Annons:
Etikettövrigt
Läst 4486 ggr
Fridaaaa
2014-10-29 09:44

Kan inte ta emot SMS

Fick hem min z3 compact för 2 veckor sedan. Nöjd än så länge men kan inte ta emot SMS från vissa. Min lillasyster t.ex har skickat flera gånger men jag har inte fått några SMS från henne. Tänker, kanske fler som skickat och undrar varför jag inte svarar.

Vad kan vara felet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
kissidor
2014-10-29 14:15
#1

som regel nåt i nätet, förhoppningsvis nåt tillfälligt som reder upp sig efter ett tag. eller det är inte möjligen så att din syster har en iPhone och har brukat använda iMessage eller vad det heter till dig förut?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 15:05
#2

#1 Men är ju konstigt att jag kan få vissas sms men inte andras?
Ja hon har iphone men skickar inte i imessage när hon skickar till mig utan sms.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2014-10-29 15:15
#3

men har hon alltid skickat vanliga sms eller brukade hon använda iMessage när du också hade en iPhone?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 15:31
#4

#3 Iphonen gick över till imessage av sig själv  när jag skickade till någon med Iphone. Men är som sagt inte bara från henne

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2014-10-29 15:56
#5

det är ändå värt att kolla upp, för det är ett känt problem att om man brukat kommunicera via iMessage kan det vara väldigt svårt att få systemet att fatta att det måste gå över till sms, vi har haft frågan uppe förut inne på android. här är en länk där du kan läsa lite mer om problemet:  http://www.imore.com/text-issues-switching-iphone-android-heres-fix

de andra som du inte heller får sms från , har de blandade telefoner eller har de också iPhone?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 16:00
#6

#5 Vet inte vad alla har för telefoner men vet att alla inte har iphone.

Men ska personen i fråga som skickar ändra det? För jag har inte iphonen kvar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
kissidor
2014-10-29 16:13
#7

nej de kan inte göra mycket åt saken utan du hade behövt ändra det innan du gjorde dig av med telefonen, nu måste du nog kontakta apples support och be att de avregistrerar dig, för nu ligger du i deras system och då är det vad jag förstår iMessage som går iväg från alla som skickar till dig från en iPhone och har dig bland sina kontakter sen förut.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 16:14
#8

#7 Fast är konstigt att det inte bara sker mellan iphone och andoid i detta fallet.
Mycket korkat att man inte fått info innan att sånt ska ändras.  Kan ju vara dem som t.ex bytt för att mobilen slutat fungera helt eller liknande. 
Och märkligt att det kan påverka i ny telefon, med nytt sim-kort? Hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2014-10-29 16:34
#9

ja varför det även är borttappade sms från andra androidtelefoner kan jag inte svara på - men hur i allsin dar många är det du vet att du inte fått sms:en från egentligen 😮?

hursomhelst, det där problemet med iMessage är tydligen sådär, och i ditt ställe skulle jag iaf börja med att kolla upp det. det har ju ingenting med din nya telefon eller ditt nya sim-kort att göra - (förresten har du bara bytt själva sim-kortet eller menar du att du har bytt nummer också?). jag antar att ingen tillverkare är särskilt intresserad av att underlätta för den som byter från deras märke helt enkelt…

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 17:05
#10

#9 Jag har inte skrivit hur många 😛 Är 4 stycken jag inte fått sms av , som sedan skrivit på fb och frågat varför jag inte svarat. Detta är sedan jag fick mobilen för 2 veckor sedan. Sedan vet jag inte om det är fler som inte nått fram med SMS som jag inte känner då jag har saker ute på annons.

Nej jag har samma nummer sedan innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2014-10-29 17:29
#11

det där med iMessage bör du som sagt kolla upp, för det är i princip ett givet problem.

om det nu skulle vara relaterat till telefonen är det inte ett problem som man hittar en massa träffar på direkt, men jag hittade på forumet xda ett par stycken medlemmar som hade haft det problemet med sina z3 compact om de hade dålig täckning att lte spärrade så inte sms:en kom igenom. de hade då gått över till bara 3g/2g-läge och då funkade det. de hoppades ju då på en senare mjukvaruuppdatering skulle lösa det helt, detta var ju bara en fix i brist på bättre.

men du kanske skulle testa lite, slå av 4g och sen be syrran och de andra messa dig igen och se vad som händer? och kolla noga upp också för säkerhets skull vilka telefoner de har, så de inte har gått och köpt sig en iPhone i smyg fast du tror att de har android 😛

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 17:31
#12

#11 Som jag skrev innan vet jag att alla inte har iphone av dem 😉
Hur slår man av det då? För inte märkt dålig mottagning på min, tvärtom, bättre än på min iphone jag hade 🙂

Hu rlång tid tar det efter man släppt "spärren" så att säga på iphone där innan personerna kan skicka igen från iphone?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2014-10-29 17:44
#13

åhå, ja jag kunde ju inte veta att du hade sån stenkoll på dem att du visste helt säkert att de inte hade bytt 😃. jag har inte så bra koll på mina släktingar och vänner själv, det händer att de går och byter telefon utan att underrätta mig 🙂.

men ok då är det utrett då, att det inte kan vara iMessage som ligger bakom alltihopa iaf. beträffande att få bort det ur systemet så skulle det enligt vad jag läst kunna ta ett par tre dagar om man själv hade avregistrerat det från sin iPhone, men genom supporten var det någon med samma problem som hade fått uppgiften att det skulle dröja 45(!) dagar!

om du nu ändå ska testa att stänga av 4g och be dem messa dem igen - speciellt de som har iPhone för det är ju då det eventuellt ger en indikation om huruvida iMessage alls är inblandat - så går du in på inställningar/mobila nätverksinställningar och väljer nätverksläge gsm/wcdma istället för gsm/wcdma/lte. obs att det kan heta lite annorlunda eftersom jag har en htc, men det ska ändå ligga på ungefär samma ställe

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Fridaaaa
2014-10-29 17:54
#14

#13 Det hade jag fått reda på om de hade bytt 😉 Brukar skrivas ut här och var när folk byter hehe.

Får testa det imorgon och se om det fungerar, men drygt om det fungerar bara då, eftersom jag vill ha 4g på hela tiden xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2014-10-29 17:58
#15

jo det är ju tänkt som ett test i första hand, bara för att se om det går att utesluta vissa saker - och för att ha lite mer på fötterna om det nu verkar ha med det att göra så du måste kontakta nån support

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaaaa
2014-10-29 18:02
#16

#15 Ja få testa det imorgon och se.
Även kontakta support för appel imorgon och avregistrera.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: