Annons:
Etikettrykten
Läst 3875 ggr
punkmusic
12/18/14, 11:55 PM

Samsung S5 eller iPhone 6?

Vet inte riktigt var jag ska lägga detta inlägg. Vilken mobiltelefon skulle ni helst köpa och varför? Jag är inne på en ny mobil. Jag har mestadels haft iPhone, dock en lågbudget huawei de senaste halvåret. Nu börjar jag bli mer intresserad av den nya Samsung S5. Fördelen med den tycker jag är batteritiden, vattenresistensen och att den har dubbelt så mycket i processor. Problemet med S5:an är display designen och Google play. För och nackdelar med både app store och Google play? Hur stor skillnad kommer jag märka av gällande processorn, 1,5 vs 2,5 gHz om jag minns rätt.

Annons:
[VSK]
12/19/14, 12:08 AM
#1

Hur stor skillnad kommer jag märka av gällande processorn, 1,5 vs 2,5 gHz om jag minns rätt.

Antagligen ingenting vid normalt handhavande. Mjukvaran i Iphone är optimerad till hårdvaran. Android är nog inte optimerad alls till nån lur då det finns så många. Därför kräver Android snabbare hårdvara för att få liknande upplevd prestanda.

Så stirra dig inte blind på hårdvarans prestanda dessa lurar emellan just nu, utan gå mer på vad mjukvaran har att erbjuda.

Minns jag rätt så ska Android 5, dvs Lollipop vara mkt bättre på att optimera installationen mot dess hårdvara. Om så är fallet så borde S5 med Lollipop kanske upplevas piggare. Eller så kanske man fortfarande inte märker nå större skillnad lurarna emellan.

punkmusic
12/19/14, 12:18 AM
#2

#1 Vilken viktig detalj att få reda på tack! Nu blir det aningen pinsamt här men vad men du med vad den har att erbjuda ?

[VSK]
12/19/14, 12:33 AM
#3

Vad menar du med att erbjuda?

punkmusic
12/19/14, 12:40 AM
#4

"Så stirra dig inte blind på hårdvarans prestanda dessa lurar emellan just nu, utan gå mer på vad mjukvaran har att erbjuda." :)

[VSK]
12/19/14, 12:52 AM
#5

Ja, alltså operativsystemet.

Exiitoz
12/19/14, 12:31 PM
#6

Känn efter vad som skulle passa dig bäst helt enkelt. Vad har du använt tidigare? Är du nöjd med det och vill fortsätta på samma spår eller är du nyfiken på något nytt? Som den Apple fantast jag är skulle jag rekommendera iPhone 6 såklart

Annons:
punkmusic
12/19/14, 5:34 PM
#7

#6 till saken tillhör som sagt att jag kommit ifrån iPhone då min 4S gick sönder för ca 6mån sedan. Men jag har en iPad. Finns denna funktion med att hitta mobilen till Google play/samsung med? Jag tycker att designen på Samsungs hemskärm är aningen "barnsligt" och att iPhone är bättre organiserad men det är nog sådant man lär sig med tiden. Att samsung dock är vattentålig är ett STORT +

[VSK]
12/19/14, 5:37 PM
#8

#7

Finns säkert 50 appar som har den funktionen. Original vet jag inte. Har ej letat då mitt AV har den funktionen.

punkmusic
12/19/14, 6:27 PM
#9

#8 åh så bra :) Det lutar mot samsung S5 för tillfället

[VSK]
12/19/14, 10:08 PM
#10

Googla lite och läs lite om lurarna samt på forum. Du kommer få information så det räcker och blir över. 🙂

punkmusic
12/19/14, 10:21 PM
#11

Jag försöker jag är så himla dålig på att leta fakta bara, tack för all hjälp!

[VSK]
12/19/14, 10:52 PM
#12

🙂

kissidor
12/20/14, 9:49 AM
#13

och jag som föredrar android sju dagar i veckan skulle dock rekommendera dig att välja iPhone 6 mellan dessa två.

om du skulle ta samsung s5 för dess snabbare processor och vänta dig att detta skulle ge dig en snabbare användarupplevelse så skulle du bli rejält blåst. samsung är ökänt för sin tunga mjukvara och har så vass hårdvara som de har för att deras enheter behöver det för att hålla någorlunda jämna steg med konkurrensen.

därmed inte sagt att inte galaxy s5 skulle vara en oerhörd uppgradering från den lur du har nu eller från den iPhone 4s du hade och därmed upplevas som snabb 🙂, men då du nu också har varit nöjd med din iPhone 4s och trivts med den så ser jag ingen anledning att rekommendera samsungen över iPhonen för just din räkning 🙂. jag uppfattar det inte som att din användning skulle gynnas särskilt av nåt som finns i samsungen men inte i iPhonen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[VSK]
12/20/14, 10:30 AM
#14

Jösses, nu skäms jag 🤦‍♂️

Jag läste iPhone 5 ☺️

kissidor
12/20/14, 10:58 AM
#15

ser nu att jag inte egentligen svarade på en av dina frågor: 

"Problemet med S5:an är display designen och Google play.
För och nackdelar med både app store och Google play?"

ang det du kallar display-design skulle jag säga klar poäng s5:an där. i en androidenhet är du ju nämligen inte låst till hur det ser ut "out of the box" utan det väljer du helt själv. men det kräver ju att man sätter sig in i det lite förstås och det kanske du inte är intresserad av 🙂.

problem med google play 🤔? vet inte riktigt vad du tänker på där faktiskt 🙂, de är väl ganska likvärdiga i min bok. men ska man säga någon skillnad så är det väl att iOS app store är mer kontrollerad på gott och på ont, och att det finns en lite större säkerhet i att en app funkar problemfritt för din enhet. då alla androidenheter är olika är det nästan omöjligt att kontrollera och säkerställa att en app funkar problemfritt för precis allihopa (även om problem av det skälet i praktiken är lätträknade). å andra sidan är ju en sån storsäljare som s5:an en av de enheter som apputvecklarna är särskilt angelägna om att fokusera på att det funkar med.

sen finns det ju i playstore mängder av appar för att anpassa och styra sin enhet som inte har någon motsvarighet i appstore, eftersom iOS som operativsystem inte medger det. men dessa appar tror jag inte du är så intresserad av 🙂, så även om jag inte håller med dig om att "display-designen" och appbutiken skulle ligga på minussidan för s5:an så tror jag fortfarande att iPhone 6 vore det bättre valet för dig 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

punkmusic
12/20/14, 11:12 AM
#16

Kissidor jag tycker både dina svar är väldigt bra, det är inte just en fråga utan också helheten Samsung S5 vs iPhone 6 haha Jo styra enheten och design är jag absolut intresserad av, speciellt om designen kan ändras till mer min smak i Samsung som verkar vara möjligt? Okej tack :)

punkmusic
12/20/14, 11:13 AM
#17

#14 hehe jasså du! Känn dig fri att uppdatera dina kommentarer haha

[VSK]
12/20/14, 11:17 AM
#18

#17 😃

Då håller jag mig till mjukvaran (original) då.

Vill du kunna labba och greja med gränsnittet och funktioner mm så är det bara S5 som gäller.

kissidor
12/20/14, 11:24 AM
#19

punkmusic det finns en massa androidappar av en typ som kallas för launchers - eller på svenska har jag sett dem kallas hemskärmsersättare 🙂. mha sådana kan du förändra hur det ser ut och fungerar på hemskärmen, och det är inte komplicerat alls. det knöliga kan väl isf vara att välja vilken av alla dessa launchers man ska ha bara 🤦‍♂️, iaf när man gör det första gången. man kan också ladda ner ikonpaket och teman för att anpassa utseendet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
12/20/14, 11:28 AM
#20

Vet inte varför det inte kom upp fler svar, men här är några exempel på launchers.

https://play.google.com/store/search?q=launcher

Annons:
punkmusic
12/20/14, 11:30 AM
#21

#18 #19 nej det är inte bara det jag vill göra men eftersom det är ett litet hinder för mig på Samsungen blir det då ett steg lättare att välja Samsung :) Intressant med dessa appar :)

kissidor
12/20/14, 11:47 AM
#22

VSK det kom ju dock upp 107 stycken 😃! men ändå håller jag med dig, där fanns visserligen massor jag aldrig hört talas om, men där saknades även några jag vet finns.

#21 nej det såklart att det inte är det enda du vill kunna göra med din telefon, bara sitta och ändra på hemskärmen 😃! så mitt svar gällde bara just för den frågan, att du inte var så förtjust i samsungens out of the box-utseende och såg det som en nackdel för den i jämförelsen - den saken är alltså lätt åtgärdad 🙂.

men som sagt, i snabbhet så smiskar iPhone 6 s5:an ganska duktigt, och det är det även många androidtelefoner som gör. men därmed inte sagt att du skulle tycka att s5:an var seg - sannolikt inte. men det är väl bäst om du har möjlighet att känna lite på den saken innan du bestämmer dig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

punkmusic
12/20/14, 12:52 PM
#23

#22 Precis ;) Okej bra att ha det utrett med snabbheten . Ja det är den, tack :) . Jo jag får klura på det ett tag. Det jag kom på är att jag är intresserad av livstils appar och vart utbudet är bäst på gratis marknaden men det kanske är hugget som stucket

[Jens]
12/21/14, 9:14 AM
#24

Kissidor har sagt det mesta och kan bara hålla med men vill lägga till att batteritiden på iphone 6 är mycket mycket bättre än vad iPhone 5s har. Jag har haft min sexa ett bra tag och har ganska så mycket appar och jag behöver inte ladda telefonen lika ofta.

Jag har en arbetskamrat som precis gick från Samsung S4 till iPhone 6 och han är verkligen imponerad över batteritiden. Han säger att han har lekt ofantligt mycket med telefonen och ändå har han inte behövt ladda den varje dag.

Det enda han har klagat på är en väckarklocka-app som funkar bra men han har hittat en till slut ;)

kissidor
12/21/14, 9:49 AM
#25

s4:an var väl lite halvbedrövlig i batteritid faktiskt -  det besvärade inte mig personligen när jag hade den eftersom jag hade laddningsmöjligheter större delen av dygnet samt ett extrabatteri i väskan, men jag tror att s5:an ska vara väsentligt bättre. de verkar ha fått till den saken betydligt bättre med årets flaggskepp överlag. min htc m8 har tex en helt grym batteritid trots ett ganska fjuttigt batteri, det blev jag minst sagt glatt överraskad av 🙂.

den enda tillverkaren som gick åt andra hållet 2014 var väl LG som envisades med att klämma in den där monsterdisplayupplösningen och därigenom gick från en spektakulär batteritid med förra årets g2 till en bara hyfsad med årets g3

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
12/23/14, 8:32 AM
#26

Men det finns också många appar och inställningar som också gör att man kan få bättre batteritid. Tex att inte ha platser (GPS:en) aktiverad hela tiden gör mirakel. Även att man inte kanske har 4G mottagning när man kanske har bättre 3G mottagning kan göra under för batteritiden. Finns många små saker man kan fixa för att få bättre batteritid.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

punkmusic
12/23/14, 9:30 AM
#27

#26 Se där! Jag har inte hunnit ha en mobil med 4G men det är absolut något att tänka på att sänka när det inte behövs

Annons:
Upp till toppen
Annons: