Annons:
Etikettövrigt
Läst 2616 ggr
tlover
2014-08-29 15:39

Superdålig täckning, tips?

Hej

Vi har fått sämre och sämre täckning på senare tid (särskilt de senaste månaderna).

Min mobil har jag kunnat svara i, i nästan hela huset (dvs 1 "plupp") och sen har jag haft 2-3 "pluppar" vid ytterdörren (så man kan prata).

Nu har jag 1 "plupp" på ett ställe inne men så fort jag svarar så blir det ingen täckning, även ute på bron där det förr kunde vara 4 pluppar.

Min man har alltid haft det sämre så han har fått gå ut varje gång han ska ringa (varesig det är snöstorm eller fint väder).

Vi har Telia och Halebop (så det är Telias nät, vilket är det bästa i området).

Vi kan ju ringa om vi tex far ner till stan eller liknande men jag ska snart starta ett företag hemifrån och även om det kommer att vara internetbaserat kommer jag ju måsta kunna ringa också, sen så är det inte roligt att ringa 112 och det bryts (jag har hunnit vara med om det).

Nån som har några idéer? (vi ska båda skaffa ny mobil snart kanske finns det nån med supertäckning).

Det fasta nätet är borttaget sen flera år tillbaka och vi kan inte ha telefon via internet (vi har testat).

l'm back

Annons:
kissidor
2014-08-29 16:05
#1

det kan ju vara telefonen som fått sämre mottagning - har ni haft några besökare med Telia så ni har kunnat kolla om deras telefoner har lika dålig mottagning på de ställena?

hursomhelst så kan det vara svårt att veta vilken telefon som har den allra bästa täckningen, gissningsvis kan det ju vara såna där extremt stryktåliga telefoner (borde iaf vara det kan man tycka), men de brukar ha väldigt dåliga prestanda för pengarna för övrigt. 

men kanske nåt sånt här kunde vara nåt för er: http://www.induohome.com/telefoni-fax-via-gsm/gsm3g-booster-med-extern-antenn.html?gclid=CjwKEAjwyYCgBRCMmbWl5beV_RQSJABESqHAPxS-APAm2K_KKL60JKN_w20fKq1_aIL3QPJ4ZBoU5RoCldbw_wcB

Värd på Mobiltelefoner och Android

tlover
2014-08-29 16:09
#2

#1 3G finns inte här så en 3G förstärkare känns onödigt då 😉

Vi har net1 för internet med extra riktad antenn och ändå funkar det inte att koppla telefon till.

Alla vet att det är dålig täckning och det är dålig teckning för dom som jag vet, de flesta har däremot sämre täckning än oss.

l'm back

kissidor
2014-08-29 16:23
#3

nja, det var inte bara en 3g-repeater, den var för gsm och gprs också, det var därför jag länkade till den🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

tlover
2014-08-29 16:29
#4

#3 Ah, jag är så oteknisk så jag trodde att det bara var 3G

Jag får be min man kolla in det när han kommer in han är liiiite mer teknisk än jag.

Men är inte en repeater samma sak som en router? För en router måste man ju skaffa tillstånd från vart enda nätbolag i Sverige för att få använda så vi tar det som sista alternativ helst.

l'm back

kissidor
2014-08-29 18:15
#5

Vet inte riktigt hur du menar med att skaffa tillstånd för router 🤔. Men en repeater är väl bara en signalförstärkare vad jag fattar

Värd på Mobiltelefoner och Android

tlover
2014-08-29 20:54
#6

#5 För att skaffa en router (och använda den) måste man skaffa tillstånd från alla nätbolag i Sverige om man ska vara laglig (och där är ju bäst tycker jag), det ska däremot visst vara näst intill omöjligt att få svar från alla. (min man har funderat på router sen vi flyttade hit så han har kollat upp lite om just det)

Men en router har man ju på ett ställe med bra täckning och den skickar vidare signalen så det kan vara annorlunda.

l'm back

Annons:
kissidor
2014-08-29 21:33
#7

Tlover har du möjlighet att länka till texten som säger detta ang routrar? För jag tror vi är väldigt många som inte hört talas om detta. En router tar ju emot en internetuppkoppling som man betalat för till sin internetleverantör, och delar sen ut den till ens enheter antingen trådlöst via WiFi eller med kabel, det låter ju jättekonstigt om man skulle behöva tillstånd från andra operatörer för detta. Det är alltså vad en router är för mig, kan det vara något annat du syftar på?

Värd på Mobiltelefoner och Android

tlover
2014-08-29 22:20
#8

#7 Jag ska be min man fixa en länk imorgon

l'm back

tlover
2014-08-30 09:51
#9

Här är länken och det var visst repeatrar det handlade om (kanske är det då samma ord för två saker) och det är om man använder mobilsignaler till en repeater .

Däremot ska det visst ha kommit ut nya regler i årsskiftet men jag har inte hunnit kolla in det än.

l'm back

kissidor
2014-08-30 10:50
#10

aha, ja det lät lite skumt att det skulle gälla routrar men repeaters visste jag iofs inte heller om så det var bra att få den informationen. det är nog många som är lyckligt ovetande om det 😉. 

men att din man hade koll på den här regeln tyder ju på att han redan varit inne och funderat på detta med repeater, och nog skulle det väl vara mödan värt att höra av sig till dem och förklara läget och be om om skriftlig tillåtelse om en repeater är den enda vettiga lösningen för er. jag tror inte de är omöjliga i ert fall. och de nya reglerna från årsskiftet är de som står där, tidigare var man tydligen tvungen att söka tillstånd från PTS också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Record
2014-09-03 10:01
#11

Lite OT

En passiv transponder kan inte vara otillåten, och skulle säkert hjälpa lite då ni ligger på gränsen för täckning. En sådan manick består av två antenner sammankopplade med varandra utan tillförd energi annat än från er telefon.

Record
2014-09-04 22:36
tlover
2014-09-19 14:47
#13

Vi kanske löser det genom att skaffa internet via parabol helt enkelt (som man kan koppla telefon till).

Vi har märkt att även internet har blivit långsammare och långsammare.

Men det är ju bra att ha alternativ i alla fall.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: