Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2804 ggr
Tessan01
2014-08-23 16:19

Vilken modell?

Hej! Jag skall skaffa en ny mobil så min gamla börjar få flera fel. Men vet inte vilken modell jag kommer skaffa. Har kommit till slutsats att det får bli en från Apple. Jag undrar vilken skulle ni rekommendera, iPhone 4, iPhone 4s, iPhone 5, iPhone 5s eller iPhone 5C? Jag vill gärna att den tar hyfsat bra kamera, och en del minne. Har själv lite kollat på 5s, så undrar av er som har en sån lur. Är den värd priset? Tar den bra bilder ( för att vara en mobil ). Och kan man låsa upp den som på andra iPhonar eller bara med fingeravtrycket? Mvh. Tessan

Annons:
kissidor
2014-08-24 09:31
#1

nu har jag ingen iPhone, men jag ska ändå svara på ett par av dina frågor iaf 🙂.  

hur mycket minne den har har inte med modellen att göra, utan de finns alla med ett urval av olika mängd lagringsutrymme (nu förutsatte jag att det var lagringsutrymme du syftade på med minne - eller menar du RAM-minne?).  så är det iaf teoretiskt, men den äldsta modellen, iPhone 4 finns i praktiken inte längre att köpa annat än med 8 eller 16GB, så den skulle jag verkligen avråda från - köper man en iPhone är det ju oerhört viktigt att man väljer tillräckligt med lagringsutrymme då det inte kan utökas. 

dessutom är det ju en hela fyra år gammal modell och presterar därefter, och det tycker jag vore ganska rejält oklokt att köpa om man vill ha kvar telefonen ett par år. om man har kvar en iPhone 4 och tycker att den fortfarande duger och får hänga med ett tag till är väl en sak, men att med berått mod köpa en såpass gammal telefonmodell när den ändå kostar närmare 3000 verkar väl lite onödigt kan jag tycka 😃!

hyfsade kameror har de alla, de har alla hört till absoluta toppen bland mobilkameror när de lanserades, men naturligtvis har den tekniska utvecklingen medfört att de blivit bättre och bättre ju senare modell, 5s bör alltså vara bäst men till och med iPhone 4 har nog en riktigt anständig kamera än idag tror jag.

fingeravtrycksupplåsningen i 5s väljer du själv om du vill aktivera.

iPhone 5c är som du kanske vet hårdvarumässigt i princip en iPhone 5, så skulle du välja mellan de två är det huvudsakligen pris och utseende som ställs mot varandra.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tessan01
2014-08-24 10:00
#2

Tack så mycket Kissidor! Har du nån aning om pris skillnaderna är stora mellan alla modeller? Tänkte, min favvo på utseendet är 5s, så är det stor skillnad mellan 5s och nån annan lite nyare modell? =) Visst kan det vara så att när 6 an kommer ut, så säljer folk sina gamla mobiler då, och man kan fynda nåt billigt? ;)

kissidor
2014-08-24 10:32
#3

priserna kan jag lätt hjälpa dig med 🙂, här har du dem sorterade efter modell i fallande ordning:  http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s183255928&o=produkt_namn&rev=1#prodlista

här kan du även gå in och läsa användaromdömen mm, men det blir väl inte intressant i det här fallet då det handlar om olika gamla telefoner och varje omdöme var giltigt för sin tid. det är väl isf möjligen på 5c, det är ju den som avviker lite från normen.

här ser du ganska snabbt att 5c som ju som sagt är hårdvarumässigt likvärdig med 5 är dryga tusenlappen billigare än den. men om du gillar utseendet på 5s så tror jag kanske inte 5c frestar dig så mycket 🙂. utseendeskillnaden mellan 5 och 5s är dock minimal tycker jag iaf - bortsett från möjligen att den gamla grå nyansen var mer i min smak, ja och så tror jag inte 5:an finns i guld va?

den här effekten att föregående modell sjunker i pris när den nya modellen kommer ut tror jag inte är så kraftig när det gäller iPhone tyvärr.  förresten vad jag kan se verkar det som att de större kedjorna med de konkurrenskraftigaste priserna inte har kvar iPhone 5 i sortimentet längre. förresten ska du köpa den separat eller med abonnemang?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tessan01
2014-08-24 10:45
#4

Tack igen Kissidor! =) Ja, du har rätt. 5c är inte riktigt i min smak, då jag gillar designen på 5 och 5s :) Angående abbonemang, så har jag Telia abbonemang. Men den har väldigt lite surf ( 0,5GB ). Om det inte går att ändra på surt mängden, kan det hända att jag tar ett nytt abbonemang =) Tror nog att det kom er bli en 5s, om jag inte kommer på nåt jag absolut inte gillar :P eller att priset höjs :o fast vet dock inte om det får bli en silver eller guld =P

kissidor
2014-08-24 11:12
#5

jag tror helt klart du gör rätt i att välja 5s 🙂! slår man ut prisskillnaden på den tiden man tänker använda telefonen så kanske man inte tycker det är så mycket mer för att få det bästa

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tessan01
2014-08-24 11:14
#6

=) tack så mycket än en gång för din hjälp kissidor! Du har löst mitt problem snabbt =D Igår tänkte jag bara ska jag välja den eller den, typ i flera timmar x)

Annons:
kissidor
2014-08-24 11:21
#7

haha, det var så lite så 😃! men ibland hjälper det en att reda ut sina egna tankar om man får bolla dem lite med någon annan 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: