Annons:
Etikettteknik
Läst 3062 ggr
Skogsraah
2014-12-10 16:21

Väldigt besvärligt ärende

Hoppas att någon kan hjälpa mig här, då detta hållt på i åtta månader nu… Lång text, men vore så tacksam för hjälp då jag aldrig varit så frustrerad över teknik, kundservice och ett köp i hela mitt liv.

Jag köpte en Sony Xperia Z2 i slutet av maj i år. Efter ca en månad börjar den strula. Jag har inte använt den vårdslöst eller tappat den eller någonting, men plötsligt då jag sitter med den börjat den stänga av och på appar, klicka i sådant jag inte tryckt på och allmänt börjar leva sitt eget liv. Jag fattar ingenting, försöker stänga av den, men det går inte och går inte heller att ta ut batteriet på något sätt så jag får vänta på att den ska dö helt enkelt. När jag laddat den och slår på den igen är det likadant, den ringer till och med upp min sambo! Då jag tittar på den noga ser jag en tunn, tunn spricka på nedre delen av skärmen. Den går inte över hela skärmen och jag har inte sett den innan. Jag har alltså helt ärligt inte varit vårdslös med den, inte tappat den, inte haft den i fickan med nycklar eller annat. Det är bara allmänt väldigt skumt. Ser ingen anledning att ljuga här, så hoppas ni litar på mig.

Åker in med den till Telia, har köpt den på Halebops hemsida. De säger att den måste skickas in på lagning och att sprickan antagligen har orsakat det här. Sprickor finns det ingen garanti på bla bla bla, ja det visste jag väl redan. Men det är fortfarande väldigt konstigt. (Dessutom sägs det att den här mobilen ska vara jättebra och tålig, har haft sprickor på alla mina andra mobiler men inte funktioner har slutat fungera för det.) Skickar i alla fall in mobilen, kontaktar mitt försäkringsbolag som kan betala litegrann då priset för reparationen blir över 3000 kr. 

Får hem mobilen efter någon månad till och TRE DAGAR EFTER börjar den bugga på samma sätt. Sitter och skriver eller gör något med mobilen, också börjar appar startas och stängas, kontakter öppnas, mobilen skriver saker av sig själv och beter sig precis som förr. Under de här tre dagarna mobilen hann vara hemma har den enbart legat på mitt vardagsrumsbord. Jag har eventuellt flyttat den in i något annat rum tillfälligt, men jag har inte ens tagit med den från hemmet. Kollar panikslaget noga på displayen igen och ser återigen en spricka. Mystiskt uppkommen. Åker in till Telia igen och försöker förklara att jag bara hann ha den hemma i någon dag, men nu är det samma problem igen. Hon där är ganska snäll och säger att sprickan kan ju ha följt med från reparationen, eftersom jag uppenbarligen knappt hunnit använda den sedan den kom tillbaka. Men, som alltid, så måste reparationsföretaget avgöra vad som går på garanti och inte osv så den skickas in igen. Kort efter får jag ett kostnadsförslag igen på ytterligare 3000 kr. Är förbannad och försöker ta kontakt med Halebops kundservice, då jag inte riktigt kan gå genom Telia hela tiden. Jag tycker det är idiotiskt att Halebop bara har kundservice via chatt och min sambo som är bättre på det här än jag försöker argumenter. Men nej, det finns inget Halebop kan göra. Det är servicestället som bestämmer och eftersom det är yttre åverkan går det varken att kräva tillbaka pengarna för mobilen eller få utbytt till en ny. 

Min sambo provar att chatta med tre olika personer och alla ger olika svar. En säger att vi kan pröva kontakta telefontillverkaren, en annan säger att ringa och argumentera med servicestället. Min sambo provar båda men blir alltid hänvisad till en annan instans. Sony säger att det ska ta med servicestället. Servivestället att vi ska kunna reklamera telefonen hos Halebop, och hos Halebop kan vi inte reklamera den vad det verkar som.

Jag är sjukskriven, får inte ut många tusenlappar varje månad och har ifall jag betalar ut mobilen nu igen (som fortfarande ligger inne för andra gången på servicestället) betalat en till helt ny mobil. 6000 kr, vad mobilen kostar som ny, har jag alltså i så fall betalat två gånger. För att mobilen är helt värdelös och inte håller måttet. Sitter lite i panik och vet inte vad jag ska göra nu. Vad kan jag göra? Är det ens lönt att försöka reklamera? Som grädden på moset fick jag veta av servicestället först då det var försent att mobilen har reparationsgaranti i någon månad. Varken Telia eller Halebop har sagt detta till oss, och eftersom jag är sjuk har jag inte orkat varken psykiskt eller fysiskt att lämna in den i tid. Trodde som sagt inte att den fanns någon reparationsgaranti, för ingen har talat om det för mig.

Jag vill inte ens se den här skitmobilen igen. Vill bara ha tillbaks pengarna eller kunna välja en ny för samma pris. Skulle jag betala ut den igen (och ha betalt mobilen som ny x2) kommer jag vara så otroligt rädd för att använda den att det ändå skulle bli helt galet. Skulle i princip ÄNDÅ behöva köpa en ny mobil. Förstår ni hur mycket pengar det rör sig om!!!

Så kör ett sista rop på hjälp 😕 Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Inkanyezi
2014-12-10 16:46
#1

Det ser ju ut som ett reklamationsärende, som borde kunna hanteras av den som har sålt eländet, men om det inte går att komma överens återstår egentligen bara att stämma dem. Då hänger det mycket på hur fräck man lyckas vara, och också på hur pass väl man lyckas övertyga domstolen om att det faktiskt var ett fel på varan. 

Om du alls vill ha en sådan telefon är ju annars det enklaste att köpa en ny, eftersom det inte är dyrare än reparationen. Om det sedan blir samma sak igen, så är det ju mindre lyckat. Tydligen har du att göra med en produkt som inte klarar kraven som du har på den. Om skadan har uppkommit trots försiktig behandling, så är det kanske inte en sådär väldigt bra produkt?

Så lycka till. Jag har bara köpt två smarta telefoner hittills, och båda funkar bra och kostar inte mer än att jag skulle kunna få åtta såna för vad en sån där Experia kostar. 

Det är  dyrt att ligga på topp. Man ska nog ha gott om stålar om man vill ha dyra vanor.

Skogsraah
2014-12-10 16:54
#2

#1 Ja eller hur… Det känns ju som att vi bör ha Konsumentverkets lagar på våra sidor, men det har vi allt försökt argumentera för både hos Halebop och servicestället, men det gäller inte för att det är yttre åverkan som uppkommit efter köp. Fastän det kanske inte alls ens är sprickan som förstört funktionerna! Känns helt lönlöst det här. 

Ja helst vill jag ju bara ha en ny. Dessutom känner jag i efterhand att den där mobilen var lite väl stor för att den ska passa mig som person, rymde den knappt i jackfickor och så. Det dumma är bara att jag tog den här mobilen på avbetalning, och kommer fortsätta att betala av den i ett och ett halvt år till… 

Känns bara förjävligt. Tack för din input i alla fall!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Ladydragon
2014-12-10 17:08
#3

har du även provat att uppdatera telefonen om det finns någon?? har du provat med fabriksåterställning? har du provat att scanna telefonen med något antivirus program? 

har ingen aning om en liten spricka kan verkligen orsaka alla de där problemen du har men det är ju en god idé att prova idéerna ovan kanske

Skogsraah
2014-12-10 17:12
#4

#3 Alltså, mobilen är inne på service för andra gången. Och det gick inte att använda mobilen överhuvudtaget när den höll på såhär. Gick som sagt inte ens att stänga av den, så att försöka uppdatera den eller fabriksåterställa den hade jag ändå inte kunnat göra själv. Men när den kom tillbaka första gången från lagningen så var den fabriksåterställd, men samma fel kom upp igen.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Razzora
2014-12-10 23:13
#5

Det låter som om du ska ta kontakt med Sony igen. För så ska en telefon inte vara. Det kan vara som så eftersom många telefoner har glaset och touch delen ihopsatt så kan det ställa till det för dig. Så jag förstår dig att det är irriterande och att du definitivt inte har råd med alla reparationer som de vill att du ska betala för. Men försök att ta kontakt med Sony igen. De brukar normalt sätt inte vara helt omöjliga att ha med att göra.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Skogsraah
2014-12-10 23:24
#6

#5 Ja jag får nog prova igen… Sist jag, eller rättare sagt min sambo, ringde sa de direkt att det låg hos återförsäljaren. Att jag behövde reklamera produkten där. Sedan när vi försökte reklamera den där i Halebops chatt skrev personen att de inte kunde hitta något ärende på mitt mobilnr eller mail och att de inte kunde hjälpa mig då… Mycket märkligt.

Har fått tips att kontakta konsumentsercive eller liknande. Få svart på vitt HUR det fungerar och vad jag ska göra nu. Eftersom alla instanser jag varit i kontakt med bara hänvisat mig runt och inte verkar veta ett skvatt…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
kissidor
2014-12-11 06:00
#7

Det är ledsamt att läsa din historia :(. Jag tror också att det bästa i det här läget är att försöka med Sony igen, att försöka få dem att ta det som ett goodwill-ärende. Tror tyvärr inte du har några chanser bevismässigt att få det som ett garantiärende, även fast VI tror dig. Men absolut, kontakta även kommunens konsumentvägledare eller vad de har och få hjälp med att reda ut det rent rättsliga läget.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-12-11 06:15
#8

Googla på xperia z2 self cracked screen och se om du hittar nåt intressant - det verkar inte som att du är helt ensam… Tillverkarna brukar ju sällan erkänna såna här problem som garantiärenden om inte så många drabbas att publiciteten blir lite väl besvärande för dem. Det kan man ju faktiskt förstå också, tänk konsekvenserna om de skulle gå ut och säga att de tar spräckta skärmar som ett garantiärende, no questions asked… Däremot finns det ju som sagt en viss chans att de tar det på goodwill om man kan argumentera för att det är ett fel som förekommer på modellen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: