Annons:
Etikettövrigt
Läst 1004 ggr
Kajsami
2014-12-29 19:42

Telefonproblem - hur gör man???

Jag har köpt en ny telefon på mellandagsrean. Hade en Sony Ericsson Live with Walkman innan och har nu köpt en Sony Experia Z1 Compact. Men jag har lite problem med vissa saker och är inte så haj på hur man gör.

* En del av mina gamla appar kom automatiskt in på nya telefonen, men en del inte. Men problemet är framför allt att innehållet i apparna inte kom med. T ex appen ColorNote, där hade jag massor av olika anteckningar och att göra-listor, och i den nya telefonen är appen helt tom. Hur skall jag göra för att få över innehållet från gamla telefonens app till nya telefonens? Eller måste jag föra över sim-kort och micro-sd-kort till gamla telefonen och skriva ner allting på papper och sedan manuellt skriva in allting på nya telefonen? Tar ju evigheter att göra så.

* Hur skall jag göra så att foton jag tar med telefonen hamnar på micro-usb-kortet och inte på telefonens internminne?

* När jag går in på album på telefonen och drar lite med fingret bara så kommer alla bilder i total oordning. Hur skall jag göra för att få dem i ordning igen? Och hur skall jag göra för att de inte skall hamna i oordning igen så fort man råkar dra med fingret lite?

Annons:
kissidor
2014-12-29 21:20
#1

nu kan jag inte svara på alla dina frågor kajsami, då jag dels inte har en sony och dels inte känner till appen du nämner, men vi börjar väl i ena änden i alla fall 🙂.

alla appar som du har laddat ner från google play ska finnas där på ditt konto redo för nedladdning igen - gör de inte det så finns dessa alternativ: antingen har du laddat ner dem någon annanstans ifrån, eller så hade du två google-konton och dessa appar du saknar var nedladdade på det andra, eller så var det sonys egna förinstallerade appar som fanns för din gamla telefon men inte för denna nya, eller så var det appar som inte är kompatibla med den betydligt nyare androidversionen i din nya telefon.

appdata däremot kommer ju förstås inte med - det sparas ju inte hos google. därför är det klart klokast att välja sådana anteckningsappar, kalenderappar etc som lagras och synkas i molnet, inte bara lokalt i telefonen. jag letade i playstore efter colornote och vet inte om det var rätt app jag tittade på, men om det var det så verkar den ha den möjligheten och jag tycker du borde slå på den från din gamla telefon, det är det klart smidigaste och smartaste sättet. men du kan naturligtvis pröva även att flytta över sd-kortet, kanske hittar appen dem.

att välja att foton ska lagras på sd-kortet gör man i alla fall i min telefon i inställningarna i kameraappen, men jag kan inte råda dig mer än så tyvärr då det kan se lite annorlunda ut hos dig, men gå in och leta runt i kamera-appens inställningar i första hand.

hur sonys galleriapp funkar vet jag tyvärr inte alls så hoppas nån annan kan hjälpa dig på traven där 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Maria
2014-12-29 22:27
#2

Jag är urkass på sådant här och jag bytte min Samsung för ett tag sedan och då hade de en tjänst i butiken för ca. 300 kronor vilket innebar att appar, foton med mera tankades över.

Toppen tyckte jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: