Annons:
Etikettmjukvara
Läst 3620 ggr
Razzora
7/24/14, 10:17 PM

Flera appar för Chromecast

Nu verkar det verkligen bli ett uppsving för Chromecast som nu verkar ha fått riktigt många nya appar.
Så nu känns det verkligen som om Chromecasten är värd varenda krona, visserligen gjorde det redan innan också.
Dessutom så har Google börjat att ge vissa mobiler tillgång till spegling av skärm, vilket är en extremt trevligt när man vill visa någon något som man har på mobilen. Så att man istället för att kolla på en liten skärm kan visa upp det direkt på TV:n

För att kolla in alla apparna: http://www.google.com/intl/en/chrome/devices/chromecast/apps.html

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
_Fisken
7/24/14, 10:22 PM
#1

Razzora. Kan du ge mig en kort sammanfattning av Chromecast. Vad gör den? Vad behövs för att utnyttja den? Vore tacksam.

Razzora
7/24/14, 10:48 PM
#2

Chromecast är en liten apparat som man sätter in i TV:n HDMI ingång. Det du kan göra på den just nu är att du skickar information från din telefon (spelar ingen roll om det är en iOS eller Android, dock vet jag inte hur det är med Windows telefoner) som tex ett youtube klipp eller om du vill se en film från Netflix, som då visar upp filmen eller videoklippet direkt i din TV. Man kan även streama direkt från din dator men då behöver man ett plug-in, det vill säga ett extra program för att kunna skicka informationen från din dator. 

Det som behövs för att kunna skicka informationen är att du använder Chrome som webbläsare.

Nu har de som jag skrev i början av tråden även några få telefoner/plattor som man kan spegla innehållet på skärmen direkt. Så allt man kan se på telefonen ser du även direkt in i din TV, vilket gör om du vill visa bilder eller någon webbsida eller varför inte visa upp ett spel för tex en kompis mycket enklare då man slipper visa på mobilskärmen.

Tror att jag fick med allt men om du undrar något mer så är det bara att fråga _Fisken, alltid roligt när någon blir intresserad :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

_Fisken
7/25/14, 1:31 AM
#3

Aha. Det lät behändigt! Jag har helt enkelt inte orkat sätta mig in i just Chromecast. Jag har testat dessa minipc med Android på och har du Android så har du Google Play åtkomligt. Dessa minipc stoppar du åxå i tvns HDMI. Till dessa kan du ansluta trådlöst tangentbord och mus. Jag vill nämligen läsa mail etc på tvn. Suuugen. Men då ska jag läsa mer om Googles alternativ. Tack för förklaringen.

Cessy
7/25/14, 10:20 AM
#4

Jag som heller inte har fattat vad chromecast är bra för undrar lite, men vad är det för skillnad mellan man sätter en HDMi kabal mellan datorn o tv:n o Chromecast? Är det helt enkelt samma funktion, men man får det trådlöst om man använder vad det nu heter o sätter i tv:ns HDMI uttag o har plug-n programmet i datorn?

_Fisken
7/25/14, 10:38 AM
#5

Utan att riktigt exakt veta så är nog Chromecast en liten dator som komm med din router trådlöst. Så då behöver du inte ockupera din dator till Netflix eller vad det nu är.  CC har det du behöver i datorkraft för filmer etc och tydligen även nu att spegla din handdator.
Om detta jag säger är helt galet kan ju Razzora ta bort inlägget.  :-)

Cessy
7/25/14, 10:53 AM
#6

Men om dessa apparna redan finns inbyggda i min tv? Jag har t.ex. tillgång till Netflix, You Tube m.fl direkt från tv:n utan att behöva ockupera datorn o vill jag se DVD-filmer/serie så måste jag ju ändå starta datorn o s.a.s. ockupera den o då måste jag ju i o för sig koppla ihop dator o tv med HDMI-kabel o enda fördelen då (så länge vi bara pratar dator alltså) är väl att man då kan slippa kabeln eller?

Att kunna spegla mobilen eller iPaden är ju dock en helt annan funktion som genast gör chromecasten mer intressant, men för datorn skull har jag svårt o se fördelen. Vill jag inte ockupera datorn så går jag ju direkt via tv:ns appar o vill jag se något som inte finns i appmenyn, så kopplar jag ju bara ihop datorn o tv:n med HDMI-kabeln.Känner mig just nu väldigt korkad som inte riktigt ser ljuset (=fördelen med chromecast) alltså så länge vi pratar om min laptop.😞

Annons:
_Fisken
7/25/14, 11:14 AM
#7

Då har du internet redan i TV:n. Jag har Netflix etc. i min PS3:a som är kopplad till TV:n. 
Ljuset med CC är för de som inte har Internet i TV:n. Men som sagt, Razzora kanske vet mer.

För egen del så är jag mer betjänt av en miniPC ansluten till TV:n som egentligen gör det din TV redan har inbyggt. miniPC:n (lite större än en USB-sticka) har ju också som jag skrev ovan, tangentbord o mus. Då har jag också gmail i TV:n. Har din TV en app som stödjer mail?

Razzora Razzora. "enlighten us"

Cessy
7/25/14, 11:57 AM
#8

Ärligt talat så vet jag inte riktigt det, för jag har liksom inte riktigt utforskat min internet-tv. Har använt Netflix o You Tube, men i övrigt då har jag inte kollat riktigt. Detta beror på att vi har för dåligt bredband för att kunna köra .te.x.  Netflix samtidigt som sonen använder datorn, för då tar vi för mycket o hans dator laggar o det blir ett oherrans väsen😮 Det är därför jag tillhör de få om ff. ofta tittar på DVD-filmer/serier o då kopplar jag ihop tv:n med min laptop o använder den som DVD-spelare. Vi ska få fiber o förhoppningsvis börjar de gräva någon gång till hösten. Så då har vi ett helt annat utbud o titta på sedan nästa år😇

kissidor
7/25/14, 12:19 PM
#9

visst är det smidigare att använda tex netflix och viaplay direkt i tv:n om man har dem där. vår ena tv är en smart-tv och där gör vi så med dessa tjänster, men i köks-tv:n som är en dum-tv har vi en chromecast. använder så gott som aldrig en dator för att casta till den utan den stora poängen ligger ju i att man kan göra det från telefonen, och att man låser då inte heller telefonen till castandet utan den skickar bara instruktionen till chromecasten. 

tv-stickor som kör android är en minst lika bra idé - synd bara att 90% av dem har uruselt wifi, det förtar liksom väldigt mycket av nyttan med dem…

sen är chromecasten väldigt stabil också, den har aldrig krånglat minsta lilla, och så kostar den 310 spänn vilket gör att man behöver inte precis använda den dygnet runt för att den ska vara värd pengarna…

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
7/25/14, 2:31 PM
#10

Priset på CC är ju lockande. Det är ingen ekonomisk risk i det. 

Vad gäller tv-stickorna (minipc) så hade jag inga problem med wifi:n. Möjligtvis att bilden inte vara optimal på Netflix. De ligger ju också i prisklassen 400kr. Otroligt egentligen….

Cessy
7/25/14, 2:37 PM
#11

Tja i så fall borde chromecast vara något för sonens tv, för hans har ju inte smartfunktionerna inbyggda. Tror den har för många år på nacken för att vara en smart-tv. Fast samtidigt är jag inte säker på detta, för jag tittar ju aldrig på hans tv o han köpte förvisso att ha den som tv - i andra hand.😉 För i första hand köpte han den för att ha den till sina tv-spel o som storbildsskärm till datorn o det är nog mest detta han använder den till o han tittar ju alltid på sina anime-serier eller You Tube m.m. direkt via datorn eller via paddan.
Jo hade vi haft en sådan tv i köket, så hade jag def. förstått poängen, men vi har bara 2 tv-apparater i huset o vill jag se någonting annat så använder jag ju min 17,3" Laptop eller numera då kanske iPaden istället i köket.🙂 För tack vare det bättre WiFi-nätet vi har numera så kan jag ju ha paddan uppställd i köket o titta. Så jo vi har tv i köket, men i miniformat 😇😃

_Fisken
7/25/14, 3:06 PM
#12

FYI. Gamla TV-apparater har inte alltid HDMI ingång….

Cessy
7/25/14, 3:28 PM
#13

Så gammal är inte hans tv o den har btw 4 HDMI o någon annan sorts  ingång också, för det var en sådan där riktigt dyr tv som just skulle vara perfekt som spel-tv, men däremot tror jag inte eg. han har behov av chromecast för samtidigt har han ju en 24 tums skärm till datorn så frågan är ju vad han eg. behöver i ett enda litet rum.

Annons:
Cessy
7/25/14, 3:29 PM
#14

O ja vår gamla tv hade inte en enda HDMI-ingång utan bara två scartingångar, så den hade inte gått att använda chromecast till.

Razzora
7/25/14, 8:02 PM
#15

Chromecasten är inte en dator utan ett sätt att skicka information från din telefon/platta/dator trådlöst till din TV. Det är väl den enklaste förklaringen som jag kan komma på. Vad jag vet så kan man nog inte för tillfället kolla på mail om man inte är en utav de lyckliga ägarna till en utav de aparaterna som Googles har valt att kunna spegla. Jag tror visserligen Cessy att det finns adaptrar från HDMI till SCART, men frågan är hur pass bra bild det blir av det hela. Sedan vet jag inte hur ljudet blir heller.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

_Fisken
7/25/14, 9:10 PM
#16

Vänta nu. CC har alltså inget eget minne med egna appar. den streamar via wifi det som din telefon /platta/pc ger ut. Rätt? För detta krävs Chrome på klienterna. Om det är så är det en variant av Cloud Print (som jag använder BTW).

Upp till toppen
Annons: