Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3188 ggr
[Jens]
2014-10-04 09:36

iPhone 6 vs. Galaxy S5 vs. HTC One (M8) Speed Test

Hur står sig iPhone 6 mot Galaxy S5 och HTC One (M8) ? Den amerikanska sajten PhoneBuff har gjort ett test och det kan du se i denna video som visas ovan.

Annons:
kissidor
2014-10-04 10:04
#1

om än inte supervetenskapligt så ändå ett klart mer talande test än dessa ständiga benchmarks. inga större överraskningar heller tycker jag 🙂. att det halvåret nyare flaggskeppet slår de två andra är ju som det ska - och att m8:an piskar s5:an var ju känt sen tidigare. men det var intressant att se hur mycket efter den var, även om detta racerlopp inte i sig säger så mycket om hur en användare dagligen upplever det. hade varit kul att se nokias senaste värsting med i jämförelsen också, de är rätt rappa de där lumiorna känns det som.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-10-04 10:15
#2

Det viktigaste för mig med det här testet var dock att få folk att förstå att det handlar inte om hur mycket RAM en telefon har hos Apple för de hanterar RAM på ett helt annat sätt. Hör ofta att det är 'löjligt' att Apple bara kör med 1 GB RAM medan t ex Samsung och HTC i det här testet kör med 2 GB RAM. Då har de inte fattat ett skit …. 😉

kissidor
2014-10-04 10:25
#3

visst finns det många som är okunniga på båda sidor. personligen är jag liksom alla de tekniskt intresserade och kunniga androidanvändarna mycket väl medveten om att iOS är mindre hårdvarukrävande. 

med det sagt tycker jag ändå att det är hög tid för dem att gå upp på 2GB RAM, (och en samsung bör absolut inte ha mindre än 3GB, det är knappt att det räcker!) för jag märker av det där i min iPad och det är väldigt irriterande med webbläsarflikar som laddar om när de inte ska osv.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-10-04 10:31
#4

Nu har du och jag en gammal iPad och de är lite tröga men jag kan berätta något som du kanske vet eller inte vet 🤔 men jag berättar ändå och det är att du inte ska stänga appar när du väl har använt dem för iOS tar hand om det automatiskt när det behövs. Likaså gäller det även i iPhone men en sådan har du inte men jag tänkte på de andra som läser detta inlägg.

När du stänger dem (dubbelklickar på hem-knappen och sveper uppåt på app-miniatyren så att den försvinner) tas de bort ifrån iPads RAM-minne. Det betyder att när du öppnar dem igen måste de laddas på nytt och det förbrukar mer minne än du vinner på att stänga dem eftersom de stängs om det behövs. Dessutom körs inte apparna i bakgrunden. iOS lagrar bara en bild av var du lämnade dem.

I dagens läge behövs ju inte mer RAM i iPhone och det visar ju testet klart och tydligt men självklart går utvecklingen framåt och vi kanske får se 2 GB RAM i nästa telefon som kommer troligtvis nästa år.

kissidor
2014-10-04 10:45
#5

ja det är en iPad 4 jag har (och en mini 2gen), så jag förväntar mig självklart bättre av den nya som kommer nu. men fyi så stänger jag aldrig av appar om de inte bråkar med mig, och dessutom fungerar det just i det avseendet så med android också - att OS:et stänger av dem vid behov - så det är inga nyheter för nån som vet nåt överhuvudtaget. men det har ju inte ett dugg att göra med det faktum att ett RAM-minne på 1GB ibland är för litet för att hantera det som händer i den pågående öppna appen, och det är ju det som jag pratar om. och det visar det här testet absolut ingenting om, det visar endast att mer RAM inte behövs för att få flyt och snabbhet i OS:et vid laddning av appar och växling mellan dem

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-10-04 11:31
#6

Okej, 1 GB RAM kanske inte räcker när man har tyngre appar att köra med och då tänker jag främst på spel. Jag spelar aldrig tunga spel så jag kan inte svara om det är otillräckligt med minne fast å andra sidan så hade det gått ut med mycket kritik om detta och det har jag inte hört eller läst om i alla fall.

Annons:
kissidor
2014-10-04 11:37
#7

som sagt, jag har hela tiden haft problem med webbläsaren (likadant oavsett vilken webbläsare). jag vill ha många flikar öppna samtidigt och växla mellan dem och hämta information medans jag samtidigt skriver på ett inlägg i en flik. det kan man inte göra med för lite RAM, för då laddar den om fliken jag håller på och skriver i så jag förlorar det jag skrivit. gör man aldrig så har man ju inte problemet, men för mig är det väldigt störande.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-10-05 17:15
#8

Sambon har haft liknande problem med webbläsaren när det gäller hans iPad mini. Den laggar alltför ofta och då kanske han har max 5 flikar öppna. Ja han älskar att multitaska (ni skulle se hans webbläsare på datorn, minst 75 flikar igång på en och samma gång 😉). Så att endast köra tunga appar håller inte riktigt om till och med webbläsaren krånglar när inget annat är igång i bakgrunden.

Då skulle det vara  mycket bättre att ha minst 1 gig mer i RAM för så slipper den ladda om varje flik varje gång man bara vill se någon detalj i någon annan flik.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-10-05 17:25
#9

ja precis, är man flikmissbrukare så får man det där problemet 😃. jag gissar att över-hela-linjen-iOS-användare tidigt lärt sig att inte göra så helt enkelt, men vi crossoveranvändare blir frustrerade när vi får problem med det i en av våra enheter. iPads är på många sätt jättebra plattor, inget snack om det - men de har sina irritationsmoment och detta är ett av dem. så 1 GB till i RAM skulle ju verkligen inte skada iaf 😉. jag hoppas på en 12-tummare med 2GB RAM, i såfall blir det en deal 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-10-05 17:35
#10

Håller med dig kissidor att jag också tror att vi som använder alla möjliga plattformar är de som får problem eftersom vi vill göra precis som vi gör på de andra plattformarna. Vilket man inte alltid kan göra.

Jag håller också med att iPads är riktigt bra plattor, men tyvärr inte på allt. Men hade de haft 1 GB RAM till så kanske problemet blivit löst.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: