Annons:
Etiketttävlingar-undersökningar
Läst 3312 ggr
Razzora
8/3/14, 10:45 PM

Abonnemang och mobil

Jag har suttit och funderat lite denna extremt varma dag och vilka mobiler ni som är inne här på mobiltelefoner iFokus har och även vilket/vilka abonnemang ni har. Det hade varit väldigt intressant att ha en lista på vilka telefoner som är mest populära just här. Vi kan även lägga till surfplattor :) Då är det dom telefonerna som ni använder dagligen. Här skriver jag lite hur jag hade tänkt mig och så kan jag sammansätta det sedan. 1. Mobil(er): LG G2 och HTC Desire HD 2. Abonnemang(er): Telenor Surf (79 kr/mån), Tele2Comviq Smart(169 kr/mån) 3. Surfplatta: LG G Pad (wifi) edit: lagt till priserna på abonnemangen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Scorpio97
8/3/14, 10:54 PM
#1

Mobil: Samsung Galaxy S2 
Abonnemang: 3Pott, 199kr

Härhemma är 3 det enda som funkar om man inte vill stå ute på gräsmattan, så jag har inte så mycket val. (Uppgraderar mig förmodligen till en S5:a i november, när abonnemanget tar slut)


//Jessie

kissidor
8/4/14, 2:03 PM
#2

Mobiler: HTC M8, samsung galaxy note 3 (jobbtelefon)

Abonnemang: Telia Mobil Komplett 6GB, (jobbabonnemanget Telia nånting), Telia mobilt bredband 3GB till stora surfplattan, mobilt bredband från 3 till hushållet - 3 olika abonnemang på sammanlagt 150GB som fördelas efter behov mellan en 4G-router (bäst hastighet men instabilast wifi), en 3G-router (trotjänaren som lunkar på sakta men säkert) och en 4G pocketrouter för wifi-behov utanför hemmet

Surfplattor: Samsung galaxy note pro 12.2 LTE, iPad 4 128GB wifi, iPad mini retina 16GB wifi

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
8/4/14, 3:21 PM
#3

Mobiler: HTC One M8 och HTC Incredible S. Den sistnämnda är min gamla mobil o ja den används i princip dagligen då det är den som jag lyssnar på ljudböcker/storytel ifrån.
Abbonemang: Kontantkort på båda o sedan årskort surf Telia på M8:an med 2 GB per månad. (finns inget annan operatör som lyckas tillhandahålla vettig hastighet på surfen o någorlunda stabil förbindelse här än just Telia)
Kostnad ringa:  - beror vad jag ringer eller messar för per månad men ofta mellan 50 - 100 kr per månad.
Kostnad surf: 599kr/år ger en månadskostnad på ca 50 kr/månad
Totalkostnad per månad för samtal o surf 100-149kr.

Surfplatta: iPad mini Retina 16 GB wifi
(o förvisso ingen surplatta men en MP3-spelare: iPod Touch 16GB wifi)

bamse6311
8/6/14, 1:48 AM
#4

Mobil/lur: Asus PadFone 2
Abonnemang: Telenor 199 kr/mån.

Det här är ett abonnemang som inte längre finns att nyteckna.
Jag får ringa för 199 kr/mån och 3 000 sms samt helt fri och obegränsad surf till samma hastighet hela tiden.

Då jag inte ringer så mycket och även om jag ofta skickar väldigt låååånga mess så kommer jag aldrig eller väldigt sällan över den här summan på 199 kr/mån.

Anledningen att jag så trofast behåller det här abonnemanget är just det där med helt fri och obegränsad surf till samma hastigheten hela tiden.

Det här har också gjort att jag har betalat mina 3 senaste lurar kontant då jag när jag räknar efter har funnit att detta är det mest förmånliga för min personliga del.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
8/6/14, 9:06 AM
#5

fullt förståeligt bertil, speciellt om man utnyttjar surfen mycket 🙂. vilken hastighet får du ut ungefär, och hur mycket surf per månad ligger du på?

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
8/6/14, 4:11 PM
#6

#5 kissidor

Ja, det är ju inte så där jäkla snabbt precis.
Kollade precis på bredbandskollen och hade då 4,254 Mb/s ner.

Det räcker dock helt utmärkt att strömma musik från både Spotify samt TuneIn och andra samt att kolla tubenklipp.

Just nu btw så sitter jag även och tittar på "allsång från skansen" på svt play i mobilen samtidigt som det är en deckare på dansk tv2 (på tv-appareten *s*).

Min skånska medbrottsling Timbuktu sjunger just nu *skrattar*.

Även tv funkar alltså helt utmärkt att titta på med den här hastigheten.

Egentligen sällan jag ser tv på mobilen men det blir så jäkla skarp och bra bild och då även jämfört med min 32 tums tv.

Har mer och mer förstått varför många använder sin platta/padda för att kolla netflix och annat.

Problemet är väl att om man köper en sådan så blir det ingen nattsömn utan då ligger man där med sin platta/padda och tittar halva nätterna, haha.

Hur mycket surf jag använder per månad har jag egentligen aldrig kollat då det med mitt abonnemang inte spelar så stor roll.

Just nu så har Orup tittat upp på allsång på skansen.
Både Timbuktu och Orup, det kan knappast bli bättre *skrattar*.

Fan, det får snart bli en "platta" här och den kan jag ju köra via wifi på mobilen!

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Cessy
8/6/14, 4:46 PM
#7

Ja det är ju perfekt att skaffa en platta som du kan koppla till o använda mobilens fantastiska abonnemang. Förstår att du håller stenhårt i det. Fast här fungerar tyvärr telenor uselt. Jag testade dem under 2 år o har aldrig haft sämre nät än då. Tur att de fungerar bra där du bor Bertil, så att du kan behålla ditt braiga abonnemang. :-)

flisan708
8/6/14, 9:28 PM
#8

Mobil: Samsung S5 Abonnemang: Tele2 Fast pris volym 3GB surf, 299:-/ månad. Tror abonnemanget heter så.

Razzora
8/7/14, 5:16 PM
#9

Glömde ju bort totalt att skriva ner de priser som jag betalar för mina abonnemang. (även tillagt i #0, Telenor Surf (79 kr/mån), Tele2Comviq (169 kr/mån). Där Telenor surf har fri surf (3Mbit ner och 1Mbit upp)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
8/8/14, 11:42 PM
#10

#7 Cessy

Ja, det är ju väldigt konstigt det där med abonnemang.

Min äldsta son som bor i samma stad som jag har problem med sitt Telenor-abonnemang, han säger att han ibland måste gå ut på gräsmattan utanför huset för att det skall fungera.

Jag som bara bor några kilometer därifrån har perfekt mottagning hela tiden i min lägenhet.

Min äldsta som skall köpa samma lur som du har (M8) funderar på att gå över till operatören 3.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cessy
8/9/14, 12:11 AM
#11

Jo men det är ju perfekt för dig Bertil med ditt "guldabonnemang" att Telenor fungerar perfekt, för annars hade det ju blivit värdelöst. Här har vi haft olika operatörer o vi har alla gått tillbaka till Telia. Aftonbladet gjorde ju en mätning i början av juni på olika platser i Sverige o konstaterade det vi redan visste. Att vill man ha en bra o snabb förbindelse i Karlshamn, så är det Telia som gäller (eller en annan operatör som använder telias nät).

Ja om din son byter till M8:an så hoppas jag han blir lika nöjd som jag ff är med den.😃  Fast jag kan säga att under den perioden jag hade telenor så galopperade jag också av o till runt på gräsmattan för att få förbindelse o det är inte alltid det ens hjälpte.😕 Höjden var väl ändå när telenor ringde mig för att värva mig som kund på bredband m.m. o trots att jag var ute så bröts ändå förbindelsen.😮 Jag kan slå vad om att hon trodde att jag la på luren i örat, men det var nätet som bestämde sig för att berätta hur dåligt det fungerade hos oss 🤔

bamse6311
8/9/14, 12:43 AM
#12

#11  Cessy

Båda mina söner är ju lite HTC-nördar och de båda har ju hållit kvar vid HTC i många många år precis som jag också har gjort.

Min yngsta son som jobbar med telefoni skulle aldrig någonsin kunna tänka sig ett annat varumärke.

Skall jag vara helt ärlig så är det just han min yngsta son som fick in både mig , sin storebror samt andra i släkten just på HTC.

Angående min yngsta son  så behövde han en ny lur precis innan M8:an kom ut
Jag berättade för honom att M8:an skulle snart komma ut men han hade inte tid att vänta han köpte en M7:a

Innan dess så hade han en One X.

Nu är det med honom som sådant att han ju jobbar inom branschen  telefoni och det har han gjort ända sedan han var 13/14 år.

Just då på den tiden så var det just mobiler/smartphones han jobbade med  men sedan så har det gått vidare och idag så tjänar en ohyggligt otroligt massa pengar på att sälja  telefonväxlar.

Han drar in 800 000 spänn per år vilket jag som pappa tycker är alldeles för mycket för en kille på 25-år.

https://www.facebook.com/alexhaard

Nåväl Cessy.
Jag skulle också vilja ha en M8 om jag hade råd med en sådan.

Bästa hälsningar,
Bertil

Razzora
8/13/14, 2:53 AM
#13

Bertil jag är lite osäker men jag tror att du ska kunna kolla under Inställningar->Trådlöst och nätverk -> Mobila data. Där ska du få en graf över hur mycket du har använt. Där kan du även ställa datumet när den ska nollas så att säga. Annars finns det en app som heter Traffic Monitor Plus som visar lite bättre på hur mycket surf och även hur mycket du har använt via wifi/mobildata och även samtals mängden och sms/mms. Den finns just nu bara för Android men den ska komma ut till iOS inom kort.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
8/13/14, 6:28 AM
#14

ja precis, så enkelt är det att kolla sin förbrukning. det kan heta lite olika i olika telefoner, men det ligger iaf under inställningar/trådlöst och nätverk. dataanvändning heter det i min.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
8/13/14, 9:00 AM
#15

kompletterar med pengar ang mina abonnemang också:

Telia mobil komplett 6GB 399/mån - inte särskilt billigt men det fina i kråksången är att dottern hakar på med ett telia mobil dela för 149/mån. Då har vi båda 3000 fria samtalsminuter samt 3000 fria sms/mms och så delar vi på de 6GB vilket räcker mycket  bra åt oss två, och då tycker jag det blir riktigt bra. inte minst med 3 månaders gratis spotify och 12 månaders gratis storytel på köpet, två tjänster som jag inte vill vara utan och ändå skulle ha haft - då blir lite gratis väldigt gott 🙂.

telia mobilt bredband 3GB till stora surfplattan 99/mån, är väl inte helt nödvändigt kanske men jag har ändå haft en del nytta av det - och dessutom gav det en viss rabatt på plattan så i praktiken är det lite mindre.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: