Annons:
Etikettapplikationer-appar
Läst 4166 ggr
kaffemoster
7/16/14, 4:04 PM

Slut på minne

Min mobil, Ericsson Arc S, har inte så stort internminne så redan vi inköpet rekommenderas man att köpa ett minneskort. Jag har inte särskilt många appar nerladdade, bara ett fåtal som jag verkligen vill ha och alla som går har jag lagt på kortet. Tillgängligt minne på SD-kortet är 5,7 GB. Problemet är att i internminnet har jag bara 45 MB kvar, vilket innebär att jag inte kan ladda ner en enda app till. Mobilen säger ifrån att minnet inte räcker… trots att jag alltså egentligen har tillgång till 5,7 GB!! Vad kan jag göra? Jag gillar min mobil och vill inte byta.

Annons:
kissidor
7/17/14, 12:08 AM
#1

Tyvärr kan du just inte göra nånting då kaffemoster, det går inte att ladda ner apparna direkt till sd-kortet om det var det du funderade på,  och ingen app kan i sin helhet ligga där heller,  en del av den måste alltid ligga i internminnet. Apparna tar ju större plats nu än när din arc var ny,  så det som kanske till nöds räckte då gör det inte alls längre. 

Möjligen kan du prova med en fabriksåterställning som tömmer telefonen helt och sen börja om från början,  det tar bort lite grums som alltid tycks bli kvar när man avinstallerar appar,  så någon liten sudd internminne frigör du säkert på så vis.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kaffemoster
7/17/14, 8:38 AM
#2

Är det sant? Är det verkligen så!? Jag sitter alltså med flera GB minne som jag inte kan utnyttja! Mycket dåligt av Sony Ericsson! Att göra en fabriksåterställning verkar jobbigt, jag är inte särskilt "bra" på att förstå hur mobiltelefoner fungerar, och om det ändå inte frigör speciellt mycket minne så känns det inte som någon bra ide i alla fall.

Jag kanske måste fundera på en ny telefon ändå… Mitt abonnemang går ut om någon vecka. Visst löper väl abonnemanget vidare som det är om jag inte ändrar det? Frågan är vad som lönar sig bäst; att köpa en ny telefon och behålla det gamla abonnemanget eller att köpa med nytt abonnemang.

kissidor
7/17/14, 9:20 AM
#3

nej det är inte dåligt av Sony ericsson, operativsystemet styr detta och det är ju baserat på hur Google vill ha det. sd-kort har aldrig varit avsedda att användas på det viset, utan det externa lagringsutrymmet är främst tänkt för bilder, ljudfiler o dyl - och i senare android-versioner har Google valt att ytterligare beskära vad som går att flytta till sd-kortet. ett program som ska laddas från ett sd-kort blir bla väldigt mycket långsammare.

problemet ligger i att det som var ett tillräckligt internt utrymme för appar då inte är det längre eftersom utvecklingen av appar följer utvecklingen av telefonerna, så sitter man med en gammal lur så kommer det obönhörligen att vara allt mer man inte kan använda trots att man kunnat det förut. med det sagt kan jag tycka att det var ovanligt lite internt lagringsutrymme för en telefon som är släppt 2011, och som var allt annat än en budgetlur då vad jag kan minnas 🤔, men det är som det är.

precis som du säger, gör du inget åt abonnemanget så löper det bara på. om det är förmånligt att behålla det gamla abonnemanget och köpa ut telefonen vid sidan av beror förstås helt på vad du sitter med för villkor på det. har du ett sånt där superabonnemang med fri surf utan några inskränkningar vill du förstås hålla fast vid det - OM du har utnyttjat mycket av det (många som har ett använder telefonen som trådlös router till sin dator), och om de då erbjuder dig guld och gröna skogar för att byta abonnemangsform så får du vara på din vakt. men surfar du inte så mycket men ringer och messar desto mer så kanske du rentav får en för dig bättre abonnemangsform nu med ett nytt abonnemang. det har gått åt det hållet de senaste två åren att datatrafiken har blivit dyrare men fria samtal och sms/mms fullkomligt kastar de efter en.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
7/17/14, 2:19 PM
#4

just ja, en fabriksåterställning tycker jag ändå du ska göra dig besväret med - själva återställningen i sig är inte ett dugg besvärlig, det är bara att leta upp det i menyn och trycka på knappen. det enda som är nåt besvär är att lägga tillbaks allt som man vill ha det igen eftersom telefonen blir helt renblåst, men du kan ju som sagt inte ha haft så där ohyggligt många appar så det borde inte vara farligt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kaffemoster
7/17/14, 4:33 PM
#5

Tack för dina svar! Om jag gör en fabriksåterställning, ska /kan jag ta ur SD-kortet först då? Där har jag foton, musik och en del appar som jag vill ha kvar.

Det jag tycker var dåligt av Sony Ericsson är att mobilen bara har 0,5 GB internminne. Det måste väl ändå anses som extremt lite? Jag förstod ju inte vad det innebar när jag skaffade den, jag tog för givet att det då skulle gå att använda minneskortet i stället, och ingen upplyste mig naturligtvis om något annat. 

Nåja, det är som det är. Kanske jag ska våga mig på en återställning av mobilen och om det inte hjälper så har jag redan börjat titta på en annan telefon 😉

kissidor
7/17/14, 9:36 PM
#6

ja det är det bästa att du plockar ur sd-kortet först - det ska egentligen inte hända något med det om det sitter kvar, men det brukar rekommenderas att man tar ur det för säkerhets skull.

tja en gång i tiden var det standard med så lite internt lagringsutrymme helt enkelt, det fanns väl inte så många eller stora appar att fylla det med att det var ett problem. både Galaxy s2 och Galaxy nexus som är de telefoner från 2011 som jag själv har haft hade dock 16GB så det är ju en avsevärd skillnad, men jag antar att denna kanske kom väldigt tidigt 2011 och mer följde 2010 års standard. min x10 mini som var min första smartphone och som jag hade 2010 hade ju ännu mycket mindre lagringsutrymme för att inte tala om RAM-minne än din arc s, sådan var helt enkelt standarden då. jag tror nog närmast att det var Samsung som låg långt före, htc tex tror jag hade samma storleksordning på minnesutrymmet under 2010. fast jag kan ha fel, det var ju ett tag sen 🙂

men när skaffade du dig denna då kaffemoster? har du haft den sen 2011?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kaffemoster
7/17/14, 9:53 PM
#7

Jag skaffade den 2012. Jag jämför med min syster, som skaffade sin första (och hittills enda) smartphone före mig. Hon har inga problem med minneskapaciteten. Hon har å andra sidan en iPhone. Den kanske är bättre. Förresten, min son har haft en HTC i "massor" av år och har inte heller haft några problem av den arten. Han har dock bytt telefon nu i sommar.

OK, jag ska testa med en återställning av Arc:en. Tack för att du tar dig tid att svara och hjälpa mig. 🌺

kissidor
7/17/14, 10:16 PM
#8

iPhone har aldrig haft plats för minneskort, så de hade även på den tiden betydligt större internt lagringsutrymme, men inte i främsta syfte att få plats med fler appar egentligen utan för att det är det enda stället där bilder etc som tar mycket plats kan ligga. men har man inte så mycket bilder där så kan man ju ha utrymmet till annat istället 🙂. personligen skulle jag ta ett större internt lagringsutrymme utan sd-kortplats framför ett mindre med sd-kortplats alla dagar i veckan om jag fick välja, men tyvärr finns det ju en massa andra saker också att ta hänsyn till så det brukar inte bli så. men under 16GB internt skulle jag iaf aldrig kunna tänka mig.

då var den väl tyvärr lite föråldrad i sin hårdvara redan när du köpte den, synd att du inte då kunde få råd och hjälp att hitta en telefon som var lite mer framtidssäkrad 😕. 

jag vet ju inte vilken htc din son har haft, så det kan jag inte uttala mig om - såg bara att htc desire som kom 2010 hade ett lagringsutrymme i samma storleksordning som se-telefonerna från samma tid.

ingen orsak kaffemoster 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

kaffemoster
7/18/14, 9:27 PM
#9

En liten uppdatering: Jag har gjort en fabriksåterställning och därefter lyckats ladda hem alla apparna igen och i övrigt återställa telefonen så som jag vill ha den. Det tog hela förmiddagen! (Apparna som låg på SD-kortet fanns inte där/gick inte att komma åt när jag satte i kortet igen, så alla fick laddas ner på nytt). Nu har jag ca 110 MB internminne, så en viss nytta har det gjort, fast jag antar att det är en tidsfråga innan minnet blir för litet igen. Jag har i alla fall fått en liten tidsfrist, så jag kan fundera på hur jag vill göra med ev ny mobil. 🙂

kissidor
7/19/14, 9:01 AM
#10

jaså det tog så lång tid, ja det brukar vara en del pyssel med det men jag har så inibängen med appar och inställningar så jag trodde det skulle vara lite skonsammare för dig kaffemoster 🙂. men jag tror väl ändå det var värt det va? även om du säkert ångrade dig att du hade dragit igång det medan du höll på 😃! känns telefonen lite rappare nu också kanske?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kaffemoster
7/19/14, 11:22 AM
#11

Nja, den är fortfarande ganska seg, men jag ångrar absolut inte att jag gjorde det. Om inte annat så är jag en erfarenhet rikare. Hade aldrig vågat göra det om jag inte hade fått stöd härifrån. 😎

Pratade förresten med min son i går kväll. Hans gamla HTC hade väldigt lite internminne, precis som du trodde. Som den datanörd han är så "knäckte han koden" (eller hur man nu ska uttrycka det) så att han kunde lagra allt han ville på minneskortet. Det förklarar till viss del hur han kunde ha kvar den så pass länge.

kissidor
7/19/14, 1:30 PM
#12

oki, han hade alltså rootat den, och då kunde han tvinga över lite fler appar på sd-kortet. men det är ändå en nödlösning, appar fungerar bättre om de körs från internminnet - och appen i sig måste också ha stöd för att till viss del kunna ligga på sd-kortet, vilket inte alla har. 

nå men då har du iaf lärt dig och vågat dig på nåt nytt - samt köpt dig lite tid som sagt, det var väl iaf bra 🙂. titta gärna in här igen om du vill ha lite bollplank och tips ifall du ska köpa en ny telefon sen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
7/19/14, 4:14 PM
#13

Har själv en äldre Android telefon med mycket begränsat internminne…ligger runt 300 mb och jag har inga större problem med den 🙂

däremot så behöver man ju vakta lite på internminnet och se till att inte blir för fullt….använder appen App2sd som har rätt många funktioner bland annat lägga över appar som stödjer det till minneskortet radera cache även kontrollera hur mycket plats apparna tar upp m.m 

det som jag verkligen har problem är att RAM minnet är så förbannat snålt tilltaget och skapar emellanåt problem då Android gärna vill att appar ligger igång i bakgrunden….men det är ändå en vanesak man får hålla koll på det helt enkelt

vill man helt undvika problem så är väl enda sättet att gå över till Iphone då dom funkar helt annorlunda 🤔

Annons:
kissidor
7/19/14, 5:20 PM
#14

ja iOS minneshantering ser annorlunda ut vilket är fördelaktigt på ett sätt, men iOS har sina egna problem med ganska klent tilltaget RAM-minne i enheterna - jag gillar tex att ha många flikar igång i webbläsaren och hoppa mellan dem och söka info i några samtidigt som jag skriver inlägg i en tex, och min iPad har många gånger drivit mig till vansinne med att inte orka hålla kvar en flik i minnet utan när jag går tillbaks till den så uppdaterar den - vilket är "sådär" när man hållt på och skrivit på ett långt inlägg 😡. så jag föredrar en androidenhet med väl tilltaget RAM och internt lagringsutrymme 🙂, men det är klart, smakar det så kostar det, så vill man inte lägga för många tusenlappar på en telefon så får man nöja sig med vad man får 😕. men det finns ju ändå bättre och sämre alternativ i alla prisklasser 🙂

app2sd är ett bra hjälpmedel för att hantera flyttning av appar och annat, men många tror felaktigt att har man bara den kan man tvinga över vad som helst till sd-kortet - den kan ju inte göra nånting som man inte själv kan göra i programhanteraren, den kan bara göra det på ett enklare sätt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: