dragonstar? Eller är det mest Z1 Compact`?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-07-22 08:03
#12

vad är det som gör att beslutet känns svårt nu dragonstar, är det att du egentligen tycker det är för mycket pengar för z1 compact eller?  om det är för mycket pengar för en telefon för dig här och nu vet ju bara du, men du kanske ska väga in hur pass "framtidssäker" den är också - z1 compact lär ju kännas rolig klart längre än xperia v. 

en nokia lumia som razzora säger är ju annars något att tänka på om man vill ha mycket kamera för pengarna, och en riktigt rapp telefon på köpet - man får dock kolla så det inte är någon app man prompt måste ha som inte finns för windows phone. jag brydde mig inte om att nämna dem tidigare då du specifikt i startinlägget säger att det är en android du vill ha. men eftersom priset på z1 compact tar emot och det nu framkommit hur pass viktigt det är med en riktigt bra kamera så kanske det ska övervägas ändå 🙂. fast nu kanske vi bara trasslar till det ytterligare för dig 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-07-22 08:16
#13

i såfall är det väl en nokia lumia 925 som är vettig för dig att kolla på - de har flera budgetmodeller som får riktigt bra kritik också, men då är ju kamerorna inte lika bra förstås: http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/nokia/nokia-lumia925black/191503.7990/

tänk dock på att denna inte tar sd-kort, så du har bara säg kanske 10GB till dina bilder när system och appar tagit sitt - du måste alltså tanka över till datorn eller molnet rätt ofta om du fotograferar mycket.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
dragonstar
2014-07-25 19:42
#14

Sorry loggar in lite sporadiskt. Men ska kolla upp de telefånerna.. Har inte blivit av att köpa ennu. Men behöver göra det. =S

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Razzora
2014-07-25 20:07
#15

Inget att be om ursäkt dragonstar, man loggar in när man kan och har tid helt enkelt ;) Hoppas att någon utav telefonerna ska vara den du söker efter :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: