Annons:
Etikettövrigt
Läst 4613 ggr
Cessy
2014-09-18 17:36

Vilket nätverksläge?

Har en HTC One M8 o har de sista 2 veckorna varit så frustrerad över att min supersnabba mobil plötsligt blivit seg i surfen.😕 Igår så rensade jag bort en massa onödiga appar o försökte samtidigt tvinga över bilder o de appar som gick o tvinga över på SD-kortet. Fast inte tusan hjälpte det. När jag sätter den på wi-fi nätet är den lika snabb som tidigare, men när jag är utanför dess räckvidd o surfar på "mobildata" så är den trög i surfen o jämnfört med hur den var, så känns min snart ½-årsgamla mobil plötsligt gammal o trött.

Kände mig som ni märker ganska olycklig över detta, för jag har verkligen varit superdupernöjd med min mobil o så plötsligt det här😢 Nå idag när den ff. var lika trög när jag var utanför wi-fi nätet, så tittade jag på mobildatan o då stod den på endast GSM. Den har 4-lägen o jag testade att flytta den till GSM/WCDMA/LTE automatisk. Pang min supersnabba mobil var tillbaka.😃👍

Antagligen har någon eller jag själv råkat komma åt detta när jag för ca 14 dagar sedan (alltså lika länge som mobilen varit trög) inte kunde få igång GPS:en o då var det flera hjälpsamma händer som hade tag i min mobil o försökte hjälpa mig att få igång GPS:en. Oavsett vem som gjorde det o det kan som sagt var i den förvirringen som var när alla försökte överösa mig om att gör si, gör så. Ladda ner denna GPS-appen (fast här vägrade jag för jag var ju övertygad om att det inte var det som var problemet, utan det gällde att få igång GPS:n inte fler appar) o så trycktes det hit o dit.

Nå GPS:n kom igång men antagligen har den alltså sedan dess stått på "Endast GSM"-läget o därför varit trög när jag inte haft den ansluten till wi-fi-surf. Nu undrar jag ju dock - vilket läge ska den egentligen stå på för i det läget jag satte den i "GSM/WCDMA/LTE automatisk" så åt den ju batteriet snabbt som attan o så fort käkade den inte det innan. Så vilket läge ska den stå i (tja inte endast GSM har jag ju lärt mig den "tröga" vägen), men vilken av de andra 3 är "rätt läge" ?

1* Endast WDCMA
2* Endast GSM
3* GSM/WCDMA automatisk
4* GSM/WCDMA/LTE automatisk

När jag såg att batteriet skenade ner så flyttade jag nätverksläget till från 4 till 3 o där tycks mobilen fungera lika bra som i 4:an d.v.s. sitt vanliga supersnabba jag, men vilket läge är rätt o varför ska den stå där eller är det bara en fråga om att man vill spara batteriet?

Annons:
kissidor
2014-09-18 18:39
#1

hehe, oj vad ni hade er med din stackars telefon på den där träffen cessy 🙂!

jo lte drar mer, det uppmärksammades ganska mycket när det först började komma till mobiltelefoner. och är det så där du vistas att ni har bra drag på 3g så kan jag tänka mig att du inte märker nån nämnvärd skillnad mellan läge 3 eller 4.

för egen del har jag läge 4, för här skiljer det ganska mycket i hastighet mellan 3g och lte - och då bör det nämnas att jag har en ypperlig batteritid.

jag kan tänka mig att det är så att du har ett bra 3g och ett ganska svagt och instabilt lte där du hålls, vilket skulle kunna göra att telefonen om den är i läge 4 får jobba mycket med att växla mellan 3g och lte fram och tillbaka och att det är det som sörplar 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-09-18 19:02
#2

Okidoki - tack för svar kissidor. Tja ärligt talat kan jag ju inte ett dyft om vad vi har o vad vi inte har😞 men telefonen gick nu när jag testade lika bra i bägge lägena o som sagt var jag såg ju att batteriet inte åts på samma sätt i läge3 som i läge 4. Skulle den nu börja sega igen, så flyttar jag den helt enkelt till läge 4. 😃

Jo något gott har ju kommit ut av krånglet med GPS:n. Dels lärde jag ju mig vilket läge den ska stå i för att GPS:n ska gå igång o dels fick jag ju hjälp med att lägga upp en widget så att jag kan snabbansluta GPS:n det hållet om jag vill det o dels då har jag ju plötsligt fått lära mig vad mobildatan betyder o vilket läge den bör stå i. Så det var väl inte helt fel att få lära sig lite, om än inte den hårda vägen hade varit riktigt fullt så önskvärd.

Dock är jag fullt nöjd med att numera fungerar ju GPS:n alldeles utmärkt😇 o det behövs inte en massa GPS-appar för Google maps o Waze som väginformatör (Waze är ju snabbare på att veta om trafikhinder då de som använder Waze:n ju själva rapporterar in ev. farthinder) men Google Maps var väldigt pålitlig mitt ute på skånska landsbygden, så mer än detta behöver jag ju rakt inte.😉 O nu känns det ju som en gåva att fått tillbaka sin vanliga supersnabba mobil, så huvudsaken är att allt trots allt slutade väl o att jag kan fortsätta o vara lycklig över min mobil😉😃

Cessy
2014-09-18 21:53
#3

….. o trots att det då tydligen räcker att köra med 3G då för det är faktiskt så att min mobil är snabbare på att ladda mina sidor ute  (när jag är utanför vårt wi-fi nät o använder mobildatan till surfen) än vårt bredband är med min dator - speciellt i "svackorna"😕. Fast det där säger i o för sig inte så mycket om mobilen, men destu mer om vårt bredband🤦‍♂️ 

Nå vi ska ju få fiber o de ska tydligen börja gräva i gatorna nu innan vintern, men jag betvivlar att de hinner färdigt innan vintern/tjälen kommer, men det känns ändå gott att veta att bra bredband är på gång. Då ska jag ju se till att vi får någon streamingtjänst till för tv:n så vi breddar utbudet lite, men i daxläget är det liksom inte lönt eftersom sonen inte klarar av att vi ser på netflix samtidigt som han sitter vid datorn, för det sänker hastigheten för mycket för honom.😴

Upp till toppen
Annons: