Annons:
Etikettrykten
Läst 2146 ggr
[Jens]
2015-01-03 12:16

2014 inget bra år för android.

While Android continued to gain market share in the global smartphone market, it saw a significant drop on another key metric: Profits.

Analyst Chetan Sharma estimates that global profits in the Android hardware market for 2014 were down by half from the prior year — the first year that there has been any significant drop.

A lot of that is due to the big drop in profits at Samsung, the largest player in the Android market. China’s Xiaomi gained significant market share, but is only modestly profitable thanks to its slim margins. Meanwhile, other players like Sony and Motorola lost money in their Android-based mobile businesses.

That’s obviously of concern to the hardware companies, but it should also be worrisome for Google.

http://www.androidauthority.com/android-hardware-profits-shrink-577284/

Annons:
kissidor
2015-01-05 10:07
#1

det var en "aningens" missvisande rubrik får jag säga 😃 - har du bett aftonbladets rubriksättare om hjälp med den jens 😉?

men om man nu tittar på vad artikeln faktiskt handlar om, så visst är open source på både gott och ont i och med att det här är ett problem som apple slipper - de kan fortsätta tillverka sina enheter billigt i kina med samma höga vinstmarginaler utan att riskera lågpriskonkurrens inom samma OS från tillverkare som kan pressa overheadkostnaderna och vinstmarginalerna mycket mer än ett etablerat företag klarar av att göra, och rentav sälja till förlustpris bara för att slå sig in på marknaden och slå ut de konkurrenter som ligger sämst till.

men dock är ju inte google apps open source, så vi får väl se om google skruvar åt lite hårdare med det - vilket naturligtvis förutsätter att de ser detta som ett problem. det blir ju förstås ramaskri när de gör det isf, från alla som vill ha allt för inget utan att fundera på orsakerna och konsekvenserna. men jag tror nog att alla från arbetskraften i den ena änden över tillverkarna och till kunderna i den andra i ett längre perspektiv gynnas bäst av en hård men sund konkurrens.

det är ju väl känt att även om samsung backar mer än de övriga kända androidtillverkarna så är det htc och även sony som får kämpa hårdast för sin överlevnad, och ser man till själva produkterna så är det väl det sista en androidvän vill att just de märkena ska försvinna. sen att andra tex kinabaserade men framförallt kvalitetsorienterade märken tar andelar ser jag inga problem med, men ska de i det långa loppet även vara innovativa och sträva efter att hålla toppnivå på både hårdvara, mjukvara och design så kommer det att kosta för dem med - för vem ska de kopiera om originalen går i graven?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-01-05 10:33
#2

Nej, rubriken hittade jag på själv och tolkade faktiskt så att det inte går bra för android efter att ha läst och sett siffrorna.

kissidor
2015-01-05 10:47
#3

android är ett operativsystem, inte en tillverkare - det kan inte gå vare sig dåligt eller bra ur ekonomisk synpunkt.

när man talar om android i sig är det rimligt att göra det med avseende på androids utveckling under året samt årets nya enheter som använder sig av android - då vill jag nog påstå att 2014 var ett mycket bra år.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: